Raskausvitamiinit yms.

Itsekin pitää ottaa kantaa foolihappokeskusteluun. Kaikille odottaville äideille suositellaan päivittäistä 0,4 mg foolihappolisää, ja B12-vitamiinia tulisi saada, jotta elimistö kykenee hyödyntämään foolihapon. Päivittäistä 1 mg foolihappolisää suositellaan, jos äiti sirastaa epilepsiaa, diabetesta, keliakiaa tai kroonista suolistotulehdusta tai ruokavalio on yksipuolinen. Päivittäistä 4 mg foolihappolisää suositellaan, jos on tavallista suurempi riski saada hermostoputken sulkeutumishäiriöitä sairastava lapsi.
(Lähde: Lääkärin käsikirja, 1.4.2014 päivitetyt hoitosuositukset)
 
Niin, ja minä käytän 0,4 mg foolihapon lisäksi tällä hetkellä 10 µg D-vitamiinilisää, mutta syksymmällä siirryn 20 µg D-vitamiinilisään kuten aina ennenkin talvisin olen tehnyt. :)
 
Lääkärin määräyksestä:
Foolihappoa Folvite 1 mg/päivä
Berocca (B- ja C-vitamiini + sinkki) 1 tabl./päivä

Lisäksi mies toi apteekista Multivita Raskaus ja imetys -tabletteja. Niitä tässä vähän katselin, että voisi aloittaa myös. Ainakin D-vitamiinia ja Rautaa niistä saisi, muiden lisäksi.

(Foolihappoahan saa muuten Yliopiston apteekista jopa 5 mg kertatabletteina...)
 
Mulla on minisunin mama vitamiinit käytössä, lisäksi napsin kalanmaksa kapseleita.
 
Mulle ainakin neuvolasta sanottiin et omega3 tabletteja saa syödä (kunnon kala öljy tabletit käytössä) tartteepa viellä kysellä

Sent from my C2105 using Vau Foorumi mobile app
 
Onko ne minisun mama tabletit että riittää päivässä yksi ja siinä on myös se foolihappo samassa?
 
Mulle ainakin neuvolasta sanottiin et omega3 tabletteja saa syödä (kunnon kala öljy tabletit käytössä) tartteepa viellä kysellä

Sent from my C2105 using Vau Foorumi mobile app

Saa syödä, jos ei ole lisättyä A-vitamiinia. Jos on, niin ainakaan THL ei suosittele. Noita tablettejakin kun on niin monenlaisia.
 
Itsekin pitää ottaa kantaa foolihappokeskusteluun. Kaikille odottaville äideille suositellaan päivittäistä 0,4 mg foolihappolisää, ja B12-vitamiinia tulisi saada, jotta elimistö kykenee hyödyntämään foolihapon. Päivittäistä 1 mg foolihappolisää suositellaan, jos äiti sirastaa epilepsiaa, diabetesta, keliakiaa tai kroonista suolistotulehdusta tai ruokavalio on yksipuolinen. Päivittäistä 4 mg foolihappolisää suositellaan, jos on tavallista suurempi riski saada hermostoputken sulkeutumishäiriöitä sairastava lapsi.
(Lähde: Lääkärin käsikirja, 1.4.2014 päivitetyt hoitosuositukset)
Itselläki krooninen suolistotulehdus ja neuvolan th sanoi vain, että normaaleja raskaus/imetys vitamiinilisää. Taisi olla 0,5mg noissa mitä tällä hetkellä syön. Pitäisikö ostaa vahvempia? :eek:
 
Kannattaa ehkä kysyä neuvolatädiltä tai neuvolalääkäriltä uudemman kerran... Käsittääkseni jos foolihapon imeytyminen suolesta on heikentynyttä esim. sen tulehduksen takia, niin pitäisi ottaa purkista enemmän foolihappoa. Jos tauti on hyvällä hoitotasapainolla niin ehkä sitten 0,5 mg riittää? Varmista asia ihmeessä. :)
 
Takaisin
Top