Äitiyspäiväraha yms.

Loppupäästä tosiaan lyhenee.Älä suostu jäämään vielä! Saikulla voit ihan hyvin olla, ja kyllä silläkin rahalla toimeen tulee. Alotat sitten kun vauva syntyy (tai toivottavasti vasta kesäkuussa? milloin nyt kuuluisikaan alkaa). Se sosiaalityöntekijä osaa varmasti kertoa kaiken tarpeellisen :)
 
Mä taas aloitan (jahka hakemukset nyt menee läpi) varhennettuna. Mutta johtuu ihan siitä että kun kotona olen ja aion olla vielä seuraavan jälkeenkin hoitovapaalla. Tässä tilanteessahan se kannattaa, kun saikullekkaan ei voi jäädä ja kodinhoidontukea saankin sitten ensi kerralla jo kahdesta :)
 
Niin joo Noonie! Eipä tuo oo mulla käyny mielessäkään ja neuvolassakin sanoi, kun virkisti mun muistia noista äitiyslomista ja -rahajutuista, että "äitiysloman voi alottaa varhennettuna tai sitten normaalisti sen 30pv ennen laskettua - niinkun sunkin nyt tässä tapauksessa tietenkin kannattaa tehdä.." Mut tosiaan, ei tietenkään kannata!
Pitääkö hakemuksessa selittää joku syy sille, miksi sille varhennetulle äippälomalle haluaa jäädä? ..nin tai eikai, kun toisesta päästä se on kumminkin pois.. Hyvä pointti, tänks! :happy:

Kalaäiti & Kyytiläinen 23+3
 
Eilen kiikuttelin papereita palkkikseen ja kelaan. Pakkausta en vielä hakenut, oottelen, et se uus on varmasti jaossa (koska haluan sen puvun, josta saa unipussin, noita tavallisia on jo 3 kpl). Päätökset tulee sit ajallaan ja lomahan alkaa 23.5. (jos tää selkä nyt ees kestää sinne asti...)
 
mun käsityksen mukaan äitiyspäivä raha, lapsilsä ja äitiyspakkaus haetaan samalla kaavakkeella? oonkohan iha väärässä
 
Paperiversiona on samassa kaavakkeessa, mutta siitä rastitaan kohta jota hakee. Eli voi pakkausta hakea erikseenkin. Ja muistaakseni myös isyysraha haetaan tolla samalla kaavakkeella.
 
Siis ymmärsinkö oikein nyt :eek: Siis jos on jo kodinhoidontuella nii voi jäädä varhennetulle äitiyslomalle?
 
Joo tosiaan samassa lomakkeessa ovat noi kaikki: lapsilisä, äitiysavustus ja sit vanhempainpäivärahat. Äitiysavustuksen klikkailen sit ens kuussa netin kautta, noi rahahommat käyn ihan tiskillä selvittelee (tääl ei oo ikinä jonoa ees)
 
Juu, ei tarvi mitään perusteluja alottaa äitiyslomaa varhennettuna. Eli voi ite päättää 31-50 päivän välillä, ku viimestään 30 ennen laskettua alkaa normaalisti. Mutta tosiaan sitte loppupäästä lyhenee, ku päivien määrä on sama (äitiysvapaa 105 päivää ja vanhempainvapaa 154 päivää).
 
Takaisin
Top