Tajusin, etten koskaan oo itsekään miettinyt sen kummemmin syytä erikseen pesulle. Oon kuitenkin aina pessyt jonkin aikaa ne erillään muista.
Mä luulen, et on kyse erityisestä hygieniasta ja puhtaudesta, mut alussa on hyvä vauvan kohdalla suosia. Vauvan vaatteet ei oo kuitenkaan samalla tavalla likaisia, kun esim. taaperon, murkkuikäisen tai aikuisen. Ja suurin osa vauvanvaatteista tulis pestä 60 asteessa, kun taas taitaa muuten meidän isompien vaatteiden suosituspesulämpö olla 40 astetta. Muutenkin suositellaan pyykkejä pestäväksi likaisuuden mukaan.
Niin ja niinkuin edellä sanottiin, vaatteet tulis pestä hajusteettomilla ja herkälle iholle tarkoitetuilla tuotteilla. Se nyt tietenkin ois kaikkien pyykeillekin hyväksi, hajustettu pesuaine ei kuitenkaan oo sen parempi kuin hajustamaton. Pesuaineissa on joka tapauksessa niin paljon kaikkea ylimääräistä, mikä sit voi aiheuttaa iho-oireita, pesukoneen tukkeutumista, vesistöjen pilaantumusta jne.
Kai sitä kuitenkin jokainen tekee niinku tykkää, mä ekojen lasten kohdalla jaksoin viä silittääkin pestyt vaatteet :P