Odottavat toukomammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sirpula
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tervetuloa kaikki uudet odottajat :p

Mamia ja Mamsi, kyllähän se muakin hieman jännittää kun esikoisen synnytys oli kaikkea muuta kuin kiva.
Synnytin etelä-amerikassa punaisen ristin sairaalassa, en puhunut kieltä, harva puhui englantia. Lapsivesi oli tummaa ja vihreää, kivut olivat mulle ihan liikaa ja niihin en saanut mitenkään helpotusta luomuna enkä lääkkeellisesti. Mun kanssa ei ollut kätilöä, vaan me oltiin kahdestaan miehen kanssa kylmässä huoneessa ja yritettiin selvitä. Mä en osannut vaan synnyttää ja sitten lapsen sydänäänet romahtivat ja lopulta jouduttiin tekemään 14h vesien menosta hätäsektio. Leikkaussalissa kukaan ei puhunut mulle eikä koskettanut hellästi. Sairaala-aika, viisi päivää, oli tosi tuskaista. Mulla ei ollut mitään yksityisyyttä, henkilökohta kohteli mua kuin kielitaidotonta maahanmuuttajaa (mä niin ymmärrän ja symppaan maahanmuuttajia tuon ulkomailla asumisen jälkeen). Olin koko reilu vuoden yksin 11h päivässä ja keräsin 30kg painoa raskausajan aikana. Tuli syötyä pahaan oloon, ikävään, tylsyyteen ja pahaan oloon. En tuntenut ketään ja mies oli ainoa seuralainen. Sain saman kokemuksen sitten siellä sairaalassa.

Menetin synnytyksessä paljon verta ja siellä tapahtui jotain outoa. Mitään selostusta en saanut koskaan ja apgar-pisteetkin jouduin katsomaan salaa lapsen kansiosta. En tiedä onko mulle tehty verensiirto vai ei. Miestä olivat käyneet pelottelemassa, että onneksi olkoon, saitte pojan mutta vaimonne on menettänyt paljon verta eikä me tiedetä miten hän selviää. Mies joutui sitten ensimmäisen poikansa syntymän ilon sijaan miettimään, miten saa ruumiin kuljetettua suomeen 10 000 km päähän. Siinä vaiheessa oli soittanut Suomeen isälleen, että nyt on aika ikävä tilanne.

Sain leikkaussalista jonkun ihanan mönjäbakteerin, sektiohaava tulehtui tosi pahasti 7pv pojan syntymän jälkeen. Se jouduttiin uudestaan avaamaan ja sitten se tulehtui tasaisesti 8kk aikana ja nosti tosi pahoja kipeitä paiseita lantion ja reisien seudulle. Olin suurimman osan lapsen vauva-ajasta vuodepotilaana. Multa ei tullut maitoa ja sekin harmitti tosi paljon. Tuntui, että poikani eka vuosi meni ihan metsään kaikilta vaikka mulla on tosi myös ihania muistoja kyllä siitä kaikesta.

Mulla kun on tällainen skeida kokemus takana, josta oli vaikea puhua itkemättä ekat kolme vuotta, niin toi kotisynnytys on mulle tosi jännä asia. Musta tuntui, etten mä pärjää. Kukaan ei jeesannut eikä tsempannut. Mies oli aivan kohmeessa. Mulla ei ollut turvallinen olo.

Nyt oon hengannut muutaman vuoden doulien ja kotiloiden kanssa ja oon oppinut paljon. Oon eheyttänyt tuota synnytyskokemusta erilaisin keinoin ja opetellut tuntemaan tätä kehoa ja sitä naista, kuka olen.
Oon töissä pehmeäarvoisessa äitiyden erikoisliikkeessä, jossa puhutaan orgastisesta synnytyksestä, Sacred Pregnancysta ja siitä, että naisen oma keho osaa synnyttää ilman apua. Mulla ei todellakaan ollut sellainen kokemus, mutta uskon että se on tämän tulevan ihmislapsen kanssa mahdollista. Nyt jo puskee kaikenlaista kräppiä pintaan mulle käsiteltäväksi, niin koen ettei hän halua periä multa mitään epäedullisia käytösmalleja tai mun pelkojani. Ihan kaikki skeida mikä nousee, kaikki vaikeet tunteet ja pelot, ne on heti purettava, puhuttava, itkettävä ja prosessoitava. Aika himmee tyyppi.

Sori jos tää avautuminen oli liikaa jollekin, halusin kertoo mun "taustan". :)

Esikoinen vei mut etelä-amerikan päiväntasaajalle, toivottavasti tämä vauveli vie mut ihanan voimauttavaan ja rakastavaan synnytykseen, oli se sitten kotona, saunassa, järvessä tai sairaalassa. <3 Toivon sitä samaa kaikille äideille tasapuolisesti. <3

Muokattu viimeksi:
Kesäntuuli, Kiitos kun jaoit kokemuksesi tänne. Multa tuli ihan itku silmään kun luin ja mietin miten olisin itse ikinä selvinnyt tuollaisesta.. Toivon todellakin että tämä toinen synnyts on sellainen kun olet toivonutkin <3

Kiitos, kun kerroit, Kesäntuuli! Aika hurja kokemus sulla. Mutta tällä kertaa varmaan kaikki sujuu mukavammin.

Täällä iski kesken kauheimman työkiireen ja pienoisen raskauspahoinvoinnin päälle vielä flunssa. Voi kääk. Mites muut, ootteko selvinneet ilman infektioita? Minä, joka normaalisti olen aika tarkka käsihygieniasta ym., en ole jaksanut nyt ehkä olla niin tarkka kuin yleensä. Paradoksaalista nyt, kun olen vielä raskaanakin. Mutta ei kai nyt pieni flunssa pitäisi onneksi varmaan vaarallinen olla.

Hitto, ei oo tullu pieneen mieleenkään et jos viikot ei täsmääkkään ja olisinkin pidemmällä ultran mukaan :confused: mä sain sen ekan ultran vasta viikolle 13+0, ei jää paljon siihen pelivaraa ajattelen seulontaa...aikasempi vaihtoehto ois ollu 11+3 mut se päivä oli jo täynnä, seuraava aika oli tarjolla vasta tuona 13+0 :S (ultria on tarjolla parillisen viikon maanantaina ja parittoman perjantaina ni mulla hyppäs sit tonne seuraavaan perjantaihin...)

Osaako joku sanoa ku muistelen aikasemmista raskauksista että alkuraskauden keskenmenon pronsentti pienenis huomattavasti jos on löytyny alkio oikeessa paikassa ja sykkeellä tietty ja rakenteet kunnossa? Koitan itteeni tyynnytellä, meillä oli torstaina ultra 8+6 ja sisätutkimus ja kaikki kunnossa! <3 toivois että joku vois antaa jonku 100% lupauksen että nyt kaikki menee hyvin! :)

Tuskin (valitettavasti) kukaan voi antaa 100% lupausta, aina voi sattua vaikka ja mitä myöhemmilläkin viikoilla. Mutta, itellä jäi jotenkin mieleen kun ekassa neuvolassa viikoilla 9+4 mun terkkari sano et täällä on tapana et eka neuvola on joskus viikolla 9, sen takia et keskenmenon riski pienentyy huomattavasti viikon 8 jälkeen. Et yleensä kun pidetään sitä rv:tä 12 sellasena "maagisena rajana" niin kyllä se jo viikon 8 jälkeen on ns. parempaan päin :)

Tuskin (valitettavasti) kukaan voi antaa 100% lupausta, aina voi sattua vaikka ja mitä myöhemmilläkin viikoilla. Mutta, itellä jäi jotenkin mieleen kun ekassa neuvolassa viikoilla 9+4 mun terkkari sano et täällä on tapana et eka neuvola on joskus viikolla 9, sen takia et keskenmenon riski pienentyy huomattavasti viikon 8 jälkeen. Et yleensä kun pidetään sitä rv:tä 12 sellasena "maagisena rajana" niin kyllä se jo viikon 8 jälkeen on ns. parempaan päin :)

Olen kuullut tuon saman väittämän, että viikon 8 jälkeen km riski pienenee.

Itse olen hirveä statistiikkafriikki, eli kaivan kaiken mahdollisen statistiikan netistä, jolla rauhoittelen itseäni. Löysin taulukon, jossa prosentuaalinen keskenmenoriski/raskausviikko ja vaikka tiedän että näihin ei koskaan pitäisi luottaa 100%, rauhoittaa se minua kummasti. Myös tämän taulukon mukaan km riski vähenee viikon 8 (1,5%) jälkeen huomattavasti (viikko 9 = 0,5%).
Luin myös artikkelin jonka mukaan km tapahtuu tavallisemmin juuri sinä päivänä kuin kuukautisten pitäisi alkaa. En sitten tiedä onko tällä perää... :)

Hitto, ei oo tullu pieneen mieleenkään et jos viikot ei täsmääkkään ja olisinkin pidemmällä ultran mukaan :confused: mä sain sen ekan ultran vasta viikolle 13+0, ei jää paljon siihen pelivaraa ajattelen seulontaa...aikasempi vaihtoehto ois ollu 11+3 mut se päivä oli jo täynnä, seuraava aika oli tarjolla vasta tuona 13+0 :S (ultria on tarjolla parillisen viikon maanantaina ja parittoman perjantaina ni mulla hyppäs sit tonne seuraavaan perjantaihin...)

Seuraisiko siitä sitten jotain, jos olisi pari päivää myöhässä ultra?

Sitä niskaturvotusta ei enää saa luotettavasti mitattua kai tuon 13+0:n jälkeen. Eli seulontatulos ei ole yhtä luotettava.

Kesäntuuli, wau. Kiitos kun kerroit kokemuksesi. Nainen on niin herkimmillään, paljaimmillaan ja haavoittuvimmillaan synnytyksen aikana, joten en edes uskalla kuvitella, millainen kokemus tuo kaikkinensa on ollut..

Täällä mennään päivästä toiseen sairaslomaillen siis edelleen. Perjantaina viimeksi tullut niin pahaolo että tarvitsi oksentaa, eli aikasta monta päivää sitten! Jippii! Toki sain pojalta perittynä riesakseni syysflunssan, eli räkää ja särkyä on kyllä riittänyt. Ehkä kroppa on ymmärtänyt että liika on liikaa, eikä tuota voi ihan mahdottomasti kuitenkaan kiusata? Aika jännä miten hyvin tuo kohtu tuntuu jo näillä viikoilla (9+1). Minäkään en mikään maailman mahattomin tapaus ole, mutta silti ihan selvästi tuossa häpyluun yläpuolella tuntuu kohtu kun seisoo! Mulla on taaksepäin kallistunut kohtu, joten sitten aina kun makuulle menen niin se pallukka tuosta alavatsalta vain mystisesti katoaa johonkin. :p

Tällä viikolla olisi sitten neuvola. Pitää muistaa ne esitietokaavakkeet tulostella.

• Tykkään
Reaktiot: JMT
Mun papereissa lukee että ultra pitäs olla 10-13+6 viikoilla. Jos on tosi epäsäännölliset menkat niin sitten pääsis aikaisemmin jo niin ne tarkastais viikot.. Itellä ihan säännölliset niin niistä laskettuna 12+6 olis mulla eka ultra. Onko sulla ahk87 epäilys että oot pidemmällä kuin menkoista laskettu? :) mulla olo edellisraskaudessa vasta 13+4 ja kyllä vähän harmitti sinne asti odotella.. Nyt sain vähän aiemmin :)

Muokattu viimeksi:
Osaako joku sanoa ku muistelen aikasemmista raskauksista että alkuraskauden keskenmenon pronsentti pienenis huomattavasti jos on löytyny alkio oikeessa paikassa ja sykkeellä tietty ja rakenteet kunnossa? Koitan itteeni tyynnytellä, meillä oli torstaina ultra 8+6 ja sisätutkimus ja kaikki kunnossa! <3 toivois että joku vois antaa jonku 100% lupauksen että nyt kaikki menee hyvin! :)

Kävin itse semmoisella lääkärillä kun ylikorkala Femedassa ja hän sanoi että sen jälkeen kun alkio on todettu oikessa paikassa ja syke nähty niin keskenmenon riski tippuu noin 2-3 prosenttiin. Suurempi riski on että km uusii jos yrittää liian nopeasti keskenmenon jälkeen. Mutta kertoi että esim mun kohdalla elimistö ei enää muista edellisestä keskenmenosta mitään, eikä se siis liity tähän raskauteen mitenkään.
Rauhallista odotusta vaan.. Lupauksia ei tietty voi antaa kukaan mutta positiivinen ajattelu auttaa varmasti! :Heartred

janezki öö, onko teille annettu jotain esitietokaavakkeita? Ei meillä vaan sellasesta puhunut mitään ku neuvolaan soittelin ja varasin aikaa...... oisko vaan paikallisia eroja?

Tässä ois vähän päivitettyä listaa, yritin ottaa kaikki ne pois jotka on asiasta ilmottanut, mutta pahoittelen jos en huomannut kaikkia, muuten lisätty on lisää nimiä, kahtokee oottako oikeessa paikassa ja listaahan voi jatkossakin päivitellä :)

1.5/ Allora/ 34/ 1/ TYKS
1.5 / Mariann3 / 22 / 1 / oulaskangas
1.5/ mirtzi06 / 25 / 4 / tays
1.5/ appelsiini87/ 27/ 2/ KSKS
1.5. / Mangusti / 26 / 1 / TAYS

2.5/ Siija/ 26/ 1 / HUS
2.5/ Ninz/ 24 / 3 / HYKS
2.5./ TaatanPerhe/ 27 / 3 / OYS
2.5/ Keku/ 32/ 2/ HUS
2.5/ Cartsa/ 27/ 1/ EKKS

3.5./ Sirpula/ 26/ 3 / KYS
3.5/ Maalismaa/ 25/ 2 / EKKS
3.5 / maikku* / 27 / 2 / HUS
3.5/ mindy/ 22/ / PKSSK
3.5/ Snipu/ 21/ PHKS
3.5. / Sooja / 2. / TYKS

4.5/ Eppe/ 28/ 2 / TYKS
4.5/ Mitsubizi / 30 / 3 / HUS
4.5/ musicbox / 22 / 2 / SEKS
4.5/ MrsH/ 31/ 1/
4.5/ mom2be/ 23/ 1/ KSSHP
4.5/ AinoEsteri/ 36/ 1/ OYS
4.5/ KettuKarkki7 34/ 1/ OAS
4.5/Viljaana/28/3/L-PKS
4.5/ enough/ 30/ 1/ HUS

5.5/ Saga_Maria/ 23/ 4&5/ HUS
5.5 / ankinen / 26 / 3 / Vks
5.5/ Jenska89 / 25 / 1 / EPSHP
5.5/ Alby/ 26/ 1/ ?
5.5/ Odottava/ 20/ 1/ TAYS

6.5/ Jarosa / 25 /2 /HUS
6.5/ niisku / 26 / 1 / KHKS
6.5/ plip / 23 / 2 / KSKS
6.5/ Tessu2/ 20/ 1/ KYS
6.5/ Maarina/ 22/ 1/ KYS
6.5/ kisumami/ 28/ 2/ TYKS

7.5/ Punastuu / 24 / 3 / KPKS(?)
7.5. / Violet87 / 26 / 1 / TYKS
7.5/ eagle22/ 22/ 1/ SEKS
7.5./ Miimii87/ 27/ 2/ SEKS

8.5/ Timary/ 35/ 1 / PKSSK
8.5./ Aurinko / 19 / 1 / PHKS
8.5 / Saanha / 21 / 2 / TYKS
8.5/ Sintti2014/ 31/ 4
8.5/ Catnip/ 26/ 1/ TAYS
8.5/ kipaa/ 23/ 2/ SATKS
8.5/ mimmu1/ 25/ 1/ KPSHP
8.5/ Madge_Mariana/ 35/ 2/ HUS
8.5./Esikoista odotellessa/36/1/HUS
8.5./Mamsi/29/2/OYS

9.5/ Maiski / 24 / 1 / TAYS
9.5/ sinituulia26/ 21/ 1/ TAYS
9.5/ Katchu/ 25/ 1/ TYKS
9.5/ Jiikoo/ 29/ 2/ PHKS

10.5/ pirpana5/ 24 / 2 / HUS
10.5/ kallioranta / 30 / 2 / (hus/kättäri?)
10.5/ kuukiurustakesään/ 26/ 1/ KYS
10.5/ pikkuriikki/ 25/ 4/ OYS
10.5 / Toukokuu / 20 / 1 / TAYS

11.5./ sunshine84 / 29 / 3 / PKSSK
11.5/ onlyer / 28/ 1/ OYS tai OAS
11.5/ Jennna/ 22/ 1/ TAYS
11.5/ Elmer/ 30/ 2/ HUS
11.5/ Piiwii/ 21/ 1/ PHKS

12.5/ Etsijä / 27 / 1 / (?)
12.5/ Mikki/ 33/ 1/ HUS
12.5/ Mimmu77/ 36/ 1/ SEKS
12.5/ Froglina/ 40/ 4/ TAYS
12.5/ leijonatar/ 28/ 1/ KYS

13.5/ Tiiui / 26 / 4 / Lohja

14.5/ Tinttaliina/ 23/ 1/ TAYS
14.5/ Myssy/ 29/ 2/ TAYS
14.5/ Melde/ 28/ 1/ HUS
14.5./ainiliini/27/1/TAYS

15.5/ Rolle2012/ 35/ Porvoo
15.5/ Pääpuu/ 37/ 1/ HUS
15.5/ helinä83/ 31/ 4/ HUS
15.5./hannna123/29/1/hus-kättäri
15.5./ahk87/1/ESSHP
15.5 / taikapapu / 38 / 1/ Tays

16.5/ pötkylä/ 30/ 4/ SATKS
16.5/Kesäntuuli/?/2/kotisynnytys
16.5/heitukka/?/1/?

17.5/ Emama7 207 1/ PHKS
17.5/ Heina/ 24/ 1/
17.5./Tiukuliisa/39/1/HUS
17.5/Äiti89/25/3/SEKS

18.5/ Ninzy/ 24/ 1/LKS
18.5/ amanita/ 297 1/ OYS

18.5/tnjeh/28/3/khks
18.5./Saska82/32/3/TAYS

19.5/ mamia/ 26/ 2/ VKS
19.5/ Salme/ 34/ 2/ MKS
19.5/ Helinäkeiju/ 28/ 1/ TAYS
19.5/ Pampula15/ 27/ 1/ KYS
19.5/ nennaemilia/ 29 /2 /TYKS

20.5/ wanna83/ 3/ HUS
20.5/mirva``/19/1/PKKS

21.5/ tanku/ 22/ 4/ SEKS
21.5/ hansu_-/ 20/ 1/ TAYS
21.5/ Riina-Maria/ 29/ 4/ TAYS
21.5/Maitosuklaa/24/1/HUS

22.5/ Nebula/ 30/ 2/ TAYS
22.5. / Orangiina / 28 / 1 / VKS(?)
22.5/ Piupau515/ 21/ 1/ HYKS

23.5/toukoihme/23/3/PHKS
23.5/ Hennannaa/ 23/ 2/ Jorvi
23.5/ loora84/ 30/ 2/ SATKS

24.5/ Henttu/ 24/ 1/
24.5,/janezki/26/2/KPKS

25.5/palmikko/ 25/ 3/ KSKS
25.5/ikuinen_odottaja/28/1/Oys

25.5. / Elvi~ / 34 / 1 / EKKS

26.5/ -Nennu-/ 26/ 4/ KSKS
26.5/Rosmariini_/26/1/Tays

26.5/Menni/?/1/KYS

26.5./Bubbles/29/1/Jorvi

27.5/ Veronicat/ 36/ 4/ Jorvi
27.5./Pikkiriikkinen/30/2./KSKS
27.5./Aida*/32/1./KYS

28.5/ JMT/ 28/ 1/ OYS
28.5/ Tirlitan/ 27/ 1/ TYKS
28.5/ Tiikeri83/31/3/ Jorvi/Lohja

29.5/Muumimamma^/29/2/TYKS

30.5./satuvee/33/3/OYS
30.5 lionmom2013/26/1/SAS
30.5/kirsikka2014/26/1/kättäri

Muokattu viimeksi:
JMT, joo, meillä Helsingissä pyydettiin tulostamaan netistä pari esitietolomaketta ja täyttämään ne ennen neuvolaa.

Esikoista odotellessa No jospa ne sitte kyselee samat asiat täällä eka kerralla vaikkei ookkaan pitäny mitään täytellä :)

Kesäntuuli, rankka ja vaikea kokemus sinulla takana. Rohkeutta sinulta ei siis puutu. :)

Oletteko nyt siis Suomessa, vai edelleen ulkomailla? Suomessa hoito on melko ensiluokkaista, joten sen kotisynnytyksenkään jälkeen tuskin tarvitsee pelätä jäävänsä yksin. :)

Takaisin