20. Luukku

Varsinaisia jouluruokia ei tullut tänän vuonna syötyä etukäteen juuri ollenkaan, koska kaikki joululounaat tänä vuonna jotain muuta kuin jouluruokaa, eikä edes pikkujouluissa tarjottu jouluruokaa. Kaikki jouluherkut jää jouluun. Jouluun kuuluu ainakin kinkku, laatikot, graavikala, sinappisilakat,sillitartar, sillejä, saaristolaisleipää, joululimppua, raikas salaatti jne.. Alkuruoaksi blinejä, mätiä ja smetanaa. Lisäksi kokeillaan aina jotakin uutta. Makeista löytyy taatelikakkua, glögijuustokakkua, joulutorttuja, pipareita, suklaakonvehteja ja luumurahkaa.
Muuttuneen joululounaskattauksen huomasin minäkin... Laatikoiden sijalla kiusauksia, ja jouluiset kalat puuttuivat tyystin.
Vaan ihsnsllr tuo sinun supermenu vaikuttaa, siinähän on todellakin mistä valita!

Meillä oli jo yks kinkku heti kun ne tuli kauppaan. Siis mikään ei ole parempaa ku rieska ja päällä leivinuunissa tehtyy kinkkuu😻 muuten jouluruokia on vasta aattona. Paitsi töissä oli tänää jouluruoka
Kunnon rieskaa ei mikään voita, etenkin jos päälle saisi kotoista ylikypsää kinkkua!

Mä olin lapsena samanlainen. Söin jouluruualla tyyliin perunaa, kalaa, kinkkua ja kananmunaa. Nykyisin kun saa itse päättää mitä joulupöydässä on, saa lautasen ja vatsan täyteen mieluista ruokaa. 😊 No joistain lapsuuden inhokeista olen alkanut tykkäämäänkin.
Lapsuuden joulut: ikuinen inhokki : sienisalaatti!
Oli kokilta epäonnistunut kunnollinen suolasienien huuhdonta! Suokarakeet maistuu vieläkin suussa sitä jossain nähdessäni.
Laajeni sieniruokakammoksi, koskemaan lähes kaikkia sieniä, ulottuen jopa sienilihamurekkeeseen ja pizzatäytteisiin.
Tuoreet kanttarellit ovat ainut poikkeus.

Pyydä tyttöjä pyytämään resepti ...

Oh , siihen vaaditaan myös kokkaustaitoa ja sitä minulta ei löydy 😅😂 teen itsekkin ihan perus ok lihabullia mutta kastikkeet on no-can-do ja muu hifistelt ruuanlaitossa. Ei vaan oo siunaantunut touchia saati intoa kokkailuun sen syvemmällä tasolla😅 mutta vastapainona taidan niitä "miesten kotihommia" , en ihan kelvoton aikuinen siis ole 😂😂

Aattoa edeltällä viikolla maistellaan. Aattona syödään kunnolla. Pöytään kuuluu kinkku, perinteiset laatikot, lihapullat, graavilohi, sienisalaatti ( ja aina pitää olla itsepoimitut sienet), muut salaatit ja silli. Juustoja muutamia

Oh , siihen vaaditaan myös kokkaustaitoa ja sitä minulta ei löydy 😅😂 teen itsekkin ihan perus ok lihabullia mutta kastikkeet on no-can-do ja muu hifistelt ruuanlaitossa. Ei vaan oo siunaantunut touchia saati intoa kokkailuun sen syvemmällä tasolla😅 mutta vastapainona taidan niitä "miesten kotihommia" , en ihan kelvoton aikuinen siis ole 😂😂
Mulla oli nuoruudessa kumppani joka ideolisoi: naiset touhua sisällä ja miehet ulkona. Syöminen ja sohvalla makoilu olivat miehille sopivaa tekemistä sisällä! Onneksi sinä et liene jakanut rajaa noin 😁

Mulla oli nuoruudessa kumppani joka ideolisoi: naiset touhua sisällä ja miehet ulkona. Syöminen ja sohvalla makoilu olivat miehille sopivaa tekemistä sisällä! Onneksi sinä et liene jakanut rajaa noin 😁

Oh wau, kumppanilla oli melkoinen jako 😅 minähän teen kaiken itse kun ei ole sitä kumppania jolle jakaa esim. ruoanlaittovastuuta , mutta ehkä joskus vielä..? 😁

Oh wau, kumppanilla oli melkoinen jako 😅 minähän teen kaiken itse kun ei ole sitä kumppania jolle jakaa esim. ruoanlaittovastuuta , mutta ehkä joskus vielä..? 😁
Yksin touhuilen minäkin, ulkona ja sisällä... Eikä haittaa lainkaan! ☺
Mä muuten lähetin sen nuoruuden kumppanin ulkotöihin, mattojen pesuun, ilmeisesti pesetti ne mummollaan!
Viihtykös sun vanhin keittiössä? mä olin jo tokaluokalla aika haka ruuanlaitossa. Aikuiset antoi fyysistä voimaa ja ulottuvuutta auttaen kattiloiden, uunipeltien nostelussa...

Muokattu viimeksi:
Yksin touhuilen minäkin, ulkona ja sisällä... Eikä haittaa lainkaan! ☺
Mä muuten lähetin sen nuoruuden kumppanin ulkotöihin, mattojen pesuun, ilmeisesti pesetti ne mummollaan!
Viihtykös sun vanhin keittiössä? mä olin jo tokaluokalla aika haka ruuanlaitossa. Aikuiset antoi fyysistä voimaa ja ulottuvuutta auttaen kattiloiden, uunipeltien nostelussa...

Ei viihdy, mutta 5vee viihtyy. Aikoo isona leipuriksi, kannustan tottakai! Saa harjoitella kotona kokkailua sen minkä tahtoo! 🤣

Tuli mieleen, miten jouluruuat maistuu teidän lapsille?

Meillä esikoinen on hyvin kaikkiruokainen ja taisi tänä vuonna syödä kaikkea paitsi graavilohta. Kuopus oli valikoivampi. Riisipuuro ei kelvannut lainkaan. Jouluaterialla söi makaronilaatikkoa, kinkkua, lihapullia, kalaa, munaa ja herneitä (sekä kurkkua mitä oli pilkottu häntä ajatellen, kun arvattiin ettei oudot ruuat uppoa). Muitakin taisi rohkeasti ainakin vähän maistella. Herkuista on syönyt pipareita ja joulutorttua.

Jouluaattona taapero oli vähän kipee ja sai hillittömän hepulin ruokapöydässä. On yleensä muutenki epäileväinen uusiin ruokiin, niin ei syöny nyt mitään. Siis ei edes perunaa 🤣 mutta sit seuraavilla aterioilla maistu tutut kinkku, loimulohi ja jotain salaatteja, uusina laatikot ja sienisalaattiakin halusi kokeilla..

Esikoinen söi kaikkea. Hänen toiveistaan joulupöytään ostettiin mm. lanttu- ja porkkanalaatikkoa. Myös keskimmäinen söi lähes kaikkea. Pienempänä he söivät lähinnä perunaa, kinkkua ja kastiketta.

Kummityttö oli pienenä syömisistään tarkka, kaikki uusi jäi lautaselle.
Näki joulupöydässä punajuurisalaatin, joka oli kuin avain Pandoran- lippaaseen. Punajuurivärillä piristettynä mikä tahansa oli sen jälkeen syötävää.

Takaisin