Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ootko nyt pitänyt taukoo raskaustesteistä päivän pari? Pystysköhän huomenna jo testaan taas, jos ei oo menkat alkanut?
Mä en tiedä mihin päivään nyt ite odottelen menkkoja/testejä, kun se eilinen oli niin selkee nega.

EDIT: Huomasinkin, et olit ovistestiä taas tehnyt ja pohdit raskaustestin tekemistä. Teitkö? :smiling face with heart-eyes:
Eilen pidin joo, hain tuon apteekin herkän 2testin paketin. Toisen tein nyt ja ihan silmiä häikäsevä negatiivo.
Alkuun meinasin jo itkee onnesta, et kyll se siitä positiiviseks muuttuu. Ekan minuutin kohdalla värit jäi pyörimään testiviivan ympärille, et se hetken nyt miettii ja sit se kerää värit siihen, mutta eeeeiii😞
IMG_5449.jpeg

Valkkarit vaan lisääntyy, tuntuu koko ajan ku olis pissat housuis ja ravaan vessas koko ajan ku en tiä onko se verta vai valkkaria😆 (tähän asti vielä vv) mittasin muuten viel uudestaan lämmöt aamusta vessas niin lämmöt hujahtiki 37.5° et en tiä oliks meidän makkari vaa niin kylmä et vaikutti jotenki 🤔

Odottelen nyt maanantaihin vielä, jos vuoto ei sit ala ja menkatkaan ei näytä merkkiäkään tulostaan, niin sit soittelen neuvolaan tai lääkäriin et mitähän.

Viimmeks ku tällee kävi sain sen kkm ja siitä seuras kohtutulehdus, niin alkaa jo vähä ahdistaa et mitä ihmettä täälä tapahtuu ja miksi ei ala. Enkä halua kokee sitä hirvitystä enää ikinä.

@Maana Mannila itse ajattelin nuorena että haluaisin 2-3 lasta. Ensimmäisen sain 33-vuotiaana, pian kun aloitettiin yritys. Olin aika työorientoitunut tuolloin, mutta lapsen saamisen myötä prioriteetit muuttui täysin ja toive lapsimäärästä kasvoi. Haluaisin varmaan 10 lasta, jos se olisi mahdollista. 😅 Miehen kanssa molemmat harmitellaan ettei aloitettu aiemmin, kun ikä tulee nyt vastaan.

@Täti-ihminen sinun kanssasi samaan tapaan ajattelen lapsen syntymän/saamisen olevan ihme. Minulla tämä ajatus on vahvistunut meidän täysiaikaisen enkelivauvan syntymän jälkeen, ja nyt vasta käsittää miten onnekkaita olemme olleet että olemme saaneet eläviä lapsia syliin asti.

@Mäntymetsä meillä myös lapset villiä sorttia. 🤣 Se ei meilläkään ole kuitenkaan vaikuttanut haluun saada lisää lapsia. Jokainen on aivan ihana persoona.

Mulla tänään dpo 6 ja aivan järkyt lonkkakivut alkoi eilen illalla ja jatkuu tänään, lisäksi alaselän kipukin vaivaa. Tänään tuli lämmöissä pieni droppi alas. Monet teistä vissii ouralla seuraa lämpöjä?
Tää lugesteron on kyllä inhottavaa tavaraa, sillo ku tulee pois. Hyhhyh.
Mua ressaa itseäni kauheasti koko lapsi juttu. Olin pitkässä suhteessa nuoruuteni, siitä tuli +3v sit ero ja siinä nuoruuden suhteessa ei ikinä ollu puhetta lapsista ja mä jo totuinkin ajatukseen ettei musta ikinä äitiä tuu. Nyt kuitenkin nykyisen kumppanin kanssa otin sen heti alussa puheeksi että haluan lapsia mahdollisimman pian. Se oli hänelle ok, mutta jossain vaiheessa meidän suhdetta hän sanoikin ettei haluakkaan, kriiseiltiin tästä (lähinnä mä) hyvin paljon. Lopulta yks poikien viikonloppu soitti mulle sieltä et kyllä hän haluaa niitä, et aletaan vaa yrittää. Ennen tätä yrittin monta kertaa puhua ettei ne tuu ku sukat kaupan hyllyltä, että siinä voi kestää. Hän ei tätä uskonut. Noh kuinkas täs vaa mentiinkään... Edelleen odotetaan et tulisin raskaaksi.
Mun vanhemmat teki mua aikoinaan 10v!! Pelottaa että mulla itselläni sama edessä. Tästä olisi niin paljon kerrottavaa et sais romaanin aikaiseksi.

Eilen pidin joo, hain tuon apteekin herkän 2testin paketin. Toisen tein nyt ja ihan silmiä häikäsevä negatiivo.
Alkuun meinasin jo itkee onnesta, et kyll se siitä positiiviseks muuttuu. Ekan minuutin kohdalla värit jäi pyörimään testiviivan ympärille, et se hetken nyt miettii ja sit se kerää värit siihen, mutta eeeeiii😞
View attachment 155795

Valkkarit vaan lisääntyy, tuntuu koko ajan ku olis pissat housuis ja ravaan vessas koko ajan ku en tiä onko se verta vai valkkaria😆 (tähän asti vielä vv) mittasin muuten viel uudestaan lämmöt aamusta vessas niin lämmöt hujahtiki 37.5° et en tiä oliks meidän makkari vaa niin kylmä et vaikutti jotenki 🤔

Odottelen nyt maanantaihin vielä, jos vuoto ei sit ala ja menkatkaan ei näytä merkkiäkään tulostaan, niin sit soittelen neuvolaan tai lääkäriin et mitähän.

Viimmeks ku tällee kävi sain sen kkm ja siitä seuras kohtutulehdus, niin alkaa jo vähä ahdistaa et mitä ihmettä täälä tapahtuu ja miksi ei ala. Enkä halua kokee sitä hirvitystä enää ikinä.
Voiku jännittävää! Pidän sulle peukkuja ❤️

Miten muuten te, joilla on jo lapsia, olette puolison kanssa tai itsellisenä vanhempana päätyneet lapsilukuunne? Onko teillä ollut toiveita lapsimäärästä etukäteen vai onko lopullinen toive hahmottunut vasta ajan kanssa? Onko lapsilukutoive muuttunut lapsen tai lasten syntymän jälkeen?
Mä nyt vastaan kans tähän vaikkakin meillä vasta esikoista yritetään. Semmonen taustatarina, me ollaan tosiaan puolison kans tunnettu nyt semmonen 10vuotta, ollaan 22 ja 23, eli tavattu ihan pikkusina🤭 sillon ”seurusteltiin” mut oltiin niin junnuja et eihän sitä nyt voi edes seurusteluks sanoa🤣 mut yritettiin ainaki. Siitä lähtien ollaan kuitenki oltu enemmän ja vähemmän tekemisis ja yhdes vaihees ei melkeen 3-4 vuoteen nähty kertaakaan eikä kuultu toisistamme. Mut aina ollaan oltu silti toisilemme se houkutus ja ”kielletty hedelmä” jollain tapaa. Uudestaan tavattiin noin vajaa kaksvuotta sit. Ja melkeen ekana päivänä ku tavattiin uudestaan, melkeenpä yhteen ääneen sanottiin toisilemme ”sun kanssa mä haluan mun lapset”🥹🫶🏼 ja heti alkuun meille oli ihan selvää, että kaks on meidän lapsiluku ja kolmas on sit ”saa tulla jos on tullakseen”.

Aijemmissa suhteissa ollu miehillä aina se ”mä haluun lapset ku mä oon 30-45” ja siinä vaiheessa oon tienny, ettei tää oo mun ihminen. Mä oon tienny ihan pienestä pitäen haluavani lapset nuorena. Mun ”takaraja” ensimmäiselle lapselle on aina ollu 25v, et se on sellanen johon oon asettanu rajan et alotetaan yritys tai mieluisinta tietenki et sillon sit syntyis jo esikoinen. Ja luojalle kiitos nykynen mies halus alottaa yrittämisen melkeen heti ku tavattiin🤣 koska tämä yrittäminen osottautuki hankalammaksi ku luulin. En tiedä miks mulla on aina ollu pääs sellanen kuva et se on tavarat sisää ja lapsi on 9kk jälkeen sylis🥲 mut kylläpäs tää elämä antoki sellasen palauttavan avarin et se kuva on poltettu, räjäytetty, tuhottu ja mitä näitä nyt on. Mutta ehkä mun ”haave” esikoisesta 25vuotiaana nyt sit täyttyy, kun tuntuu olevan vaikeeta raskautua. (Ellei tuola nyt sit joku oo kirjottanu 9kk vuokrasopparia😆 hope so).

@Moosee meillä miehellä on joku erityisoikeus olla menemättä kyseiseen operaatiooon, joten pidän itsellänikin saman oikeuden 🤭. En tiedä onko hänellä ajatuksena tulevaisuudessa lisääntyä jonkun kanssa vai onko tämä jokin miehisyyteen liittyvä juttu. Luulen, että jälkimmäinen syy. Mutta keskustelemme varmasti vielä asiasta ja eiköhän päästä yhtrisymmärrykseen 😄 jos ei päästä, vastaamme seurauksista yhdessä 😅
Meistä kumpikaan ei halua lopullista ratkaisua ehkäisymuodoksi, vaikkei enempää lapsia olisi suunnitelmissa. Naisellehan toimenpide olisi lopullinen. Miehellä vastaava toimenpide on kylläkin usein purettavissa. Mieheni ei tosin halua siihen mennä, koska on kuullut ikäviä tarinoita sen läpikäyneiltä. En ole itse perehtynyt vasektomiaan, joten en tiedä. En myöskään ole vaatimassa miestä siihen menemään, sillä "jos hulluja ollaan", ja asia haluttaisiinkin joku pv perua, ei se onnistu tosta noin vaan. Otamme siis aikanaan mahdollisesti tietoisia "riskejä", ja juurikin noin, että vastaamme seurauksista sitten yhdessä. 😁

Ensinnäkin tiedän että näitä ei kannata tulkita itse, mutta huvin vuoksi laitan nyt tämän kuvan. Viimeksi oli yhtä hailakka tuo kontrolliviiva kun testasin näillä testeillä raskaana ollessani huvin vuoksi. 🤣 Ylempi siis eilinen ja alempi tämän aamuinen. Ja tosiaan tuo oikeanpuolinen on se testiviiva mun käsittääkseni kun se lähes aina paljon haaleampi kuin tuo vasemmanpuoleinen. Eli oletan että ovulaatio tänään myöhään tai todennäköisemmin huomisen puolelle menee. Talletteluja kyllä ei enempää ole tapahtumassa, että jää sen yhden varaan taas, koska en usko että sunnuntaista tallettelua voi laskea mukaan kilpaan että sillä onnistuisi tärppi. 🫣

IMG_20260507_112153_edit_554517003979768.jpg

Miten muuten te, joilla on jo lapsia, olette puolison kanssa tai itsellisenä vanhempana päätyneet lapsilukuunne? Onko teillä ollut toiveita lapsimäärästä etukäteen vai onko lopullinen toive hahmottunut vasta ajan kanssa? Onko lapsilukutoive muuttunut lapsen tai lasten syntymän jälkeen?
Itse halusin lapsia kun edellinen suhteeni päättyi. Ajattelin että jos ryhdyn itselliseksi vanhemmaksi niin mulla on luultavasti resursseja vain yhteen lapseen.

Sitten jos saisin kumppanin touhuun niin mahdollisimman monta. Kun sit ehdokas ilmestyi niin istuin hänen kanssaan keskustelemassa pitkään, sovittiin päivämäärä milloin aloitetaan suhde ja muutkin suhteen vaatimukset mitä meillä oli.

Meidän lopullinen lapsien luku päätyi "ainakin yksi, toivottavasti 3-4". Lähinnä siksi että kummatkin haluaa mahdollisimman monta, mutta sit resurssien puolesta 3-4 menee vielä mukavasti. On helppo löytää vielä asioita perheelle, missä on 4 lasta. Sitä suuremmalla määrällä alkaisi hiertää esim matkailu ja asunnon pinta-ala jne.

Vähän mulla olot että tuleekohan mun ikä vastaan ennen kuin ehditään saada kahta enempää. Yks jo meillä on. Oon aika varma että toinen ehditään tässä saada, mutta 3. tai saati 4. voi jäädä sille haave tasolle.

Tosta lapsien lukumäärästä, vastaan nyt vaikka ei oo vielä yhtään. Tuntuu tässä vaiheessa lähinnä typerältä se ajatus 24 joulukuussa jolloin tästä juttelimme, että 2 tai 3 max olisi ideaali. Nyt tyytyisin yhteen jota tuskin sitäkään tullaan saamaan tuntuu tässä vaiheessa. Tuntuu kaukaiselta ajatukselta nyt että joskus ajattelimme saavamme 2 tai 3 lasta. 😭 Kun en todellakaan ajatellut tämän olevan meille näin helvetin vaikeaa....

En tiedä 34 vuotis syntymäpäivä ensi vuoden alussa ja tämä meneillään oleva kierto viimeinen mahdollisuus esikoiseen 33 vuotiaana. Olin vielä viime vuoden puolella aika varma että kyllähän nyt tänä vuonna tullaan esikoinen saamaan. Tämä tosin ennen joulukuun keskenmenoa... 💔 Sen jälkeen usko ja toivo tähän koko hommaan ihan kateissa ollut vieläkin.

Toivottuun lapsilukuun; meillä toiveena olisi 2-3. Kolme isompaa lasta kuulostaisi tosi ihanalta, mutta en vielä tiedä jaksaisinko kolmea vauvavuotta tai kolmen pienemmän kanssa.

En ole kovin uraorientoitunut, mutta teen asiantuntijatyötä ja fakta on se, että kyllä se lapsen saanti on melkoinen gappi naisen työuraan, ainakin jos niitä useamman haluaa. Ja harva kuitenkaan ihan pientä haluaisi hoitoon laittaa, niin kotona vierähtää kyllä helposti yli vuosi tai useampikin. Meillä on 1 lapsi, ja hän aloitti nyt keväällä päikyn, kaiken kaikkiaan olin melkein 1.5v kotona. Tämän jos kertoo vaikka kolmella, niin kyllä siitä iso lovi tulee eläkekertymiin tai urakehitykseen. Tällä hetkellä teen vielä 80% työaikaa, jotta hoitopäivät ovat lyhyemmät. Mies on yrittäjä, joten hän ei voi olla pitkään vanhempainvapailla, tai ei sitten ole enää asiakkaita. Kolmen kanssa pitäisi myös miettiä asuminen ja autot uusiksi...

Ja itsekkin olen jo 32, joten en tiedä riittäisikö biologisesti aika kolmeen. Eli ainakin nyt toinen yritetään saada, katsotaan sitten riittäisikö vielä rahkeet kolmanteen 🫣

Lapsilukuun: Lyhykäisyydessään olen toivonut aina kahta, ensimmäisen jälkeen olin henkisesti niin tohjona että lopulta päätin että yksi riittää. Nyt kun henkisesti taas kasassa ja esikoinen isompi niin toive toisesta herännyt. Olen toki tyytyväinen myös yhteen kun olin kolmisen vuotta sinut asian kanssa että yhteen jäädään. Mutta sylissä olisi ehdottomasti tilaa myös toiselle ja omalla laillaan aukko jää jos toive ei toteudu :red-heart:

Mulla ollut ajatus, että kaksi tai kolme lasta. Ja mieskin ainakin sen toisen vielä haluaa, esikoinen meillä pian 1,5v. Ihan lievästi vaan tässä alkaa ahdistaan, kun minua nuoremmat täällä pohtii, että riittääkö aika enää kahteen saatika kolmeen 😅 Täytän kesällä 35. Toinen jos saataisiin tässä suht lyhyen ajan sisällä, niin väkisinkin olen jo aika lähellä neljääkymmentä, kun kolmonen ois ajankohtainen 😬

Mulla ollut ajatus, että kaksi tai kolme lasta. Ja mieskin ainakin sen toisen vielä haluaa, esikoinen meillä pian 1,5v. Ihan lievästi vaan tässä alkaa ahdistaan, kun minua nuoremmat täällä pohtii, että riittääkö aika enää kahteen saatika kolmeen 😅 Täytän kesällä 35. Toinen jos saataisiin tässä suht lyhyen ajan sisällä, niin väkisinkin olen jo aika lähellä neljääkymmentä, kun kolmonen ois ajankohtainen 😬
Riippuu aika paljon geeneistä että mikä on kenenkin "aikaraja". Ei kannata liikaa verrata omia aikajanojaan muiden omiin.

Mun äidillä oli ongelmia raskautumisen kanssa, samoin kun mulla meni esikoisen kanssa hyvä tovi, joten siks mä oon niin kovassa kiireessä. Masentavaa vain kun mut yritetään torjua terveydenhuollosta väitteellä "sulla on vielä aikaa yrittää lasta" 🙃 joo niin yhtä lasta. Haluaisin lisäksi kaksi lisää, niihin mulla loppuu aika tätä tahtia... Oon mäkin kuitenkin yli 30 että en mikään nuori.

Mäkään en taustoittanut kovin hyvin 😃 Mulla oli ja on ongelmia raskautumisessa ja esikoisesta käytiin hoidoissa. En siis luota, että kovin nopsaa olisin raskaana, ja varmaan joudutaan taas hoitoihin. Tämän perusteella saattaisi loppua aika kesken, jos kolmas haluttaisiin, kun en alle 2v ikäerolla haluaisi 🫣

@Toiveikas odottelija voi vitsit mitä ihmettä. Sulla on niin vahvan oloset oireetkin! Toivotaan vielä parasta ehdottomasti!

Omaa napailua, kun mulla ehkä pieni toiveen häivähdys olemassa. Koko ajan hokee itelleen, et ne menkat kuitenkin alkaa, jotta sitten, jos ne alkaa, ei tippuis niin korkeelta. Mut mut siis nytkin mulla on taas ihan kylmä eikä tuolla alakerrassa ole sellasta vastaavaa painetta ainakaan vielä, mitä on ollut aiemmin just ennen menkkoja. Tässä illalla oon nyt vaan ollu sohvalla ja juonu vähän kokista (voisinko vaan päästä siitä eroon 😅) ja sit mulla alko tulla kurkkuun huono olo. Sellasta pientä pahoinvointia. Aloin pohtii, et oonko aiheuttanu herkuttelulla aiemmin itelleni tällästä pahoinvointia 🤔 herkuttelen ihan liikaa, mut en muista, et oisin saanu edes tällästä tosi lievää pahoinvointia itelleni aikaan aiemmin. Taida tuhlata huomennakin yhden testin, koska jos siihen tulis edes haamu niin se ottas vähän tätä painetta sit pois mielestä. Toki sit negana se vaikuttaa päinvastoin. En vaan malttas odotella viikonloppuun.

Mitä tulee tuohon, onko aikaa tehdä niin monta lasta kuin haluaa... Itse ajattelin ennen, että olen "vasta" 31 ja nyt, kun yritystä on kestänyt 9 kk, olen alkanut ajattelemaan, että olen "jo" 31. Ja pian täytän 32. Tiedän, että 9 kk on vielä ns. normaali aika ja iän puolesta aikaa yrittää on vielä, mutta pelko lapsettomuudesta on yrittämisen aikana herännyt ja koko ajan voimistunut. Enää en pidä itsestään selvänä, että lapsia tai lapsi välttämättä tulee. 😬 Pelkään, että meissä on jotain vikaa tai ehkä jäädään selittämättömästi lapsettomiksi. Niin hölmöä kuin se onkin, en ennen yrittämistä osannut ajatella näin, vaan uskoin raskautumisen käyvän helposti. Tämän takia itsekin kirjoitin, että vaikka haave olisi jopa kolmesta lapsesta, niin toivon kovasti edes yhtä. Omat ajatukset ovat siirtyneet siitä, että milloin tulen raskaaksi, siihen että tulenkohan koskaan raskaaksi.

Takaisin