Äiti, miten jakselet?

Tällä tekniikalla on selvitty niin, että lähes kaikki lapset päiväkodissa ovat terveitä eikä yksikään työntekijä ole sairastunut.
Sitä ihmettelin kyllä, että miten voi päiväkodista heti tulla meille flunssa, jos sinne ei kerran sairaana saa mennä.
 
Ei ole koronasta huolta nyt kun olen kotona 4 viikkoisen esikoisen kanssa. Mutta muuten on äiti vähän kovilla, ilmeisesti edelleen 3 vkon tiheä imu jatkuu, tai ainakin siltä tuntuu, kun 30-60 min välein pitää olla imettämässä. Sitten tuli tiehyttukos, joka onneksi aukesi pojan avulla. Sitten ensin rupesi suihkuamaan oikea, sitten vasen. Vähät unet, hormonit, nukahtamisvaikeudet, jatkuva imetys (ja stressi siitä tuleeko maitoa liikaa vai tuleeko ollenkaan) ja pojan mahanpurut, niin joo, on vähän rankkaa.
 
Ahdistaa ja masentaa niin vietävästi! Jouduin aloittamaan hullunpillerit (ensimmäistä kertaa elämässäni) koska hormonaalinen ehkäisy sekoittaa pään! Sterilisaatiotakin joutuu jonottamaan ainakin vuoden!
Pojalla on ihan hirveä eroahdistuskausi ja se vaikuttaa jo yöuniinkin. Plussana vielä tekee kaikkia poskihampaita kerralla (sanoi hammashoitaja).
Ukkokin on päivät läpeensä töissä ja kehtaa vielä ihmetellä että miksi en ole siivonnut/tiskannut/pessyt pyykkiä yms!!!!! No miten voin mitään tehdä kun heti jos nousenkin lattialta, pojan vierestä, se räjähtää atomeiksi!
 
Tsemppiä nurinkehrääjä! :Heartred Vaikka psyykelääkkeet tuntuu olevan tosi tabu ei niitä tarvitse hävetä. Joskus elämä vain on liian rankkaa ja pillereistä voi saada avun että sen jaksaa.
 
Meillä alkoi uusi erilainen arki tällä viikolla. Pe oli hoitoon tutustuminen ja ma alkoi hoito,ti aamuna lapsi oli jo kovassa nuhassa :mad: Lapsi on ryhmässä, jossa hänen lisäksi max. 4 muuta lasta.
 
Väsy on valtava. Univaje, vauvan yöhulinat ja lyhyenkin lyhyemmät päikkärit, esikoisen uhmis, huono yleiskunto, pimeys. .
 
Ei ole koronasta huolta nyt kun olen kotona 4 viikkoisen esikoisen kanssa. Mutta muuten on äiti vähän kovilla, ilmeisesti edelleen 3 vkon tiheä imu jatkuu, tai ainakin siltä tuntuu, kun 30-60 min välein pitää olla imettämässä. Sitten tuli tiehyttukos, joka onneksi aukesi pojan avulla. Sitten ensin rupesi suihkuamaan oikea, sitten vasen. Vähät unet, hormonit, nukahtamisvaikeudet, jatkuva imetys (ja stressi siitä tuleeko maitoa liikaa vai tuleeko ollenkaan) ja pojan mahanpurut, niin joo, on vähän rankkaa.
Miten siellä on mennyt? Ite olin aivan samanlaisista asioista huolissani! Tuntui myös jäävän päälle nuo ekat tiheän imun kaudet, ja ihmettelin että miten vielä voi tihentyä...mutta tasaantuihan se sittemmin. Onneksi itse sain tukea ja lohdutusta - ja rohkaisua; maitoa on tullut ihan sopivasti ja vauva on kasvanut hyvin. Tiheän imun kauden jälkeen sitä voi tulla näennäisesti liikaa mutta se ei haittaa. Tuoreen äidin murheet on ymmärrettävää huolenpitoa pienestä mutta toivottavasti olet jaksanut nauttia pienokaisesta! :Heartred
 
Väsyneesti ja kärsimättömästi. 10 vuoden univelkataakka alkaa tuntua hyvin raskaalta ja yksikertaisesti haluaisi joskus vaan kadota sinne sängyn pohjalle.
 
Kieltämättä vähän on ollut uupumusta ilmassa, vaikka sinällään ihan normaalia eikä mitenkään yllättävää ja erittäin kiitollinen olen kuitenkin perheestäni.

Itselläni ei ole täällä tukiverkkoja ja olen ollut nyt 9kk kotiäitinä ilman yhtään vapaapäivää tai edes iltaa. Kiinnostus ison talon kotitöihin ja kaikkeen muuhun on tässä vaiheessa olematonta. En ole tainnut nähdä ketään ulkopuolista kuukauteen, viikonloppunakaan ei ole nyt jaksanut, kun on muuttovalmisteluita tehtävänä. Sitä vaan jää vääjäämättä kaiken tällaisen kanssa yksin, kaikilla kun on omat juttunsa ja hommat tehtävänä niin se vaan menee. On vain yksi auto ja mies on iltavuoroissa. Tai no kävinhän minä yksin neuvolassa :grin Saattaa mennä useampikin viikko niin, etten ole edes tuntia kerralla poissa kotoa. Kohta on se aika, kun palkkaan jonkun vahtimaan vauvaa. Saan edes sen yhden vapaapäivän. Onneksi on rahallisesti mahdollista :happy:

Olen myös miettinyt töihin menemistä, mutta jos tämä raskaus etenee, niin jo keväällä voisi jatkua äitiysloma. Että ehkä onnistun lykkäämään sitä vielä, kun on kaikki nämä koronat ja muut flunssat ja vatsataudit. Menee sitten yhdeksi saikuttamiseksi, jos lapsi usein kipeänä. Eikä tietysti olisi itsellekään väliksi olla sairaana, koska mieskään ei voi olla töistä poissa eikä kukaan muu voi vauvaa hoitaa. En tiedä saako esikoinen olla edes hoidossa silloin kun itsellä mahdollisesti alkaa uusi äitiysloma?

Vauva on kyllä nukkunut yönsä jo puolen vuoden ajan, mutta kellojen siirron jälkeen on alkanut herätä aikaisemmin kuin ennen. Varmaan unentarve jo vähenee, mutta mietin pitäisikö nukkuma-aikaa myöhäistää, voisiko auttaa? Nyt käy yöunille klo 21 ja nukkuu koko yön syömättä heräten klo 6.45-7.30. On kyllä hyvin ja moni varmaan ihmettelee miksi olen väsynyt. Vauva on myös erittäin aktiivinen ja viittä vaille kävelee. Nyt oppinut myös kiipeämään vaikka minne, joten ei voi herpaantua hetkeksikään. Ei päiväunien lisäksi halua olla aloillaan ja hyppykiikkua emme saaneet tähän asuntoon laittaa. Tietysti tämä uusi raskaus tehnyt ehkä vähän lisäväsymystä. Pitänee aloittaa rautakuuri.

Miehellä lisäksi miljoona asiaa haalittuna hoidettavaksi töiden lisäksi ja kalja maistuu aika hyvin stressaantuneena. Ei ole puhettakaan lomasta. No tällaista täällä, eiköhän silti selvitä voittajina vaikka raskasta on lähiaikoina ollutkin :happy:
 
Raskaus, pikkulapsiarki, muutto ja yksinäisyys on mielestäni hyvinkin yhdistelmä, joka voi aiheuttaa väsymystä. Varsinkin jos mies on vielä paljon poissa kotoa tai ei osallistu ollessaan kotona eikä äiti muutenkaan saa yhtään omaa aikaa. Hienoa että pystytte palkkaamaan lapsenvahdin. Vapaat hetket voivat hyvinkin tehdä hyvää. :) En ole pysynyt kärryillä, kun lakeja on vatvottu, mutta ainakin joillain paikkakunnilla, ellei koko Suomessa, lapsi saa olla hoidossa vaikka vanhempi olisi kotona.
 
Kieltämättä vähän on ollut uupumusta ilmassa, vaikka sinällään ihan normaalia eikä mitenkään yllättävää ja erittäin kiitollinen olen kuitenkin perheestäni.

Itselläni ei ole täällä tukiverkkoja ja olen ollut nyt 9kk kotiäitinä ilman yhtään vapaapäivää tai edes iltaa. Kiinnostus ison talon kotitöihin ja kaikkeen muuhun on tässä vaiheessa olematonta. En ole tainnut nähdä ketään ulkopuolista kuukauteen, viikonloppunakaan ei ole nyt jaksanut, kun on muuttovalmisteluita tehtävänä. Sitä vaan jää vääjäämättä kaiken tällaisen kanssa yksin, kaikilla kun on omat juttunsa ja hommat tehtävänä niin se vaan menee. On vain yksi auto ja mies on iltavuoroissa. Tai no kävinhän minä yksin neuvolassa :grin Saattaa mennä useampikin viikko niin, etten ole edes tuntia kerralla poissa kotoa. Kohta on se aika, kun palkkaan jonkun vahtimaan vauvaa. Saan edes sen yhden vapaapäivän. Onneksi on rahallisesti mahdollista :happy:

Olen myös miettinyt töihin menemistä, mutta jos tämä raskaus etenee, niin jo keväällä voisi jatkua äitiysloma. Että ehkä onnistun lykkäämään sitä vielä, kun on kaikki nämä koronat ja muut flunssat ja vatsataudit. Menee sitten yhdeksi saikuttamiseksi, jos lapsi usein kipeänä. Eikä tietysti olisi itsellekään väliksi olla sairaana, koska mieskään ei voi olla töistä poissa eikä kukaan muu voi vauvaa hoitaa. En tiedä saako esikoinen olla edes hoidossa silloin kun itsellä mahdollisesti alkaa uusi äitiysloma?

Vauva on kyllä nukkunut yönsä jo puolen vuoden ajan, mutta kellojen siirron jälkeen on alkanut herätä aikaisemmin kuin ennen. Varmaan unentarve jo vähenee, mutta mietin pitäisikö nukkuma-aikaa myöhäistää, voisiko auttaa? Nyt käy yöunille klo 21 ja nukkuu koko yön syömättä heräten klo 6.45-7.30. On kyllä hyvin ja moni varmaan ihmettelee miksi olen väsynyt. Vauva on myös erittäin aktiivinen ja viittä vaille kävelee. Nyt oppinut myös kiipeämään vaikka minne, joten ei voi herpaantua hetkeksikään. Ei päiväunien lisäksi halua olla aloillaan ja hyppykiikkua emme saaneet tähän asuntoon laittaa. Tietysti tämä uusi raskaus tehnyt ehkä vähän lisäväsymystä. Pitänee aloittaa rautakuuri.

Miehellä lisäksi miljoona asiaa haalittuna hoidettavaksi töiden lisäksi ja kalja maistuu aika hyvin stressaantuneena. Ei ole puhettakaan lomasta. No tällaista täällä, eiköhän silti selvitä voittajina vaikka raskasta on lähiaikoina ollutkin :happy:
Lapsella on subjektiivinen oikeus varhaiskasvatukseen eli jokainen lapsi saa osallistua varhaiskasvatukseen riippumatta vanhempien elämäntilanteesta.
 
Tuo subjektiivinen hoito-oikeus on kiva juttu. Meilläkin esikoinen käy 6h 3x viikossa katsomassa kavereita hoidossa, vaikka itsellä on äitiysloma. On muuten tyhmä sana, äitiysloma. Lomaa joo :wacky:

Väsyttää täälläkin, kun tuntuu että tahkoaa koko ajan samoja asioita ja silti ei näytä siltä, että saa mitään aikaiseksi... Mieskin niin töissä, että pimeällä lähtee ja pimeää on, kun kotiin pääsee. Ja pirulainen syndrooma pitää olla siitä, että "minä itte teen kaikki" :meh:
 
Mennyt jo vähän ohi, mutta yksikään päiväkoti / koulu ei voi vaatia nähtäväksi koronatestin tuloksia. Se on potilastieto ja sitä ei tarvitse näyttää. Siis jos joku sanoo että päiväkoti vaatii negatiivisen tuloksen, niin voi sanoa että siinäkö vaatikoon.

Meidän kunnassa nuhasta jäädään kotiin. Ja meidän perheessä on jääty jo ennen koronaa. Sen takia päiväkodit on täynnä pöpöjä kun sinne viedään "pikkunuhassa" lapsia, parhaimmillaan aamulla annetaan panadolit jotta lapsi selviää päivän ja vanhemmat pääsee töihin. Toivon tämän koronan muuttavan jokaisen työikäisen asennetta siihen, että se saakelin työ ei ole tärkein asia maailmassa. Oon ollut päiväkodissa töissä ja nähnyt jo eteisessä että lapsi on kipeä. Silti vanhempi jättää siihen ja kiirehtii töihin. Sitten me soitellaan kun lapsi joko a) oksentaa aamupalan tai b) päikkäreillä nousee kuume. Vanhemmat hakee ja on aivan ällistyneitä koska aamulla ei ollut mitään..

Jospa tämä korona saisi tosiaan vanhemmat näkemään, että päiväkoti on lapselle jo itsessään raskas paikka. Pitkä päivä erossa rakkaista vanhemmistaan. Ja tottakai lapset viihtyvät siellä, kyllähän mekin töissämme viihdymme jos työkaverit on kivoja, samoin työtehtävät. Samoin lapset viihtyvät leikeissä ja kavereiden kanssa. Mutta rankkaa se on silti. Joten jos lapsi on kipeä, vähänkään kipeä, niin en, en vie lastani hoitoon, eikä meillä mene lapsi kouluun. Vaan silloin paraminenkin on nopeampaa, kun sen pääsee lepäämään heti.

Ja tiedän, pienten lasten nenä vuotaa jatkuvasti, mutta se myös vuotaa sen takia, kun sinne päivähoitoon tuodaan niitä vuotavia neniä. Se on joka paikassa. Miksi nenä ei lapsella vuoda kun on kotona? Ei siellä käy kukaan sairaana teitä moikkaamassa. Joten jos pienestä nuhasta jäädään jo kotiin -> ei pöpöt mene päiväkotiin ollenkaan -> lapset olisivat terveempiä. Kyllä ne työt siellä pysyy, tai joku ne tekee.

Ps. Kun poika sai 6v neuvolassa mpr-rokotteen, niin tasan viikon päästä siitä hänelle iski joku voimattomuuskohtaus. Oli päiväkodissa ja yhtäkkiä ulkoilussa oli vain istunut ja täti oli mennyt jutteleen. Kohta oli tullutkin oksennus. Tottakai minut soitettiin hakemaan ja mentiinkin pian. Kotona nousi kuume ja olin varautunut jo oksennustautiepisodiin, vaan ei mitään. Illan lepo ja poika oli kunnossa. Pysyi tottakai sen 1 oireettoman päivän kotona. Myöhemmin selvisi, että mpr vaikuttaa aika lailla tasan viikon päästä, joten yhdistin sen siihen, koska meille ei tullut mitään kenellekään muulle. Eli joskus voi iskeä joku puskista...

Noniin, olen puhunut ja sain varmaan monen kierroksille :D kaikella hyvällä kaikkia kohtaan, mutta terveenä hoitoon jne :Heartred kai tästä saatanan koronastakin vielä selvitään. Tai ainakin opitaan jotain kunnes seuraava pandemia iskee jälleen :D

Pps. Meillä menee ihan ok. Pää meinaa kotiin levitä kun ei mihinkään pääse... Mutta silti yhteisen hyvän takia sinnittelen täällä kotona. Jotta tästä joskus selvitään..
 
Hyvin kirjoitettu twisted. :) Olisi todella hyvä jos kaikki nuhanenät pysyisi jatkossakin kotona. Meidänkin poika on pysynyt tänä syksynä paljon terveempänä, varmaan ainakin osittain koska kaikki nuhaiset ei kanna pöpöjä hoitoon. Saisi myös töiden suhteen kulttuuri muuttua niin ettei töihin mentäisi kunnes on pää kainalossa. Olisi työelämässäkin varmasti vähemmän sairaspoissaoloja.
 
Hyvin kirjoitettu twisted. :) Olisi todella hyvä jos kaikki nuhanenät pysyisi jatkossakin kotona. Meidänkin poika on pysynyt tänä syksynä paljon terveempänä, varmaan ainakin osittain koska kaikki nuhaiset ei kanna pöpöjä hoitoon. Saisi myös töiden suhteen kulttuuri muuttua niin ettei töihin mentäisi kunnes on pää kainalossa. Olisi työelämässäkin varmasti vähemmän sairaspoissaoloja.
Niinpä. Ja sitten kun monesti töihinkin mennään "vähän kurkku kipeä". Sitten tartutaan 3 työkaveria. Hekin tartuttavat lapsensa ja lapset viedään hoitoon vähän kipeinä. Siksi ollaan kokoajan kipeänä. Mutta kun kurkku tulee kipeäksi, jäädään kotiin ja sairastetaan.

Oon omalle esimiehelle sanonu aikoinaan että jään heti kotiin kun pikkusen kurkku kipeä, koska en halua sairastuttaa työkavereita ja jos hoitoalalla alkaa porukka tippuu flunssan takia, niin sijaisia saadaan ehkä 70% paikkaamaan ja sit on taas kiire. Tää on ikuinen oravanpyörä joka johtuu lähes aina siitä että ei oikeasti pysytä sairaana kotona.
 
Äiti on nyt vähän väsynyt. Varmaan lähinnä alhaisen hemoglobiinin ja lyhyeksi jäävien yöunien takia. Olen viime aikoina herännyt usein ilman syytä n. kuuden tunnin unien jälkeen eikä uni ole enää tullut. Voi olla että loppuraskaus muutenkin väsyttää. Ja kun aina väsyttää, se vaikuttaa mielialaan. Ja mielialan lasku lisää väsymystä.
 
Olen nyt sillä lailla uudessa elämäntilanteessa, että olen päässyt vähän erilaisiin töihin mitä aiemmin olen tehnyt, lisäksi on lapsi ja asutaan maalla. Kaikki on mulle ihan uutta. Siis miten te pyöritätte arkea tällaisessa tilanteessa:

Äidin työt alkavat klo 5. Herätys 3.30, koska pelkkä työmatkakin on 30 min. Ja koska vihaan kiireisiä aamuja. Isän pitää lähteä töihin viimeistään klo 6 aamulla (ei tosin joka aamu). Milloin se lapsi viedään hoitoon? Revitäänkö se viideltä aamulla ylös ja kannetaan nukkuvana vuoropäiväkotiin?
Äiti pääsee päivästä riippuen klo 11-15 välillä. Sit lapsi hoidosta, kauppaan ehkä, kotiin, ruokaa ja seitsemältä äiti on jo ihan valmis petiin.
Siis mä olen kuullut paljon juttuja ruuhkavuosista mut tällasta se Sit kai on :woot:
Entä Sit jos mies joutuu tekemään yövuoron heti aamuvuoron jälkeen?
Onneks on vaan yks lapsi.
Nää kaks viikkoa on menny multa ihan "ohi". Pari lahjaa hankittuna ja joululaatikot pakastimessa, ei muuta.
Jee :hello2
 
Takaisin
Top