Äidin palautuminen ja vointi

pikkulintu: oon hölkänny vaunujen kanssa, mulla on Hartanin Topline X-yhdistelmävaunut. Ne on just riittävän kevyet, mutta tukevat, että pystyy myös epätasasella soratiellä kulkeen. Mullon matkarattaina semmoset kolmipyöräset, niiden kans en uskaltas juosta, ku ovat kauheen herkästi kaatuvaa sorttia ainakin tänhetken taitojen kanssa. Kyllähän sä kuntoon ehdit, tärkeintä on kuunnella omaa kehoo. :)
 
Täällä oli jälkitarkastus nyt. Meillä oli myös se pällitesti ja sain siitä 3 pistettä. Terkkari vaan totesi et sulla taitaakin olla kaikki hyvin siltä osin.
Ei ollut oikeestaan mitään ihmeellisempää. Se mistä olen ihan huippu fiiliksissä on se et mulla on tippunut paino tosi hyvin...vielä ois 5 kg että oon saman painoinen kuin ennen raskautta...Jeeee!! :) Mulla kuiteskin tuli painoa yli 20 kg raskaudesta.

Lenkkeilystä: Täälläkin himottais jo hulluna lähtä lenkkeileen, mut jotenkin en uskalla vaunujen kanssa lähtä.
 
Mä en ole päässyt vielä kunnolla harrastamaan liikuntaa. Salikorttikin palaa tauolta vasta elokuussa. Pitkiä vaunulenkkejä kyllä tehdään lähes päivittäin. Lisäksi vauvan kanniskelu käy jonkinlaisesta treenistä.
Mulle tuli raskaudesta 18 kg, joista 4 kg on vielä jäljellä, eli mielestäni 2 kk aikana aika hyvin lähtenyt. Tavoite on kuitenkin saada pois vielä 6 kg, sit oon tosi tyytyväinen.

Että kun ärsyttää.. Mun piti aloittaa minipillerit siksi aikaa, kunnes saan kierukan (3-4 kk synnytyksestä) ja mulla on tullut nyt jo useampana päivänä vuotoa aika paljon. Siis tosi ärsyttävää. Toivottavasti loppuis pian, muuten heitän noi pillerit mäkeen.
Mä tässä pohdiskelen otanko kupari- vai hormonikierukan.. Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa. Onko juoku kuu miettinyt kierukkaa ja kumpaan on päätymässä?
 
Suffeli80: Mä oon kans pohdiskellu noita kierukoita. En oikeesti haluais millään hormoneilla enää lähteä sotkeen, ainakaan pillereitä en haluais syödä, eikä ne kierukatkaan kauheesti houkuta. Hormonikierukkaa ei kai suositella ensisijasesti imetyksen aikana.. Kuparista voi tulla esim.koventuneita kuukautiskipuja ja runsaampaa vuotoo ainaki aluks.. Lisäks inhottaa, et mussa ois sisällä jotain, mitä en voi ite poistaa halutessani. Kondomia me ei kyllä myöskään haluta... Me ollaan menty jo pari vuotta ilman ehkäsyä, ollaan keskeytetty ja koitettu seurailla päiviä, mutta mulla on kyllä heitelly kierto, mikä tekee hankalaks tuon. Meille kävikin niin,et meidän lapsi sai alkunsa, kun päivät heitti. Me ei siis oltu suunniteltu tätä lasta tlevaks, mutta ollaan mahottoman onnellisia et se tuli :). Nyt ei kyl ihan heti haluais uudestaan raskaaks. Mutta katotaan,saattaa olla, et jatketaan ilman ehkäsyä.
 
Mä en uskalla enää yhtään riskeerata ton ehkäsyn kanssa, meillä kanssa ollaan vauvasta maailman onnellisimpia, mutta söin pilleireitä kun raskauduin, ja olin vielä ollu melko tarkkana niiden kanssa! (Jos unohdin ottaa ei seksiä harrastettu sinä päivänä)
Oon myös kierukkaa miettinyt, eikö siinä hormonikierukassa oo pienempi hormonipitoisuus kun esim e-pillereissä? En oo oikee kerenny perehtyä noihin vielä, jälkitarkastuksessa täytyy lääkäriltä kysellä :)
 
Täällä ei myöskään ole käytetty ehkäisyä vuosiin vaan todellakin vaan ollaan tarkkailtu päiviä ettei ovulaation aikaan hommailla mitään :) Nyt sit ois vähän pakko varmaan jotain alkaa käyttää ku synnytyksen jälkeen sitä tulee vissiinkin aivan todella helposti uudelleen raskaaksi ja ei ois kyllä tarkoitus ihan heti perään toista tehdä.
Meillä varmaan ainut vaihtoehto on kondoomit, koska en kyllä ala syömään mitään pillereitä ja nuista kierukoista myös olen kuullut kavereilta ettei kovin hyviä ole. Yhdelläkin kaverillani kesti vuoden päivät tiputteluvuotoa ennen kuin se alko oikein toimiin:sad001
 
Mä oon luullu, et jos imettää, ei tulis niin helpolla raskaaks kuin muuten.. Ei tietenkään riitä ehkäisykeinoksi. :)
 
Siis en kyllä tiiä mikä on oikeesti totta, mutta mulla on ainakin tosi monta kaveria jotka on tullut raskauden jälkeen heti yhdestä kerrasta jo uudelleen raskaaksi sen jälkeen kun menkat oli alkanut ja ovat kyllä imettänyt, niin tiedä sitten :)
 
Ok. No kyllähän tuo kokemus, kavereiden tai oma, kuulopuheet voittaa :wink
 
Mul oli joskus kokeilussa minipillerit niin menkat oli joka toinen viikko :Heartred 4kk sitäkin jaksoin. Ne oli siks ku haaveilin ehkäsykapselista, ja terkkari ehotti eka minipillereitä koska niissä samaa hormonia. Eli jäi kapselikin haaveeks :D

Kierukkaa en halua, ku en halua et kohtuun tungetaa yhtään mitään.

Mun ratkasu tulee siis oleen ehkäisyrengas. Sit joskus. Seksihalut katos synnytyksen myötä ni ei oo tullu sitäkää mietittyä enempää ku mitä neuvolas kyselivät. Mies parka :c toivottavasti ne joskus palautuu. :/
 
Mä en todellakaan uskaltaisi luottaa imetykseen ehkäisykeinona, vaikka se kuulemma 98% onkin. Viime yönä näin just unta, että olin jo taas raskaana. Juuei kiitos, saa tulla ihan suosiolla muutama vuosi väliä jos toista ikinä aletaan miettimään. Toki mieli saattaa muuttua, kun tuo beibi kasvaa niin hurjaa vauhtia :)
 
HugeMama: Juu kyl se tais sit ollakin kuitenkin niin et ne oli lopettanu jo imetyksen:D
 
mäkin oon noita ehkäsyasioita miettinyt. jälkitarkastuksessa en osannut sanoa mtn mielipidettä joten päädyttiin jatkoksi kondomi-ehkäisylinjalle... minipillerit ois ollut mielessä mut toi huuhkajan kirjoittama et tuli kahden viikon välein menkat niin huhhuh. onkohan nekään ihan hyvät sitten. meen muutenkin aina hormoneista niins ekaisin ja pahoinvoivaksi:sad001 siis ainakin normi pillereistä.kai se pitää kondomilinjalla imetysaika olla. en haluis heti uudelleen raskaaksi. enkä muutenkaan osaa sanoa halutaanko enää kolmatta, ehkä joskus. mut jos nyt lähtis uudelleen vauva aluilleen niin olis melkein katastroofi!
mulla alkoi menkatkin tänään!!!ihmettelin kyllä vaikka on ollut sellanen olo jo viikon et saattaa alkaakin. esikoisen aikana ne alkoi vasta kun lopetin imetyksen! aika erilailla nyt tällä kertaa!

muuten palautumisesta; nyt alkaa viimiset kilot tippua, mut aika hitaasti! aloin just herkkulakkoon:D nyt sopivasti kun ristiäisetkin takana päin.

mäkin jo haaveilen juoksulenkeistä, mut en uskalla jotenkin... jos paikat rupsahtaa entisestään:D pitäs esim ostaa jotku tukevat rintsikat jne ensin...imetysliivit ei kyllä kauheesti tue rintoja:)
 
Mä oon kyllä vähän kuullu että toi imetys ehkäisykeinona ois vaan sellanen urbaanilegenda.. Tai ehkä se toimii vaan satunnaisesti niillä joilla ei menkkojakaan tule imettäessä, en kyllä ite uskalla siihen luottaa :)
Noi minipilleritkin vissiin toisilla lopettaa menkat kokonaan, ja toisilla sit taas ilmeisesti päinvastoin, tiedä sitten mitä uskaltaa kokeilla kun kaikkialta kuulee eri kokemuksia!
 
Mulla näky neuvolassa pissassa joku tulehdus.. Tänään kävin labrassa vielä antamassa toisen näytteen, nyt vaan odoteltava tuloksia :/
Luulin jo että kaikki oli alapäässä hyvin kun tikit lähti ja olokin ollu ihan ok!
 
vitsukka: Siis joo, täällä ilmeisesti alkoi kans eilen menkat. Ainakin jälkivuoto oli jo viikon poissa. Oon ihan ihmeissäni kun kahdelta edelliseltä on alkanu vasta kun yöimetys on loppunu. Mitä ihmettä? Voiko tää näin erilailla mennä nyt? 7 viikkoa synnytyksestä.. Olisin kyllä erittäin mielelläni ollu vielä kesän ilman, tai vaikka loppuvuodenkin.

Nyt pitäs se ehkäisymenetelmä päättää. Mitähän ihmettä sitä nyt sitten. Hormonikierukkaa oon miettinyt mutta ei sekään mieluinen vaihtoehto ole.. Päähän en luota että muistasin pilelrit syödä, plus tuo viimeaikainen uutisointi on mietityttänyt enemmänkin..

Voi harmi pikkulintu, toivottavasti ei mitään ihmeellistä kuitenkaan!
 
Joo täällä on kans ensimmäiset menkat jo tullu ja mennyt. Jälkivuoto kesti 5 viikkoa ja viikko sen jälkeen tuli menkat tai ainaskin luulisin näin, koska ei tosiaan ollut viikkoon tullut sitä jälkivuotoa...ois kyllä saanut pitempään olla nuo menkat pois.
 
Miten ootta tehny lihaskunto-harjotuksia? Ja onko kroppa miten palautunu mittoihinsa? Mä oon aina ollu tosi laiska tekeen vatsalihaksia yms. ja nytki meinaa kyllä unohtua... Paino tippu aluksi tosi hyvin, mutta sitte oli melkeen pari kuukautta samassa. Nyt taas lähteny hiljaa laskeen ja osa vanhoista vaatteistaki menee päälle :) aika suuri osa itseasiassa. Synnytyksestä nyt 11 vko ja nautin suunnattomasti juoksulenkeistä ja reenaan syksyksi puolimaratonille. Teenaaminen on kyllä melkosta säätämistä vauvan kans, mutta moni asia on kyllä kesällä helpompaa! Ei paljo tammikuun pakkasilla imetettäis kesken lenkin:wink.
 
Rouva Nappula: Sullahan on jo hienosti lähteny liikkuminen käyntiin! :) Täällä vielä haaveillaan siitä, että sais vaunulenkkeilyyn säännöllisyyttä ja pituutta. Oon aina ollut ihan surkea liikkumaan, mutta nyt pitäis kyllä tsempata, että sais nuo loput raskauskilot taltutettua.

Ehkäisystä: Meillä on tarkoitus mennä ainaki toistaiseksi kondomeilla. En halua alkaa enää syömään pillereitä, eikä kierukkakaan houkuta. Toiveissa olisi, että ehkä parin vuoden päästä voisi yrittää tälle esikoiselle sisaruksiakin, joten sen ajan nyt varmaan jaksaa noiden kortsujen kanssa pelata.

Seksielämää yritettiin käynnistellä ensimmäistä kertaa synnytyksen jälkeen, mutta aika lailla yritykseksi jäi :/ En ois ikinä uskonut, että paikat voi vieläkin olla noin kipeänä >.< Varmasti vaikuttaa sekin, että joutui siteitä käyttämään melkeen kuus viikkoa jälkivuodon takia, on limakalvot aivan hajalla. Onneksi mies on ymmärtäväinen, vaikka ei sekään varmaan oottanut, että tämä nyt näin hankalaa olis...

Muuten tuntuu, että elämä alkaa pikkuhiljaa palata raiteilleen :) Näin jälkeenpäin ajateltuna ne ensimmäiset viikot oli henkisesti todella raskaita, kesti aika kauan että tähän uuteen elämäntilanteeseen tottui. Babybluesia oli aika vahvasti ilmassa, mutta onneksi se on nyt selätetty ja voin ihan tosissaan sanoa, että nautin äitiydestä. On myös ollut jännä huomata, miten rutiiniriippuvainen sitä itse on. Heti helpottaa kun arkeen on alkanut tulla jonkunlaista tolkkua :)
 
Takaisin
Top