Päihteet, nautintoaineet yms. paheet ja niiden käytön lopetus

leijonatar

Oman äänensä löytänyt
Eli mitä "paheellisia" (= raskauden kannalta huonoja) aineita olette käyttäneet ja oletteko lopettaneet tai aiotteko lopettaa? Miten onnistuu?

Käytän alkoholia harvakseltaan. Se ei ole ongelma. Join viimeksi reilu 2 kk sitten häissä, sitä ennen polttareissa ja sitä ennen joskus talvella. Raskausaikana en aio juoda ollenkaan.

Tupakkaa olen polttanut ehkä 16 vuotta, mutta lopetin kun plussasin. Olen paasannut niin paljon kaveteille tupakoinnin haitoista raskauden aikana, ettei kyllä olisi pokkaa polttaa. Mieli kyllä tekee, mutta ei tämä ole niin vaikeaa (ainakaan vielä), koska kyse on mukelon terveydestä.

Kahvin olen vähentänyt alle sallitun rajan. Se ei tuota vaikeuksia muuta kuin töissä. Itse kahvin puute ei ole ongelma vaan se, ettei meinaa muistaa, ettei kahvia saakaan ottaa niin usein. :D

Herkut ovat isoin ongelma. Minulla on niiden suhteen huono itsekuri. Vielä kun niitä saisi vähennettyä, vähän lisättyä liikuntaa ja pudotettua painoa, niin sitähän olisi miltei malli kansalainen. :P
 
Plussasin tän viikon maanantaina ja sitä ennen ollut kummallinen juhlakausi.. joka pe tullut juotua. Ahdisti kyllö maanantaina kun tajusi asian.. ;( eli nollatoleranssi jatkuu nyt!

Tupakkaa en edes polta joten siitä ei huolen häivää!

Kahvia menee yleensä kuppi päiväs mikä siis mielestäni ei ole paha..

Herkut sen sijaan. Kyllä. Täytyy vähä tarkkailla ettei nyt ihan sotanorsuksi päädy tässä.. :D ja salikortin hommasin juuuuri viime viikolla että saas nähä kuinka likan käy! :D
 
Onko HIUSTEN VÄRJÄYS pahe ja pitäisikö siitä luopua?

Itse haluaisin jatkaa tätä "pahetta", mutta en tiijä. Onneksi on vielä hetki aikaa miettiä. Turhamaista kyllä, mutta tiedän vaan minkä näköinen pää on hetken päästä kun jää tyvivärjäys tekemättä...
 
Minä kävin juuri viikko sitten kampaajalla! :) Ja aion käydä läpi raskauden. Kampaajani itse odottaa myös eikä hänen taustoillaan ole siitä ollut mitään että se katsotaan pahaksi. Nykyisin värit ovat kuitenkin niin kehittyneitä.
 
Onko HIUSTEN VÄRJÄYS pahe ja pitäisikö siitä luopua?

Itse haluaisin jatkaa tätä "pahetta", mutta en tiijä. Onneksi on vielä hetki aikaa miettiä. Turhamaista kyllä, mutta tiedän vaan minkä näköinen pää on hetken päästä kun jää tyvivärjäys tekemättä...

Joidenkin asiantuntijoiden mukaan ensimmäisellä kolmanneksella olisi hyvä välttää värjäystä. Eiköhän se ole kuitenkin jokaisen oma asia. :) Kevytvärit ja hennat on ilmeisesti vähiten haitallisia. Jos värjää, niin varmasti fiksuinta on tehdä se kampaajalla. Itellä ei ole varaa kampaajaan ja hiusten väri on tällä hetkellä se "pahin" eli vaalea (punaisella alaosalla), joten ehkä pitäisi kestää tuota juurikasvua. En haluaisi värjätä muullakaan värillä. :/
 
Minä hoitaisin raskauden aikana hiusten värjäämisen raidoittamalla jos on pakko värjätä! Vaikkakin myös sen jälkeen kun väri on pesty pois sitä imeytyy kokoajan ihokosketuksesta elimistöön, mutta se ei kuitenkaan olisi vaikutusaikaa ihokosketuksessa. Keholla kestää viisi viikkoa puhdistautua näistä kemikaaleista, siksihän värjäystä ei suositella kuin viiden viikon välein perustapauksissakaan.
Ne on myrkkyä, kehittyneet hmm joo, mutta myrkkyä kuitenkin. Tiedän monia jotka värjää, mutta itse neuvon aina asiakasta ensisijaisesti ottamaan raitoja, lopullisen päätöksen saa toki tehdä itse.
 
No ite oon käyttänyt alkoholia aika harvoin joten ei tuota ongelmia olla ilman.

Tupakanpolton lopetin heti kun plussan ja kyllä täytyy myöntää että välillä on niin paha mikki ettei tuttavien vaan en sorru. Kun kyllä se ajanmyötä alkaa helpottaa.

Herkuttelu on ollut mun suurin pahe vaan tuntuupa olevan helppoa vähentää kun mikään ei maistu enää yhtä hyvältä näin raskauden ansiosta.

Hiuksia kyllä aattelin jatkaa värjätä ihan normaaliin tapaan. (Eli n. 1-2krt) koko raskauden aikana.
 
En onneksi värjää tukkaa ja käytän allergiaystävällisiä pesuaineita yms. jo valmiiksi. Enkä käytä huuhteluaineita. Ei siis tarvi niin paljon tuota kemikaalikuormaa miettiä :) Hajuvedetkin piti laittaa kaappiin, kun alkoi kuvottaa :p. En tosin usko, että noista ihan hirveästi riskiä on, mutta ainakin kaikki helpot keinot kemikaalikuorman vähentämiseksi varmaan kannattaa käyttää. Ei siitä haittaakaan ole. Näin muuten joskus tv:ssä Karl Lagrfeldin haastattelun, jossa se sanoi, että hajuvesi pitäisi aina laittaa vaatteeseen eikä iholle o_O Oli tosin aika outo tyyppi koko mies :grin
 
Me miehen kanssa lopetettiin tupakointi ku oli rv6 menossa. Ihan hyva, ei oo tehny kauheesti sen jalkeen mielikaan kun on ollu nii paljo pahoinvointia. Alkoa tuli kaytettya kans ennen ku testin tein mutta tuskimpa siita on haittaa.

Hiusset laitoin kevytsavytteella kun tuli vieraita kylaan, mutta nayttaa etta oma hiusten vari onki ihan kiva ku tullu enemman juurikasvua. Nyt vissiin 10cm ja vanha vari on aika lahella omaa varia niin hyva. ^^ kukaan ei oo ainakaa mitaa sanonu tai heh kenties kehdannu?

Herkkuja on tullu leivottua, siis, melkein joka paiva pullaa, sampylaa, piirakoita ja kakkuja. :D jotenki auttaa touhuuminen pahoinvointiin. Ja pojat on onessaan kun saa aiteen tekemia herkkuja. :P itte tulee vaan maistettua onko hyvaa, hehe. Seutaavaksi ajattelin tehda tiikerikakun :)
 
Join aika paljon alkoholitonta olutta ihan alkuraskaudesta ja vielä samana päivänä, kun järkyttävä pahoinvointi sitten vihdoin alkoi. Olutta ei ole tehnyt yhtään mieli sen jälkeen, vaikka pahoinvointi on helpottanut. Ei holillista eikä holitonta. Hyi yök.

Parissa juhlissa olen juonut holitonta kuoharia, mutta ne on kyllä aika ällöjä. Lehtikuohu on hyvää onneksi. Viime viikonloppuna häissä join puoli lasia oikeaa hyvää kuoharia, ja ai perkele, että maistui hyvältä. Ehkä se voisi olla mulle sellainen sallittu pahe esim. kerran kuussa. Puoli lasia kuoharia siis :)
 
Katselin tällä viikolla kun muut joi valkkaria ja vitsit kun teki mieli! Yhyy! Valmiiksi jo ärsyttää, et joulu menee taas kuivin suin! Baileys vaan kuuluu mun jouluuni, ja viini tietysti. Oon lohdutellu itseäni, et kesällä sit onneks saa juoda skumppaa ja olutta :D
 
Ai niin ja uus vuos, hoh. Eipa muute kayny aikasemmin mielessa etta jaa jouluglogit juomatta ja uuden vuoden pullot ostamatta. Noh, syon kinkkua senki edesta ! Hitsi! Joulukinkkua! Millonka sita saa ostettua? Hirvee himo iski :D
 
Käväisin tänään kampaajalla ja kyllä, värjäsin tukan.. Sen verran kuitenkin harmaat paistaa läpi. Kampaaja tosin sanoi ettei väriä viimeiseen kolmeen kuukauteen eikä kolmeen kuukauteen synnytyksen jälkeen jos imettää..
 
Voi elämä, joulu ilman punkkua ja Irish coffeeta! Nyt kun, suvitus, mainitsit, niin itken myös Baileysin tähden :smiley-angry017 Luulin olevani ainoa, joka sitäkin juomaa rakastaa, mutta ihanaa, että on kohtalotovereita.

Se oli tiukka paikka, kun mentiin yhteen illanviettoon, jonka isäntä tunnetaan viskien ja hyvien juomien ystävänä, ja tajusin, että nyt menee varmaan ilmaset laatuviskit ohi suun. Ei oltu sillon viä kaikille kerrottu, ja olin mukamas kännikuski. Joo just! Olin ihan varma, ettei tää mee läpi, koska normiminä olisi takuuvarmasti hankkinut kyydin, jos ilmasia laatuviskejä olisi pöydässä. Kaikkihan sen tietää :grin No yks rupes epäileen lopulta, koska mulla oli pahoinvoinnin takia omat viilit ja Skyrit matkassa mukana.
 
Mä oon päättänyt koemaistella ennen joulua noita holittomia punkkuja, jospa kuitenkin saisin sillä keinoin joulupöytään viiniä:dance011
 
Toi olikin tiukuliisa uusi juttu mulle, ettei kolmeen kuukauteen ennen/jälkeen sais värjätä!

Auttaisko teille baileysfanit jos leipoisitte ihanan baileysjuustokakun jouluksi? Siinähän ei holia oo, kun se kiehautetaan. Multa löytyy superhyvä ohjekin, kun teen tilauskakkuja harrastuksena :) valion tuorejuustotkin on ihan sallittua kamaa.
 
Alkoholittomat punkut maistuu yleensä mummonmehulle :/

Ei oo tullu missään vaiheessa ees sellasta oloa et voikun sais nyt naukata vähäsen jotain juomaa x. Tosin yks kylmä päivä kun tein kaakaota näin kaapissa minttuviinapullon ja sitä ois kyllä kiva talvella lorauttaa kaakaon sekaan...

Viime vkl mies osti itelleen erikoisoluita ja kattelin sit alkoholittomien hyllyllä et ottasko jotain. Sit totesin ettei ees tee mieli siideriä/olutta ja menin hakee muumilimsaa :grin tässähän menee sit joulu ilman viiniä, omat synttärit, uusi vuosi ja vappukin. Ja tipaton tammikuu onnistuu varmasti :wink
 
Jo pelkkä Baileys olis ihanaa... ja sen kaveriksi graavilohta :D

Mä oon jo sanonu kaikille sukulaisille et vauvankatsomismaksu on sit paketti savu/graavikalaa kun se on se pahin himo mitä ei nyt voi syödä, viinit harmittaa vähäsen, ehkä just ton joulun takia, appivanhemmat tarjoo aina ihania viinejä ja kun omat kolmekymppisetkin meni ihan holittomana (samoin siskontytön 18- vee juhlat pommacilla) odotan kieltämättä et pääsee maistamaan jotain hyvää viiniä, mut eihän tuon imetyksen takia siitäkään tarvii murehtiä vielä puoleen vuoteen ainakaan :) LA 6.1. -15...

Saapahan ees kinkkua syödä... sniif! :wink
 
Nerokasta, Hennannaa!!! Pistä ihmeessä Baileys-kakun ohje tänne. Gradu odottaa leivontatuokion ajan ihan varmasti :grin

Nyt rupes raksuttaan, että mies on joskus tehnyt chorizoa punaviinissä. Siinäkin punkkua kiehutetaan kokoon tai jotain sellasta. Se siis taitaa olla alkoholitonta! Äkkiä puhelu miehelle illan menusta :p
 
Takaisin
Top