Vaunukeskustelua

Eikös tuossa yhdistelmien ratasosassa ole sitten kova selkänoja, jonka saa laskettua vaakatasoon? Sellaisen päälle tuota pehmeää kantokassia ajattelin.

Vaunuasian ohi; itsestäni tuntuu vähän erikoiselta tuo Riipitiin vaunumyyjän kommentti. Pehmeällä (l. upottavalla) alustalla ei tietenkään saa nukuttaa tukehtumisvaaran takia, mutta ei kai se kova alusta sinänsä mikään välttämättömyys ole. Onhan noita riippukehtojakin, joiden etu pitäisi olla nimenomaan siinä, että niissä pienen vauvan vielä kehittymätön selkäranka saa olla sille luonnollisessa, hieman pyöristyneessä asennossa. En ole mikään vauvojen ergonomian asiantuntija; ihan vain tässä pohdiskelen...
 
Mäkään en ole kuullut tommosta kommenttia muualta.
Toi liitty nimenomaan Britaxin B-Motioniin vaunukäytössä, kun niissä ei ole kova selkänoja.
 
Kiitos selvennyksestä, Riipitii. :) Voiskohan olla niin, että vaunupuolella kovan alustan suosiminen liittyis juuri tuohon tukehtumisriskiin? Vaunuissa on kuitenkin varsinkin talvella kaikkea pehmeää kuten haalaria, peittoa ja lämpöpussia.
 
En tiiä voiko ajatus vaunuissa myös olla, että saattaa selkänojassa olla epätasaisuuksia tai pientä kaltevuutta, jolloin kova alusta varmistais hyvän tasaisen alustan... en siis oikeesti tiiä tuli vaan mieleen?!?
 
Mä nyt en ihan niele tuota ettei pehmeämmällä alustalla eli siis pehmeän kopan kanssa saa nukuttaa vauvaa. Miksi niitä sitten edes myytäisiin jos niin ei saa ollenkaan tehdä? Varmasti on parempi tasaisuutensa vuoksi se kova koppa, mutta jos se pehmeä jotenkin olisi haitallinen tai vaarallinen niin tuskinpa niitä kenellekään suositeltaisiin saatika myytäisiin niin paljon mitä myydään...
 
Täällä taas ehkä tyhmin ihminen on ihan pihalla: mikä edes on koppa? Millainen on pehmeä ja millainen kova? :eek: ...
 
Meillä on esikoisen jälkiltä Emman yhdistelmävaunut ja niillä pärjätään kyllä tämänkin kanssa. Umpikumirenkaat eivät puhkeile tuolla ulkoilureiteillä ja toimivat muutoinkin hyvin. Ovat toki vähän raskaammat kuin jotkut muut mallit, mutta eipä tuo haitannut viimeksikään. Lisäksi meillä on olemassa Carenan matkarattaat, joihin muksu saa joka tapauksessa siirtyä heti kun osaa istua, joten vaunuaika ei ole kovin pitkä.
 
Koppa on se vaunujen kaukalo-osa, missä yleensä on kahvat ja jonka saa nostettua niistä vaunuista pois ja missä vauva siis köllöttelee. Kovassa kopassa on kova pohja, joka sekin voi olla irroitettava. Ainakin meillä noissa Emmoissa se pohja on jotain vaneria siellä kankaiden välissä ja sen saa pois siinä vaiheessa, kun muksu on isompi ja sitä voi ruveta pitämään pystymmässäkin asennossa. Tällöin sama koppa siis muotoutuu myös istuma-asentoon.
 
Myös pehmeässä kopassa voi siis olla kova pohja tai siis ainakin meidän brion pehmeässä kopassa oli. Sen sain sit kans myöhemmin poistettua. Ja siis kyllä itse tykkäsin nimenomaan tuosta pehmeästä kopasta, kun sai muutettua makuupussiks ja säilytys vei sit vähemmän tilaa. Mutta nää on taas näit makuasioita. Joo enkä usko mäkään että pehmeitä koppia myytäis, jos niistä vahinkoa vauvalle olis.
 
Kiitos taas vastauksista! Kylläpä täällä saa helposti ja nopeasti selkeät vastaukset :)
 
Mä nyt en ihan niele tuota ettei pehmeämmällä alustalla eli siis pehmeän kopan kanssa saa nukuttaa vauvaa. Miksi niitä sitten edes myytäisiin jos niin ei saa ollenkaan tehdä? Varmasti on parempi tasaisuutensa vuoksi se kova koppa, mutta jos se pehmeä jotenkin olisi haitallinen tai vaarallinen niin tuskinpa niitä kenellekään suositeltaisiin saatika myytäisiin niin paljon mitä myydään...
Ei kai se vahinko siitä pehmeästä kopasta tulekaan, vaan siitä, että pehmeä koppa on pehmeän selkänojan päällä jolloin sängystä puuttuu selkää tukeva "pohja" kokonaan ja se on semmoinen telttasänkytyyppinen. Joka tapauksessa, mä en osaa tästä sanoa enempää :)
 
Riipitii: Uskon, että sun tulkinta on oikea.

Ruppuruusa: Samaa mieltä; kyllä mun käsityksen mukaan pehmeissäkin kantokasseissa on yleensä aina kova pohja. Eihän siinä lasta muuten voisi kantaakaan Joistakin malleista pohjan saa irti, jolloin kantokassi ei kuitenkaan ole enää kantokassi vaan makuupussi.
 
Mut toi on hyvä kuulla, että ootte tykänneet pehmeästä kopasta. Mä oon paremmin tietämättä pähkäillyt itekseni, että kaikkineen sen kopan käyttöaika on niin lyhyt (talvi ei kestä kauaa synnytyksestä), että pehmeä riittäis.

Kommentteja kokeneemmilta?
 
Mulla seikoinen synty vuodenvaihteessa ja hyvin tolla pehmeellä kopalla tosissaan pärjättiin. Kovilla pakkasilla tais oli talja lisäeristeenä ja kopan päällä vielä villavittiä jne. Nukku pitkiäkin unia tyytyväisenä tyttö ulkona. Ja vaikka ollu aina aika vilukissa niin hyvin tarkeni.
 
Esikoisella oli kova koppa ja kuopuksella pehmeä js nyt kallistumme tämän kolmsnnen kohalla ehottomasti pehmeään
 
Mammuska, voisitko kertoa molempien hyviä ja huonojapuolia ja miksi päädytte nyt pehmeään? Kun itse pähkäilen noita...
 
No siis meillä kova koppa piti esim laittaa takapenkille kun ei mahtuju sedanin perälootaan, pehmeä koppa mahtui ihan näppäräatinperälootaan. Toiseksi meillä esikoinen oli niin pitkää sorttia että ei hän menny kauaa kovassa kopassa. Se oli niin kapee. Kun taas pehmeään mahtu kauan aikaa tuo kuopus
 
Hyvä puoli kovassa kopassa oli se että vauva oli helppo nostaa sillä toisin ki pehmeällä mutta eipä sitä tarvinnu kovin tehäkkää
 
Takaisin
Top