Äitii!! tuu pyyhkimään!!

Ihan mahtava otsikko ketjulle, Metal :D

Me aateltiin hommaa joku ihan simppeli peruspotta ja alkaa sitä vähän huvin vuoks testaileen kunhan Bebe istuu ilman tukea täysin tukevasti. Ei oo sen tarkempia suunnitelmia, jos nyt alkuun sais muutamat pissat sinne pottaan metsästettyä vanhempien voimin ja mietitään sit tarkemmin :)
 
Meillä on pottatuoli ollut jo kuukauden verran. Se on lähinnä sitterinä, kun oon omilla aamutoimillani. Siinä se järsii hammasharjaa samaan tahtiin ilman vaippaa ja joskus tulee pissatkin. Ja kun tolla on tosi kova kakka, istutan sitä potalla, jos se asento olis helpompi suorittaa.

Mut ei meillä mitään koulutusta ole, kunhan kehun pissasta ja kakasta.

Edit: istun siis ite pöntöllä vastapäätä ja pidän siitä kiinni ettei oo nenällään lattialla.
Toi tuli tavaksi jossain kohtaa, kun neiti ei suostunut päästään mua edes pissalle yksin. Kun se sit pissas mun syliini (tuuletusta ennen pepunpesua) muutaman kerran mietin, miksei pissais pottaan.
 
Jahka tuo turvalleen tuuskahtelija oppii istumaan kunnolla niin saa käyttöönsä pottatuolin. (se semmonen babybjörni) En itekään tykkäis kyykätä johonki kattilaan tarpeilleni ni siks tuolimalli vaikka arvokkaampi onki.
 
Meillä on tuolla taaperolla pottatuoli ja reissuja varten hankittu kokoontaittuva matkapotta. Tykästyi siihen kesällä niin, että edelleen käyttää sitä pottatuolia useammin...

Tää helmikuinen taas kakkaa useimmiten ollessaan syöttiksessä tai bumbossa, kai se painovoima auttaa?

Ja siis tällainen matkapotta: http://www.potette.fi

Ei me varmaan tämän helmikuisen kanssa pottailla ennen 1v synttäreitä. Taaperonkin kuivaksiopettelu vielä vähän vaiheessa.. Mutta ei noilla niin ole kiirekään jos tätä luette http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tukivinkit/lapsi_oppii_kuivaksi/
 
Meillä on pottatuoli kaapissa odottamassa ja katotaan sitten joskus sitä opettelua. Jos menee samalla kaavalla kun siskonsa, niin vasta siinä 2 vuoden jälkeen alkaa oleen otollinen aika opetteluun.
 
Onko potta mieluisampi lapselle ku semmonen pytyn supistaja? Vai onko se supistaja vanhemmalle lapselle tarkootettu?
 
Ehkä me lähempänä vuoden ikää kaivetaan potta varastosta. Esikoista koitettiin lahjoa tarroilla mutta oppi lopulta kuivaks ihan omia aikojaan 2,5 vuotiaana. Esikoinen ei tykännyt siitä supistajasta kun ei jalat ylttäneet maahan mutta tiedän toisten jättäneen vallan potan hankkimatta ja käyttäneen supistajaa. Meillä esikoinen ei millään olisi halunnut luopua potasta ja kävi kakalla siinä vielä 4v vaikka istuikin polvet suussa ;-) pissaaminen pönttöön on pojista kivaa kun saa seistä...ja siivottavaa riittää :-)
 
Mun käsittääkseni se pöntönpienennin on vähän isommille lapsille. Voin olla toki väärässäki.
 
Joo, se pöntönpienennin on isommille.

Meillä on esikoisen jäljiltä kaksi ihan tavallista peruspottaa ja saavat kelvata nytkin. Vaikka toinen onkin sellainen vaaleanpunainen prinsessapotta ja tämä juniori siis poika. Vielä ovat vintillä molemmat. Sitten kun osaa istua kunnolla, niin voidaan ruveta kokeilemaan siinä käyntiä päiväunien ja ruokailujen jälkeen, mutta jos ei tykkää, niin sitten kokeillaan myöhemmin uudestaan. Tytöltä tämä alkoi sujua aika helposti, mutta siis toki vain niin, että kun nyt tiedettiin sen pissan yleensä tuolloin tulevan, niin istutettiin siinä. Eipä se itse osannut hädästään kertoa. Sitten vähän vanhempana osattiin ruveta tulkitsemaan eleistä, koska on kakka tulossa ja osattiin ohjata vessaan ajoissa, joten oppi sitten hiljalleen itsekin sen kakan ilmoittamaan. Vaippoja piti kyllä vielä käyttää pissojen takia. Varsinainen kuivaksi opettelu ja vaipatta olo aloitettiin kun oli täyttänyt 2. Ensin sai olla kotona ilman vaippaa päivisin, mutta päiväkodissa ja yöllä oli vaippa. Sitten kun kesä tuli, rupesi olemaan päiväkodissakin ilman vaippaa, kun ei sitten ollut niin vaarallista, vaikka vaatteet olisikin kastuneet, kun oli lämmintä. Ja kesän jälkeen pärjättiinkin sitten päivisin ilman vaippaa eli noin 2,5 -vuotiaana. Yöllä vaippaa käytettiin vielä vähän pidemmälle, mutta ei kauaa.

Ja siis sitä pöntönpienennintä alettiin käyttämään jo vaippavaiheessa kakan tekemiseen suoraan pönttöön ja pissaamiseen sitten, kun vaipoista oli päästy eroon. Lisäksi vessasta löytyi sellainen korokejakkara, että pääsi itse kiipeämään pöntölle. Se normaali pönttö kun on tuollaiselle pienelle aivan turhan suuri ja ilman pienennintä voi vaikka hupsahtaa sinne sisään, kun vähän pelleilee. Nyt tuo nelivuotias on kyllä jo pitkään asioinut vessassa ihan ilman mitään ylimääräisiä apuvälineitä. Pissat osaa pyyhkiä itse, mutta isomman kanssa avustetaan.
 
Itse suunnittelin mennä pottailussa hieman lapsen tahtisesti ja mietin tuota Riipitiin "esimerkki" tapaa, eli ottaisi mukulan potalle katselemaan kuinka homma toimii. Tosin näyttää nettiäkin selaamalla olevan paljon eroa, koska lapselle on otollinen aika pottailuun.
 
Missähän tälläsiä http://www.lily.fi/sites/lily/files/user/6664/2013/02/img_3947_.jpg myydään? Huteramman oloinen kuin BabyBjörn tai Orthex mutta meillä ainakin Orthex on pikkusen liian iso vielä. Etenkin selkänoja on kaukana, tossa saattas olla lähempänä. BabyBjörnissä oli minusta vielä kauempana ja sivutuet puuttui kokonaan, kun kaupasa testattiin.

Haha, vähän kuin turvaistuinta ostaisi :D
 
Toi 3in1 ankkapotta olisi huikee :) mutta joo, tuon mallista ajattelin alkaa katselemaan
 
Meillä kans hankinta listalla babybjörnin pottatuoli, mutta ei vielä pitkään aikaan :)
 
Mun siskon poika ja meidän esikoinen ei oo suostunu babybjörnin potalle ollenkaan. Tuolla se tönöttää vessan nurkassa käyttämättömänä. Katotaan suostuuko viljo siinä istumaan. Ja siis pottatreenit alotetaan varmaan sit kun viljo osoittaa asiaan kiinnostusta. Toki voi tapahtua esikoista aiemmin kun näkee siskon potalla käyvän. Meillä kans tyttö oppi nyt 2,5-v kuivaks. Aiemmin halunnu potalle ees tarrojen avulla :-)

Muoks siis yöllä vaippa tuolla isommallakin vielä on.
 
Meillä tehdään kakat pottaan silloin kun huomataan ähistely ajoissa ja ehditään vessaan. Tässä syynä lähinnä se, että oon ajatellu olevan helpompi vääntää kakat pottaan ku tiukkaan vaippaan. Kuivaksi opettelun kanssa ei oo mikään kiire. Tyttö ei viihdy potalla yhtään ylimääräistä eli heti kun käärmes on tipautettu, pöngetään ylös. Sitten katsotaan yhdessä talletusta, kehutaan kauheasti ja jatketaan touhuja. Ihan niinku aikanaan koiranpennun kanssa :wink
Ostin ensin kalliin baby Björnin pottatuolin mutta se on vielä liian korkea. Nyt ostin välipotaksi IKEAn halpapotan. Sillä mennään nyt hetki.
 
Meillä tuotos on sen verran pehmeää, että tulee ulos nopeasti. Siinä vaiheessa kun "ähellys" alkaa olisi jo myöhäistä lähteä potalle. Osa p***ta olisi kuitenkin jo vaipassa ja sitten pian kaikki paikat sotkussa.
 
Mikä ois hienoista hienoin potta? Meillä on aina ollu baby björnin pottatuoli mut löytyskö vielä päheempi :-)
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top