🐥 Kotikanala 🐥

Nepeta Cataria

Keskustelujen kuninkuusravaaja
Heinämammat 2016
Elomammat 2018
Eloäidit 2020
Helmikuiset 2022
Toukokuiset 2024
Joulukuiset 2026
Onkos täällä kanojen pitäjiä? Me muutettiin juuri maalle ja kevään aikana on alkanut itää idea oman kanalan laittamisesta. Mikäs olisi kivempaa kuin kotkottajat pihalla, herätä kukon lauluun ja kerätä tuoreet munat? Ajattelin lähteä liikkeelle hautomalla tiput siitosmunista, kun tarpeeksi luettuani alkoi tuntumaan että se voisi olla tautien ja syöpäläisten välttämisen kannalta hyvä tapa. Varsinkin kun nyt ollaan aloittamassa ihan alusta.

Mies lupasi väsätä minulle hautomakoneen, että sillä aloitetaan kunhan munat kotiutuvat. Aikaisempaa haudontakokemusta ei ole, mutta olen puuhaillut pikkutytöstä lähtien eri lemmikkien parissa kasvattaen niitä, joten jonkin moinen näppituntuma on olemassa. Vähän jännittää ja koululaiset ovat todella innoissaan tästä proggiksesta. :Smiling Face With Smiling Eyes:

Kuinkas, löytyykö täältä muita "kanaemoja"? Laittelen kuvia proggiksestani, kunhan ehdin. :Smiling Face With Smiling Eyes:

Mua kiinnostaisi ottaa muutama (viisi) kanaa tähän kotipihalle, mutta en ole päässyt vielä yli siitä ongelmasta että kanat (tai siis niiden ruuat) houkuttelevat herkästi tuhoeläimiä kuten rottia paikalle. Onko muut kanalan pitäjät ratkaisseet ongelmat miten vai onko siitä tullut ongelmaa?

Mietin myös kissan laittamista, mutten ehkä ihan näin alkuun kun tiput ovat pieniä. Mutta epäilemättä kun kanoilla on kokoa, niin rauhanomainen rinnakkainelo onnistuu kun huomaavat olevansa tasavertaisia. Varsinkin jos laittaisi parven suojelijaksi kukon.

Muokattu viimeksi:
Meillä on maatiaiskanoja (Piikkiön ja Tyrnävän kantaa)! Kanat on ihania! 😄😍 Yhden rotan kerran näin kanalan eteisessä ja muuten siellä on näkynyt metsähiiriä. Maalla kun asutaan niin niitä on väkisin... Kissa meilläkin on ja se kerran toi kuolleen (ison) rotan pihaan. Loukkuja laittaisin jos alkaisi enemmän niitä pyöriä ja toki muutenkin ruoat kannattaa säilyttää niin ettei jyrsijät sinne pääse koskemaan.

Meillä oli kana kun olin lapsi, ainut viidestä tipusta, joka selvisi pedot(ketut/kanahaukan). Olihan se hauska kun vapaana viipotti ja hyvin pärjäsi kissan ja koiran kanssa!

Mun mielestä olisi hauska kans ihan muutama, sellainen että saisi vähintään omat munat. Mun kysymysmerkki on ollut talvi, sekä koti taajama-alueella, mikä ei vissiin kuitenkaan ole ongelma. Kesät menisi kevyessä häkissä ja jopa aidatulla takapihalla vapaana, talveksi pitäisi kehitellä parempi tila ja meillä on kaikki ollut remontin jäljiltä täynnä. Ehkä kun tähän kotiin palataan muutaman vuoden päästä ja remontti toivottavasti pääosin ohi niin voisi palata myös tähän haaveeseen 🤩

Tässä kuvia hautomisproggiksestani. Munia tuli ehjänä 24. Tilasin Tyrnävän kannan siitosmunia, kun toivon näistä saavani sen kanaparven ja kukon. Tai edes muutaman kanan.

IMG_2172.jpeg

DIY-hautomalaatikko on vielä kovin karvalakkimalli, kaikki automatiikka on vasta postissa tulossa ja lämpötilaa säädellään raottamalla kantta, toistaiseksi.

hautomakone.jpeg

Munat ovat ritiläkoreissa (vähän huono ratkaisu, etsin tilavampaa alustaa johon saan kaikki samaan tasoon), ja ritilän alla on vesiastia.

munat.jpeg

Osa munista oli särkynyt matkatessa, niitä paikkailin toiveikkaasti. Jospa edes muutama olisi selvinnyt kolhuista huolimatta? Ennuste ei ole kovin hyvä.

IMG_2173.jpeg

Nyt aika kuluu munia käännellessä, lämpöä vahtiessa, ja läpivalaisusilmää treenatessa. Kohta voisi erottua tipun alku niiden munien sisältä jotka ovat lähteneet kehittymään.

Muokattu viimeksi:
Talveksi suunniteltiin et lohkaistaan isosta autotallista osuus talvikanalaksi. Ikkunaseinä ja sitä vasten vielä katollinen ja umpinainen ulkotarha, jossa rohkeimmat voisivat ulkoilla niin kauan kuin uskaltavat. Meillä on iso aidattu piha maalla, joka soveltuu myös jossain määrin vapaana pitämiseen silloin kun itse pystyy vähän katsomaan perään.

Mutta,.. jos hautomaprojektini tuottaa hyvän tuloksen niin voin olla syksyllä pulassa parveni kanssa. Noh, murehdin sitä sitten. Voihan noita pitkin kesää myydä jos kävisi niin hassusti että sattuisin onnistumaan liian hyvin. Tavoite on 10 kanan parvi + 1 kukko.

Mulla on töissä kanoja. Itse en ole kovin innoissani niistä 😅 vaikka niiden munat on kyllä parempia ja ne on hyviä jäteastioita. Harva asia ei kanalle maistu.
Minun kanat toimivat hyvin ns bioastioina 👍🥰
Eli syövät ihan kaiken mikä muuten menisi bioastiaan 👍
Lasten ruuan loput ym. Eivät ole ronkeleita ja saavat syödä kaikkea, paitsi tomaatti on kiellettyä 👍
Ihania ❤️

Mua kiinnostaisi ottaa muutama (viisi) kanaa tähän kotipihalle, mutta en ole päässyt vielä yli siitä ongelmasta että kanat (tai siis niiden ruuat) houkuttelevat herkästi tuhoeläimiä kuten rottia paikalle. Onko muut kanalan pitäjät ratkaisseet ongelmat miten vai onko siitä tullut ongelmaa?
Minulla on täällä maatila ja ihan omaksi ilokseni pidän täällä Tyrnäväläisiä maatiaiskanoja ❤️. Ovat todella kovia munimaan ja hautomaan ja hoitavat hyvin tiput 🙏❤️
Rottia toki on varsinkin meillä maatiloilla, koska eläimet syövät rehua ym
Minulla on kolme kotikissaa, mutta päästä niitä valvotusti ulos. Hävittävät kyllä rotat jos niitä on. Nyt ei ole rottia näkynyt yli vuoteen 👍

Mietin myös kissan laittamista, mutten ehkä ihan näin alkuun kun tiput ovat pieniä. Mutta epäilemättä kun kanoilla on kokoa, niin rauhanomainen rinnakkainelo onnistuu kun huomaavat olevansa tasavertaisia. Varsinkin jos laittaisi parven suojelijaksi kukon.
Kissat eivät koske kanoihin eikä tipuihin, koska tietävät, että kuuluvat perheeseen. Tästä minulla monen vuoden kokemus 👍
Mutta jos pihapiiriin eksyy vieraita kissoja, niin sitten asia on eri 😬

Tässä kuvia hautomisproggiksestani. Munia tuli ehjänä 24. Tilasin Tyrnävän kannan siitosmunia, kun toivon näistä saavani sen kanaparven ja kukon. Tai edes muutaman kanan.

View attachment 154953

DIY-hautomalaatikko on vielä kovin karvalakkimalli, kaikki automatiikka on vasta postissa tulossa ja lämpötilaa säädellään raottamalla kantta, toistaiseksi.

View attachment 154954

Munat ovat ritiläkoreissa (vähän huono ratkaisu, etsin tilavampaa alustaa johon saan kaikki samaan tasoon), ja ritilän alla on vesiastia.

View attachment 154955

Osa munista oli särkynyt matkatessa, niitä paikkailin toiveikkaasti. Jospa edes muutama olisi selvinnyt kolhuista huolimatta? Ennuste ei ole kovin hyvä.

View attachment 154956

Nyt aika kuluu munia käännellessä, lämpöä vahtiessa, ja läpivalaisusilmää treenatessa. Kohta voisi erottua tipun alku niiden munien sisältä jotka ovat lähteneet kehittymään.
Valitettavasti tipuja ei voi tulla enään, kun kuoret ovat rikkoutuneet 😬
Eli heitä suoraan pois rikkoutuneet munat.
Ja minulla siis emot hautoo itse munat, mutta senkin jotenkin tiedän, että munat eivät saa olla päällekkäin hautomakoneessa ja muista merkata munat, että muistat miten olet niitä kääntänyt 👍

Tsemppiä tipukauteen ❤️

Hei ja kiitos pääsystä tähän ryhmään 🐣❤️

Minulla on siis maatila missä luomukanojen lisäksi lehmiä, vuohia, hanhia ja kolme kissaa ❤️
Minulla siis Tyrnäväläistä maatiaiskanakantaa. Ovat kovia munimaan ja hautomaan sekä hoitavat huvin tipunsa.

Vuoden eka tipu kuoriutunut ja on emonsa kanssa. Emon alla lisää munia. Ja neljä kanaa aloitti nyt pesissään haudonnan 👍

Minulla siis vain omaksi iloksi 12 kanaa eli en ole kanafarmari 😁
Rakastan vain kanoja ja kaikkia eläimiä ❤️

Liitteet

• IMG_4566.jpeg
    IMG_4566.jpeg
    2.4 MB · Katsottu: 22
Meiltä löytyy myös kanoja, mulla on Savitaipaleen kantaa. Ekat kanat haudoin siitosmunista ja niistä on jäljellä enää meidän pääkukko jolla ikää 5 vuotta. Pari vuotta sitten meillä kävi kettu kylässä ja kaikki kanat se vei mutta kukko palasi kanalaan. Sen jälkeen meillä on ollu vähän katoa kanoista. Tällä hetkellä löytyy kaksi kanaa ja viisi kukkoa. Oon säilyttäjänä tuolle kannalle niin munat pitää hankkia toisilta säilyttäjiltä ja en oo ollu ihan hirveän aktiivinen hakemaan niitä satojen kilometrien päästä 😅

Nyt mulla on hautomakoneessa 6 munaa. Laitoin sinne 15 munaa ja vain tuon verran oli kehittynyt. Odottelen loppuviikosta/alkuviikosta tipuja ja kesemmällä varmaan pitänee hautoa uudestaan satsi. Omat kanat ei oo ollu kovin innokkaita hautojia.

Minä opiskelen just munien läpivalaisua ja yritän oppia et miten tunnistan ne jotka eivät ole lähteneet kehittymään. Vähän hankaloittaa ettei munien lähettäjä merkannut ikää mitenkään muniin, ja toisaalta en tiedä että miten munien lähetys postitse hidastaa kehitystä. Toivottavasti huoneen- tai kuljetuslämmössä pitäminen liikaa laske elinvoimaisuutta. Jotain luulen jo oppineeni, mutta en vaan raaski poistaa munia joita epäilen hedelmöitymättömiksi... sillä entä jos en vain osannut tai tulkitsen näkymän väärin, vaikka siksi etten ymmärrä kehitysvaihetta?

Munien läpivalaisu on muuten jännää puuhaa. Tipun munakehityksellä on paljon yhteistä vauvan alun kanssa. :Smiling Face With Smiling Eyes:

Oi, tässähän tulee kanakuume! Olen halunnut kanoja jo useamman vuoden, mutta isäntä toppuuttellee 😄 Meillä on siis maatila. Navetta on ollut vuoden tyhjänä ja se kaipaisi jotain elämää 💛 Ehkä joskus vielä meilläkin on kanoja, mehiläisiä ja ehkä jotain muita eläimiä 😍

Meille on tulossa mehiläisiä ensi kuussa 😁😍

Minä opiskelen just munien läpivalaisua ja yritän oppia et miten tunnistan ne jotka eivät ole lähteneet kehittymään. Vähän hankaloittaa ettei munien lähettäjä merkannut ikää mitenkään muniin, ja toisaalta en tiedä että miten munien lähetys postitse hidastaa kehitystä. Toivottavasti huoneen- tai kuljetuslämmössä pitäminen liikaa laske elinvoimaisuutta. Jotain luulen jo oppineeni, mutta en vaan raaski poistaa munia joita epäilen hedelmöitymättömiksi... sillä entä jos en vain osannut tai tulkitsen näkymän väärin, vaikka siksi etten ymmärrä kehitysvaihetta?

Munien läpivalaisu on muuten jännää puuhaa. Tipun munakehityksellä on paljon yhteistä vauvan alun kanssa. :Smiling Face With Smiling Eyes:

Joo ja se oli jännää sitten kun se alkio alkoi liikkua siellä munan sisällä! Ihmeellistä miten siitä munasta tulee oikea tipu 😄

Joo ja se oli jännää sitten kun se alkio alkoi liikkua siellä munan sisällä! Ihmeellistä miten siitä munasta tulee oikea tipu 😄
Minkä ikäisessä munassa näkyy jo liikettä? Eilen kävin munia läpi ja ehken osaa vaan katsoa, mutta tuntui ettei edesä verisuonitusta meinannut näkyä. Huolestuttaa että meni koko satsi pilalle postissa. 😰

Takaisin