Oijoi, meidän ketju ja turistit ovat sen vallanneet! Täähän on kuin Venetsia Italialle. (Enemmän turisteja kuin paikallisia, jossei avautunut).. :')
Muistan, kun mun piti kirjoittaa tänne, mutta en ehtinyt ja sit tää on unohtunut.
Mä olin siis 23 kun tyttö syntyi ja munkin mielestä mulle oikein sopiva ikä. Kukin olosuhteissaan! Mä nyt satuin "vakiintuun" nuorena ja palaset loksahteli paikalleen. Muutama vuosi taaksepäin olisin ollu ihan nounounou, en taatusti haluu tulla äidiksi niin nuorena, mut tilanteet elää. Lapsi on suunniteltu ja haluttu. Kun päädyttiin, että yritetään nyt, niin sen jälkeen vanhemmuus tuntui tosi luontevalta 'uravalinnalta'.
Mun elämään ei kuulu kunnianhimoista uraputkea tai kaikenkattavaa to do-listaa. Haaveita on ollut/on, mutta en tavoittele nimeeni maailmankirjoihin. En oo yltiösosiaalinen, enkä todellakaan bilehile tai ees baarikärpänen. Kotona viihdyn parhaiten. Ei siis tarvinnut luopua elämäntyylistä lapsen myötä.
Mun äiti oli 30 v ensisynnyttäjä mut saadessaan ja 36 v seuraavalla kerralla. En oo perehtynyt suvun muihin naisiin, minkä ikäisiä ovat olleet.. Äiti sanoi, ettei sillä ollut mitään lastenhankintasuunnitelmia ikinä, mut sit se tuli vahingossa raskaaks ja sai keskenmenon ja sen jälkeen "kolahti", tajus haluavansa lapsen. Hormonit, niinpä niin!
joka tapauksessa, minä kiitän ja kumarran!
Välillä tulee semmoisia haikeusmomentumeita, esim kun kaveripari lyhyellä varoitusajalla möi just remppaamansa kämpän ja lähtivät ulkomaille vapaaehtoistyöhön - muistuttaa mua siitä, että semmoiset 'päähänpistot' on mennyttä elämää. Toisaalta sit kun tyttö lentää pesästä ?sisaruksineen? Niin voi taas suunnitella menoja vähän itsekkäämmin ja toivottavasti tehokkaita elinvuosia on vielä kourallinen edessä. Ellei innostuta iltatähteä..
Toisaalta kyllähän hyvin suunnittelemalla voi lasten - pientenkin lasten - kanssa tehdä kaikennäköistä. Ei vanhemmuus oo pakkoliike paikoilleen juurtumiseen ja tylsäksi muuttumiseen. Silloin tällöin meidän perheen keskustelut sivuaa ulkomaille muuttoa, mutta ainakin nyt kuitenkin täällä on kaikki järjestyksessä ja leppoisasti. But but but don't ever say never!
Onnee hei edellisille kirjoittajille syntyneistä ja syntymässä olevista lapsista!