10. Luukku

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020

10. Luukku​

newborn-6780840_1920.jpg

🌟🌟🌟

Salosten perheessä tutkittiin vaatekaappien ylähyllyjä lauantaina. Hilda ja Väinö olivat kertoneet edellisenä päivänä koulun jälkeen tarvitsevansa kouluun tonttuasut jouluun asti. Heidän vanhemmat olivat epäilleet, ettei ihan kirjaimellisesti tonttuasuja tarvittu ja opettajan lähettämä viesti vahvisti, että lähinnä tonttulakit oli tarpeen, joskin oli lupa ottaa muitakin tonttumaisia vaatteita etenkin viimeisenä koulupäivänä pidettävään joulujuhlaan.

Kummallekin oli löytynyt heidän omasta vaatekaapista punaiset vaatteet, jotka heidän äidin mielestä oli tarpeeksi tonttuiset. Tanelista oli vähän hassua, kun nykyisin tontuilla oli usein ihmisten mielissä punaista päällä tonttulakista kantapäihin asti. Tanelilla ei ollut kuin punainen lakki, jonka Taneli oli vaivihkaa hakenut takaisin Salosten tekemän joulukoristeen päästä. Hän oli tehnyt koristeelle uuden lakin askarteluhuovasta ja toivoi ettei kukaan huomaisi hatun muuttuneen. Toistaiseksi kukaan ei ollut huomannut mitään. Ihmiset eivät onneksi olleet kovin tarkkanäköisiä eikä heidän muistiin voinut luottaa.

Tanelin asiaa pohtiessa vaatekaapista löytyi kassi, jonka sisältö paljastui punaiseksi. Sisältä paljastui useampi tonttulakki ja kaksi punaista pukua, jotka olivat suunnilleen perheen kahden nuorimman lapsen kokoa. Isommat lapset vähän nurkuivat, kun Ainolle ja Eemilille oli tonttupuku ja muille ei, mutta perheen isä huomautti pukujen olleen heistä jokaisen käytössä ja nyt oli nuorempien vuoro. Varsinkaan perheen keskimmäinen Miikael ei ollut ihan tyytyväinen, mutta heille ei silti luvattu isompia tonttupukuja. Sitä paitsi, heillähän oli kaapeissa punaisia vaatteita. Kyllä niillä ja tonttulakeilla tulisi ihan oikean tontun näköiseksi.

🌟🌟🌟

Tonttulakkeja? Lapsille tonttupukuja? Jouluisia vaatteita? Käytetäänkö teillä jouluvaatteita?

Lapsilla on jouluvaatteet. Vauvalla on pieni tonttu-potkupuku ja esikoisella tonttumekko. Tonttulakkeja meillä ei ole, mutta ollaan mietitty niiden ostamista.

Tonttulakit löytyy lapsille. Jotain jouluisia neuleita on myös lapset saanut lahjaksi ja käyttänytkään yksittäisiä kertoja tässä joulukuun aikana.

Vauva on vasta masussa niin meidän perheessä ei omisteta tällä hetkellä yhtä ainoaa tonttulakkia.

Lapsena mulla oli tonttulakki mutta ei tonttuasua. Pikkujouluihin äiti saattoi pukea mulle punaisen tonttulakin lisäksi esim. Punaisen paidan. Yhden poikkeuksen muistan että ala-asteen luokan pikkujouluissa olin juhlavassa, uudessa tummansinisessä housussa ja paidassa. Äiti oli varta vasten sen joulua varten ostanut.

Viime vuonna pojalle oli lainassa veljen lapsen vanha tonttupuku ja tonttulakki. Tänä vuonna on äidin tekemä tonttulakki ja samasta kankaasta housut, tosin ne on vyötäröstä hieman isot 😄
Mulla on parit jouluiset villasukat.

Tonttulakit löytyy jostain laatikosta, niitä lähinnä esikoinen ja keskimmäinen käyttää koulussa tarvittaessa ja minä tarvinnut välillä töissä (päiväkodissa). Vauvalle on tonttulakki hommattuna ja tonttuhaalari, jossa huppu tonttulakkina. Jouluna saatetaan laittaa joulupöytään vähän hienompaa päälle, muuten kuljetaan rennossa asustuksessa. Vähän haaveilisin samanlaisista jouluisista oloasuista koko perheelle, mutta luulen ettei meidän perheen miessakki oikein innostu välttämättä ideasta. 😁

Tonttulakkeja erilaisia...
Punaisia löytyy joulukoristelaatikosta.
Yksi tehty koulussq käsityönä, on punaista pesunkestävää kangasta, irrotettava tekokarva ja kaunis ääninen kulkunen. Se perhejuhlissa päässäni.
Muutamia pelastettuja, talteenotettuina vuosien aikana pikkujoulujen jälkisiivoksista ja kotona pesty. Varalakeiksi ennen koronaa otin niitä mukaani seuraavana vuonna vastaaviin juhliin huonomuistisille tarjolle.

Lisäksi vaatekaapista löytyvät harmaa mustalla teddykarvalla (lämmin, käy piposta,) ja musta valkealla karvalla. Näitä kahta jälkimmäistä olen käyttänyt joulun vikaviikoilla ihmisten ilmoilla liikkuessani/ töissä ollessani.
Lisäksi on koiran oma punainen tonttulakki, jossa reiät korville ja kiinnitys hihahenkekseleillä kaulapannan ympäri. Ilahduttaa joka vuosi satunnaisesti esim koirapuistossa.
Tänä vuonna jäänevät kaikki varsin vähälle käytölle.

Hommasin vauvalle tonttulakin 😍 Muu joulupukeutuminen on vain siistit ja mukavat vaatteet. Itse laittanen mukavan löysän mekon ja lämpöiset leggarit. Miehellä ollut usein farkut ja neulepaita. Vauvalle body ja pöksyt.

Onkos kellään muulla jouluista leivonta/ keittiöessiä?
Mulla se "takaa" sen, etteivät piparit uunissa kärvähdä.

Ei oo jouluessua. Mulla on tavallista kaks essua joita en juurikaan käytä kun leivon niin harvoin ja ruokaa kokatessa en käytä essua. Tuollaisilla pienillä asioilla saisi kyllä helposti joulun tunnelmaa.

Ei oo jouluessua. Mulla on tavallista kaks essua joita en juurikaan käytä kun leivon niin harvoin ja ruokaa kokatessa en käytä essua. Tuollaisilla pienillä asioilla saisi kyllä helposti joulun tunnelmaa.
Kuten varmaan arvasitkin, mummolta "leivontataika" opittu ja the essu myös saatesaarnan kera synttäri/nimipäivälahjaksi saatu. Essi niin historioineen, kuin ehkä käyttömukavuuden puutteen vuoksi? auttaa kuitenkin mua keskittymään olennaiseen.
Kerran piparit paloivat, koko pellillisen possujen jalat muistuttivat Nokian kumppareita ja niiden korvat olivat karrella the essin ollessa kadonneena "piilossa" joulukoristelaatikossa. Nyt se on vaatekaapissa, pestynä ja kaikki röyhelöt valmiiksi silitettyinä, ihan koko vuoden siinä leivontapyyheiden alla odottamassa esillepääsyään.

Muokattu viimeksi:
Meillä ei jouluasuja ole mutta lapsille olen teettänyt tonttulakit. Itse kun en punaisen värin ystävä ole muutenkaan niin sai sitten sellaiset lakit joita miellään katselee.

Lapsilla on tonttulakit, toki kuopus repii aina omansa pois päästä 😂 Esikoisella (6v) on myös jouluisia pinnejä ja pantoja olemassa, saa itse päättää mitä käyttää. Jouluisemmat mekot/hameet/paidat laitetaan aattona, saavat itse päättää mutta tonttupukuja ei ole ollut.
Mullon yleensä tonttulakkipanta ja joulupaita tms. Ja jouluisia koruja ☺️ Aattona pukeudutaan nätimmin, muuten mennään rennolla meiningillä 🎅🏼

Meidän esikoisella on jouluinen essu erikseen. Mullakin oli joskus mutten tiiä mihin oon sen hukannu 😕 patakintaat ja keittiöliinat löytyyy jouluisena ❤️

10. Luukku​

View attachment 117702

🌟🌟🌟

Salosten perheessä tutkittiin vaatekaappien ylähyllyjä lauantaina. Hilda ja Väinö olivat kertoneet edellisenä päivänä koulun jälkeen tarvitsevansa kouluun tonttuasut jouluun asti. Heidän vanhemmat olivat epäilleet, ettei ihan kirjaimellisesti tonttuasuja tarvittu ja opettajan lähettämä viesti vahvisti, että lähinnä tonttulakit oli tarpeen, joskin oli lupa ottaa muitakin tonttumaisia vaatteita etenkin viimeisenä koulupäivänä pidettävään joulujuhlaan.

Kummallekin oli löytynyt heidän omasta vaatekaapista punaiset vaatteet, jotka heidän äidin mielestä oli tarpeeksi tonttuiset. Tanelista oli vähän hassua, kun nykyisin tontuilla oli usein ihmisten mielissä punaista päällä tonttulakista kantapäihin asti. Tanelilla ei ollut kuin punainen lakki, jonka Taneli oli vaivihkaa hakenut takaisin Salosten tekemän joulukoristeen päästä. Hän oli tehnyt koristeelle uuden lakin askarteluhuovasta ja toivoi ettei kukaan huomaisi hatun muuttuneen. Toistaiseksi kukaan ei ollut huomannut mitään. Ihmiset eivät onneksi olleet kovin tarkkanäköisiä eikä heidän muistiin voinut luottaa.

Tanelin asiaa pohtiessa vaatekaapista löytyi kassi, jonka sisältö paljastui punaiseksi. Sisältä paljastui useampi tonttulakki ja kaksi punaista pukua, jotka olivat suunnilleen perheen kahden nuorimman lapsen kokoa. Isommat lapset vähän nurkuivat, kun Ainolle ja Eemilille oli tonttupuku ja muille ei, mutta perheen isä huomautti pukujen olleen heistä jokaisen käytössä ja nyt oli nuorempien vuoro. Varsinkaan perheen keskimmäinen Miikael ei ollut ihan tyytyväinen, mutta heille ei silti luvattu isompia tonttupukuja. Sitä paitsi, heillähän oli kaapeissa punaisia vaatteita. Kyllä niillä ja tonttulakeilla tulisi ihan oikean tontun näköiseksi.

🌟🌟🌟

Tonttulakkeja? Lapsille tonttupukuja? Jouluisia vaatteita? Käytetäänkö teillä jouluvaatteita?
Vauvalle on pari jouluaiheista bodya, toisessa on pipari- ja karkkikeppikuvioita, toinen punainen jossa poroja. Esikoiselle on tartaani( skottiruutu)mekko jouluisissa väreissä. Molemmille tonttulakit. Eri asia on sitten se suostuvatko paljon päässä pitämään, kun ovat vielä niin pieniä.

Meidän esikoisella on jouluinen essu erikseen. Mullakin oli joskus mutten tiiä mihin oon sen hukannu 😕 patakintaat ja keittiöliinat löytyyy jouluisena ❤️

Vauvalle on pari jouluaiheista bodya, toisessa on pipari- ja karkkikeppikuvioita, toinen punainen jossa poroja. Esikoiselle on tartaani( skottiruutu)mekko jouluisissa väreissä. Molemmille tonttulakit. Eri asia on sitten se suostuvatko paljon päässä pitämään, kun ovat vielä niin pieniä.
Ainakin pari värikästä kuvaa ennätät ottamaan, jos ei lakki ole kunnolla päässä niin sitten sen riisumisesta 😉

Meillä on tonttulakki kuopukselle jäänyt esikoiselta. Joulumekko on myös kuopukselle ja esikoiselle farkut ja siisti paita.

Takaisin