Äitiysloman jakaminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Äiti85
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Äiti85

Satasella mukana keskusteluissa
Onko muut jakaneet vanhempain vapaata miehen kanssa? Me jaoimme esikon kanssa siten että olin kotona vajaa kolme kuukautta, tämän jälkeen mies kuusi kuukautta ja nyt olen vielä ollut viisi kuukautta kotona. Tämä on toiminut meillä erinomaisesti ja lapsella on mitä mainioin suhde meihin molempiin vanhempiin.

Nyt kun pikkukakkonen on tulossa, on miehen työ muuttunut siten että enää emme voi vanhempain vapaata jakaa vaan minä tulen jäämään kahden pienen kanssa kotiin. Jännittää jo etukäteen miten jaksan olla kahden pienen kanssa kotona, näissä samoissa ympyröissä. Olen mieleltäni ura-äiti ja -ihminen. Rakastan työtäni, työkavereitani ja vastuuta mitä työssäni kannan. Jännittää olla jälleen pois työ-ympyröistä ja vielä huomattavasti kauemmin kuin esikoiseni kanssa. Samalla mietityttää minkälaisen suhteen pikkukakkonen ja mieheni luovat kun eivät vietä "väkisin" niin paljon kahden keskistä aikaa.

Tiedän selviäni kotiäitiydestä mainiosti kun vain käännän ajatukset siihen moodiin mutta onhan se iso muutos olla vuosi kotosalla.

Me ei jaeta vanhempainvapaata, mä pidän täyden. Ja luultavasti jään sen jälkeen vielä hoitovapaalle ainakin joksikin aikaa.
Mies pitää vaan ne normaalit isyysvapaat.
Kyllä mies silti iltaisin ja viikonloppuisin viettää aikaa vauvan kanssa.
Ja mä täysimetän, ja luultavasti jatkan osittaisimetystä kunnes lapsi on n. vuoden, joten järkevämpi näin että mä kotona. Varsinkin kun mies on meistä se suurituloisempi, tienaa 2 x sen mitä minä, vaikka koulutusasteemme on sama...

Meillä ei taloudellisesti ole järkevää että mies jäisi pitkäksi aikaa kotiin, itse olen ollut esikoisen kanssa kaksi vuotta kotona ja tehnyt vähän keikkaluontoisia töitä välillä. Mies piti täyden isyysloman. Nyt meille on tulossa toinen ja mies pitää kaikki isyyslomat. Itse jään varmaan vielä hoitovapaalle vanhempainvapaan loputtua ja katsomme sitten jos mies jäisi vähäksi aikaa kotiin lasten kanssa. Yleisesti kyllä kannatan sitä että isätkin voivat hoitaa lapsia kotona.

Meillä mies ei haluaisi jäädä kotiin. Hän on perinteinen mies ja haluaa tuoda leivän pöytään jne. Ja mä taas nautin lapseni kanssa olemisesta. Välillä kaipaan töihin kyllä, mutta nämä ovat vain hetken pieniä ja töitä ehdin kyllä lopun ikääni tehdä. Mutta eiköhän ole parasta niin, että jokainen perhe tekee kuten itselleen on parasta. :)

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Meilläkin tuo taloudellinen puoli ratkaisi sen, että minä pidän myös koko vanhempainvapaan ja varmaan vielä hoitovapaatakin jonkin verran, koska ainakaan alle vuoden vanhana tyttö ei mene hoitoon. Työyhteisöä tietenkin kaipaan jonkin verran ja työstänikin tykkään, mutta ei mahda mitään.

Mies kyllä osallistuu lapsenhoitoon mahdollisuuksien mukaan iltaisin ja viikonloppuisin. Koska en enää imetä, myös isällä on mahdollisuus täysipainoiseen hoitamiseen :)

Meillä olisi taloudellisesti kannattavampaa, että mies on kotona. Ite tahtoisin kuitenkin olla niin pitkään kuin mahdollista jo ihan imetyksenkin vuoksi eli ainakin sen puoli vuotta. Myönnän kyllä suoraan, ettei töihin paluu kauheasti kiinnosta muutenkaan.

Näillä näkymin olen pitämässä vanhempainvapaat kokonaan itse mutta pitää tarkistaa tilanne, jos käy esim ilmi, ettei imetys onnistu tai tulee muu syy, jonka vuoksi lapsi ei tarvitsisikaan mua 24/7. Olisin kyllä mielissäni, jos mieskin saisi olla lapsen kanssa mahdollisimman paljon jo heti alussa, mutta ihan myös itsekkäistä syistä tahdon itse pitää vapaita niin paljon kuin mahdollista. Mies ei ole esittänyt asiasta mielipidettä, kun tein hakemuksia Kelalle.

Meillä mietittiin myös tuota taloudellista puolta kun esikon vanhempainvapaita mietittiin. Minä tienasin 2,5 kertaa sen mitä mieheni vuodessa. Mutta olisimme vallan hyvin pärjänneet myös mieheni tuloilla, ei hänkään ole millään matalapalkka-alalla. :)

Nyt vain hänen työn luonteensa on kokonaan erilainen niin enää ei onnistu jakaminen. Hän ei tule näillä näkymin edes isyyslomia pitämään mikä hieman harmittaa. Mutta katsotaan sitten mikä on tilanne kun asia on konkreettisesti edessä. :)

Takaisin