1. Luukku

Valitettavasti tuntuu että vieläkin vanhemman polven ihmiset saattavat käyttää tontuilla pelottelua pieniin lapsiin. Siinä ei auta kuin yrittää pitää tiukka puhuttelu isovanhemmille, jos siitä nyt mitään apua on. Ja vanhempi voi selittää lapselle, että kyllä ne tontut lapsia lahjoilla muistaa, kaikki me ollaan välillä kilttejä ja välillä vähän känkkäränkkiä.

Ihan hirveää minusta, kun olen kuullut vanhemmiltani, että jossain perheessä "ennen vanhaan" joku lapsi oli oikeasti avannut paketista risuja. Ja ihan kuin meidänkin perheessä olisi peloteltu, että jos ei käyttäydy kunnolla niin joulupukki voi tuoda risuja. Muistan ainakin isoveljen näin sanoneen, en muista onko vanhemmat sanoneet.
 
Valitettavasti tuntuu että vieläkin vanhemman polven ihmiset saattavat käyttää tontuilla pelottelua pieniin lapsiin. Siinä ei auta kuin yrittää pitää tiukka puhuttelu isovanhemmille, jos siitä nyt mitään apua on. Ja vanhempi voi selittää lapselle, että kyllä ne tontut lapsia lahjoilla muistaa, kaikki me ollaan välillä kilttejä ja välillä vähän känkkäränkkiä.

Ihan hirveää minusta, kun olen kuullut vanhemmiltani, että jossain perheessä "ennen vanhaan" joku lapsi oli oikeasti avannut paketista risuja. Ja ihan kuin meidänkin perheessä olisi peloteltu, että jos ei käyttäydy kunnolla niin joulupukki voi tuoda risuja. Muistan ainakin isoveljen näin sanoneen, en muista onko vanhemmat sanoneet.
Onneksi tämä päivänä on tietoa siitä mihin pelolla/ uhkalla/ ajattelemattomalla vallankäytöllä kasvattaminen voi johtaa.
Kyllä joku iso-isomummoista meillekin serkkujoukon mieleen maalasi, vaan onneksi kovin haalealla sävyllä.
Voin vain yrittää kuvitella sitä julkisen nöyryytyksen tunnetta, mitä tuollaisen paketin avaaminen on pahimmillaan tuonut. Toivottavasti moinen perinne on jo hautautunut lopullisesti!

Maustuu se pienen elämä känkäränkällä tai ilman, sallitaan hänen haaveilla, unelmoida ja epäonnistua niitä toteuttaessaan!
 
Muokattu viimeksi:
Ei taideta tarvita edes vanhemman polven ihmisiä. Toiset lapsensaanti-ikäisetkin puhuu yhä vakoilevista, pukille raportoivista tontuista. Voin vain toivoa että he törmäävät nykyisiin kasvatustapoihin, jos saavat omia lapsia. Yksiä jo valistin siitä että nykyisin tontut ei vakoile. Minuakin on (-90 luvulla) uhkailtu tontuilla ja lahjaksi tulevilla risuilla kun olin pieni. Sentään sain oikeasti aina kivoja lahjoja. Ihan hirveä ajatuskin, jos joku on oikeasti saanut risuja.
 
Meillä kerrottiin vielä tuota tarinaa, että jos on tuhma niin tulee pelkkiä risuja. Meitä ei siis koskaan piesty eikä uhkailtu pieksemisellä, joten luulin pienen ikäni että se on vain siksi että ne on huonoin lahja mitä joulupukki keksii. Että ei saa leluja, saa pelkkiä koivunoksia. Mutta onhan se ajatus siitä, että pukki tahallaan tuo jollekin huonon lahjan tarkoituksena tuottaa pettymys, täysin väärä.
 
Tähän aiheeseen liittyen: Onko joulupukki matkaan käy - laulu teillä pannassa? Kun siinähän nimenomaan lauletaan vakoilevista tontuista ja ettei saa itkeä ja meluta 😅

Kun en haluaisi sellaista lapsellemme opettaa ja silti huomaan laulelevani "ei itkeä saa, ei meluta saa, tonttu voi tulla ikkunan taa" 🙊
 
Tähän aiheeseen liittyen: Onko joulupukki matkaan käy - laulu teillä pannassa? Kun siinähän nimenomaan lauletaan vakoilevista tontuista ja ettei saa itkeä ja meluta 😅

Kun en haluaisi sellaista lapsellemme opettaa ja silti huomaan laulelevani "ei itkeä saa, ei meluta saa, tonttu voi tulla ikkunan taa" 🙊
Kappale ja etenkin sen sävellys on luontevan tarttuva!
Kokeile siihen sanoitus sovitusta:
" nyt leikkiä saa, nyt laulaakin saa, tonttu voi kuulla sen ikkunan taa!"
 
Tähän aiheeseen liittyen: Onko joulupukki matkaan käy - laulu teillä pannassa? Kun siinähän nimenomaan lauletaan vakoilevista tontuista ja ettei saa itkeä ja meluta 😅

Kun en haluaisi sellaista lapsellemme opettaa ja silti huomaan laulelevani "ei itkeä saa, ei meluta saa, tonttu voi tulla ikkunan taa" 🙊

Me saatetaan kuunnella sitä, mutta selitetään lapsille että saa itkeä eikä tonttu pukille mitään kerro. Tän joululaulun sanat oli musta kyllä tyhmät jo kun olin lapsi. Pitäähän itkeä saada, jos on paha mieli. 🤨
 
Tähän aiheeseen liittyen: Onko joulupukki matkaan käy - laulu teillä pannassa? Kun siinähän nimenomaan lauletaan vakoilevista tontuista ja ettei saa itkeä ja meluta 😅

Kun en haluaisi sellaista lapsellemme opettaa ja silti huomaan laulelevani "ei itkeä saa, ei meluta saa, tonttu voi tulla ikkunan taa" 🙊

Mä koitan omalle laulella että "myös itkeä saa, ja meluta saa, vaikka sopu on kaikista mukavimpaa" 😅
 
Nyt, 23 päivän pohdinnan jälkeen olen päättänyt visusti häätää kaikki vakoilevat, käyttävät ja ilkikuriset tontut pois mun ja pienen liikkumisreviiriltä.
Jos joku esim. vanhempi sukulainen moisesta harmistuu, niin kuulkoon itse joulupukkikin että lapsen kasvurauhan takaamiseksi sen linjauksen olen tehnyt!

Keskittykööt tontut jatkossa mukavampiin juttuihin, tulee niillekin parempi mieli! 🎶🍀🌸
 
Takaisin
Top