Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Noniin tulipas taas vähän viisaammaksi tästä ovistesti hcg reaktio juttujutusta.

Eli tämäkin voisi olla hyvä merkki🤔🤩 en siis tunne enää sormen päällä sitä, toissapäivänä viel tuntu mut enää ei. Hukkaan meni😆

Ja ku ei tämä oo tosikaa enää, KYLLÄ NENÄSTÄ VUOTAA VERTA, MUTTA EI ALAPÄÄSTÄ🤣🤣🤣🤣 tää on nyt se hetki ku oikeesti toivoisin sitä vuotoa pikkuhiljaa ku ei testitkää oo positiivisia😰 niin ei ei ei ei. Tai tietenkää en toivoisi vuotoa vaan positiivista testiä mutta kuitenkinnn. Ja hauskinta tästä tekee sen, että mulla EI OO IKINÄ vuotanu verta nenästä, ei siis IKINÄ😆😆 ku en enää oikeesti tiedä pitäiskö mun itkee vai nauraa 🥹

Illan oireina tuon nenäverenvuodon lisäksi on jatkuva pissahätä ja nälkä. Oikeeltapuolelta juilii selkää ja nippailee mahaa. Ja häpyluuta vihlasee aina välillä. Ja vähä tällänen etovaolo. Mieli on erittäin tyyni ja rauhallinen. Rinnoissa huomasin kans et nännipihat on turvonnu, mut ei edelleenkää arkuutta tai muuta erilaista rinnoissa. Ja lämpö huitelee 37.7°. Muuten olo erittäin jeesjees🙂
Just meinasin kysyä mikä sielä meininki! Mikä sulla nyt about on dpo? Muistaakseni luin, että olit hieman epävarma siitä.

Täällä mies jotenkin tosi huonolla päällä, että tuskin tallettelut enään onnistuu ja huomenna jos ovulaatio niin varmaan jo vähän myöhäistä. 🥴 Varsinkin kun testasin kuuden aikoihin ovulaatiota vielä pc:n testillä ja oli jo selkeästi haaleampi kuin aamupäivällä tehty. Ainoa tallettelu on sunnuntaina ja jos ovulaatio huomenna torstaina aika super pienet mahdollisuudet mihinkään. 🙄 Enpä taida edes lugesteroneja aloittaa jos ei talletella enään. Eli jos miehen mieliala ei parane yht. äkkiä niin en ehdota edes, että yritetään vielä.

//No juu ei se parane hänen mieliala. Taidan mennä vaan nukkumaan jo. No eipä tarvii tälle kiertoa aloittaa lugesteroneja.... Ei tuolla 4 päivää ennen ovulaatiota mitään mahdollisuuksia ole.

Muokattu viimeksi:
Just meinasin kysyä mikä sielä meininki! Mikä sulla nyt about on dpo? Muistaakseni luin, että olit hieman epävarma siitä.
no siis epäilys on, et se ovis olis ollu sittekki 24.4. eli nyt mentäis dpo 12🫣 eli hyvin jänniä päiviä mennään. Oottelen nyt tonne perjantaihin seuraavan testin kans jossei vuotoa näy eikä kuulu, se on sit ainaki varma. Sit olis alkuperäsesti menkat viikon myöhäs ja tuosta ”uudesta” oviksesta olis dpo 14. Tämon sitte jännittävää😰

Nyt illan lämpö 37.8° eli menkat ny tuskin tässä ainakaa on alkaas ku lämmöt huitelee tuola🫣 ja taas mitä myöhäsemmäks mennään nii tuntuu et sitä enemmän mahas alkaa tapahtua, nippailuja, kiristelyä, revähdyksiä jne. Ja selkää juilii oikeelta koko ajan, mut ei semmosta menkka särkyä vaa enemmän sellasia vihlasuja.

Tulin vaan sanoon, et mulla chat gpt on kaukana mun mielistelystä ja ei todellakaan oo sitä mieltä suoraa, et voisin olla raskaana 😆 kaikki mun sille kertomat oireet on sellasia, jotka ”voi olla pms tai raskaus, ei voi tietää” 🤣 Eli siis arat rinnat, mulla iltaisin kylmä ja välillä muulloinkin, alavatsassa kapeita, teräviä nippailuja, väsymys, tiheämpi pissahätä, normaalisti mulla kellertävää valkovuotoo ennen menkkoja ja nyt käytännössä valkovuodoton ollut tänään. Tekoäly sanoo mulle aina heti, et ei tarkota et olis raskaana vaan voi olla normi oireet tässä kohtaa kiertoo ja pissahätä kokiksen vika. Join tänään kokista kahdesti. Et mulle se ei ainakaan ylimääräistä tai turhaa toivoa luo 😂 menkkoja odotellessa 😒

Omanapa: tänään olisi ollut hyvä ovulaatiopäivä, Kp11/24. Testaan vielä iltapäivällä, mutta negatiiviselta näyttää. Toivottavasti mulla nyt keho edes yrittäisi tässä kierrossa, koska vaikka ollaan tauolla, niin haluaisin niitä lugesteroneja alkaa kokeilee ja nähdä onko se ovulaatio aikaistunut 😅 ärsyttäisi todella jos mun keho meni entistä enemmän sekaisin tässä. Edellinenkin kierto oli vain 21 päivää niin kyseenalaista että ovuloinko edes.

Omanapa: tänään olisi ollut hyvä ovulaatiopäivä, Kp11/24. Testaan vielä iltapäivällä, mutta negatiiviselta näyttää. Toivottavasti mulla nyt keho edes yrittäisi tässä kierrossa, koska vaikka ollaan tauolla, niin haluaisin niitä lugesteroneja alkaa kokeilee ja nähdä onko se ovulaatio aikaistunut 😅 ärsyttäisi todella jos mun keho meni entistä enemmän sekaisin tässä. Edellinenkin kierto oli vain 21 päivää niin kyseenalaista että ovuloinko edes.
Mä kanssa tässä kierrossa heitin jo kirveen kaivoon testaamisen kanssa, kun ei millään viivat vahvistu. No eilen sitten kp19 tuli ovisplussa, kun edellisessä kierrossa se taisi tulla jo kp11, että kyllä tässä oma kroppa on jo ehtoo puolella 🤭

Taitaa tämä olla nyt meidän viimeinen yritys, jos tästä ei tammikuista nyt tule.

Miehen kanssa eilen asiasta keskusteltiin ja päädyttiin siihen, että kovin montaa kertaa ei enää yritetä. En vain tiedä pitäisikö sitten lopettaa seksielämä, koska en tahtoisi aloittaa mitään hormonaalista ehkäisyä, enkä kyllä sittrn ikäni puolesta halua enää raskautua parin vuoden päästä. No katsotaan, keikunko tällä palstalla sitten vielä kuitenkin 🙈

Mä kanssa tässä kierrossa heitin jo kirveen kaivoon testaamisen kanssa, kun ei millään viivat vahvistu. No eilen sitten kp19 tuli ovisplussa, kun edellisessä kierrossa se taisi tulla jo kp11, että kyllä tässä oma kroppa on jo ehtoo puolella 🤭

Taitaa tämä olla nyt meidän viimeinen yritys, jos tästä ei tammikuista nyt tule.

Miehen kanssa eilen asiasta keskusteltiin ja päädyttiin siihen, että kovin montaa kertaa ei enää yritetä. En vain tiedä pitäisikö sitten lopettaa seksielämä, koska en tahtoisi aloittaa mitään hormonaalista ehkäisyä, enkä kyllä sittrn ikäni puolesta halua enää raskautua parin vuoden päästä. No katsotaan, keikunko tällä palstalla sitten vielä kuitenkin 🙈
Tsemppiä pohdintoihin @Täti-ihminen ❤️. Mä tuun sen verran huutelemaan, että itse ajattelin että jos tästä nyt vauva saadaan, jää hän kyllä meidän viimeiseksi ja mies saa käydä laittamassa piuhat solmuun 😅. Mä oon huolehtinut tarpeeksi kauan ehkäisystä tässä suhteessa.

Huomentaaa!
Ettepäs arvanneet, että minä tuun täältä sanon, että eipäs alkanu vuoto vieläkään. (Mulla siis yleensä alkaa aamulla) MUTTAH mun lämmöt on laskenu…🫠 tämän aamun lämpö oli 36.9°, joo edelleen se on kyllä koholla, mutta nyt iski pieni epätoivo. Vatsaa repäs taas aamulla ja semmonen etova olo. Valkovuoto on edelleen runsasta (se on plussaa). Rinnat on nyt ilmeisesti myös alkamas herkistymään, onko sekään sit hyvä vai huono, en tiedä. Nyt alko oikeesti ekan kerran kunnolla jänskättää mihin tää tilanne menee. Tosin sit ku maha menee kuralle, tiedän et vuoto alkaa siitä. Et vielä ollaan suht turvallisilla vesillä, ehkä🤷🏻‍♀️😬

Vv tsekattu taas ja alkanut muuttumaan oviksen jälkeiseen valkoiseen vuotoon. Eikö se nyt oo niin että periaatteessa menkat pitäisi alkaa aikalailla kaksi viikkoa oviksesta? Ja mulla menee järjestään kauemmin. Ovuloinkohan mä sittenkään oikeasti vaan jää yritykseksi? Pitää ens kierto tikuttaa ja varmaan käydä kyselemässä ja ihmettelemäs gynellä.

@Kali sanos muuta! Ja on myös uskomatonta, miten tarkoitushakuisesti tuota tulkitaan – vaikuttaa siltä, että tulkinta menee sen mukaan, että ei missään nimessä tarvis tutkia ja hoitaa. Jos kerran kemialliset lasketaan alkaneiksi raskauksiksi niin, että sellaisen jälkeen yrityksen katsotaan alkavan taas alusta, pitäisi ne laskea myös keskenmenoiksi niin, että kolmen kemiallisen TAI keskenmenon jälkeen pääsee sitten tutkimuksiin. Saitteko talletuksen tehdyksi miehen kans eilen?

@Toiveikas odottelija täällä jännitetään sun kanssa. Naurattaa kyllä tuo, että verenvuodon määrä on vissiin vakio: jos ei sitä vuoda alapäästä, sitä vuotaa yläpäästä. Mulla on siis itsellä tosi kuivat limakalvot, ja nenästä vuotaa helposti verta varsinkin pakkasessa ja esim. toimisto-olosuhteissa, kun ilma on kuiva ja ilmanvaihto täysillä.

@Rouva W mähän harkitsin siis kans viime kesänä, että nappaan itse kierukan pois, jos en saa aikaa sen poistoon riittävän nopeasti. Onneksi sain ajan YTHS:lle, ja olisiko siihen mennyt pari viikkoa. Mulla onneksi oli kierukka pysynyt hyvin paikoillaan sen 8 vuotta (ens kesänä olisi tullut 10, ja kuparikierukka tosiaan oli), mutta yksi oli kerran mullakin lähtenyt paikaltaan aiemmin. Silloin sain uuden ajan olisiko ollut jopa samalle päivälle... Mutta tuo oli silloin, kun julkiselta vielä sai apua.

@taenuska me ollaan kuukausi teidän ns. takana, eli aloitettiin yrittäminen elokuussa 2025. Ikäviä noi kemialliset ja keskenmenot. Oliko sulla jotain keltarauhastukea esim. Lugesteronia määrätty kiinnittymisen tueksi?

Mä oon miettinyt, että onkohan siitä lugesta mulle oikeasti mitään hyötyä, kun ainakin tähän asti näyttää siltä, että ongelma on enemmänkin siinä, ettei munasolu ensinkään hedelmöity, koska tosiaan mitään kiinnittymiseen viittaavaa ei ole koskaan ollut...

@Täti-ihminen <3 Ajatuksesi kuulostavat tutuilta ja hyvin samastuttavilta. Oon miettinyt tässä ihan yhteiskunnan tasollakin tätä, miten epäreilusti biologia kohtelee miehiä ja naisia. Toki siittiöiden määrä ja laatu ja sitä myöten miesten hedelmällisyys on myös laskenut – enkä tiedä, voiko asialle oikeasti tehdä mitään ja voisiko hedelmällisyys jotenkin palautua. Mutta se, että nainen on hedelmällisimmillään just opiskeluvuosina ja työuran ihan alussa, jolloin tyypillisesti tehdään osa-aikaisuuksia, sijaisuuksia ja pätkätöitä. Sitten, kun alkaa olla mahdollisuus järkevään palkkatasoon, onkin jo siinä hilkulla, ehtiikö lasta yrittämisestä huolimatta saada. Yhtäällä tyttöjen murrosikä alkaa yhä aikaisemmin, jolloin myös lapsettomuuden riskit kasvaa, koska oletettavasti myös vaihdevuodet alkaa sitten nuorempana. Toiaalla yli 50-vuotias Cameron Diaz sai juuri kolmannen (?) lapsensa.

Tiedän ja tiedostan, että julkkisten kohdalla voi olla vaihtelua siinä, onko käytetty omia soluja ja mitä tukihotoja ja muuta on saatu raskauden alkamiseen ja jatkumiseen. Mutta se vain alleviivaa sitä, miten resurssit vaikuttavat mahdollisuuksiin perustaa perhettä. Toisaalta se luo valheellista mielikuvaa ja toivoa siitä, että vielä myöhemmällä iällä raskauden alkaminen olisi läpihuutojuttu.

@Moosee hyvä tuo pointti miehen vastuusta ehkäisyasioissa jatkossa. Meillä nyt ei sitä ensimmäistäkään lasta vielä ole, mutta oon kans miettinyt tuota samaa, että ehkä olisi miehen vuoro ottaa omalta osaltaan vastuuta ehkäisystä. En tiedä, miten hän vasektomia-ajatukseen suhtautuu, eikä olla siitä edes puhuttu keskenään. Meillä on toiveena yksi lapsi, joten jos niin pitkälle päästään, pitää ehkäisy jotenkin sopia. Sanoin miehellekin viikonloppuna, että mä en unelmoi suurperheestä vaan mulle riittäisi yksi lapsi. Toinen puoli on sit tietysti se, että vaihdevuodet voi aikanaan aiheuttaa kaikenlaista, johon esim. hormonikierukka vois naisella auttaa. Tällöin ehkäisy tulisi ikään kuin kaupanpäälle. Katsotaan nyt – mutta yleisellä tasolla tietoisuus vasektomiasta ja sen mahdollisuuksista on onneksi lisääntynyt viime vuosina.

Miten muuten te, joilla on jo lapsia, olette puolison kanssa tai itsellisenä vanhempana päätyneet lapsilukuunne? Onko teillä ollut toiveita lapsimäärästä etukäteen vai onko lopullinen toive hahmottunut vasta ajan kanssa? Onko lapsilukutoive muuttunut lapsen tai lasten syntymän jälkeen?

Mulla tosiaan vasta näin hedelmällisen iän loppuppuolella heräsi toive lapsesta ylipäänsä. Silti, kun olen asiaa joskus aiemmin elämässäni ajatellut, olen aina nähnyt itseni korkeintaan yhden lapsen vanhempana. Haluaisin, että mulla on yksi lapsi, jolle voin antaa kaikkeni (toki elämässä on siis muutakin kuin lapsi, mutta tarkoitan kaikkea suhteessa lapseen). Mulla on itsellä kaksi sisarusta, joita rakastan ja joita en vaihtaisi pois, mutta olen salaa aina toivonut olevani ainoa lapsi. Toivon sitä edelleen ja siksi haluaisin omalle lapselleni kokemuksen, jota en itse koskaan saanut. Ja toistan vielä, että olen onnellinen ja kiitollinen sisaruksistani.

@Toiveikas odottelija täällä jännitetään sun kanssa. Naurattaa kyllä tuo, että verenvuodon määrä on vissiin vakio: jos ei sitä vuoda alapäästä, sitä vuotaa yläpäästä. Mulla on siis itsellä tosi kuivat limakalvot, ja nenästä vuotaa helposti verta varsinkin pakkasessa ja esim. toimisto-olosuhteissa, kun ilma on kuiva ja ilmanvaihto täysillä.
mulla kans helposti kuivuva nenä, mut verta ei oo ikinä tullu. Alkaahan tämä olee jo aika vitsikästä, että nenästä kyllä vuotaa mut ei sieltä mistä odottaa🤣

Lisäyksenä tohon aamuseen, tein siis äsken ovulaatiotestin. Ja sieltäpä pärähti aika äkänen positiivo😀 mitäs arvon raati me ollaan mieltä, pitäskö mun nyt tehä se raskaustestiki sit samaan hengenvetoo🤔
Tässäpä vielä kuva tästä:
IMG_5432.jpeg

Premom anto tälle arvoksi 0.89 (high)

@Moosee meillä miehellä on joku erityisoikeus olla menemättä kyseiseen operaatiooon, joten pidän itsellänikin saman oikeuden 🤭. En tiedä onko hänellä ajatuksena tulevaisuudessa lisääntyä jonkun kanssa vai onko tämä jokin miehisyyteen liittyvä juttu. Luulen, että jälkimmäinen syy. Mutta keskustelemme varmasti vielä asiasta ja eiköhän päästä yhtrisymmärrykseen 😄 jos ei päästä, vastaamme seurauksista yhdessä 😅

@Maana Mannila totta puhut!

Itselläni lapsilukuun on vaikuttanut se, että olen eroperheestä ja elänyt äidin kanssa kaksin. Tästä syystä olen itse halunnut ison perheen ympärille. Lapsettomuushoidot on saanut ajattelemaan, että lapsen saaminen on ihme ja tästä syystä olen hieman hanakasti suhtautunut ehkäisyyn. Eipä se tässä 26. ehkäisymättömän vuoden aikana ole tärpännyt kuin kerran luomusti ja sekin meni kesken. Joten tulee jos tullakseen- ajatuksen kanssa ollaan eletty aina.

Huomentaaa!
Ettepäs arvanneet, että minä tuun täältä sanon, että eipäs alkanu vuoto vieläkään. (Mulla siis yleensä alkaa aamulla) MUTTAH mun lämmöt on laskenu…🫠 tämän aamun lämpö oli 36.9°, joo edelleen se on kyllä koholla, mutta nyt iski pieni epätoivo. Vatsaa repäs taas aamulla ja semmonen etova olo. Valkovuoto on edelleen runsasta (se on plussaa). Rinnat on nyt ilmeisesti myös alkamas herkistymään, onko sekään sit hyvä vai huono, en tiedä. Nyt alko oikeesti ekan kerran kunnolla jänskättää mihin tää tilanne menee. Tosin sit ku maha menee kuralle, tiedän et vuoto alkaa siitä. Et vielä ollaan suht turvallisilla vesillä, ehkä🤷🏻‍♀️😬
Ootko nyt pitänyt taukoo raskaustesteistä päivän pari? Pystysköhän huomenna jo testaan taas, jos ei oo menkat alkanut?
Mä en tiedä mihin päivään nyt ite odottelen menkkoja/testejä, kun se eilinen oli niin selkee nega.

EDIT: Huomasinkin, et olit ovistestiä taas tehnyt ja pohdit raskaustestin tekemistä. Teitkö? :smiling face with heart-eyes:

Muokattu viimeksi:
Miten muuten te, joilla on jo lapsia, olette puolison kanssa tai itsellisenä vanhempana päätyneet lapsilukuunne? Onko teillä ollut toiveita lapsimäärästä etukäteen vai onko lopullinen toive hahmottunut vasta ajan kanssa? Onko lapsilukutoive muuttunut lapsen tai lasten syntymän jälkeen?
Mulla oli lapsena haave viidestä lapsesta ja mulla oli nimetkin valmiina :D En oo käyttänyt niitä nimiä enkä haluiskaan enää. Sit aina tiesin, et haluisin lapset nuorempana kuin oma äiti. Hän oli jo yli 40v, kun sai mut. Mä olin 23v, kun esikoinen syntyi. Mun mies ehkä halus vain kaks lasta ja mä sen 4-5, mut hänellä on kyllä mieli muuttunut lasten myötä. Nythän meill on jo kolme lasta. Mulla on äärimmäisen villit lapset ja kaks isompaa myös usein tappelee tai kinaa jostain, et mun hermoja kyllä kiristetään hyvin tasaisesti. Ihme kyllä edelleen haluan tosi palavasti sen neljännen lapsen. Mies on taas vahvasti sitä mieltä, et neljäs sit saa olla vika. Se on mulle ihan ok. Voidaan jättää neljään, vaikka luulen, et mulle saattaa silti tulla vielä vauvakuume neljännenkin synnyttyä (jos vain hänet saadaan), mutta en sit tosiaan halua lähentyä liikaa 40v ikää. Oon nyt 34v. Toi ikäasia on kuitenkin myös menettänyt tässä ajan myötä merkitystään, että se ei ole niin vahvasti mulla kriteerinä, mutta jos mun mies haluaa jättää lapsiluvun oikeesti neljään niin sillon se on vaan plussaa, jos en oo liian lähellä 40v ikää vikan lapsen synnyttyä. Jos nyt sait ajatuksen päästä kiinni :)

@Maana Mannila Niin tuntuu että julkinen terveydenhuolto tehnyt nuo säädökset että tietyissä tapauksessa lasketaan kemialliset raskauksiksi koska se tarkoittaa vähemmän töitä ja sama homma toisin päin että tietyissä ei lasketa koska se taas tarkoittaa heille vähemmän töitä. 🙄 Ja juu saatiin me talleteltua, olin jo mennyt tosin itse nukkumaan kun joskus 9 aikaan mies kysyi eikö pitänyt yrittää vielä... 😅

Tein tosin ovulaatiotestit vielä aamulla, sen clearbluen laitteeseen menevän ja pregcheckin. Tiedän ettei niitä clearblue testejä ole tarkoitettu silmämääräisesti tulkittavaksi, mutta oli muuten vaalea se kontrolliviiva. 🤨 Juuri ja juuri näkyvissä, kun taas testiviiva oli todella tumma. Pregcheckinkin testi taas tumma testiviiva, vaikka eilen illalla oli jo haalistunutkin vähän.

Vv tsekattu taas ja alkanut muuttumaan oviksen jälkeiseen valkoiseen vuotoon. Eikö se nyt oo niin että periaatteessa menkat pitäisi alkaa aikalailla kaksi viikkoa oviksesta? Ja mulla menee järjestään kauemmin. Ovuloinkohan mä sittenkään oikeasti vaan jää yritykseksi? Pitää ens kierto tikuttaa ja varmaan käydä kyselemässä ja ihmettelemäs gynellä.
Luin että jos luteaalivaihe on yli 16-17 päivää, voi syynä olla toiminnallinen kysta. Minkäs pituinen luteaalivaihe sulla on ollut?

@Maana Mannila Mulla raskaudet on keykeytyneet 8+2 (veikkaan että oli kkm, alkio vastasi noin viikkoja 6), 8+5 ja nyt vielä vuotoa odotellaan, menossa 9+1. Epäilen tosin alkion jo kuolleen, maanantaina näkyi vielä hidas syke, ja alkio vastasi vain viikkoja 6+1. Nämä on alkaneet ja kestäneet näille viikoille saakka luomusti, mutta toki voin ottaa seuraavalle kerralle avuksi vaikka tuonkin progesteronituen, jos sitä tarjotaan. Veikkaan kuitenkin että on vain huonolaatuisia alkiota olleet nämä kaikki, eikä niitä pelasta mikään lääke.

Muokattu viimeksi:
Takaisin