2. luukku

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
2. luukku

iStock-1279126420.jpg

•••••☆•••••​

Hilda Hiiri mietti aamulla aamupuuron jälkiä siivotessaan pitäisikö perua koko juttu. Sanoa Talitiaisille ettei hän tarvinnut apua. Mutta olisiko se sitten epäkohteliasta. Huokaisten Hilda totesi ettei apu toisaalta ehkä olisi pahitteeksi, kun ovelle jo koputettiin. Hilda meni avaamaan oven Tapani Talitintille, joka tuli iloisena sisään.
"Oletko varma että tästä ei ole liiaksi vaivaa?" Hilda kysyi.
"Olen, olen" Tapani vastasi iloisesti, "mielelläni minä leikin lasten kanssa. Älä ole yhtään huolissasi äläkä pidä turhaan kiirettä."
"Kyllä minä tiedän että sinä pärjäät lasten kanssa" Hilda vastasi vaivautuneena.
"No alahan sitten lähteä niin me päästään retkelle", Tapani sanoo iskien silmää.
"Hyvä on", Hilda sanoo ja onnistuu hymyilemään lasten hyppiessä Tapanin ympärillä hihkuen "jee retkelle".
"Yritän ehtiä kotiin ennen ruoka-aikaa", Hilda lisää, "mutta kaapissa on eilistä ruokaa jos en ehdi."
"Älä suotta yritä", Tapani kieltää.

Hilda kipitti kiitollisena Tiaisille etsimässä jouluksi kynttilöitä. Lanttua ainakin vielä pitäisi hakea lanttulaatikkoa varten ja riisinjyviä riisipuuroon. Huh, onneksi hän pääsi tekemään hankintoja yksin, Hilda tuumi. Pienimpien pienet jalat väsyisivät varmasti eikä hän varmaan voisi hakea kaikkea kerralla. Tiaiset on kyllä kultaisia, pitää antaa heille joululahja. Joulukoristeitakaan heillä ei ollut - kaksoset oli rikkoneet ne kaikki viime vuonna. Ne vesselit ehtii kyllä vaikka minne Hilda mietti lempeästi ja hieman ärtyneenä. Ehkä hän voisi askarrella lasten kanssa uusia, jos jouluvalmistelut sujuisi hyvin.

Hilda voihkaisi alkaessaan tehdä lähtöä takaisin kotiin. Oli satanut lunta ja satoi yhä. Hildasta tuntui ettei hän ikinä pääsisi kotiin kaikkien hankintojen kanssa yhä kasvavassa hangessa. Huokaisten hän paransi reppunsa asentoa ja alkoi talsia upottavassa lumessa kotiin päin. Sinne oli päästävä vaikka kuinka väsyttäisi.

Lopulta pitkältä tuntuneen taipaleen jälkeen Hilda pääsi kotiin. Hän ei tosin ollut vielä ihan pihallakaan kun kaikki seitsemän lasta pelmahtivat iloisina hänen luo.
"Äiti, äiti", he hihkuivat, "on tullut lunta! Eikö olekin ihanaa! Me ollaan laskettu koko päivä mäkeä. Ja voi kuinka kaunis metsä on!"
Hilda ei voinut kuin hymyillä.
"On", hän sanoi. "Ihanaa kun on lunta. Toivottavasti koko joulu on luminen."
Sillä nyt lastensa riemun nähdessään hän nosti katseensa väsyneistä käpälistään ja näki kuinka kauniiksi lumi totta tosiaan oli koko metsän pukenut.

•••••☆•••••​

Toivotko sinä valkeaa joulua? Satoiko teillä päin tänään lunta?

Muokattu viimeksi:
Minä toivon kovasti valkeaa joulua. Sääli ettei niitä nykyisin ole ollut täällä päin kovin usein. Kultaakohan aika muistot, kun mielestäni silloin kun olin lapsi oli jouluna useammin lunta. Tällä hetkellä on kyllä pakkasta, mutta lunta ei ole nimeksikään. Vähän valkoista paikoitellen.

Kyllähän sitä aina valkeaa joulua toivoo :) Meillä päin ei ole tänään satanut lunta, mutta maa on kuitenkin jo muutaman päivän ollut kevyen lumipeitteen alla.

Todellakin toivon valkeaa joulua.
Ei se oikea joulufiilis tule jos ei ole lunta.
Täällä kyllä tällä hetkellä on ihanan valkeeta. Toivottavasti lumi pysyy maassa.

Valkea joulu paras joulu. Ja mukavasti onkin lunta ja pakkasta täällä Keski-Suomessa jo tullut :) Ihme ja kumma jos vielä sulaisi lumet ennen joulua pois... sen verran kovat pakkaset on jo täysi talvi :)

Kyllä sitä valkeaa joulua toivoo Beating Heart Täällä satoi tänään onneksi lunta ja maa on ihanan valkoinen!

Lumi olisi muutenkin ihanaa, olisi vähän valoisampaa, mutta kyllähän se joulun kuuluisi valkea olla

Valkea joulu sen olla pitää! Täällä ei tänään ole satanut lunta, mutta pieni kerros on maassa ollut joitakin päiviä.

Tottakai sitä joka vuosi toivoo valkeaa joulua. Kyllä se lumi tuo omanlaisen joulun ja rauhan tunteen. Lisäksi tietenkin se tuo valoa, joka itsessään piristää omaa mieltä valtavasti.

Meillä tuli aamulla hennosti lunta taivalta, ja voi sitä lasten riemua! Siitä on jaksettu puhua vielä näin illemmallakin. :)

Lumi kuuluisi ehdottomasti jouluun! Olen pohjoisesta kotoisin ja ehdottomasti sinne pitää päästä jouluksi, pois etelän harmaudesta.. Ei satanut lunta tänään(kään)...

Meillä on jo yllättävän talvisen näköistä, lunta ja jäätä piisaa. Tänään ei tainnut sataa. Valkoinen joulu olisi ihana!

Takaisin