Äitiyspakkaus vai avustus rahana?

Mulle tuli tänää ilmotus että on noudatettavissa :"). Täytyy käydä huomenna hakemassa kun tänää ei enää pääse hakemaan
 
Hain aamulla äitiyspakkauksen ja äsken kävin sisällön läpi.
Jumantsuikka siellä oli sitä tavaraa! Sitä vain riitti ja riitti ja riitti. Mitään en siis aiheesta vielä tiedä ja sitäkin olen stressannut, että minkämoisia vaatteita ym. sitä pitää sitten hankkia, mutta tuossahan oli vaikka ja kuinka ja monenmoista. Kovin oli räikeitä, mutta ilmaisesta en valita! Vauvat tykkäävät kaikesta värikkäästä, joten vaikka nyt olikin riemunkirjavaa, niin ei haittaa.
 
Odottelen paketin saapumista. Eilen tein hakemuksen, joten menee varmaan hetki kunnes se saapuu. Sitä mietinkin, että minkä kokoisia vaatteita siellä on. Ihan pienille vai 1 vuotiaille asti? Ei viitsisi ostaa samoja kokoja kaupasta kauheita määriä kun ne kasvaa kuitenkin niin nopeasti.
 
Mekin tehtiin hakemus nyt viime viikonloppuna ja päädyttiin ottamaan kaksi pakkausta ja yksi rahana. Nyt sitten jännäillään koska ne tulee.

Sarai: kelan sivuilla on lueteltuna erikseen pakkauksen sisältö kokoineen. Sieltä mä oon käyny aina ihailemassa niitä vaatteita :joyful:
 
Me otettiin rahana kun esikoisen kaikki kamat on tallessa ja tän vuoden pakkauksen vaatteet oli miusta vähä liian tyttömäisiä. Ostettiin sit sillä rahalla akkukäyttöiset itkuhälyttimet ja sadesuoja sisarusvaunuihin. Saadaa myös vaipat ja muita tarvikkeita vielä sillä summalla.
 
Paketti haettu tänää ja nyt pitää vaa ootella ukkelia töistä nii pääsee hypisteleen sen sisältöä :cool:
 
minkä kokoisia vaatteita siellä on. Ihan pienille vai 1 vuotiaille asti? Ei viitsisi ostaa samoja kokoja kaupasta kauheita määriä kun ne kasvaa kuitenkin niin nopeasti.


Nopeasti olen katsonut nuo vaatteet läpi ja pari oli tosi pientä n. 50 senttistä. Loput sitten 60-80cm (noin). Mä en yhtään tiedä vauvojen koosta enkä kasvuvauhdista, joten en osaa sanoa, että kuinka pitkälle noilla äitiyspakkauksen vaatteilla pääsee.
Mulla on ehkä jo vähän liikaa bodyja. Toisaalta eräs ystävä sanoi, että ne on ihan hyviä käytössä, ei selkä paista kun paidat tuppaa kuulemma rullautumaan ylös...
 
60 cm menee n. 3-4 kk ikäiselle ja 80 cm n. 8-9 kk ikäiselle.

Alussa ekat 6 kk kasvu on nopeeta ja vaatekokoja saa vaihtaa isommaksi ja isommaksi. 50 cm:stä saa vaihtaa vaatekokoa 74 cm:iin noin puolessa vuodessa.
Ainoa kuluttava tekijä pikkuvauvan vaatteille on oikeastaan pesukone.

Bodyt on kivoja mun mielestä juuri sen takia, että selkä ei ole paljaana. Paidat ja mekot on aina kainaloissa kun vauvaa nostaa kainaloista ylös syliin tms.

Makuasioita on housujen umpiterät vs. avoterät, potkuhousut vs. puolipotkuhousut, kietaisubody vs. pään yli vedettävä body.
Jokaiselle muodostuu omat mieltymykset.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä on ollut aika karkeasti arvioiden noin 10-15 bodya/koko ja saman verran ehkä housuja. Sukkia on ollut käytössä suunnilleen 6-8 paria kerrallaan.
Paitoja en osta kun vasta sitten kun lapset on ruvennut potalle.

Me käytiin alkuviikosta hakemassa meidän äitiyspakkaukset ja nyt niitä vaatteita pyörii koneessa. Oli niin ylisöpöä kun kaikkea on kaksin kappalein vaikken meinaakkaan pukea samoja vaatteita heille päälle samaan aikaan. Tai varmaan jotkut jumpsuitit ja haalarit tulee samaan aikaan käytettyä mut muuten ei. Ja rattaisiin ne pöllö makuupussit tulee samaan aikaan. Ne on aivan ihanat. Ja ne unikoirat :Heartred
 
Meillä tyttö 2v käyttää 80-86cm vaatteita. Että tosi yksilöllistä miten lapset kasvaa.
 
Joo on tosi yksilöllistä lapsen kasvu ja muut, meillä esikois pojalla ensimmäiset vaatteet 62 ei mahtunut tuu 50 eikä 56 oliv53cm kun synty, tyttö oli 49cm syntyessään ja käytti juurikin noita 50cm nyt on 2v4kk käyttää 92 vaatteita jotkut 86cm housut menee vielä ja lyhythihaset paidat mutta pitkähihasista hihat liian lyhyet, poika on 3v3kk ja käyttää 104-110 vaatteita ja miehen esikois poika on nyt 7v ja käyttää 122 vaatteita, sama homma kengissä tyttö käyttää 22-23 kenkiä yhteisen esikois pojan ekat kengät oli kokoa 23 9kk iässä ja nyt sillä on 26-27 jalan koko ja miehen esikoisella 30-31. Meillä tytöllä hodastu kasvu siinä74 kohalla jota käytettiin tosi pitkään verrattuna muihin kokoihin ja sit 80koossa tuli yhtäkkinen kasvupyrähdys ja sitä kokoa käytettiin kaikkein vähiten. Yhteinen esikoinen on kasvanut aika tasasta vauhtia koko ajan nyt ehkä vähän hidastunut kasvu, miehen esikoinen köytti tosi pitkään 86-92 mahtu hänelle vielä 3-4vuotiaana ja vasta sitten ruvennu kasvamaan nopeammin. Eli ei oikeastaan mee välttämättä sukupuolenkaan mukaan :D nää on mun mielestä niin arvaamattomia asioita ja aika mielenkiintosia myös :)
 
Meillä meni poitsulle:
50-56 1-2kk iässä
62 2-3kk iässä
68 3-6kk iässä
74 6-12kk iässä
80 12kk->​
Nyt 1v1kk :) 86 siirrytään varmaan vasta kesän aikana jos vielä sillonkaa. 1v neuvolassa pituutta oli 75,5cm :)

Nyt oon sumplinu (vaikka ei pitäis, ku ei ikinä tiedä), että tää typy kasvais sillee suht samalla tavalla, mut kuitenki vielä vähä hitaammin. Koska on tyttö :grin 50-56 menis varmaan sen 1-2kk, 62 taas 2-4kk ja 68 ehkä 4-7kk :rolleyes: 74 mahdollisesti menis vielä 1v jälkeenki hetken.... :hilarious: Kaikki kesävaatteet mitä oon tytölle ostanu on 62-68 :)
 
Meinasin just et ladon kaikki mun vauvanvaatteet sängylle pinoihin koon mukaan, ja pyydän jonkun kaverin jolla lapsia, kertomaan mitä vielä tarviin :) kuulostaa siltä että housuja on liian vähän ja bodyja mulla on aika paljon. Ainakaan ihan 50-62 koon housuja, olikohan niitä äitiyspakkauksessa... Mitä te laitatte bodyn ja housujen päälle? Jotain verkkareita vai? Huhti-toukokuussa kun ei vielä hirveen lämmin ole.
 
Riippuu vähän säästä ja lapsesta :) mut todennäkösesti sukkahpusut :) en muista mikä merkki mut joku tekee löysähköjä sukkiksia ettei purista vauvan mahasta :) oisko ollu p.o.p vai jpku ihan perus prisman
 
Meinasitko mitä sisällä laitetaan bodyn ja housujen päälle? Vai ulos mentäessä?

Mä pukisin sisällä pienelle pitkähihaisen bodyn ja joko puolipotkuhousut tai potkuhousut. Ihan mininä vauva on varmaan suurimman osan ajasta sylissä niin lämpöä saa sylistä.
Vauvoja taidetaan ennemminkin ylipukea kuin alipukea. Eli jos vauva kitisee niin syynä voi olla liian kuuma.
Jos vauvaa pitää iholla tai liinassa niin housut voi olla liikaa ja pelkkä vaippa + paita yhdistelmä riittää. Tai pelkkä vaippa.

Ulkopukeutuminen riippuu kelistä. Huhtikuussa sisävaatteet, ulkovaatteet (välikausi riittää tai ei), mutta vaunuihin tulee vielä pussi niin se lämmittää mukavasti. Tässäkin vaarana taas pukea liikaa.

Aina yhtä hankalaa ainakin mulle, vaikka vauvoja on ollut jo sen kolme :arghh:
 
Joo mä en osaa yhtään, kun eka vauva kyseessä! Täytyy varmaan vaan kokeilla onko varpaat ja sormet kylmät, vai pyöriikö se hiessä siellä vaunuissa. Jos on tullut muhun, niin on vilukissa ja jos isäänsä, niin varsinainen lämpömoottori :)
 
Sanotaan, että vauvan lämpö kannattaa tarkistaa niskasta. Onko niska kuuma/nihkeä/kylmä/lämmin.
Käsissä ja jaloissa verenkierto sen verran heikompaa, että ne saattaa aina olla viileät.

Jos yhtään lohduttaa niin kolmannen lapsen kohdalla terkkari sanoi ekassa neuvolassa, että nyt ootte pukenut lapselle liikaa vaatetta. Pukekaa saman verran kuin itselle. :hilarious:
Vaikeeta se on aina.
 
Niskasta kannattaa tosiaan tarkistaa onko vauvalla kuuma, lämmin tai kylmä. Meillä esikoisella ollu syntymästä asti kylmät sormet ja varpaat. Sen takia sai 9 pistettäki ku kädet ja jalat sinersi, ku ei veri kunnolla kiertäny.

Mä olen kuullu, että lapselle on hyvä pukea aina yksi kerrasto enemmän, ku itselle. Varsinkin pienille vauvoille.

Meillä on esikoiselle (synt. 1.1.) puettu sisälle sukkahousut, body, housut/puolipotkarit ja sukat. Joskus jäi sukkikset pois, varsinki jos oli puolipotkarit. Potkareita en tykänny käyttää, ku mun mielestä vaikeet pukea/riisua ja vaipanvaihdotki kesti, ku oli niin hankalat :grin

Ulos ei menty jos oli enemmän ku -10 pakkasta. Ulos puettiin sisävaatteiden päälle villasukat, lapaset, pipo, villapuku ja toppapuku. Laitoin villapeiton ja makuupussissa vaunukoppaan. Alle -5 jätin villapeiton pois ja -0 vaihdoin villapuku/toppapuku-yhdistelmän paksuun nallepukuun. Aina ei ollu toppiksen alla villapukuakaan alle -5 asteessa.

Tuskin huhtikuussa enää päivisin pakastaa, joten nyt oon aatellu, että pärjätään typyn kans ulkona nallepuvulla tai fleecepuvulla ja makuupussilla. Niin ja tietty tumput, pipo, villasukat, yms..peitto varmuudeksi mukaan jos tarvii lisäfyllinkiä. Sisällä tuskin sukkiksiakaa tarvii jos ei sit mekkoa ole päällä :)
 
Joo mä luulen kans että toppapuku jöä käyttämättä ja aion nalle puvun hommata, jos vaavi tulee isoveikkaan niin nallepuku + makuupussi on liikaa, jos taas siskoonsa niin yhdistelmä on liian vähän tai sopiva, nää on vaikeita asioita kun ei yhtään osaa arvioida vielä toisen verenkiertoa, mut kyllö se siitä sitten ajallaan :)
 
Takaisin
Top