Vaunukeskustelua

Saimai

Asioista perillä oleva
Helmikuunmammat 2015
Tammimammat 2017
Kertokaas millaisia vaunuja olette hankkinut tai ajatellut hankkia? Meillä hankinnassa on koiralenkkejä varten kunnon vankkurit ja myöhemmin juoksulenkille omat rattaat.

Kellään itsellä tai tutuilla kokemuksia Emmaljungan duo edge combin täyskumirenkaisesta rungosta, jossa isommat kääntyvät eturenkaat? En osaa nyt nimeä sanoa.. Ollaan tällä erää päädytty tuohon malliin, enkä haluaisi ilmakumirenkaita niiden rikkoontumisvaaran takia. Lastentarvikkeessa esiteltiin runkoa kääntyvillä ja lukittavilla eturenkailla, jotka on kuulemma tulleet viime vuonna markkinoille ja eturenkaat ovat aiempia kääntyviä malleja suuremmat. Kiinnostaisi mitenkähän ne kulkee lumessa?
 
Meillä on esikoisen jäljiltä vuosia vanhat (neljällä lapsella jo olleet) Briot, tarkemmasta merkistä ei mitään hajua. Niillä siis mennään, vielä en ole ajatusta uhrannut sille pitäisikö tuplat hommata vai ei.
 
Äiti osti naapuriltaan Emmaljungat, vissiin City Jet -mallia. Haluisin vähän keposemmat, mutta en oo käyny kattelemassa vaunuja vielä ollenkaan. Todennäkösesti alotan noilla ja sit jos tulee tarvetta vaihtaa ni sit kattellaa uusiks. :)


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Saatiin Oran kaksosrattaat sukulaisilta ja ne ainakin vaikuttavat asiallisilta. Yksi huono puoli on se etteivät etupyörät käänny, mutta kun ilmaseks saatiin ni en valita :D Pyörät on isot joten pitäis matka lumihangessakin taittua ihan hyvin :)

Sent from my GT-N7100 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä olen ajatellut Bumbleride Indieitä. Mulla "vaatimuksena" on kolmipyöräiset vaunut ja isot pyörät, etupyörä tarvii saada lukittua halutessaan. Onko jollain kokemuksia noista?
 
Meillä on esikolla Emmaljungan nitrot ja oikein tyytyväinen olen niihin ollut. Mutta nyt kun on toinen tulossa niin päädyttiin ostamaan Bugaboon donkeyt. Ne saa kätevästi muunnettua yhden lapsen rattaista kahdelle lapselle ja istuimet on vierekkäin.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mä just naapurilta ostin Emma merkkiset vaunut. ilmakumirenkailla.
Mulla kriteerit oli et pitää olla kunnon koppa, ilmakumipyörät, 4 rengasta ja EI kääntyviä eturenkaita.
Näillä pääsee maastossa kun maastossa ja ei tarvi kirota enää ikinä kääntyviä etupyöriä :D
 
Meillä esikolla ollut brio happyt ilmakumeilla, mutta myydään ne ja hankitaan tilalle phil&teds sisarusrattaat ilmakumirenkailla.
 
Mä oon miettinyt emmaljungan super vikingejä, joista saa yhdelle tai kahdelle sopivat. Pakko olla kuitenkin tuplat, sillä esikko nyt vasta vuoden. Kamalan vaikea miettiä tällaista!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mä en oo käyny kuin kahdessa vaunuliikkeessä ja nekin samaa ketjua. Mutta näillä näkymin mietin 3 vaihtoehtoa: Brio Go, Teutonia Be You tai Emmaljunga Viking. Onko kellään kokemuksia noista mistään tai muista pienistä ja kevyistä vaunuista? Kriteerinä siis, että saisi myös travelsystemsiksi turvakaukalon kanssa ja ratasosa pitää tietty olla kans. Vielä en oo päättänyt sen suhteen mikä olis vaunukopista paras (pehmeä- tai kova kantokassi vai kova koppa). Meillä pieni auto ja asunto, niin en haluaisi säilytellä mitään erillisiä matkarattaita tms. Niin ja kääntyviä ja lukittavia etupyöriä oon kans miettinyt, mjutta saisi olla mahd. isot pyörät kuitenkin (oon vaan kuullu et parempi). Lisää haluaisin päästä testaamaan, mutta lähimmät liikkeet on 1/2h-1h ajomatkan päässä.
 
Osaisko joku kertoa tyhmälle että mitä ominaisuuksia vaunuissa pitää katsoa? Oon jotenkin ihan pihalla näissä vaunuasioissa :grin Helmikuussa siis vauva syntyy, niin varmaan just toi että lumessa kulkis kunnolla, ja kevythän ne varmasti sais olla. Ja kai se irrotettava koppakin tulis tarpeen... Mitä asioita te olette huomanneet hyviksi/huonoiksi vaunuissa ja etenkin: miksi? Kiitos jos joku jaksaisi selittää mulle vaunuista oikeen kunnolla! :p
 
Herätellääs tätä keskustelua taas. Meillä ainakin aihe on koko ajan huulilla.

Elya: Minun ystävällä on Bumbleride Indiet rattaina ja kehuu kovasti.

Tällä hetkellä ollaan kallistuttu harkinnassa Baby Jogger Summit X3:en. Aiemmin ajattelin Emmaljungan Duo Edgeä, mutta niiden kanssa pitäis olla lisäksi matkarattaat ja juoksurattaat. Aloin sitten miettiä, että onko oikeasti järkeä ostaa useampia rattaita. Koirien kanssa ei Emmaljungat mahdu autoon, vaikka iso auto onkin. Juoksukäyttöön noita Bumbleridejä ei suositella, muuten nekin ois maholliset. Ajatus olisi, että Summitit olis mein vauvan ainoa kulkupeli. Siihen saa vaunukopan, käy juoksuun, menee pieneen tilaan ja kääntyvän (lukittavan) etupyörän kanssa kulkee näppärästi myös kaupungilla. Ja kaukaloadapterinkin tuohon saa. Ainoa miinus nyt on säädettävän työntöaisan puuttuminen. Käytiin testaamassa viikonloppuna ja korkeus tuntui näin 171cm pitkälle just hyvälle! Mies on 178cm, ja hänkin hyväksyi. Kellään kokemuksia?
 
Manna mulla ei ole kokemusta, mutta oon selvitellyt omia ostoksiani:
Mulla on pieni kämppä eikä autoa eli päästävä siis julkisiin ja keskustan kauppoihin sekä loskassa ja hangessa eteenpäin.

Googlettelmalla foorumeita ym. aloin kallistumaan Brion Smileen tai Britaxin 4-pyöräiseen B-motioniin. Kävin lauantaina tuuppimassa noita kaupassa ja Smile tuntui sivusuuntaan töniessä vähän tukevammalta. Myyjä sanoi, että hän ottais niistä kahdesta Britaxin, jos ottaa kovan kopan. Briot taas jos pehmeän, koska Britaxin rattaissa on pehmeä pohja kuten riippumatossa ja se ei ole vastasyntyneelle hyvä ja Britaxin ratasosa on aina naama menosuuntaan kun Brion voi kääntää. Mutta Britax on pari sataa euroa halvempi. Britax menee myöskin yhdellä kädellä kasaan. Britaxiin saa myös talvirenkaat, eli leveämmällä akselilla olevat eturenkaat.
Briossa on paksummat renkaat kuin Britassa joka saattaa helpottaa lumessa ja kynnyksissä.

Siellä oli halvennuksessa Cobran ABC Design 3-renkaalla ja se oli kyllä hyvä alennus. Kaveri tosin sanoi, että 3 rengasta on ihan ok, mutta ei hän niitä ostais. Ovat siis saaneet jostain omallensa. Ei nekään tuntuneet pahoilta, mutta taidan unohtaa ne triket.

Kävin myös testaamassa Bretto Nicoja ja Garco Evoja. Evot tuntui jotenkin hassuilta, kun niissä oli sellainen ohut telttakangasmainen selkänoja ja Bretot on saman hintaisia kuin Smilet eikä niistä löytynyt juurikaan mielipiteitä, niin taidan unohtaa molemmat suosiolla. Ihan hyviltä tuntuivat kuitenkin, työnnellä. Bretoissa vielä on jotain älykästä kääntyvissä pyörissään, ettei ne montuista ota randomisti uutta suuntaa, mainosti myyjä.

Taidan ottaa ne Smilet. Saattaa olla tunteilla osuus tähän valintaan eikä pelkästään järjellä, mutta varmasti mulla ei ole tilaa ottaa kuin yhdet eli pelkät vaunut ei ole edes vaihtoehto. Mun pitää myöskin elää niitten rattaitten kanssa kolme vuotta ja ne todellakin kulkee ihan joka paikkaan mihin minäkin, niin aattelin panostaa niihin.

Mä en ihan hirveesti sure hankikelejä, koska tänä talvena niitä ei ehdi olemaan kuin kuukauden verran ja pennun saanee menemään kantovehkeissä, jos pitää umpihangessa pakosta lähteä jonnekin kauppaa pidemmälle (esim. neuvolaan). Seuraavana talvena sitä voi vetää pulkassa, jos keli ei suosi kärryjä.

Integroitava kaukalo on bonusta, mutta koska mulla ei ole autoa, mieti sitten joskus hankinko jostain jonkun halvalla vai vuokraanko tarvittaessa. Eli se ei ole mulla valintakriteerinä. Serkkunsa turvaistuin on kuitenkin jo valmiina odottamassa, että tuo pystyy istumaan.

Kommentoikaa kokeneemmat ihmeessä, jos mulla on tässä jotain mitä en ole ottanut huomioon tai suorastaan ajattelen väärin. Mäkään en ole vielä ostanut mitään :)
 
Muokattu viimeksi:
Kiitos riipitii vinkeistä! Itseasiassa käytiin tänään taas yhdessä liikkeessä. Oon ehkä kallistumassa teutonioihin, mutta noi sun mainitsemat britaxit ja briot ollu kans mielessä. En oo kyl varma et katoinko joskus et noi britaxit olis liian leveät meidän autoon. Smilet oon koittanu ainakin et mahtuu. Teutonia be u:ssa se plussa et eteen talvirenkaat saa ite asennettua, muissa vissiin laitetaan liikkeessä, ja sit heittoaisa kuulemma kätevä kans et voi hangessa vaihtaa isot renkaat eteen niin ei tarvii välttis talvirenkaita tääl etelässä :)
 
Smilet hyvät jos päätyy brion kaukaloon kun siihen ei saa muita kiinni. Noihin teutonioihin tais olla 8 vaihtoehtoa. Toki ne sit taitaa olla kalleimmatkin... no onneksi on vielä aikaa miettiä :)
 
Ja aikaisempaan viestiini viitaten brio go ja emaljunga viking ollaan hylkäämässä, koska go mahtui huonoiten autoon ja viking miehen mielestä liian kapea työntää hänen hartioillaan :)
 
Oon saanut tutuilta vähän käytettyjä rattaita ja niillä mennään jos eivät osoittaudu käytössä sitten ihan huonoiksi. Toiset on Carena free-yhdistelmärattaat (mun käsittääkseni :)) ja mietin voiko niissä pientä talvivauvaa nukuttaa kun ei ole kovaa koppaa?!? Ihan epätietoinen näistä asioista.. :sad001
Toiset on Gracon matkarattaat joihin sain myös sopivan teutonian turvakaukalon ja telakan. Mistä tietää kauanko sitä turvakaukaloa voi vauvalla käyttää? Tai kai sen sitten tajuaa kun toinen ei enää siihen mahdu :grin
 
Johanna S. : Kyllä voi pientä talvivauvaa nukuttaa ilman kovaa koppaakin, kunhan alustan (l. istuinosan) saa vaakatasoon, kuten noissa varmasti saa. Jos niissä ei oie mukana minkäänlaista kantokoppaa tai -kassia, niin miettisin sinuna pehmeän kantokassin hankkimista, niin pysyy pieni paikallaan ja lämpimänä eikä tarvitse yrittää vöihin viritellä. On myös kätevää, kun vauvan voi helposti nostaa nukkuvana vaunuista kasseineen päivineen, jos tarve vaatii.

Mitä turvakaukaloon tulee, niin toki viimeistään siitä huomaa, että käyttöikä on ohi, jos lapsi ei enää mahdu kaukaloon kunnolla. Netissä surffaamalla löydät varmasti myös kyseisen kaukalon tiedot painorajoineen.
 
Johanna S. : Kyllä voi pientä talvivauvaa nukuttaa ilman kovaa koppaakin, kunhan alustan (l. istuinosan) saa vaakatasoon, kuten noissa varmasti saa.
Mulle sanoi myyjä vaunukaupassa, että vauvalla pitäis olla kova alusta nukkua. Eli esim. Britaxin ratasosa pehmeällä kopalla ei olis hyvä vaikka sen saakin ihan vaakaan.
 
Takaisin
Top