1. neuvola

MinnaV

Puuhakas puhuja
Toukokuun äidit 2019
Milloin teillä on ekat neuvolakäynnit? Ootteko jo varanneet aikoja?

Mulla vasta 5.10. eli viikolla 10. Varasin sen heti plussien jälkeen kun ajattelin että tottakai sitä jaksaa odottaa sinne asti, mutta nyt ei millään malttaisi.

Tietääkö kokeneemmat, pitääkö neuvolaan varautua jotenkin ja tehdäänkö siellä jotain tutkimuksia vai jutellaanko vaan?
 
Mulla eka käynti jo melko pian 1.10. Esitietolomakkeen täytin jo eli siitä jo sai vähän osviittaa, mistä siellä puhutaan. Elämäntavoista ja ravinnosta varmastikin. Mut mitäs muuta?
 
Siellä käydään terveystiedot läpi ja jutellaan vaan. Itsellä ainakin otetaan aina verenpaineet, pissakoe, paino, myös välillä hemoglobiini :)
 
Mulla on eka neuvola vasta lokakuun 12. Viikkoja silloin jo 11+. Hiukan oli täyttä terkalla.

Ekalla kerralla voi olla että joutuu pissanäytteen jättämään, en muista että olis muuta ollut? Aika kauan siellä meni kun käytiin läpi kaikenlaista, ravitsemusta, liikuntaa, parisuhdetta, sikiöseulontakäytäntöjä, ultrajuttuja ja vaikka mitä. Ehkä puoltoista tuntia meni ekalla kerralla, muistaakseni.
 
Mulla on eka neuvola 18.10 8+3. Melko aikasin mun mielestä.

Ei oo kauheasti odotuksia, lähinnä varmaan juttelu käynti.
 
Mulla eka neuvola ens viikon ke ja sillon ois 9+2 :)
Helsingissä ultra varaus on muuttunut viime kerrasta, että aika varataan itse ja siihen tulee joku lähete. Pissa ja paino otetaan omatoimisesti ennen neuvolan alkua ja neuvolassa sitten verenpaine ja hemoglobiini. Esitietolomakkeen täytin netissä ja viime raskaudesta niin vähän aikaa niin on kaikki ravitsemussuositukset yms ihan tuoreessa muistissa :)
 
Mä olin neuvolassa jo loppuviikolla 6. Nyt sitten iso väli nt-ultraan ja seuraavaan kertaan. Terkkari oli tosi mukava ja vaikuttaa siltä että saa hyvin aikoja samalle terkalle.
 
Mullakin on eka neuvola ensi viikon ke (26.9.), silloin 8+4. Odotan innolla! Olin vähän yllättynyt, että sain ekan neuvolan näin aikaisille viikoille.

7aimen, osaatko kertoa tarkemmin tosta paino- ja pissajutusta? :) Asun siis myös Helsingissä. Olin siinä uskossa, että punnitus tapahtuu neuvolakäynnin aikana ja virtsanäyte otetaan sen jälkeen labrassa. Sen esitietolomakkeen täytin jo netissä. Tää kaikki on mulle niin uutta ja jännää.
 
Sora, tosi kiva jos pysyis sama terkkari. :)
Millaista neuvolassa oli? Mulla on tosiaan eka neuvola keskiviikkona ja vähän jännittää.
 
Joo laajempi pissa otetaan labrassa mutta meillä neuvolassa katsotaan pissasta sellasella liuskalla ph, sokerit ja valkuaiset. Neuvolan seinällä on lappu ja ohjeistus tähän pissaan ja painon ottamiseen. Nopeuttaa ilmeisesti neuvola käyntejä kun nämä tehdään omatoimisesti.
Mutta en tiedä on kaikissa neuvoloissa sama käytäntö. Uskon että jos näin on niin huomaat neuvolan seinillä ohjeistuksen :) ja voi olla ettei noita pissoja tarvii ekalla kerralla tikutella.
 
Onks se normaaliakin ettei olis sama terkkari? :D täällä päin automaattisesti sama, oishan se ainaki mun mielestä hölmöä et vaihtuis jatkuvasti :/ mä en oo varannu aikaa vielä, mut neuvolasta soitellaan huomenna niin varmaan sit varailen, harmi vaan kun nyt tosiaan muutto edessä parin kuukauden sisällä ni alkuun käyn neuvolassa nykyisessä kaupungissa ja siitä eteenpäin sit uudessa, ärsyttävää sähläystä kun ei päästetty heti uuteen kaupunkiin neuvolaan...
 
Mä meen nyt ainakin ekan käynnin eri terkkarille. Kerroin kyllä jo omalle terkkarille raskaudesta mutta en saanut hänelle aikaa niin oli pakko varata aika vaan jollekin kenellä oli aikaa. Toivottavasti saan sitten jatkokäynnit "omalle" terkalle.
 
Täällä eka neuvola 4.10. viikkoja silloin 8+. Ei malttaisi odottaa. Vaikka tuskin siellä mitään ihmeellistä on. Mut pääseepähän höpöttämään vauvasta
 
Mulle soitettiin nyt tuolta neuvolasta ja sanoin et järkevintä olis jos pääsisin uuteen kaupunkiin heti neuvolaan (on siis naapurikaupunki ni ei oo pitkä matka) ja hän laitto soittopyynnön sinne! :) ne sieltä tänään sit soittelee
 
Mä taidan varata ekan neuvolan lokakuun tokalla viikolla sitten, kun ollaan palattu Kyproksen matkalta silloin oon raskausviikolla 8. Toivon ja luulen, et pääsen samalle terkkarille, joka oli mulla loppuosan raskaudesta ja nyt esikoisen neuvolatätinä ollut.

Nyt kun odotan tokaa lasta, niin luulisi et ekan neuvolan sisältö olis vähän suppeempi. Varsinki jos pääsen samalle terkkarille☺️. Tuo eka neuvola oli kaikista pisin käynti viime raskaudessa.
Te, jotka ootatte toista/kolmatta/neljättä/jne. lasta, niin otatteko miestä mukaan ekalle neuvolakäynnille?
 
Mä en myöskään ota miestä mukaan neuvolaan. Mies tulee vaan ultriin sitten mukaan. Neuvoloissa ei kuitenkaan näin neljännellä kierroksella tule varmaan mitään uutta. Aika nopeita käyntejä oli viime kierroksellakin,oikeestaan vaan pakolliset mittaukset ja kuulumiset ja heippa :)
 
En ota miestä mukaan, ei ole mun mielestä mitään järkeä olla töistä pois sen takia. Mies ei ollut esikoisestakaan mukana, ainoastaan ultrissa oli.
 
Takaisin
Top