Äitiyspakkauksesta...

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mira85
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mustikki: Just oli uutisissa tutkimuksesta, jonka mukaan light-juomat lisää ennenaikaisen synnytyksen riskiä. Joten en kyllä tosiaan suosittelisi käyttämään makeutusaineita.

Nirsku: Mä oon kanssa miettinyt tuota influenssarokotusta, kun se antaisi sitten vauvallekin ekaksi puoleksi vuodeksi suojan. Otin viime talvena sen possupiikin enkä kyllä saanut siitä mitään sivuoireita. Nyt vähän tosin epäilyttää se, että kun tossa kausirokotteessa on mukana se possupiikki, niin voiko sen ottaa kahteen kertaan?

Minä en ainakaan aijo ottaa mitään piikkiä. en ottanut possupiikkiäkään viime vuonna ja  ihan normaalin oloisen flunssan sairastin. Mielestäni nuo on liiottelua, niinku viimevuonnakin siihen piti kuolla ihan sikana porukkaa ja kaikkea nii kuoli saman verran kuin normaaliin influenssaan vuodessa.

Monet kaverini joutuivat olemaan pois töistä kun olivat sen piikin ottaneet viime vuonna. kova kuume nousi ja kamala särky pistokohtaan ja sanoivat ettei enää ikinä aijo ottaa.. tämä ei tietenkään kaikikke tule :)
Ehkä jos olisin hoitoalalla tai muulla vastaavalla nii saattaisin sen piikin ottaakin kun joutuu olemaan tekemisissä kaiken maailman pöpöjen kanssa mutta näin opiskelijana en näe sitä tarpeelliseksi :)

Suze: Aivan käsittämätöntä, kehotetaan juomaan niitä light limuja mutta kukaan ei oikeasti kerro että niissä on paljon suurempi vaara kun siinä aidossa sokerissa. En kyllä tiennyt että ne aiheuttaisi vielä ennenaikaista synnytystäkin.. No nyt en kyllä koske enää pitkällä tikullakaan light limuihin. Ei se sokeri oikeasti ole niin paha kun väitetään jos sitä käyttää kohtuudella.

Just oli uutisissa tutkimuksesta, jonka mukaan light-juomat lisää ennenaikaisen synnytyksen riskiä. Joten en kyllä tosiaan suosittelisi käyttämään makeutusaineita.

Suze - missä uutisissa (en onnistunut löytämään tästä mitään) - Jos se on se tanskalainen tutkimus, niin ne oli itsekin vähän sitä mieltä, että tulokset tulisi vahvistaa, koska kovasti yksipuolinen: Siinä ei verrattu ollenkaan sitä, mitä esim. suhteellisesti vastaava sokerimäärä aiheuttaisi.... Sillä voi olla ihan vastaava vaikutus :P Olen kyllä itsekin sitä mieltä, että mieluummin aitoa, mutta omalla kohdallani makutottumusten takia käännyn ennemmin light-juomien kannattajaksi.

Mun käsittääkseni kaikkein terveellisintä ois käyttää ihan vanhanajan kunnon voita ja punasta maitoa yms mitä on käsitelty mahollisimman vähän (siis jos tämmösiä sit mistään enää löytää..) ja siis kunnon sokeria eikä makeutus aine mömmöjä. Mutta ennen vanhaan ruoka oli tiukassa ei ollu mahdollisuutta mässäillä ja kaikki kalorit mitä sai kului päivässä normi askareissa.. Että kyllähän tuo toimistotyö huomattavasti vähemmän kuluttaa kuin maatilan pyöritys.. Nyt on sit pitäny kehitellä kaikkia kevyt juttuja mitä taas käsitellään paljon enempi ja lisäillään kaiken maailman lisä- /säilöntäaineita eikä niitäkään nyt niin kauaa oo käytetty et todellisuudessa kukaan tietää mitä mikäkin aine tekee keholle pitkällä tähtäimellä.. Et jos ei pysty ajassa meneemään vajaata 100 vuotta taaksepäin niin on vaan koitettava keksiä et miten näitten "myrkkyjen" kanssa pitäs elää.. Kokoajanhan tehään lisää tutkimuksia ja aina paljastuu uusi esim "syöpää aiheuttava lisäaine". Hulluks sitä tulee jos kaikkia niitä tutkimuksia lukee ku raamattua.. Luomu tuotteet ois parhaita mut niitäkään ei ihan pien tulonen (esim minä..) voi kauheesti käyttää ku pitäs muutenkin elää ku syömällä. Eiköhän kaikki oo sallittua ja ihan ok kun kohtuudella käyttää.

Ite en aatellu rokotetta ottaa sikapiikinki se eka neuvola täti "puoli väkisin" sen mulle laitto ja kaduin sitä saman tien että annoin sen laittaa itteeni..Onneks oli vauva vasta joku 4vko vanha ettei se tainut vielä saada sitä myrkkyä. Nyt viimeks sit kysy neukku täti että entäs tää kausi influensa sitten niin hyvä etten nyrkkejä nostanu pystyyn että ei varmasti..no uskopahan ainakin kerralla ja peräänty vähän tuolissaan kun vastaus tuli vähän jykevästi [:D]

Lääkefirmallahan on taka ajatuksena ihan sama kuin muilla kauppiailla..  tehdä rahaa.. mikä parempi keino tehdä rahaa kuin luodan kauhee paniikki ihmisiin "nyt jos et tätä ota niin kuolet varmasti" ei paha myynti kikka.. Sit ku autoja tai asuntoja ostaa niin ihmiset on niin varautuneita ja tietää että ne myy vaikka mummonsa kaupan päälle kuhan saa rahat niin kyllä tohon lääke bisnekseenkin pitäs vähän varauksella suhtautua. Eihän raskaana olevat ees virallisesti vielä kuulu influenssan riskiryhmään että vastahan ne on laajentamassa sitä repertuaaria.. tuleepas taas paatosta..pahoittelut[:)] ärsyttää vaan välillä tää ihme holhous valtio niin älyttömästi.

Rodukka: Kyseinen tutkimus on julkistettu ainakin American Journal of Clinical Nutrition lehdessä, mutta itse luin siitä jonkun tiivistelmän, jota en nyt valitettavasti löydä mistään. Mutta pointti siinä oli, että yksi kevytlimsa (tai vastaava määrä makeutusainetta muuten) lisäsi muistaakseni kolmanneksella ennenaikaisen synnytyksen riskiä. Mistä makeutusaineesta oli kyse, niin se ei selvinnyt. 

Takaisin