Äitiysloma

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Senni_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Senni_

Piirimestaruustason postaaja
Joulumammat 2016
Hei, aiotteko työssäkäyvät jäädä äitiyslomalle 30 arkipäivää tai 50 arkipäivää enne laskettu aikaa ja kuinka kaua ajattelitte olla kotona?

Mä aion jäädä 30 arkipäivää enne laskettu aikaa ja jäädä viel äitiysloman jälkeenkin vielä vapaalle kun en halua ihan näin pientä lasta päiväkotiin laittaa. Muutenkin kyl suunnittelmana saada toinen lapsi sitten kun tullakseen on, toivottavasti aika pienellä ikäerolla. Mut aion siihen saakka olla ainaki kotona kun lapsi vähintään 2-vuotias. Mites muut :) ?
Milloinkohan viimeistään kelalta niitä äitiysrahoja pitää hakea, silloinkun saa neuvolasta sen raskaustodistuksen? Aiotteko vielä otta sen äitiyspakkauksen vai 140 euroa? Itse ajattelin äitiyspakkaukseen, siinä aika paljon tarvittava tavara kuitenkin.

Mä jään joululta pois töistä. On nii raskaat hommat että parempi kaikille näin. Ei tartte pelätä et alkais syntyyn kantamisien takia ennen aikojaan... Tänä vuonna odotan joulua. Oikein toden teolla :D

Ja niin, äitiysrahaa haetaan muistaakseni samalla ku pakkausta.

Meille tulee kolmas lapsi ja otetaan äitiyspakkaus. Ikäeroa melkein kaheksan vuotta :) tarpeeseen ne tavarat tulee kuitenkin :)

Aion jäädä 30 arkipäivää ennen, koska jää sitten enemmän toiseen päähän. Jos ei keho kestä, niin sitähän saa sitten alkupäästä saikulla aikaistettua.

Varsinainen äitiysvapaahan ei kovin kauaa kestä (105 arkipäivää) ja itselläni se päättyy jo toukokuun puolivälissä vauvan ollessa silloin vasta n. 3 kk ikäinen. Varmaankin tarkoitit jääväsi kotiin vielä tämän äitiysvapaan jälkeen jatkuvan vanhempainvapaan jälkeen? Sehän päättyy lapsen ollessa n. 9 kk ikäinen. Itse olen ajatellut palata töihin vauvan ollessa n. 6 kk ikäinen, minkä jälkeen hoitovuoro siirtyy isälle ennen päiväkodin aloitusta sitten joskus vuoden ikäisenä.

Äitiysrahaa tulee hakea Kelalta viimeistään 2 kk ennen laskettua aikaa.

Meillä on vielä esikoisen jäljiltä tallella lähes kaikki, joten emme tee toisella äitiyspakkauksella mitään. Otan siis rahana.

Yrittäjänä en oikeestaan äitiyslomaa pidä,kattoo nyt mihin asti jaksaa.Mahdollisimman pitkälle tietysti olis tarkotus ja mahdollisimman pian palata hommiin synnytyksen jälkeen.
Pakkausta en alunperin aikonu ottaa kun ei oo yhtään mun makuun mutta taidankin ottaa ja myydä sen.Ostan sitten mieluisia vaatteita :)

Äitiyspakkauksessa oli pojille ihan ok näköisiä juttuja, että sitten harkitaan, mutta jos tulee tyttö niin ei varmasti tarvita:D on mekko jos toinenkin tallessa... Äitiysvapaalle nyt en ajatellu oikeastaan jäädä todellisuudessa ollenkaan, mutta virallisesti silloin 30 päivää ennen, vaan käyn yliopistolla jaksamisen mukaan koko kevään vauva mukanakin. Syksyllä mietin uudestaan, mutta varmaan silloinkin suoritan kursseja jotta sekin homma joskus tulis päätökseensä. Onneksi isä tekee yötöitä, niin voi olla sitten päivisin vauvan kanssa joskus. Isompi jatkaa päiväkodissa, kun viihtyy siellä niin hyvin. Aloitti puolitoistavuotiaana, mikä oli mielestäni aika aikaisin noin teoriassa, mutta tytön kohdalla mainio päätös. Tämän toisen kanssa riippuu paljon sekä elämäntilanteesta, että pikkuisen luonteesta: jos on jotenkin arka tai jotain, niin sitten mahdollisimman myöhään aloittaisi kokopäivähoidon, olosuhteiden salliessa siis. Jos taas on luonteeltaan kuin siskonsa, niin viimeistään saman ikäisenä aloittaisi sitten...

Ajatuksena jäädä 30pv ennen ja saikkelle sitä ennen jos vaan neuvolassa tätä tarjotaan :wink ekasta jäin kuukautta ennen äitiysloman alkua saikelle ja tein silloin paljon kevyempää työtä ja vähemmän tunteja viikossa joten oletan että saikke on edessä tälläkin kertaa... Äitiyspakkauksen otan jos tulee poika :) Tyttö jos saadaan niin hän tulee pukeutumaan vain punaisen eri sävyihin ja mekkoihin :wink

Itselläni tarkoitus (voinnin mukaan toki) jäädä vasta kun pakko on, ja varmasti kotosallakin vielä hoitelen työjuttuja. Tarkoituksena olla äitiysloma ja vanhempainvapaa sekä niiden jälkeen pitää kertyneitä lomia.

Olen myös pyöritellyt ajatusta sitten osittaisen viikon tekemisestä, kun töihin palaan.

Tarkoitus on jäädä 30 arkipäivää ennen. Teen hoitotyötä, joten tarpeen mukaan jään sitten saikulle jos on tarvis.

Jään 30pv ennen äitiyslomalle mutta tulen myös yrittäjämiehen rinnalla aina olemaan firman hommissa ja hengessä mukana jollain tasolla. Pääosin kuitenkin kotiäitinä ja hoidan omakotitalon+lapset, kuten tälläkin hetkellä. Vanhemmat saa jatkaa tarhassa kun viihtyvät kavereidensa kanssa siellä loistavasti. "Kunnolla" töihin palaan joskus jos palaan, arjen ja kodin pyörittämiseen menee sen verta aikaa ja energiaa että mies meillä tuo leivän ns.pöytään yrittäjänä. Saatan jäädä kokonaan siis kotiäidiksi.

Äitiyspakkausta en halua kun meiltä muutenkin löytyy jo kaikki vauvahärpäkkeet entuudestaan. Saatiin jo ennen esikon syntymää ystäviltä kaikki mahdollinen ettei tarvinnut kahta kertaa miettiä ottaako rahat vai paketin. Rahat otan nytkin ja ostan jotain kivaa :)

Aion jäädä heti kun mahdollista eli 50 päivää ennen. Nykyinen työni ei sovi terveydelleni, joten mahdollisimman nopeasti vaan kotiin. Suunnitelmissa onkin taas alan vaihto, jos sitä kouluttautuisi uuteen ammattiin äitiysloman aikana. :book1

Varmaan riippuu siitä miten on taloudellisesti kannattavinta. Olen itse siis työtön, että riippuu millaiset tuet on tulossa. Muutoinhan sillä ei taida olla mitään väliä (ainakaan minulle) alkaako loma/vapaa kolmenkymmenen vai viidenkymmenen päivän päästä.

Mä jään varmaan jo joululta töistä pois :eek: Meiltä on kuulemma töistä kaikki jäänyt jo varhennetulle kun on sen verran raskas työ ja kun mun la siirtyi sinne 28.2. niin varhennettu alkais 30.12. Eli näillä näkymin varmaan lomailen muuten vaan ne pari päivää joulun jälkeen, kun en oikein näe järkeä siinäkään et eka oon pyhät pois töistä, sit käyn tekemässä 2 tai 3 päivää ja sit jäänki jo äippälomalle. Mut hurjaa, oikeesti alle kolme kuukautta! Apuaaa!! :happy6

Mulla on kans raskas työ, jonka takia jään jos vaan mahdollista 50 päivää ennen ja sitäkin ennen joudun saikulla olemaan muutamia viikkoja. Täälläkin odotellaan joulua ja siitä alkavaa äippälomaa :) la 19.3. Luultavasti en ole joulukuussa enää "työkunnossa" .Ens kerralla terkalla katotaa hakemukset ja äippäpaketti ym kuntoon.Hiukka rupee nyt rv17 oleen töissä raskasta...jos ne 6-8 viikkoa kestäis jotenkin vielä :)

Ajattelin itse jäädä sen 50pv ennen äippälomalle eli se olisi 10.1.15 . Teen määräaikaista sijaisuutta, niin näillä näkymin täytyisi lomat pitää ennen äippälomaa eli töitä olisi sinne jouluun asti. :) Aika tuntuu menevän kuin siivillä, kohta on jo pieni nyyttimme sylissä! ♡

Itse ajattelin olla töissä niin pitkää kuin mahdollista eli sen 30 päivää ennen, mikäli vointi sen sallii. Teen siis hoitotyötä ja nostellaan välillä raskaitakin potilaita, mutta töissä työkaverit on jo niin tarkkoja et ne usuttaa mut pois raskaimmista potilaista x)

Minä oon aatellut jäädä sen 30päivää aikaisemmin pois + ottaa lomia rahana, jolloin ansiot kasvaa ja voin hakea äippärahaa viimeisen puolenvuoden tulojen mukaan. (Meillä tämä järjestely siis sopisi minulle, sekä työnantajalle) Toivottavasti vaan pystyisin olemaan töissä loppuun saakka

Jaa-a, niinköhän vain tuo lomien ottaminen rahana siihen vaikuttaa. Se kun ei ole säännöllistä tuloa. Näistä päivärahaetuuksistä säädetään sairausvakuutuslaissa ja tarkemmin ottaen sen 11 luvussa. Siellä 3 §:ssä on noista 6 kk tulojen käyttämisestä sanottu näin: "Päivärahaetuus määräytyy vakuutetun luotettavasti selvittämien kuuden kuukauden työtulojen perusteella edellyttäen, että työtulot ovat jatkuvasti olleet kahdella kerrottuna vähintään 20 prosenttia suuremmat kuin 3 §:ssä tarkoitetut, verotuksessa todetut työtulot, jotka on tarkistettu 1 §:n 3 momentin mukaisesti.

Kelankin sivuilla sanotaan, että tuloiksi katsotaan jatkuvat ja säännölliset tulot, joita on esim. lomarahat, mutta kertaluontoisia ja satunnaisia korvauksia ei huomioida. Jos et ole aiempinakaan vuosina vaihtanut lomia rahaksi, niin tuskin tuota sitten tälläkään kertaa voisi pitää muuna kuin kertaluontoisena. Eli ennen kuin menet turhaan hassaamaan lomasi, niin kannattaa varmasti selvittää asia etukäteen Kelasta.

Nuo kannattaa kyllä hyvin selvittää, kela on hyvin tarkka ja säädelty, ei kannata mennä olettamusten mukaan.
Esim.YEL yrittäjänä omat koukeronsa: tukia ei nosta se että on 6kk ennen äitiyslomaa nostanut isompaa palkkaa, vaan tuet määräytyy erikseen maksettavien lakisääteisten YEL-vakuutusmaksujen mukaan jonka periaatteessa voi itse valita että paljon sitä vuodessa maksaa.

Tyhmänä kysyn ennen kuin kelaan lampsin, että toimitetaanko sinne puolen vuoden palkkatositteet ja sen mukaan määräytyy sitten äitiyspäiväraha?

Takaisin