Äitiysloma

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Senni_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Moikka! Osaako teistä joku neuvoa jolla esim. kvtes käytössä. Kun oikeen iso pomo soitti mulle eilen kotiin kun jouduin taas jäämään selän takia sairaslomalle, että voisinko pitää tän vuoden kaikki lomat pois 7 päivää niitä kun on siirtynyt sairasloman takia. Lisäksi hän ehdotti jos pitäis uusia lomia jotka ovat vuodelle 2015. Häviänkö tässä?Kun mieluusti olisin ottanut rahana. Mutta tämä on työnantajalle se parempi vaihtoehtoja sijaisen hankinnan kannalta. Olen siis itsekkin sijainsena ja sopimut oli 26.1 ja 27.1 alkaa äityisloma. Tuohon asti olisin siis lomalla.

Olen siis joutunut 2/3 palkalle jo. Mutta soitettuani palkanlaskijalle hän sanoin sen katkeavan vuoden lopussa ja uus sairasloma kertymä alkaa vuoden alusta. Mulle jäi nyt tunne että niin tämä mun iso boss kuin palkanlaskija vetää tässä välistä. :smiley-angry003:smiley-angry017

Tää on ihan kamalaa kun tiedä itse näistä asioista. Toivottavasti ei ollut sekavasti kirjoitettu.:rolleyes:

Minä sanoisin että pidä tämän vuoden lomat, mutta älä muita ainakaan ennen tammikuuta... näin minulle luottamusmies sanoi kun kysyin häneltä syksyllä..ei kyllä käytössä kvtes ja olen vakkari..

Mekin ollaan asiaa pohdittu töissä koska minulla on määräaikainen sopimus toukokuun loppuun. Työnantajalle on tosiaan helpompaa (sijaisuuksien takia) ja halvempaa mutta sinun ei ole pakko hyväksyä moista. En tiedä miten paljon tuo 2/3-palkan kanssa menee, jäätkö itse voitolle...

Tosin jos jäät saikulle heti loman alettua niin lomahan siirtyy. Se kannattaa meinaan pitää mielessä.

Itse olisin töissä koska lompakko ei anna myöden mutta kukin tavallaan. Onnee päätökseen ja pidän peukkuja jos päätät kieltäytyä lomanpitämisestä! :gen014

Eilen oli viimenen työpäivä tällä smurffilla!! :happy093
Ens keskiviikkona saan saikkutodistuksen lopulle "työajalle" ja 9.1. alkaa virallisesti se varhaistettu äitiysloma (ainakin sillä pvm:llä meni hakemus läpi Kelan sivulla, päätöstä ei ole vielä tullut, mutta ei kai siinä pitäisi mitään olla.) Ainakaan töihin en mene enää.. nyt on varasto täynnä työkamppeita. :happy112

Liljuska: en pysty olemaan töissä, mun selkä ei vaan kestä. :( Olen siis vanhusten parissa töissä. Muuten kyllä olisin töissä vielä.

Olin tosiaan keskiviikkona iltavuorossa koettamassa työntekoa, mutta lopulta oli häntäluu niin tulessa ja selkäkipee ettei meinanu kävellystä tulla mitään. Jouduin soittamaan miehen hakemaan mut töistä kotiin. Että kamalasti ole vaihtoehtoja työhön paluuseen. Kun ei kunta pysty tarjoamaan muuta työtä tälle ajalle.

Lelutus, ikävä kuulla sun selästä :( ei taida kunnon tukivyöstäkään olla apuja? Itse saan olla onnellisessa asemassa ja Anita tukivyö on mahdollistanut mun "töihinpaluun", tukee sopivasti ristiselkää ja ennaltaehkäisee ison pakaralihaksen särkyä. Voi kun saisit jostain vähän apuja särkyihisi :confused:

Liljuska: Mullakin on semmonen Anitan tukivyö, mutta se painaan jotenkin niin alamahaan etten vaan pysty pitämään sitä. Siis sairaslomaa ja loma päälle, paluuta ei ole enään töihin. Kävin tänään palauttamassa avaimet. Pikkusen kyllä haikeelta tuntui. :confused::rolleyes:

Kääkkis, enhän minä ole tainnut osata ollenkaan hakea sitten äitiysvapaan rahaa! Minä käsitin, että työnantaja maksaa mulle äitiysvapaan palkan ja Kela työnantajalle, mutta pitääkös mun tehdä itsekin jotain Kelan suhteen...

Niin ja sitten itse aiheeseen eli äippävapaan alottamiseen, altan sen 30 päivää ennen laskettua. Ehdin pitää vähän kertynyttä lomaa pois loppu- ja alkuvuodesta ja sit tuun enää muutamaksi viikoksi töihin. Oon kyllä jo IHAN valmis jäämään pois! :excited001

Onko muille tullu jo päätöstä tuesta?
Laitoin hakemuksen jo 1kk takaperin eikä vielä mitään...tänään sit nettipalvelun kautta viestiä perään et mikä mättää. Oisko niillä ruuhkaa.?

Inhottavaa vaan ku viimekski ne jotenki sössi mun hakemuksen ja tuet tuli myöhässä... argh

Mulla alkamassa äitiysloma 10.1.15 ja eilen oli tullut Kelan verkkopalveluun päätös asiasta. Oli kestänyt siksi, kun olivat tarvinneet tiedot työnantajalta siitä, paljonko ja minne asti työnantaja palkkaa maksaa. Hakemus oli siis jätetty jo 23.10.14.

Kävin kans siellä verkkopalvelussa ja mun hakemus on käsittelyssä ja "odottaa tietoja verottajalta". Soitin jo ilmoitusta tehdessäni palkanlaskijalle ja hän lupasi pistää paperit tässä kuussa. Loma alkaa vasta 23.2....muttaku oon niin ressi tämmösissä, että ne pitää hoitaa heti,eikä huomenna:happy3

Joo, siis mullakin oli siellä tuo ilmoitus, joka viittasi vahvistettujen verotustietojen puuttumiseen, mutta tosiasiassa kyse oli siis työnantajan palkkailmoituksen puuttumisesta.

Sama homma täällä, hakemuksen jätin 5.12. ja nyt lukee tilana, että odottaa palkkatietoja.

Ok kiva tietää ettei muillakaan oo siinä arvioidussa 3vkossa tullu päätöstä.
Mulla ku yrittäjän tulot niin ne joutuu vielä erikseen selvittämään eläkevakuutuksesta mun todelliset vuositulot, verottajan lisäks. Palkkatulot/kuitit ei loppupeleissä vaikuta mun tukiin millään tavalla, ainoastaan arvioitujen palkkatulojen mukaan maksetut YEL-vakuutusmaksut, tai näin olen käsittänyt..mutta se just kiinnostaa että miten ne sen loppupeleissä sitten katsoo

Mulla 31 työpäivää.

Oon vähän ristiriitaisin fiiliksin tuon kanssa. Toisaalta odotan tosi kovasti loman alkamista ja töiden päättymistä; eihän tällaista tilaisuutta ole monissa maissa tai yleensäkään elämässä. Toisaalta uraminä on kriisissä. Viimeiset 5,5 vuotta olen korkeakoulututkinnon jälkeen tehnyt uraa ja nyt menee tosi kovaa työelämässä; alan pääsemään kohti tavoitteitani. Sitten se kaikki pitäisi jättää ja uskotella itselleen, että kyllä se jatkuu samanlailla vuoden päästä. Vaikeaa.

3 työpäivää jäljellä! Jotenkin mulla on nyt mennyt niin, että mitä lähempänä äitiysloman alku on, sitä enemmän sitä odotan. Kaikenlaisia suunnitelmia on jo tehtynä ensi viikolle, kun oletettavasti ainakin vielä siinä vaiheessa vointi on sen verran hyvä, että jaksaa vielä touhuta kaikenlaista kodin ulkopuolellakin. Mitä lähempänä laskettu aika sitten on, sitä todennäköisempää, että pysyttelen lähempänä kotia ja sitten voin keskittyä täällä kotona touhuamiseen.

Takaisin