Äitiyspakkaus vai avustus rahana?

Vauva ei välttämättä hikoile joten sitä ei voi pitää mittarina. Meillä lapset alkoivat hikoilemaan noin 3kk ikäisinä ja ovatkin aikamoisia lämpöpakkauksia.. Tykkäävät ennemmin kylmästä ku kuumasta.

Vaunuihin hyvä taktiikka on laittaa lämpömittari, sillä näkee kuinka hyvin pitävät lämpöä
 
Ihana saaha teiltä kokeneemmilta mameilta vinkkejä pukemiseen yms! Mää tuskailen sen kans, et montako kappaletta tulis mitäki vaatetta olla. Esim yökkäri, vaihetaanko joka yön jäläkeen? Jos ei vahinkoja satu pietäänkö samaa bodya koko päivä? Kuinka tod näk body sotkeentuu ja joutuu kesken päivän vaihtaan? Montako kertaa sotkeentuu päiväsä? Sukat yhen päivän vai useemman? En halua olla päivittäin pesemäsä pyykkiä, joten useemman päivän varustus täytyy hommata ja tietty onhan se kiva et vauvallaki on monen näkösiä vaatteita!
 
Mä oon kyllä käyttäny yöpukua lapsilla pari-kolme yötä jos siihen ei ole päässyt mitään.
Oon tykänny vauvoilla käyttää kuolalappua syöttäessä ja vähän sen jälkeen niin ei tarvi kun sen kuolalapun heittää pesuun eikä tarvi koko bodya vaihtaa jos siihen pääsee maitoa tai puklua. Usein kuitenki meillä ainakin joutuu joka päivä vaihtamaan bodyn silti.
 
Mä kans oon pitänyt pari yötä samaa yökkäriä jos ei oo mennyt mitään, kannattaa varautua siihen et päivässä voi mennä helposti parikin bodya pesuun, mut kyllä sitte oppii oman vauvansa tuntemaan ja vähän ennakoida :=
 
Mä tykkään siitä, että vaatteita on reilusti. On mistä vaihtaa ja valita, koska tilanteet lasten kanssa aina elää. Ei tarvitse ajatella liikoja kun on varautunut kunnolla :D

Bodyt, housut sun muut päivävaatteet vaihdan aina tilanteen mukaan. Joskus saattaa olla ettei tarvitse vaihtaa uutta kerrastoa koko päivän aikana ja samat vaatteet vetäsee seuraavana päivänä vauvan niskaan. Joskus kerran päivässä vaihto riittää. Joskus tulee kunnon niskapaska-päiviä.

Muistan tällaisen niskapaska-päivän kun tytölle piti vaihtaa jo seitsemäs setti vaatteita (body & housut) päälle eikä enää siinä vaiheessa naurattanut kun likaisia vaatteita yksi toisensa jälkeen huuhtelin ja esipesin käsin, sitä ennen tietenkin olin pessyt ja riisunut vauvaa yhtä monta kertaa. Oli ainakin puhtaita vaatteita mistä ottaa seuraava setti päälle puettavaksi.
Tämä oli siis oma extremein kokemus :D Kyllä olis ketuttanut, jos olis pitänyt alkaa vielä taikoa vaatteita tyhjästä.

Yökkäri vähemmän sotkeentuu ulkoisesta liasta, kuten ruuasta, ainakaan ihan pienellä. Meidän tapauksessa yökkäreihin on yöllä tullut pissat läpi ja sitä on tapahtunut kausittain. Pari yötä putkeen pissat aina toisesta kyljestä läpi ja yökkäri vaihtoon. Joko se johtuu vauvan nukkuma-asennosta tai siitä, että vaippa alkaa käydä liian pieneksi.

Sukkia pidän pari päivää putkeen. Ps. sukkia saa aina keräillä ympäri kämppää kun ne tuppaa tippumaan jaloista :D
 
Jes kiitos näistä kokemuksista! Oon sitä miettiny et kiva ku pesänrakennusvieteissäni hankkisin 20kpl joka vaatetta koossa 50 ja sit beebi oiski syntyessää nii iso ettei mahu kertaakaan päälle [emoji23] yritän siis ottaa maltilla!
 
Hahaaa :hilarious:
No, pääsee niistä tarvittaessa eroon tai jos käytettynä ostaa niin halvalla saa.

Esikoisen kohdalla kaikki sanoi, että älä osta 50 cm vaatteita kun ne jää heti pieneksi tai ei mahdu. Poika oli syntyessään 4 kg ja 50 cm ja vaikka mitoissa isohkolta kuulostaa niin mun mielestä vastasyntyneet on silti ihan kirppuja. Kyrsi mennä sit vauvan kanssa ostamaan niitä 50 cm vaatteita, koska en silloin enkä nyt tykkää kääriä hihoja, lahkeita, nostaa housun vyötäröä ylös. Tykkään, että vaatteet on just sopivat.

Seuraavat on ollut 3,4 kg 48 cm ja 4,2 kg 51 cm ja kaikille oon iloisesti vedellyt niitä samoja 50 cm vaatteita ekat kaks viikkoo.
Mieltymyksensä kullakin :joyful: Mä taidan olla liian tarkka kun hermoa raastaa liian iso eikä just sopiva vaate.:hilarious:
 
Lakanoita kannattaa olla useampi kolme-neljä hutipissojen takia. Siis jos pinnasänkyä käyttää. Ja pissasuojia pari.
Samoin kylpypyyhkeitä, jos käyttää vauvalla vaikkapa huppupyyhkeitä.
 
Tykkään myös että vaatteet on just sopivan kokosia eikä tarvi kääriä mistään. Meillä eka synty keskosena ja vielä 2kk iässä käytettiin 44cm vaatteita. Noin 3kk iässä siirryttiin käyttämään 50cm ja sekin kesti tosi pitkään ennen kun siirryttiin 56cm. Sillon piti kääriä hihoja kun 44cm vaatteet oli liian isoja koska melkein mistään ei saanu pienempiä ja vaikka oliskin saanu niin body olis maksanu joku 30e, ettei oikein viittinyt pistää niin paljon rahaa kiinni vaatteeseen.
Tykkään myös että on mistä valita.
Nyt uskon myös että aika pieniä vaatteita tarvitaan niin meinaan ostaa kyllä reippaasti 50cm vaatetta.
Jotkuthan vauvat kyllä syntyy sen verran reippaan kokoisena että käyttävät heti 56cm vaatetta.
 
Mullakin on noita 50-52cm pikku kietaisubodyja, käytettynä ja halvalla saanut niitä. Ne on niin söpöjä ja pieniä.
Tämä kun on poika, ja ainakin rakenneultrassa viikkojaan isompi, niin saa nähdä meneekö nuo :) sen jälkeen ei ole kukaan mittaillut et en tiedä mikä on painoarvio...

Ja kiva Edelweiss, seitsemän settiä yhdessä päivässä!! Apua.. olis pitänyt pitää vauvaa vaan vaipassa kylpyammeessa :D
 
Takaisin
Top