Meillä oli edellisellä kerrala tuollainen Vaavi-sänky käytössä ja me olimme siihen oikein tyytyväisiä. Otamme sellaisen tälläkin kerralla. [:)]
Meillä on iso koira ja tuo liikuteltava sänky toimi oikein hyvin "korkeana" laskutasona ennen kuin aloimme myöhemmin käyttää myös sitteriä. Etenkin alkuun mietitytti koiran suhtautuminen vauvaan, enkä todellakaan halunnut jättää noita kahta keskenään samalle tasolle (tai muutenkaan) esim. vessareissun ajaksi. Jos vauva oli hereillä, sängyn kanssa oli helppo käydä vessassa tai sitten kävin vauvan nukkuessa suihkussa niin, että vauva oli näköetäisyydellä. Muutenkin vauvan ollessa lähettyvillä, hänen hengitystään ym. oli helpompi seurata, kun ei tarvinnut mennä esim. lastenhuoneeseen kurkkimaan, onko pienokaisella kaikki hyvin. Itkuhälyttimeen en uskaltanut alkuun luottaa yhtään, mistä lie hormoneista johtuen... Mä ainakin halusin vähän väliä kurkkia, että vauva hengittää...ja muutenkin, kyllähän sitä pientä kääröä kurkki ja katseli ihan vain liikutuksestakin. <3
Meillä on asunto kahdessa tasossa (alhaalla makuuhuoneet, pesutilat ja khh, yläkerrassa olohuone, työhuone ja keittiö) ja alkuun ajattelin, että haluan sen sängyn yläkertaan päiviksi, jotta voin nukuttaa lasta siihen ja jäädä sitten puuhastelemaan esim. keittiöön. Meillä sänky päätyi lopulta kuitenkin alakertaan (makuuhuoneeseen) ja yläkerrassa nukutin lapsukaista vaunukoppaan tai sohvalle tehtyyn "pesään", kun olin varmistunut koiran käyttäytymisestä vauvaa kohtaan. Nyt uuden tulokkaan myötä vaavisänky on suunnitteilla otettavaksi (jälleen) yläkertaan, koska tuo pieni mies pitää varmasti äidin kiireisenä vauvan kotiuduttuakin ja päivätoiminnot on keskitetty päiväunia lukuun ottamatta tänne.
Aion jälleen tehdä sängystä pienen ja mukavan pesän reunasuojalla/ -pehmusteella, enkä usko vauvan unen häiriintyvän siitä, että sänkyä liikutellaan (liikutellaanhan synnärilläkin sitä pyörällistä pikkusänkyä). Mutta tietysti, jos vauva näyttäisi kovasti häiriintyvän liikuttelusta, asiaa tulisi miettiä uudelleen. Varmasti vauvojen unet ovat yksilöllisiä, joka vaikuttaa tuohon "sängyn liikuteltavuuteen". Meillä pienokainen nukkui heti ekana yönä 9h ja synnäriltä kotiuduttuaan 6,5 - 7 tuntisia yöunia ja pitkiä päiväunia, joten meillä tuo uni ei ollut mikään ongelma. Liika hiljaisuus ja hyssyttely on mielestäni päiväuniaikaan huonompi kuin "normaalit elämään kuuluvat äänet".
Mun piti kirjoittaa vaan lyhyesti, että mä oon ollut siihen tyytyväinen, mutta tästä nyt tulikin pidempi raapustus. Koittakaa kestää. [;)]