1. neuvola

Etkö voi käydä jo pissaamaassa? Meillä ainakin neuvolassa ne purkit siellä vessassa ja sitten luukku minne näyte jätetään nimellisenä :)

Olin tuolloin vielä kotona, eikä neljän tunnin pidättely ollut vielä täynnä. Mutta joo meillä samalla tavalla, että voi vaan suoraan mennä antamaan näytteen.
 
Piti jotain siitä ekasta neuvolasta kertoakin. Pissanäytteen lisäksi otettiin hemoglobiini (141!) ja verenpaineet. Vaa'alla ei tarvinnut käydä kun olin puhelimessa ilmoittanut painoni. Th kysyi onko paino mulle arka aihe, kun kerroin että oli tarkoitus laihduttaa ennen seuraavaa lasta (enkä siis ehtinyt). Ihan kiva suhtautuminen liikakiloihin, ei ainakaan tullut saarnaa. Sain myös pahvisen kortin. Olin siellä 1,5h kun läpikäytäviä asioita oli niin paljon.
 
Ainiin minäkin sain pahvisen taittelukortin ja söpöt kannet! Netissä on sitten jokin ohjelma minne tulee tutkimuksista ym. tietoa. Täti kehotti pitämään laukussa sitä korttinippua jos sattuu jotain. Onko kokemusta meneekö pian ihan nuhjuiseksi? Pidättekö mukana kaikkialla?
 
Mulla on kaikissa raskauksissa äitiyskortti kulkenut aina mukana, kun ei tosiaan koskaan voi tietää mitä tulee eteen. Hyvin säilynyt kortit, varsinkin jos on suojamuovissa :)
 
Sama mulla, aina on kulkenut laukussa mukana. Suojakotelossa pysyy hyvänä.
 
Ainiin minäkin sain pahvisen taittelukortin ja söpöt kannet! Netissä on sitten jokin ohjelma minne tulee tutkimuksista ym. tietoa. Täti kehotti pitämään laukussa sitä korttinippua jos sattuu jotain. Onko kokemusta meneekö pian ihan nuhjuiseksi? Pidättekö mukana kaikkialla?
Ei kai se nuhjuseks mee jos pitää muovitaskun sisällä. Näin mä ainakin oon tehny
 
Minäkin sain vielä vanhan kunnon neuvolakortin söpöllä nallekuorella. :Heartred Ja oli muutenkin ihanan rento ja lempeä hoitaja, sai todella avautua rehellisesti ilman pelkoa mistään.
 
Viikko pitäs vielä oottaa ekaa neuvolaa ja ultraa, kyllä tuntuu aika matelevan etanan vauhtia...
 
Mustakin tuntuu et aika kuluu niiiin hitaasti. No kohta ollaan jo kolmannella kuulla :rolleyes:

Ja mulla neuvolaan vielä vajaa 2 viikkoo sit pitäis olla 9+0
 
En oo vielä edes varannut neuvolaa. Toivottavasti ajan saa lyhyellä varoitusajalla, ajattelin varata vasta ar-ultran jälkeen, joka sekin on vielä varaamatta ja käymättä...
 
Mulla varhaisultra 7+0, eka neuvola 9+0 ja ru tulee olee 12+0. Saa nähdä miten tasaviikoille jatkossa yrittävät ajanvarauksrt laittaa [emoji23]
 
Mulla oli eka käynti 1.10.
Olin alkuun vähän kiukustunut, kun mut otti vastaan harjoitteluaan tekevä opiskelija luvatun neuvolantädin sijaan. Harjoittelu on tärkeä, juttu, mutta voisiko ensimmäistä lastaan odottavan ihka ensimmäisella neuvolakäynnillä saada puhua huolistaan kokeneen ammattilaisen kanssa ja harjoittelijat ohjata esimerkiksi useita kertoja neuvolassa käyneille äideille?

Harjoittelija oli kuitenkin ystävällinen ja kirjasi ylös kaikki asiat, joihin ei osannut vastata. Neuvolantäti tuli paikalle lopuksi ja kävimme vielä uudestaan samoja juttuja läpi. Käyntiin meni melkein 2 tuntia.
 
Kyllä mulla oli ekaa odottaessa neuvolassa harjottelija siis useammalla käynnillä mukana. Tokaa odottaessa oli ainakin 3 ekaa käyntiä joku (aina eri) sijainen kun oli kesälomaa, oma täti jäi eläkkeelle jne. Harjottelijalla on ainakin tuoreet tiedot kun joku kokenut (mikä mulla oli 1. kierroksella) saattaa vetää hyvinkin tiiviisti ja lyhyesti infot mistä annoinkin sit palautetta et olipa mukava kun tokaa odottaessa annettiin kunnolla infoo mistä ois tietty ollu hyötyä jo ekaakin odottaessa. Ekaa odottaessa annettiin siis mukaan 2 vihkosta odotuksesta ja elämänmuutoksesta. Tottakai nekin oli hyödyllisiä ja tuli luettua. Niin ja molemmissa synnytyksissä + yhdessä synnytystapa-arviossa + lapsivuodeosastolla ja jälkitarkastuksrssa on ollu harjottelija. Harjottelijoista saa myös kieltäytyä, toki toivovat että harjottelijat saa mahd. laajan kokemuksen. Eikä iäkkäämmästäkään neuvolatädistä voi olla varma et on kokenu. Moni hankkii uuden ammatin esim. 5-kymppisenä tänä päivänä.
 
Huomenna olis eka neuvola, jännittää jo vähä, näkee onko mahassa elämää:nailbiting: Oireita kun ei taaskaan juurikaan ole...
 
Mulla kans huomenna eka lääkärinneuvola, jossa ultrataan. Jännittää... :shifty:
 
Mulla on ihan neuvolan terkka joka ultraa :)
 
Mua ahdistaa ja pelottaa se, että huomenna on kasassa 9+3 ja viime keväänä tuli keskeytynyt keskenmeno juuri samaisena päivänä. Tietenkin pienessä mielessäni olen kehitellyt teorian, että jos syke näkyykin huomenna ja kaikki on ok, niin mistä voin tietää vaikka menisi kesken heti samalla hetkellä, kun lähden sieltä. Ja joo, tiedän, että siihen ei voi vaikuttaa ja tapahtuu mitä tapahtuu, mutta ainakin saman kokeneet ymmärtää tämän... :sorry:
 
Takaisin
Top