Raskausoireita.

No en mäkään oo kuullu että olis yleistä, mutta kun nyt itteäni vaivaa niin yhdistän sen kyllä raskauteen. Ei tää ehkä mikään pahin mahdollinen oire oo, mutta ärsyttää omaa nenää.

Muuten, onko kellään muulla pukamavaivaa? Vai eikö siitä ruukata vaan puhua :happy093.. TÄMÄ, on pahin mahdollinen oire ainaki mulle so far :smiley-ashamed005

Ei tuu maitoa, ei tipan tippaa. Eikä oo tissit ees arat tai mitään. Kutiaa vaan ja haisee oudolle. Ihan niinkun mulle ois lyöty jonkun muun tissit. Väärä ominaishaju!

Tosta närästyksestä vielä... Kokeilkaa ihmiset laittaa pari paksua kirjaa pää-päädyn jalkojen alle. Helpottaa vähän sitä mahanesteen valumista ruokatorveen. Itellä on tätä ongelmaa jo ilman raskauttakin, ja tosiaan ei kannata syödä juur ennen nukkumaanmenoa. Mut kannattaa juoda lasi maitoa, se neutralisoi sitä mahan sisältöä, eikä ruokatorveen nouseva neste polttele yhtä paljon. Ite kans sillon kun herään yöllä siihen poltteeseen tai siihen kun on oksennukset suussa (jee!) ni käyn hörppäämässä vähän maitoa ni saa jatkettua unia taas... :)

ja se hikoilu vain pahenee ja pahenee mitä lähemmäks laskettu aika tulee! :grin itse en vielä hikoile normaalia enemmän, mutta muistan että edellisissä raskauksissa ne pari viimeistä kuukautta oli tuskaa hikoilun kannalta, kuumia aaltoja yms ja öisin lakanat märkänä. koko ajan oli KUUMA! :grin

Täällä taitaa riisipuuro tuoksahtaa juurikin öisen tiputtelun takia. Ei paljoa, mutta tarpeeksi aiheuttamaan nenässä oireita. Ja mä kun alkuun monena aamuna ajattelin, että onko se ihana mies töistä tullessaan laittanut aamupuurot ihan vaan mua varten tulemaan.. :grin

Meni taas yö valvoessa, kun välillä oli kuuma ja välillä kylmä. Ei ollut hyvä peiton kanssa eikä ilman peittoa. Plaah..

Mie sain kerrankin nukuttua. Yleensä kans niska, pää, tissit ja nivuset märkänä. Herää siihen tukalaan oloon tai ei saa nukuttua. No, enää 2kk :)

Siis nyt mua alkaa tympäseen koko nukkuminen! Oon nyt kahtena viime yönä nähnyt ihan järkyttäviä unia! Eilen illalla jo aloin melkein pelkäämään nukkumaan menoa... Edellis yönä mulla lähti unessa silmästä toi värillinen osa irti meikkiä poistaessa, viime yönä lähti hammas perunoita syödessä.... Mitäköhän ens yönä irtoaa...? Pää? o_O

Onneksi ei tosiaan enää montaa viikkoa ole jäljellä. Alkaa olla jo niin tukala olo mahan kanssa et tahtois jo pikkuhiljaa oman kropan takasi. Mua niin turhauttaa köpötellä tuolla ulkonaki niin hitaasti liitoskipujen vuoksi ku tottunu hiihtää kauheeta vauhtia :grin

Ihmettelen kans, jos tätä mahaa tulee "ikävä".. Aika paljon on nuo lonkat ja jotkut pyllyluut (?en ees osaa sanoa mitkä) kipeytyneet. Eilen vielä alavatsassa vihlovia kipuja, nam nam! Ärsyttävää lukea, että "pidä itsestäsi huolta, nauti pitkistä kävelyretkistä", kun ihan kotona kävely on tuskaa.

Viiden viikon jälkeen vauva "saa jo syntyä" (kun on 37+), mut sit voi mennä se 10 viikkoakin...ja mähän saan ihan varmasti ainakin sen 42 viikkoa tästä iloita. :)

Uniasentona edelleen selällään. Siihen ilmeisesti nukahdan (miehen mukaan) ja siitä asennosta herään. Ainakaan ite en oo saanut neuvolasta mitään ohjeita nukkumisasennon suhteen.

Joo kyl selällään ja mahallaan saa olla jos ei tuu huono olo tai paina tai satu. Itellä välillä tulee huono olo selällään olosta ja välillä ei. Kyljelläni oon useimmiten tai sillai "puolivatsallani" kun vauva on silloin parhaassa asennossa.

Mä viihdyn kans edelleen hyvin selällään ja välillä mahallaankin jos on peitto sopivasti mytyssä ylävatsan alla. Ainoo asento joka ei tunnu hyvältä on oikeella kyljellä. Se saa vauvan potkiin tosi äkäsesti ja kipeesti niin makoilen sit mielummin muussa asennossa.

Mua on tässä nyt viimepäivinä ollu tosi usein maha kipee. Masusta tulee elonmerkkejä ihan entiseen tahtiin mutta koko ajan on joko mahan etuosa tai vasemman kyljen puoli kipee ja pystyyn nouseminen aiheuttaa aina inhottavia repäseviä kipuja. Tuntuu että olo on vaikeempi joka päivä :/

Minun "ihanat" raskausoireet tämän esikoiseni kohdalla:

Tällä hetkellä:
-Unettomuus, katkovainen uni - enemmän tai vähemmän epäsäännöllinen herääminen 2tunnin välein ilman syytä, ja vaikea enään saada unen päästä kiinni.
- jatkuva vessassa ravaaminen, tuntuu ettei rakko kestä mitään. Välillä jopa sellaista etät ehdinkö vessaan :D
- Selkäkivut, vaivanneet raskauden alusta saakka. Paikat ja säryn voimakkuus vaihtelee
- jalkakrampit - satunnaisesti ollut, ikäviä
- sormissa nyt ilmennyt turvotusta parin viime päivän ajan.
- Alavatsan painaminen. Sellaista painon tunnetta alavatsalla, tukivyö vähän auttanut.
- Muuta omituista vatsakipua, jomotusta ja ihan särkyä koko alavatsalla. Makuuasento kyljellään auttaa kaikki muu pahentaa. Viimeksi auttoi paracetamoli. Itseäni mietityttää mitä voi olla, onko muilla?
- Jatkuva väsymys, väsyttää koko ajan :( lisäksi öisin alkanut näkemään outoja unia liittyen vauvaan.
- Valkovuotoa tulee runsaasti, taitaa olla normaalia.

Joo miulla on myös koko maha arka. Kyljellään voi olla. Lenkkeily tosi vaikeaa ku mahaan sattuu (tulis jo se tukivyö postissa). Nyt oon välillä herännyt supistuksiinkin, muutamana yönä tullut yksi tai kaksi sen verran kivuliasta et siihen herää eikä voi edes asentoa vaihtaa kun sattuu niin paljon.

Pissalle ehtimiseen ei oo ongelmaa mut joka kerta ku lähtee kävelylle, kauppaan tms. niin alkais suoli toimia. Eli aina ku tulee kaupasta kotiin saa riisua ulkovaatteet lattialle, heittää ostoskassit keittiöön ja kiirehtiä ihan kunnolla. Ja tuokin sattuu mahaan ja paljon!

Mulla ei ees eilen panadol auttanut alaselkäkipuun...Tänäänkin sellanen tunne, et liikkuminen on ihan tuskaa, ihan vaan sattuu alapäähän/luihin/selkään. Toivon, et tää on jotain vauvan tunkemista pää alaspäin, sitä ankkuroitumista. Mulla ei oo mitään hajua tosta asennosta. Ens ke neuvola ja jos siel ei tuu asennolle varmistusta niin tuota vkon 36 lääkäriaikaa ilmeisesti aikaistetaan, siellä sitä asentoa ultrataan kuitenkin. Nyt tulee siis torstaina 33 täyteen. En sit tiie, jääkö tohon noitten väliin vielä perusneuvola-aikakin.

Mulla ei panadol auta mihinkään kipuun. Ainoo vaiva mihin se tuo helpotusta on kuume. Oonkin ollu monet kerrat ihan pulassa kun muuta särkylääkettä ei saa ottaa ja kivut on kuitenkin niin kovat ettei esimerkiks unta saa. Hoen sit vaan mielessäni et onneks tää on vaan väliaikasta... Mutta kyllä jatkuva kipu on tosi raskasta sietää. Mä ainakin huomaan et kun on päivän supistellu ja selkää viiltäny niin oon illalla ihan loppu, mut sit ei kuitenkaan saa välttämättä unta.

Niin, toi hikoilu pahenee vaan kun alkaa imettää. Mulla meni useampi kuukausi siten että koko sänky oli hiestä märkä vaikka nukuin vain lakanan alla ohuet imetysliivit päälläni (pakko pitää liivejä ettei siinä hikilammikossa ollut vielä litraa maitoa). Nyt on tosiaan sellainen olo, että makkarin lämpötila vois olla max 18 astetta, mutta sitten kun säädän lämmön pienemmälle niin herään yöllä siihen kun hytisen. Molempi pahempi... :)

Takaisin