Äitiyspakkauksesta...

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mira85
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä olen pessyt kaiken ihan vaan perus 40 asteessa ja käyttänyt comfortin sensitive huuhteluainetta (allergia ja astmaliitto merkki). Pesuaineena olen käyttänyt ihan sitä samaa millä pesen meidänkin pyykit eli hyvä pyykkiä. Ei mulle ainakaan kukaan ole kertonut että pyykit pitäisi pestä kuumemmassa lämpötilassa..

Vaatteethan pitäisi ennenkaikkea pestä niille takoitetussa lämpötilassa, etteivät esim. värit haalistu ja leviä, olen joskus kuullut, että 60 pesumerkinnällä ollut paita (siis ihan aikuisen) oli pesty 40 asteessa ja väri oli levinnyt paitaan ja muihin vaatteisiin, valmistaja ilmoittanut, että johtunut juuri tuosta liian alhaisesta pesulämpötilasta.
Mie olen pessyt vauvan vaatteet lähinnä 60 asteessa, vaikka suurimmassa osassa vaatteissa ohje olisi vähemmän, torjuu kai vähän paremmin pöpöjäkin ja tahratkin lähtis paremmin. Ehkä myöhemmin, jos 60:n pyykkiä ei tule paljoa, pesen vauvanvaatteet samassa meidän vaatteisen kanssa, jotka suurinosa pestään 40 asteessa.
Kestovaipat tulisi kai aina pestä 60, ja sillointällöin 90 asteessa, kuoria ei välttämättä tarvitse pestä kuin 40 asteessa, eikä edes niin usein.
No nää on miulle annettuja ohjeita..kai se käytäntö opettaa sitten paremmin.

Mä pesen pesupähkinöillä vauvan vaatteet ja 40. Ei oo haitta aineita tai hajusteita niissä pähkinöissä. Mulle ainakin sano kestovaippa myyjä että ei tartte pestä 90 kestoja tai hän ei ainakaan koskaan pessyt ja kaikki (5 lastako sillä nyt oli) lapset on ihan "normaaleja" [:D] Ehkä sit voi harkita jos on pahoja haavaumia tai muuta semmosta mutta luutavasti sillonkin aika turhaa. Ja häviä vähän kestovaippojen ekologisuus jos niitä aina 60 ja välillä 90 asteessa pesee. Et putki mies on joskus sanonu et 60 pesu vie energiaa yhtä paljon kuin 40 pesussa jota pestään 8h.. et mitä lie sit 90 on energian kulutus... iih..

Saakohan muuten vauvan vaatteissa käyttää klorittia? Mulla on yksi aivan ihana valkoinen body missä on läikkä eikä se lähe pesussa niin ajattelin josko siihen sais kokeilla klorittia?
Tai jotain vastaavaa tahran poistoainetta. tuntuu  vaan olevan melko tiukassa tämä tahra.. :/

ALKUPERÄINEN: citronella
Saakohan muuten vauvan vaatteissa käyttää klorittia?
...

Maalaisjärkeillen ei pitäisi olla mitään estettä - sitten kun olet pessyt vaatteen kloriitilla (käsin), niin pese vaate pesukoneessa vielä parit kerrat muiden mukana, niin jäämiä ei varmasti ole siinä vaiheessa, kun vaate käyttöön tulee. Ja muista, ettei kloriittia tule käyttää lämpimän veden kanssa: höyrystyy hengitysilmaan, eikä varmasti ole hyväksi näin raskauden aikana. Samoin muista suojakäsineet, kun käsittelet ainetta.

Varmasti voi vauvan vaatteisiinkin kokeilla klorittia tai tabortia, jos niissä tahroja on, kunhan sitten sen käsittelyn päälle pesee vaatteet vielä normi pesussa. Tahroihin auttaa muuten joskus myös suorassa auringon valossa pitäminen. ;) (Eli onnistuu siis lähinnä kesällä ulkona kuivatessa.) Etenkin maitotahrat vissiin lähtee tuolla "valohoidolla".

Nyt on meidänkin pakkaus postissa odottamassa noutajaa. Varmasti viimeinen tammikuisilta :)
Saa isäntä käydä töistä tullessa hakemassa. Mietin ja mietin että otetaanko edes, kun on laina vaatetta niin paljon, mutta kaikki muu siinä kuitenkin kiehtoi niin paljon, kuitenkin vaatteet on hieman isompii ja menee myöhemmin ja toivon mukaan seuraavalle, niin ei tarvitse sitten olla siskorakkailta lainaamassa.
Pääsee tänään penkomaan :)

Meillä ei olla vielä lappujakaan lähetetty kelalle että jos se joulukuussa sais nii kivahan se olis [:)]
La ei ollu varman kun meinas neiti olla isompi kuin käyrissä menee mutta nyt se on varmistunut ja ens viikolla neuvolasta saan sen todistuksen :)

Minä ainakin tykkäsin oikein kovasti (siis kuvien perusteella) pakkauksesta. Retro henkisyys oli huippu ja vaikka on ehkä vähän poika henkinen ja tyttö on meille tulossa niin tykkään kovasti ,sillä itsekkin ostelen ruskeita,oransseja ja vihreitä vaatteita. (Välttelen vaaleanpunaista, kun sitä sukulaiset kuitenkin tuo kassikaupalla [:D]) ja paljon puhutusta ruokalapusta tykkäsin ihan super paljon [:)]
Ainoastaan se välihaalari vai mikä se on niin oli aika kamalan näkönen kuvien perusteella[&:]

Basura: Aika-ajoin on hyvä käyttää pesukonetta yli 60 asteen lämmöissä (varsinkin jos kakkapyykkiä): Pesukone itsessään (kumiset osat) alkaa matalissa lämmöissä haista homeelle pikkuhiljaa, jos ei välillä tehopese korkeammissa lämmöissä.

Minä pystyn kavereistanikin ja työtovereistani luettelemaan ne, joiden pesukone ei ole korkeita lämpöjä nähnyt aikoihin: Heidän vaatteissaan on tietynlainen tunkkainen ja jopa homeinen haju. Toki erotan myös ne, joilla homeongelmia kodeissaan, mutta se on taas erityyppinen haju.

Mä kyllä meinaan pestä peitosta lähtien kaikki mitä äippälaatikossa on tullut. Itselläni on ainakin niin herkkä iho nykyään että kaikki uusi on pestävä ennen käyttöä. Onneksi tässä ei vielä niin kiire ole [:)]

Mä ainakin pesen kaikki omatkin uudet peitot ja tyynyt ennen käyttöönottoa! Peitot ja tyynyt suositellaan pestäväksi kolmen kuukauden välein ja en kyllä tiedä montaakaan ihmistä, jotka sitä suositusta noudattais. Pölypunkin kuvia ku katselee netistä, niin muistaa pyykätä tyynynsä! Peitto mulla kyllä on jotain ainetta, jossa pölypunkit ei elä, mutta kyllä sekin pyykkiin joutuu pari kertaa vuodessa.

Moikka. Pesen vauvan varmaan taas "alkuinnostuksen" myötä ominaan.. mutta eiköhän taas innostus laannut hetken päästä. Mutta ajatus et pesee kaikki vaatteet 60 sen takia et bakteerit kuolee, mahtaa olla kaikki bakteerien seassa, jos ajatus on et bakteerien pitäis kuolla.. kuitenkin omat releet pesee 40 asteessa. No eihän tuo väärin ole.

ps. pölypunkit taitaa olla suomessa jo mennyttä aikaa :)

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/P%C3%B6lypunkit+kadonneet+Suomesta+l%C3%A4hes+kokonaan/1135235181614

Jaa..no täytyy joku kone raaskia välillä sit pestä sillä 60 ettei rupee haisee [:)] Ainaki osa noista kestoista mitä tuli paketin mukana pitäis imun vuoksi pestä 60.. jos sit sitä kakka pyykkiä 60 laittais..

Ite pesin pakkauksesta kaikki ne mitkä tulee iholle.. eli esim toppapukua ja peittoa en pessy. Ihan sen takia että mulla ne täytteet tuppaa aina menemään jotenkin ihan huonoks pesussa niin kivempi ku ne on tommosia siistejä ja lämpösiä.

Ja muistakaahan ettei liian bakteeri kammonen saa olla! Samalla ku tappaa huonoja bakteereita vie ne hyvätkin mennessään.. sehän niitä allergioita ja sairauksia taitaa eniten aiheuttaa kun liian steriili ympäristö tehdään lapselle eikä se saa minkäänlaista vastustuskykyä.. Sairastettu tauti on paras vastustuskyvyn tuoja että ei mikään mahti miljardi rokote tuo sitä samaa suojaa kuin elimistö itse. Lähinnä tämä varmaan sitten kun lapsi on vähän vanhempi ja saanut jo vähän enempi vastustuskykyä mutta kuitenkin vauvan on hyvä niitä perus bakteereihin saada jo hyvissä ajoin. Tällänen kuva mulla ainakin on [:)]

Olen kyllä ehdottomasti Basuran kanssa samaa mieltä ettei saa olla liian bakteerikammoinen. Ihan hyvä vaan jos vaikka laittaakin hiekkaa suuhun. Meidän koiristakin saa vähän vastustuskykyä. Itseasiassa kun ollaan hankittu koiria niin miehen paha siitepölyallergia on kadonnut [:)]

Meinaan kyllä pestä niitä vauvan vaatteita jatkossakin vaan siinä 40 asteessa, jos nyt sattuu olee kunnon sinapit niin voin pestä sitten kuumemmassa. Lakanat ja pyyhkeet pesen aina 60 asteessa että varmasti lähtevät puhtaaksi.

Äiti opettanut että lakanat, petivaatteet ja pyyhkeet 60 astetta ja vaatteille riittää 30-40 astetta. Näillä tiedoilla menty vuosia ja mennään jatkossakin [:)]

Samoilla linjoilla mennään kanssa että ei liian steriiliä saa olla.
Huvitti suuresti kun vähän aikaa sitten tuli vanishin mainoksia siitä bakteereja tappavasta pesuaineesta. Ja sanoin miehelle että taatusti yksi kaveri ostaa sitä ku se desinfioi kätensäkkin käsidesillä kun vaihtaa pikkuiselleen vaippoja. Se on mun mielestä jo ihan hulluutta! Ja sitten se ihmettelee että hänestä tuntuu että heidän poika on pöpö magneetti että kaikki taudit tarttuu siihen. Mutta en kommentoinut asiaa mitenkään.
Ite ku oon maalta kotosin ja lehmätilalta niin sitä on pentuna pyöritty kirjaimellisesti paskassa ku ollaan oltu porukoitten "apulaisina" navetalla, ja varmaan sitä on syötykkin [:D] niin aika terveitä ollaan oltu.

No höh, mulle tuli vasta tänään päätös pakkauksen myöntämisestä ja paketti luvattiin 2 viikon kuluessa!! En millään jaksaisi enää odottaa ja tuntuu, että teillä muilla se jo on pestynä ja silitettynäkin!!!

Lisäyksenä vielä, että aijon pestä kyllä kaiken heti uutena. Satuin nimittäin katsomaan tekstiilien kemikaaleja käsittelevän dokumentin "Myrkkyjä halvalla" tässä taannoin. Toki lasten tekstiilejä valvotaan ihan eri tavalla, mutta SILTI niissä saattaa olla kaikenlaista irtoväriä, viimeistelyaineita yms. jotka (toivottavasti?!) lähtee pesussa pois.

Mammax Mulla tuli kans lappu et kahden viikon kuluessa, mut ei siinä menny ku kolme päivää ku sain jo hakee paketin postista. [:)]

basuraa lainaten: Sairastettu tauti on paras vastustuskyvyn tuoja, pitää kyllä paikkansa, ei melläkään niin puhtoista ikinään ole, eikä tule olemaan. Appiukkokin jo kyseli, jos voisi tulla avuksi pesemään seiniä ennen vauvan syntymää, joo, ei tartte!

Noista taudeista aattelinkin kysellä, et kuin moni meinas ottaa tuon kausi influenssa rokotteen? siinä ois kuitenkin se sikakin samassa..
Mie olen taas kahdenvaiheilla, niinku viiimevuonna sen possunkin kanssa..tiedä häntä saanko edes ottaa koko rokotetta..pitänee tänään neuvolasta kysyä..

Multa kyseltiin myös kausirokotteesta, neuvolahan sitä suosittelee. En ole vielä ikinä ottanut kausirokotteista muita kun sen possupiikin. Olen kuullut että flunssat tulevat kahta kauheampana. Neuvolahan joutuu suosittelee vaikka mitä mutta oma järjen käyttö on onneksi sallittua. En siis ota tälläkään kertaa piikkiä.

Toinen mikä huvittaa on että pitäisi juoda light-limuja ja syödä rasvattomia jogurtteja, neuvolassa kehotettiin kun paino oli noussu vähän reippaammin. Kumpikohan on oikeasti pahempi aito sokeri vai makeutusaineet mitkä voi aiheuttaa esim syöpää..? Anoppi on sanonu että antavat hänen työpaikallaan sairaalassa sokeritautisille mielummin yhden palan sokeria kun niitä makeutusaineita. Itse laitoin ennen teehen aina makeutusainetta ja nykyään käytän hunajaa. Muutenkin ollaan miehen kanssa alettu välttelemään lisäaineita, kiitos vaan telkkarista tulleiden lisäaineista kertovien ohjemien ja ennen kaikkea Snellmannin E621 poiston myötä. (melkein liittyy aiheeseen...)

Takaisin