Äitiyspäiväraha yms.

sinuski

Satasella mukana keskusteluissa
Vääntäkää rautalangasta ensikertalaiselle: Saako neuvolalääkäriltä todistuksen raskaudesta, joka sitten pitää toimittaa kelaan? Jostain luin, että todistus olisi pitänyt saada jo, mutta mulla eka neuvolalääkäri vasta torstaina (rv16+6). Neuvolassa eivät ole infonneet asiasta ja itsekin olen vasta alkanut ottaa näistä selvää. Äitiyspäivärahaa haetaan ohjeiden mukaan kai 2kk ennen laskettua aikaa, mutta kai sitä voi hakea aikaisemminkin?
 
Saa :) Raskautta pitää olla kulunut tietty määrä päiviä (en muista tarkalleen), mutta yli rv20 jokatapauksessa oli.

Muoks. 154 päivää :)
 
Mun käsittääkseni sen todistuksen saa aina vasta joskus 20+ viikolla. En tosin ihan faktaksi mene vannomaan mutta näin mun mielestä.
 
Joo, joskus reilu 20 viikoilla sen saa, ja sitten voi hakea äp rahaa ja lomaa Todistuksen kirjoittaa lääkäri, mutta mulla ainakin viimeksi th sen antoi kun ei ollut lääkärikäyntiä siinä (lääkäri oli siis sen valmiiksi mulle kirjoittanut). Se todistus toimitetaan kelalle samassa kuoressa jossa hakemuksetkin (paitsi jos tekee netissä, niin sitten tietysti omassa kuoressa/skannattuna). Samalla hakemuksella haetaan äitiysavustus (pakkaus tai raha) ja lapsilisä.
 
Kiitos! Mä tutkailen vielä asiaa. Lähinnä ihmetyttää miksi tässä THL:n Meille tulee vauva -kirjasen raskauskalenterissa lukee "äitiysavustuksen saaminen edellyttää terveystarkastusta neuvolassa tai lääkärissä ennen 16. raskausviikon päättymistä" ? Kuulostaa tosi omituiselta.
 
Voisko tuo johtua siitä, että ainakin täällä on vain 2 lääkärikäyntiä, toinen noin rv13-15 ja toinen rv36. Eli tuo eka pitää olla käytynä ja sitten raskauden pitänyt kestää sen 154 vrk.
 
Kiitos! Mä tutkailen vielä asiaa. Lähinnä ihmetyttää miksi tässä THL:n Meille tulee vauva -kirjasen raskauskalenterissa lukee "äitiysavustuksen saaminen edellyttää terveystarkastusta neuvolassa tai lääkärissä ennen 16. raskausviikon päättymistä" ? Kuulostaa tosi omituiselta.

Toi tarkottaa vaan sitä, että neuvolassa pitää olla käytynä 17. viikkoon mennessä, että on oikeutettu tukiin :)
 
Viimeksi neuvolassa (th) varattiin seuraava aika joka on vasta 5.3. Sanoi, että tuolloin saan sitten paperit kelaa varten. Viikkoja silloin muistaakseni 21+5 ja sanoi, että voin laittaa paperit eteenpäin vasta kun viikkoja on 22+0. Mutta ollaan reissussa tuolloin, niin siksi aika jo pari päivää ennen.
 
Todistuksen saa kun on kulunut 154 vrk . Pitää olla käytynä ennen vko 17 neuvolassa. Äitiysraha lasketaan tulojen mukaan. Esim . Minä kuulun kvtes piiriin työnanataja maksaa mulle ekat kolme kuukautta täyttä palkaa. He saavat sen kelalta. Sitten mun äitiysraha on n. 70% mun kuukausipalkasta! se myös veronalaista tuloa. Joten mulla tulee olemaan ihan hyvä äitiysraha kolmen kuukauden jälkeen.
 
Eilen juuri soittelin palkanlaskijalle ja selvisi että saan sen 72 arkipäivää palkkaa töistä myös tämän äitiysloman alkaessa. Jeejee :) Ihan hervottoman kiva juttu, onhan tällä pienellä kotihoidotuella kituutettukki. KVTES :Heartpink Vanhempainrahaa maksettiin ainakin viimeksi korotettuna. Äitiyslomaa odotellessa :happy:

Kelan sivuilta:
Päiväraha ei ole yhtä suuri kuin palkkasi. Vanhempainpäiväraha on suuruudeltaan yleensä noin 70 % tuloistasi. Prosenttiosuus riippuu kuitenkin tulojesi märästä.
Lisäksi päivärahoihin maksetaan korotuksia. Korotukset koskevat ainoastaan niitä, joiden vanhempainpäivärahat maksetaan työtulojen perusteella.
  • Äitiysrahaa maksetaan korotettuna ensimmäisiltä 56 arkipäivältä niin, että se on enintään 90 % palkasta.
  • Äidin vanhempainraha maksetaan korotettuna ensimmäisen 30 arkipäivän ajalta niin, että se on enintään 75 % palkasta.
  • Isän vanhempainraha tai vanhempainvapaan jälkeinen isyysraha maksetaan korotettuna ensimmäisen 30 arkipäivän ajalta niin, että se on enintään 75 % palkasta.
  • Jos vuositulot ovat yli 56 302 euroa, korotusprosentti on ylittävältä osalta 32,5 %
Niin ja muistakaas pitää huoli että veroprosentti on oikea, ettei tuu mätkyjä.
 
Hei kyselen nyt vähän tässä samassa ketjussa, josko joku ois selvitellyt!

Eli äitiysloma kun alkaa sen n. kuukausi ennen laskettua. Saako silloin tehdä keikkatöitä? Mä olen tähän asti ollut vakkarisuhteessa vaan, joten nyt ekaa kertaa mulla loppuu soppari just toukokuun loppuun, eli piätis osata sanoa, miten olen mahdollisesti (olojen niin salliessa) kesäkuussa käytettävissä..: Kelan laskurin mukaan mun äitiyspäivärahakausi alkaa muistaakseni 18.6. eli saanko tehdä sen jälkeen vielä keikkatöitä? Vanhempainrahakaudellahan saa tehdä keikkatöitä; sunnuntaina ihan vapaasti, muina päivinä taas saa tehdä kyllä, mutta ne pitää aina erikseen ilmoittaa ja niiltä päiviltä kela maksaa vaan sen minimirahaosuuden... Meneekö siis samalla tavalla myös äitiysrahakautena? (Oon aina aiemmin palannut keikkailemaan vauvan ollessa jo n. puolvuotias, äitiysrahakaudet oon siis ihan vaan lepuutellut, mutta nyt haaveilen ja harkitsen, josko vielä kesäkuun loppupuolella oisin ehkä työkykyinen)
 
Kelan sivuilta kopioitu:

Opiskelu ja työskentely äitiysvapaan aikana
Voit työskennellä äitiysvapaasi aikana ja saada Kelasta äitiysrahaa, mutta työskentelypäiviltäsi äitiysraha maksetaan vähimmäismääräisenä (ks. Määrä). Muilta päiviltä saat täysimääräisen äitiysrahan. Työskentely sunnuntaisin ei vaikuta äitiysrahaasi, sillä äitiysrahaa maksetaan vain arkipäiviltä.

Ilmoita työpäivät Kelaan asiointipalvelussa verkkopankkitunnuksillasi tai soittamalla lapsiperheen palvelunumeroon. Palkkatietoja ei tarvitse ilmoittaa Kelaan, eikä sunnuntaityötä.

Jos opiskelet päätoimisesti ja saat opintotukea, sinulle maksetaan opintotuen lisäksi äitiysrahaa vähimmäismääräisenä. Jos et nosta opintotukea etkä työskentele, äitiysraha maksetaan tavalliseen tapaan täysimääräisenä (ks. Määrä).

Jos menet töihin tai aloitat opiskelun, ilmoita siitä heti Kelaan. Näin sinulle osataan maksaa oikein äitiysrahaa ja vältyt turhalta takaisinperinnältä.

Jos saat varhennettua äitiysrahaa, et voi työskennellä lainkaan (paitsi sunnuntaisin, koska siltä päivältä tukea ei makseta) etkä opiskella päätoimisesti.
 
Näin minä ymmärtäisin... Siis siltä ajalta, kun opiskelee päätoimisesti.. Mutta saako opintotukea muutenkaan kesäkuulta enää? (on vähän aikaa, kun itse opiskellut =) )
 
Ajattelin nostaa nyt vähän tätä aihetta, jos joku teistä osaisi auttaa, tai jollakin muulla ollut/on samanlainen tilanne.
Eli siis oon ollu yli kk:n saikulla ja tulot tippuu Kelan sairaspäivärahalle 25.3. Ja en oo enää ennen vauvan syntymää menossa töihin.
Pomo ehdotti, voisinko alottaa äitiysloman jo 25.3., jotta tulot ei niin tippuisi. Mut eikö se oo sitten lyhyempi sieltä loppupäästä? Mun tilanteessa tulee tod näk kuitenkin käymään niin, etten ehdi sitä äitiyslomaa alottaa ennenku vauva syntyy, jos alottaisin sen silloin kun oikeasti pitää. Vaan miulla äitiysloma alkaa näillä näkymin sillä, kun tää pieni saadaan maailmaan.
Toki kuulin myös, että keskosten äideillä on sen verran pidempi vapaa sitten, mitä aikaisemmin vauva syntyy, sairaalan sosiaalityöntekijä kertoi.
 
Annnika, en ole ihan varma voisiko tilanteessasi hakea erityisäitiyspäivärahaa. Se ei siis vähennä varsinaisen äitiyspäiivärahan tukikuukausia. Siihen tarvitset sairaalasta lääkärintodistukset siitä, ettet voi työskennellä, mutta en ole ihan varma, miten se suhtautuu tuohon sairauspäivärahaa?

http://www.kela.fi/raskaus_erityisaitiysraha
 
Kesäkuisista huutelen.
Opintotukea saa koko kesän jos opiskelee aikuiskoulutuksella, siellä ei kesälomia ole. Ja jos on omaehtoisesti opiskelemassa, eli tarkoittaa sitä, ettei opiskele työmarkkinatuella.
 
Ajattelin nostaa nyt vähän tätä aihetta, jos joku teistä osaisi auttaa, tai jollakin muulla ollut/on samanlainen tilanne.
Eli siis oon ollu yli kk:n saikulla ja tulot tippuu Kelan sairaspäivärahalle 25.3. Ja en oo enää ennen vauvan syntymää menossa töihin.
Pomo ehdotti, voisinko alottaa äitiysloman jo 25.3., jotta tulot ei niin tippuisi. Mut eikö se oo sitten lyhyempi sieltä loppupäästä? Mun tilanteessa tulee tod näk kuitenkin käymään niin, etten ehdi sitä äitiyslomaa alottaa ennenku vauva syntyy, jos alottaisin sen silloin kun oikeasti pitää. Vaan miulla äitiysloma alkaa näillä näkymin sillä, kun tää pieni saadaan maailmaan.
Toki kuulin myös, että keskosten äideillä on sen verran pidempi vapaa sitten, mitä aikaisemmin vauva syntyy, sairaalan sosiaalityöntekijä kertoi.

Joo se vähänee loppupäästä jos aloitat nyt. Älä anna periksi, olet nyt reilusti saikulla ja sillä hyvä. Aikaisintaan 50 vrk aiemmin voi varhennetun mammaloman aloittaa. Ellei sitten altistu säteilylle yms.. Kemikaaleille silloin saa erityisäotiysrahaa johon vaaditaan sitten lääkärin ja työnantajan lausuntomtyön vaarallisuudesta
 
Takaisin
Top