🐥 Kotikanala 🐥

Minkä ikäisessä munassa näkyy jo liikettä? Eilen kävin munia läpi ja ehken osaa vaan katsoa, mutta tuntui ettei edesä verisuonitusta meinannut näkyä. Huolestuttaa että meni koko satsi pilalle postissa. 😰

Mä en muista! Ootko tuota sivua selaillut? Varoitus, siellä on kuvia kuolleista alkioista! Jos tekee pahaa, ei kannata katsoa, mutta opetusmielessä ihan mielenkiintoista.

Mä en muista! Ootko tuota sivua selaillut? Varoitus, siellä on kuvia kuolleista alkioista! Jos tekee pahaa, ei kannata katsoa, mutta opetusmielessä ihan mielenkiintoista.
Juu, pitää muistaa aina sisältövaroitus. Ehdin jo itkemään miehelleni hormonihuuruissa että me ei ehkä saadakkaan tipuja kun ei näytä läpivalaisu hyvältä. Mutta onneksi eilen illalla bongasin muutamasta munasta hämähäkkikuviot! Ehkä sieltä muutama tipu olisi tulossa kuitenkin. :Smiling Face With Smiling Eyes: :folded::Hatching Chick:

Ehdin jo suunnitella et pistän miehen hakemaan minulle uuden munaerän, kun munia toimittanut kanala sattuisi olemaan ajoreitillä hänen vanhemmilleen, jonne hän aikoo tehdä reissun kevään päälle. Jos vika olisikin postin toiminnassa, niin luksusta olisi et munat tulisivat oman auton takapenkillä puolessa päivässä perille. Mutta ehkei vielä tarvitse juoksuttaa miestä näillä asioilla. Ehkäpä se on mun varasuunnitelma jos tämä ei nyt toimi, tai toimii huonosti.

Mä yleensä läpivalaisen munat joskus noin viikon iässä ja poistan ne jotka on varmasti täysin tyhjiä. Ei siis näy mitään verisuonistoa. Ja sit parin viikon iässä valaisen uudelleen. Siinä vaiheessa ei meinaa näkyä kuin mustaa ja ehkä jotain liikettä.

Meillä siis 6 munaa koneessa ja tänään päivällä kuoriutui yksi tipu 😍 Muutamassa munassa on jo säröjä joten toivon et kavereita alkaa tulemaan. En vaan oikein muista et laitoinko mikä päivä munat koneeseen (muistelin et se oli tiistai tai keskiviikko) niin mennään vähän mutu-tuntumalla tällä kertaa. Tuo oma keskenmeno sotki hieman päätä ja en laittanut ylös ihan tarkkaa päivää.

Nyt on alkanut näkymään verisuonistoa joissakin, yksi pieni sydänkin bongattiin :smiling face with heart-eyes:. Arviolta puolessa taas ei. 😒 Onneksi otin ison satsin. Tässä on tosiaan ongelma että munat ovat vähän eri ikäisiä ja postipakettina matkustaminen on ehkä viivästyttänyt kehitystä. Laskin että reilun viikon päästä voisi alkaa kuoriutuminen, jännittävää. :Smiling Face With Smiling Eyes:

Meiltä löytyy myös kanoja, mulla on Savitaipaleen kantaa. Ekat kanat haudoin siitosmunista ja niistä on jäljellä enää meidän pääkukko jolla ikää 5 vuotta. Pari vuotta sitten meillä kävi kettu kylässä ja kaikki kanat se vei mutta kukko palasi kanalaan. Sen jälkeen meillä on ollu vähän katoa kanoista. Tällä hetkellä löytyy kaksi kanaa ja viisi kukkoa. Oon säilyttäjänä tuolle kannalle niin munat pitää hankkia toisilta säilyttäjiltä ja en oo ollu ihan hirveän aktiivinen hakemaan niitä satojen kilometrien päästä 😅

Nyt mulla on hautomakoneessa 6 munaa. Laitoin sinne 15 munaa ja vain tuon verran oli kehittynyt. Odottelen loppuviikosta/alkuviikosta tipuja ja kesemmällä varmaan pitänee hautoa uudestaan satsi. Omat kanat ei oo ollu kovin innokkaita hautojia.
Joko on tipuja kuoriutunut 🐣❤️ ?
Aiotko pitää nuo kaikki viisi kukkoa ? Eivätkö tappele keskenään ? Olis parempi toisinpäin, jotta 5 kanaa ja 2 kukkoa 👍😁

Mutta eikö tuo 6 munaa ole kuitenkin hyvin hautomakoneessa ? Kyllä mullekin tulee joka kerta niitä tyhjiä munia, kun kana hautoo.

Oi, tässähän tulee kanakuume! Olen halunnut kanoja jo useamman vuoden, mutta isäntä toppuuttellee 😄 Meillä on siis maatila. Navetta on ollut vuoden tyhjänä ja se kaipaisi jotain elämää 💛 Ehkä joskus vielä meilläkin on kanoja, mehiläisiä ja ehkä jotain muita eläimiä 😍
Pehmittelet miestäsi makkarin puolella, niin kyllä hän herkällä hetkellä vielä suostuu 🤭❤️
Kanat on ihania ja viisaita eläimiä. Aamulla, kun ruokin kanat ja päästän ulos, niin pari kanaa hyppäävät olkapäälle. Seuraavat minua metsään ja lehmien laitumelle 🥰
Toivottavasti saat vielä kanoja ❤️

Mä yleensä läpivalaisen munat joskus noin viikon iässä ja poistan ne jotka on varmasti täysin tyhjiä. Ei siis näy mitään verisuonistoa. Ja sit parin viikon iässä valaisen uudelleen. Siinä vaiheessa ei meinaa näkyä kuin mustaa ja ehkä jotain liikettä.

Meillä siis 6 munaa koneessa ja tänään päivällä kuoriutui yksi tipu 😍 Muutamassa munassa on jo säröjä joten toivon et kavereita alkaa tulemaan. En vaan oikein muista et laitoinko mikä päivä munat koneeseen (muistelin et se oli tiistai tai keskiviikko) niin mennään vähän mutu-tuntumalla tällä kertaa. Tuo oma keskenmeno sotki hieman päätä ja en laittanut ylös ihan tarkkaa päivää.
Jee….lämpimät onnittelut tipuista 🐣❤️

Pehmittelet miestäsi makkarin puolella, niin kyllä hän herkällä hetkellä vielä suostuu 🤭❤️
Kanat on ihania ja viisaita eläimiä. Aamulla, kun ruokin kanat ja päästän ulos, niin pari kanaa hyppäävät olkapäälle. Seuraavat minua metsään ja lehmien laitumelle 🥰
Toivottavasti saat vielä kanoja ❤️
Oi, kuulostaa ihanalta. Tässä ei vaan voi pitää kanoja vapaana (lypsykarjatila aivan naapurissa) ja kanat ovat salmonellapommeja. Tautipaine nykypäivänä on todellinen ja se tauti tulee mielettömän kalliiksi eläintiloille. Ei kenellekään sitä tautia toivota, varsinkin kun itsellämme oli isohko lypsykarja ja salmonella olisi ollut katastrofi 😱 Senkin takia mies epäröi suuresti. Käy kuitenkin hommissa tuolla naapurissa välillä...

Nyt on alkanut näkymään verisuonistoa joissakin, yksi pieni sydänkin bongattiin :smiling face with heart-eyes:. Arviolta puolessa taas ei. 😒 Onneksi otin ison satsin. Tässä on tosiaan ongelma että munat ovat vähän eri ikäisiä ja postipakettina matkustaminen on ehkä viivästyttänyt kehitystä. Laskin että reilun viikon päästä voisi alkaa kuoriutuminen, jännittävää. :Smiling Face With Smiling Eyes:
Oi, kuulostaa ihanalta. Tässä ei vaan voi pitää kanoja vapaana (lypsykarjatila aivan naapurissa) ja kanat ovat salmonellapommeja. Tautipaine nykypäivänä on todellinen ja se tauti tulee mielettömän kalliiksi eläintiloille. Ei kenellekään sitä tautia toivota, varsinkin kun itsellämme oli isohko lypsykarja ja salmonella olisi ollut katastrofi 😱 Senkin takia mies epäröi suuresti. Käy kuitenkin hommissa tuolla naapurissa välillä...
Suomessa eli suomalaisissa kanoissa ei juurikaan ole salmonellaa ja tämä on hyvä juttu 👍
En muista edes, koska Suomessa on salmonellaa kanoista saanut ?
Mutta toki varovaisuus on hyvästä ja olisihan se kauheeta jos jokin tauti leviäisi karjaan.
Se on enemmänkin lintuinfluenssan pelko….mutta sekin hyvin harvinaista 👍

Meillä lihakarjaa, mutta nykyään vain harrastusmielessä. Yksi vasikka on jo syntynyt ❤️
En pysty elämään ilman lehmiä.
Nykyään opiskelu ja muut hommat vievät niin aikaa 😁

Suomessa eli suomalaisissa kanoissa ei juurikaan ole salmonellaa ja tämä on hyvä juttu 👍
En muista edes, koska Suomessa on salmonellaa kanoista saanut ?
Mutta toki varovaisuus on hyvästä ja olisihan se kauheeta jos jokin tauti leviäisi karjaan.
Se on enemmänkin lintuinfluenssan pelko….mutta sekin hyvin harvinaista 👍

Meillä lihakarjaa, mutta nykyään vain harrastusmielessä. Yksi vasikka on jo syntynyt ❤️
En pysty elämään ilman lehmiä.
Nykyään opiskelu ja muut hommat vievät niin aikaa 😁
Siis kanoissa havaittu ei saanut 🙈😁

Mitä tutustuin niin kanojen pitäjät jotka myyvät kanoja tai munia tilan ulkopuolelle, testaavat parveaan säännöllisesti salmonellan varalta. Tällaiselta tilalta lienee turvallista hankkia kanoja. Siitosmunista hautominen lienee vielä varmempaa? Mietin että mahtavatko taudit tulla munien matkassa edes. Toisaalta taas nämä myyjätkin testaavat parveaan säännöllisesti.

Jos hankkii kanoja ja pelkää salmonellaa niin lienee syytä testata kanojaan säännöllisesti ihan vapaaehtoisesti.

Toissailtana nähtiin tiputanssi kun läpivalaisin munia. Olipas se hassua! :smiling face with heart-eyes: Niin paljon liikettä pikkuisessa. Näytin lapsillekin sitä, mahtava tilaisuus heillekin nähdä ja oppia kehityksestä. :Smiling Face With Smiling Eyes:

@Unelma 7 @Nepeta Cataria Nojuu, kyllähän vastuulliset kasvattajat testailee varmasti kanojaan 😊 Ja eihän täällä Suomessa mitään epidemioita ole kanoissa ollut, mutta kun se riski on kuitenkin olemassa. Ja kyllähän sen salmonellan voi saada melkeinpä mistä vaan. En vaan haluaisi olla se syyllinen, joka sen tartuttaisi jollekin. Oon opiskellut näitä asioita yliopistossakin niin jotenkin kait se tieto lisää tuskaa 😅

@Nepeta Cataria Oi että! Varmasti kiehtovaa seurailla kasvua munan sisällä 😍 Ja ei moni lapsi pääse tuollaista seuraamaan! wau!

Kuinka on kuoriutuminen onnistunut? Kuinkas pikkutipu jakselee? Toivottavasti sai monta sisarusta. :Hatching Chick:

@Nepeta Cataria Oi että! Varmasti kiehtovaa seurailla kasvua munan sisällä 😍 Ja ei moni lapsi pääse tuollaista seuraamaan! wau!
Tämän on just sitä mun tapaa kasvattaa, lapset mukaan kaikkeen mitä suinkin osaavat ja pystyvät ymmärtämään. Nytkin houkuttelen mun kolmasluokkalaista lukemaan Omat kanat omat munat -kirjan, kun hän on hankalasti motivoituvaa tyyppiä, mutta kun kyse on jostain konkreettisesta ja eläimistä, niin motivaatio on heti parempi.

Takaisin