20. Luukku

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020

20. Luukku​

cake-1914463_1920.jpg

🌟🌟🌟

Niemisten asunnosta leijaili Tanelia vastaan mitä herkullisin tuoksu, joka herautti veden tontun kielelle. Kyllä, uunissa paistui selvästi lanttu-, maksa-, porkkana- ja perunalaatikkoa. Kaikkia Tanelin lempiruokia, olihan ne kaikista perinteisimmät joululaatikot. Taneli oli jo ehtinyt nähdä muissa perheissä hänelle vieraampiakin ruokia, kuten bataattilaatikkoa ja kermaperunoita.

"Miksi jouluruokien pitää maistua niin pahalta?" Sakari kysyi keittiössä. "Ja miksi jo nyt?"
Tällaista huomautusta Taneli ei ymmärtänyt lainkaan. Jouluruuathan oli mitä parhainta herkkua. No lapset oli lapsia, ehkä Sakari ei ollut vain tottunut niihin. Niitähän syötiin vain kerran vuodessa.
"On epäkohteliasta sanoa ruokaa pahaksi", perheen äiti huomautti. "Etkä sinä sitä paitsi voi tietää pidätkö niistä. Olet syönyt niitä viimeksi viime jouluna."
"Mutta laatikot on ällöjä", Sakari nurisi.
"On meillä muutakin ruokaa kuin laatikoita", äiti sanoi. "Kyllä sinä ainakin kinkusta, kaloista, kananmunasta salaatista ja perunoista pidät. Mutta voisit sinä laatikoitakin maistaa."
"No okei", Sakari sanoo, "mutta pitääkö niitä silti syödä sata päivää."
"Niitä syödään viikon ajan ja koska me muut pidämme niistä", äiti vastasi.
"Viikko on sata päivää tai ainakin ikuisuuden", Sakari mutisi. "Sentään riisipuuroa ei tarvitse syödä joka päivä."
"Riisipuuro on paras jouluruoka", Helmi julisti.

🌟🌟🌟

Milloin teillä aletaan syömään jouluruokia? Mitä joulupöytäänne kuuluu?

Minä oon nyt joulukuussa ehtinyt syödä ulkona lounasravintoloissa jo 4 joululounasta 🤭 yhtä hyvältä se jouluruoka maistuu sitten joulunakin kuin nyt etukäteen. Kotona miehen kanssa ei hirveän jouluisasti olla vielä syöty (jouluherkkuja lukuunottamatta). Riisipuuroa syön ympäri vuoden harvakseltaan. Sitten joulun aikaan 24-26.12 tulee syötyä käytännössä joka lämpimällä aterialla jouluruokaa.

Vauva masussakin on saanut siis jo osansa jouluruokiista. 🥰

Mies on ostanut joululaatikoita parin päivän ajan koska rakastaa niitä :rolling: Minä en niistä välitä, mutta joulutorttuja söimme ensimmäisen kerran ensimmäisenä adventtisunnuntaina. Viime viikonloppuna söimme piparkakkuja ja joimme glögiä. Muut jouluruoat ja herkut säästetään tuonne joulupäiville, eli 24-26.12. niitä syödään, myös sen jälkeen jos jotain jää yli.

Joulupöytään kuuluu kinkkua, laatikoita, lohta. Jouluherkuiksi laskemme glögin, piparkakut, joulutortut ja suklaakonvehdit.

Jouluruokia oon jo vähän korkannut. Torttuja, piparkakkuja ja jotain kokkikartanon punajuurilaatikkoa maistoin...

Joulupöytään kuuluvat: kinkku, lohivaahto, limppu, lihapullat ja muusi, sekä graavinlohi ja rosolli.

Aattonahan sitä aloitellaan. Toki pipareita, joulutorttuja, glögiä jne on tässä jo mennyt hieman. Lanttulaatikkoa, kinkkua, rosollia, lohta, silliä jne tulee sitten aattona ruokailtua. Tänä vuonna ei ole nyt ollut joululounastakaan missään työpaikoilla tms että olis tullut etukäteen syötyä.

Lapsilla oli koulussa/päiväkodissa jouluruoka muistaakseni viime viikolla. Muuten syödään tänä vuonna vasta aattona.
Työpaikan pikkujouluissa yleensä marraskuun puolella tullut syötyä ekan kerran ja joskus on kotonakin jotain pikkujoulun tapaista joulukuun alussa vietetty ja jotain jouluruokia silloin syöty.
Kinkku ja laatikot pääosassa meidän joulupöydässä. Jotain kalajuttuja myös.

Me aloitetaan jouluruokien syönti aattona. Lounaalla syödään riisipuuroa ja päivällisellä sitten jouluateriaa. Näitä syödään niin kauan kun niitä riittää. Riisipuuroa syötiin ainakin viime vuonna vielä seuraavana päivänä, muita jouluruokia tapaninpäivään ja viimeisiä jämiä 27. päivään asti.

Meidän joulupöytään kuuluu maksa- porkkana- ja makaronilaatikko, kalat (loimu- tai savulohta ja graavia), kananmunat, herneet, italiansalaatti, rosolli, lihapullat ja joko keitetyt perunat tai jotain niiden sijasta. Viime vuonna oli kermaperunoita, tänä vuonna ei olla vielä päätetty.

Herkkuja tosin aloitettiin syömään jo aiemmin.

Tänä vuonna saan jouluruokaa vasta aattona, kun ei tuu lounasruokaloissa käytyä. Mennään anoppilaan, joten siellä syödään heidän perinteisiä jouluruokia. Jos rakentaisin itse joulupöydän, siihen kuuluisi lanttu-, peruna- ja porkkanalaatikot, kinkku ilman kuorrutteita, loimu-, graavi- ja kylmäsavulohi, lasimestarinsilli, sinappisilli, vihersalaatti, sienisalaatti, rosolli (jossa punajuuri, peruna, porkkana, sipuli, maustekurkku, EI silliä tai kermavaahtosmetanaa), jotakin riistaa (vaikka hirven paisti leikkeleenohueksi siivutettuna, tai lihapullia), joululimppu, voita, tuorejuustoja, juustolajitelma. Jälkiruoaksi normaaleja jouluherkkuja (tortut, konvehdit piparit ym) sekä vuosittain erilaisen kakun tai vaahdon, rahkan tms.

Ai niin, unohdin meidän jouluaterian yhden osuuden. Nimittäin jälkiruuaksi luumurahkaa. 😋 Joululimppu kuuluu myös jouluumme, mutta sitä syödään todennäköisesti enemmän iltapalaksi yms kuin pääruualla.

Meillä oli jo yks kinkku heti kun ne tuli kauppaan. Siis mikään ei ole parempaa ku rieska ja päällä leivinuunissa tehtyy kinkkuu😻 muuten jouluruokia on vasta aattona. Paitsi töissä oli tänää jouluruoka

Tää voi olla ehkä alueellinen juttu, mutta kastaako joku muu leipää kinkunpaistorasvaan? Kun kinkku otetaan uunista, niin paistopussiin on tullut sitä kuumaa rasvaa. Se aukaistaan heti uunista otettua syvällä uunipellillä, ja sitten siihen revitään ruisleivän palasia ja kun ne kohta on vettyneet niin haarukalla syödään niitä 😋 tuo on siis törkeän hyvää, mutta muualta päin olevat kaverit on aina ihan 🤨 kun kerron tästä perinteestä 😂

Porkkanalaatikkoa on syöty jo monta viikkoa 😅 uunilohi, kasvisgratiini, karjalanpaisti, perunat, possu.. aloitetaan varmaan aatonaattona pikkuhiljaa tuhoamaan ruokavarastoja 😛

Oon selkeesti Sakari 😄 en pidä jouluruuista. Jouluisin oon aina nälissään ja lopulta konvehtiähkyssä. Maistelen toki pöydästä lähes kaikkea aina, josko olisi vuodessa makunystyrät kehittyneet. 33 vuoden aikana ei muutosta. Kinkku/kalkkunq on OK mutta ei herkkua. Maksalaatikko on paras mutta sitä harvemmin laitetaan joulupöytään 🙄

Mä yleensä syön jouluaterian töissä jossain vaiheessa joulukuuta, mutta nyt kun oon äitiyslomalla niin jouluateria jää nautittavaksi vasta aattoon. Pipareita, torttuja, konvehteja ja glögiä tulee nautittua kyllä pitkin joulukuuta. Aattona nautitaan aamupalaksi riisipuuro. Joulupöytään kuuluu alkupalaksi mm. graavilohta, mätiä, poronkieliä... Pääruoaksi on kinkun lisäksi poronpaisti. Porkkana- ja lanttulaatikoita ostetaan, mutta itse en laatikoista tykkää. Jälkkäriksi sitten glögin kaveriksi piparit, tortut, suklaat ja itseleivotut suklaa-pähkinäpikkuleivät. Ollaan karsittu meidän joulupöydästä kyllä kaikki perinteinen, mitä ei itse tykätä syödä.

Oon selkeesti Sakari 😄 en pidä jouluruuista. Jouluisin oon aina nälissään ja lopulta konvehtiähkyssä. Maistelen toki pöydästä lähes kaikkea aina, josko olisi vuodessa makunystyrät kehittyneet. 33 vuoden aikana ei muutosta. Kinkku/kalkkunq on OK mutta ei herkkua. Maksalaatikko on paras mutta sitä harvemmin laitetaan joulupöytään 🙄

Mä olin lapsena samanlainen. Söin jouluruualla tyyliin perunaa, kalaa, kinkkua ja kananmunaa. Nykyisin kun saa itse päättää mitä joulupöydässä on, saa lautasen ja vatsan täyteen mieluista ruokaa. 😊 No joistain lapsuuden inhokeista olen alkanut tykkäämäänkin.

Jouluaattona joulurauhan julistuksen jälkeen. Toki ystävien tai työkavereiden kans voidaan käydä joululounaalla jo aiemmin ☺️

Mä olin lapsena samanlainen. Söin jouluruualla tyyliin perunaa, kalaa, kinkkua ja kananmunaa. Nykyisin kun saa itse päättää mitä joulupöydässä on, saa lautasen ja vatsan täyteen mieluista ruokaa. 😊 No joistain lapsuuden inhokeista olen alkanut tykkäämäänkin.

Harmittaa suorastaan, kun tyttöjen isänäiti teki aina lihapullia lapsille joulupöytään niin sain sillä vähän vatsan täytettä, eron myötä ei saa enää herkkupullia 😂

Varsinaisia jouluruokia ei tullut tänän vuonna syötyä etukäteen juuri ollenkaan, koska kaikki joululounaat tänä vuonna jotain muuta kuin jouluruokaa, eikä edes pikkujouluissa tarjottu jouluruokaa. Kaikki jouluherkut jää jouluun. Jouluun kuuluu ainakin kinkku, laatikot, graavikala, sinappisilakat,sillitartar, sillejä, saaristolaisleipää, joululimppua, raikas salaatti jne.. Alkuruoaksi blinejä, mätiä ja smetanaa. Lisäksi kokeillaan aina jotakin uutta. Makeista löytyy taatelikakkua, glögijuustokakkua, joulutorttuja, pipareita, suklaakonvehteja ja luumurahkaa.

Takaisin