äitiysloma etuudet

Kelan sivulta löytyy laskuri. Äitiyspäivä/vanhempainraha ei oo kaikilla saman verran. Menee siis palkjatulojen mukaan, voi valita joko edeltävän verovuoden mukaan tai viimeisen puolen vuoden tulojen mukaan.

Äitiysvapaan ja vanhempainvapaan pituuden ja tarkat päivät pystyy myös näkemään Kelan sivuilla olevasta laskurista.

Sain vastauksen hakemukseeni eilen ja ovat käyttäneet tulotietoja vuodelta 2013...eli olisin voinut käyttää tulotiedot vuodelta 2014, jos ne olisivat olleet 20% isommat kuin vuonna 2013. Eli tätä ei voi valita:grin

Meillä maksaa työnantaja ensimmäiset kolme kk mulle normaalisti palkan jonka jälkeen sit saan sen kk äprahaa Kelalta ja sen jälkeen alkaa vanhempainrahakausi :) Mä laitoin et menee 6kk palkka todistuksen mukaan :) No mulla sattu käymää kivasti et pidän kesä&talviloman pois ennen mammalomaa :)

Dino: Kyllähän noi laskee aina jonkin verran, kun aika menee pidemmälle. Sit vasta hoitovapaalla on joka kuukausi sama summa. Mut nuo summat pitäis kyllä nähdä Kelan sivuilta.

Kelan päätöksessä ilmoitetaan päivämäärät ( arkipäivät ), joina summa on korkeampi ja mistä eteenpäin matalampi.
Itselläni kävi jännästi niin, että äitiysloma alkoi tosi aikaisin, kun oli pääsiäispyhät yms. siinä välissä.

Hoitovapaalla maksettava summa on periaatteessa kaikille sama, mutta osa kunnista maksaa päälle kuntalisää, jonka suuruus vaihtelee.

Takaisin