Neuvola / ultra

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Autumn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kela-neuvolassa eilen käyty. Kaikki oli kunnossa ja arvot kohdillaan. Painoa tullut +1,4 kg koko raskaus aikana. Pitää olla toistaiseksi tyytyväinen koska herkutellut kyllä olen :D Lääkärineuvola 15.8. Ja pitäis mennä tässä lähiaikoina sinne sokerirasitustestiin kun esikoinen oli niin iso. Siellä suositeltiin käymään viikoilla 24-28. Tänään viikkoja 23+3

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Hei minkä perusteella laitetaan sokerirasitukseen ja koska se on? Onko kaikilta jo otettu sf-mittaa, täällä ei ole otettu, nyt 25+1..

Sent from my GT-I8190 using Vau Foorumi mobile app

Ymmärtääkseni sokerirasitustesti tehdään jos suvussa on diabetestä tai odottajan BMI ennen raskautta on yli 25. Näin ainakin meillä...

Sf-mitta otettiin ekan kerran edellisessä neuvolassa joka oli rv 24.

Myös ikä vaikuttaa. Eli yli 25vuode ikäinen odottaja saatetaan ohjata automaattisesti testeihin.

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app

Täällä vaikuttaa sokerirasitukseen alkupaino, ikä ja kertynyt paino raskauden aikana. Vapaaehtoisestikin saa mennä. Multa otettiin ekan kerran sf-mitta ekalla lääkäritarkastuksella, joka oli rv 17+jtn. Seuraavan kerran seuraavassa neuvolatarkastuksessa, joka oli rv 24+2 eli ns. Kela-neuvolassa.

Mulla otettiin sf ekan kerran rv20+. Eilen neuvolassa rv 26+5 sf oli 24cm. Muutenki kaikki arvot kohillaan :)

Jospa ensi viikon neuvolassa minunki masu jo mitattaisi, sillon kuitenkin jo 27+1 :)

Sent from my GT-I8190 using Vau Foorumi mobile app

Kaikki tuntu olevan hyvin kun neuvolassa kävin äsken, kela lappusen sain matkaan ja nyt sitte vaan niitten kans ihmettelemään :)

Täällä kans tultiin just neuvolasta, ja kaikki oli hyvin! Sf-mitta oli 26 cm eli keski- ja yläkäyrän välissä siis mennään, ja syke edelleen sama 150. Pää alaspäin se vaavi siellä köllötteli, ilmankos on juoksuttanut vessassa tavallista useammin... Tänään rv 27+2.

En tiedä meneekö nyt hysteerisen ensiodottajan piikkiin, mutta ajattelin piipahtaa pe ylimääräisellä neuvolakäynnillä (ainakin muistelen että meidän neuvolassa olis pe aamusta ns avoin neuvola) ja pyytää että kirjoittaisivat lähetteen että ma aamusta mun sokerirasitusverikokeesta tarkistettsisiin myös listerioosi. Yritin Kreikassa vältellä ilmeisimpiä tartunnanlähteitä (tuore feta, jäätelö jne), mutta jälkikäteen tajusin että söin esim tzatsikia jonka jogurtin pastoroinnista ei tietoa ja täytettyä leipää jossa oli majoneesia yms. Maha oikutellut muutamaan otteeseen reissussa ja sen jälkeen, joten ihan varmuuden vuoksi...
Lisäksi ajattelin kysellä mahakivuista joita mulla oli reissussa. Kaikesta päätellen ne kai harjoitussuppareita; alkavat rasituksessa (esim kävellessä) ja kipu tuntuu puristavalle ja välillä vähän kouristavalle. Noh, jospa ne siellä osaisivat rauhoittaa vähän mun laukkaavaa mieltä... suurta vaivaa tästä ei tule kun nla 5min kävelymatkan päässä ja pe vielä lomaa. :)

Tinja, mä vedin kans tsatsikia ja jäätelöä minkä ehdin ja joka päivä. Kotona vasta tajusin et hups :D Enpä siitä kyllä huolestunut juurikaan kun ei mitään oireitakaan tullut... Toivotaan et sulla on kaikki ok!
Esikoista odottaessa tuli aina vahingossa syötyä kylmäsavulohta ja punajuuria... Hyi minua :D

Elä Tinja huoli, mie olin useemman viikon Kiinassa raskauden alussa ja enhän mie tiie mitä ne ruuat sisälsi. Ei kuitenkaan tullut mitää oireita ja listerian itämisaikakin on joku pari viikkoa. Varmasti kaikki on kunnossa.

Huomenna eka 3/4D yksityisellä!! Jännittää niin vietävästi :)

Kiitos :)
Tuskin tulis muuten lähdettyäkään verikokeisiin tämän takia, mutta kun ma aamusta on jokatapauksessa sokerirasitus, niin saavat samalla piikittämisellä tsekata tuonkin. On nimittäin reissun jälkeen varpusparvi vieraillut vessassamme muutamaan otteeseen, voi olla toki ihan harmitontakin. (Syön kyllä jo maitohappoja)

Toissapäivänä kävin neuvolalääkärillä.Hemoglobiini laskenut 110 ja rautalääkitys aloitettava. Muuten kaikki hyvin. Vauvan syke 125 ja hyvät liikkeet myös sydänäänien kuuntelun aikana. Noh, kotona havahduin että eikös se ole vähän matala jos kerta vauva samalla kuitenkin liikkeessä eli ei leposyke. Luulisi vähän enemmän nousevan. Lääkäri ei kuitenkaan mitään asiasta maininnut. Jäi sen verran vaivaamaan että soitin eilen neuvolaan ja ilmaisin huoleni ja sainkin täksi aamuksi ajan sykkeiden kuunteluun. Aamulla sitten aikaisin neuvolaan. Neuvolan täti mittaili sykkeitä ja sanoi että alhaiset ovat. Alimmillaan lähellä 100 js nousi korkeimillaan 125. Ja vauva taas kokoajan hereillä ja potkutteli. Laittoi heti lähetteen äitiyspolille johon lähdin ajamaan ja tietysti kaikki kauhuskenaariot sydänviasta hapenpuutteeseen mielessä. Noh, lääkäri ultrasi ja kuunteli sydänäänet. Kaikki kunnossa ja hyvin vilkas vauva. Sykkeet n. 135 kokoajan. Epäili sykkeidenlaskun syyksi selällään makaamista jonka johdosta kohtu painaa verisuonia/istukkaa ja sykkeet laskee. Lääkäri ultrasi puoli-istuvassa asennossa. Eli säikähdyksellä selvitty ! Yhtä murehtimista ja stressausta tämä raskausaika, eokä varmasti helpota seuraavaan 50-vuoteen !! :)

Täällä ensimmäinen lääkärikäynti takana. Sf-mitta 24, vauvansyke 140-145, hemoglobiini noussu 119-> 131 :) Painon nousustakaan ei tullut palautetta. Verenpaine hyvä, sokerit/ph kunnossa. Möykky päättäny pysyä tontillaa kun ei kohdunkaulassakaan muutoksia :wink Näillä tiedoilla pärjää taas hetken.

Mul oli neuvola 29.7., silloin 26+0, sf 27 (yli ylärajojen), paino noussut alusta alkaen 8 kiloa. Mua jotenkin huvittaa että tässä kohtaa mulle sanotaan, että "olis hyvä jos paino ei enää nousis" ja "muistathan että ei saa laihduttaa" :D Jep, ei se paino varmaan nousekaan kun vauva kasvaa ja lapsevedet lisääntyy ja tissitkin senku pullistuu!

Sokerirasituksessa paasto 5,6 sen "5,5 tai alle" sijaan, ja mittaan nyt verensokeria neljä kertaa päivässä ja meen tiistaina näyttään ihan normaaleja arvojani ja toteamaan, että olikohan nyt vähän ylireagointia... Ärh.

Ai niin; neljäs neuvolakäynti, NELJÄS ERI TÄTI. Nyt oon kuulemma kiertäny kaikki enkä tiistainakaan kohtaa sitä omaa terkkaani. Tosin onneksi sen, jonka olen rankannut olevan "ihan ookoo" näistä kaikista vaihtoehdoista. Hohhoi.

Takaisin