Joo, se pöntönpienennin on isommille.
Meillä on esikoisen jäljiltä kaksi ihan tavallista peruspottaa ja saavat kelvata nytkin. Vaikka toinen onkin sellainen vaaleanpunainen prinsessapotta ja tämä juniori siis poika. Vielä ovat vintillä molemmat. Sitten kun osaa istua kunnolla, niin voidaan ruveta kokeilemaan siinä käyntiä päiväunien ja ruokailujen jälkeen, mutta jos ei tykkää, niin sitten kokeillaan myöhemmin uudestaan. Tytöltä tämä alkoi sujua aika helposti, mutta siis toki vain niin, että kun nyt tiedettiin sen pissan yleensä tuolloin tulevan, niin istutettiin siinä. Eipä se itse osannut hädästään kertoa. Sitten vähän vanhempana osattiin ruveta tulkitsemaan eleistä, koska on kakka tulossa ja osattiin ohjata vessaan ajoissa, joten oppi sitten hiljalleen itsekin sen kakan ilmoittamaan. Vaippoja piti kyllä vielä käyttää pissojen takia. Varsinainen kuivaksi opettelu ja vaipatta olo aloitettiin kun oli täyttänyt 2. Ensin sai olla kotona ilman vaippaa päivisin, mutta päiväkodissa ja yöllä oli vaippa. Sitten kun kesä tuli, rupesi olemaan päiväkodissakin ilman vaippaa, kun ei sitten ollut niin vaarallista, vaikka vaatteet olisikin kastuneet, kun oli lämmintä. Ja kesän jälkeen pärjättiinkin sitten päivisin ilman vaippaa eli noin 2,5 -vuotiaana. Yöllä vaippaa käytettiin vielä vähän pidemmälle, mutta ei kauaa.
Ja siis sitä pöntönpienennintä alettiin käyttämään jo vaippavaiheessa kakan tekemiseen suoraan pönttöön ja pissaamiseen sitten, kun vaipoista oli päästy eroon. Lisäksi vessasta löytyi sellainen korokejakkara, että pääsi itse kiipeämään pöntölle. Se normaali pönttö kun on tuollaiselle pienelle aivan turhan suuri ja ilman pienennintä voi vaikka hupsahtaa sinne sisään, kun vähän pelleilee. Nyt tuo nelivuotias on kyllä jo pitkään asioinut vessassa ihan ilman mitään ylimääräisiä apuvälineitä. Pissat osaa pyyhkiä itse, mutta isomman kanssa avustetaan.