Raskausajan ruokavalio

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Täällä voi keskustella raskausajan ruokasuosituksista. Esim. miten ne on vaikuttaneet ruokavalioosi? Noudatatko niitä täsmällisesti vai tuleeko esimerkiksi kahvia juotua enemmän kuin suositeltu?

Täällä kerrotaan raskausaikana vältettävistä ruoka-aineista.

Aion seurata kyllä suht tarkasti.

Eniten tulee ikävä salmiakkia, lakua ja mediumiksi kypsennettyjä pihvejä. Kahvia en juo, mutta mustaa teetä kyllä ja Pepsi Maxia (tätä saa onneksi kofeiinittomana). En myöskään pidä esim sushista, joten se ei ole ongelma kuten ehkä monille muille.

Radi oli ekassa raskaudessa, joten yritän kyllä mahdollisimman terveellisesti syödä jotta välttäisin sen tässä raskaudessa.

Aion seurata suosituksia, mutta ainakin näin alkuun kaikkea on vaikee muistaa. Toivottavasti ei tuu isoja mokia.

Mulla tulee varmaan isoin ikävä sushia 🥲 ja maksamakkaraa ja salmiakkiakin ehkä. Kahvia aion juoda kofeiinittomana, kun siitä tavasta on vaikee päästä eroon.

Onneks nyt tekee mieli kaikkee kevyttä, salaatteja ja keittoja, ja napostelen paljon vihanneksia ja hedelmiä. Toivon et pystyn syömään näin koko raskauden ajan, mut eihän sitä tiedä.

Pitää vielä tsekata ravintolisät, tällä hetkellä syön vaan foolihappo+D.

Aion seurata suosituksia, mutta ainakin näin alkuun kaikkea on vaikee muistaa. Toivottavasti ei tuu isoja mokia.

Mulla tulee varmaan isoin ikävä sushia 🥲 ja maksamakkaraa ja salmiakkiakin ehkä. Kahvia aion juoda kofeiinittomana, kun siitä tavasta on vaikee päästä eroon.

Onneks nyt tekee mieli kaikkee kevyttä, salaatteja ja keittoja, ja napostelen paljon vihanneksia ja hedelmiä. Toivon et pystyn syömään näin koko raskauden ajan, mut eihän sitä tiedä.

Pitää vielä tsekata ravintolisät, tällä hetkellä syön vaan foolihappo+D.

Isoimmat muistettavat alkoholi, A-vitamiinin välttely, raaka liha ja kala (myös esim salamit jne) ja pästoroimattomat juustot, sekä home- ja kittijuustot kypsentämättöminä. Laku ja salmiakki on ok pieninä annoksina (tää ruokaviraston sivuilta) ja kofeiinin raja tais olla 200mg.

Tää on hyvä sivu: https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/ohjeita-kuluttajille/turvallisen-kayton-ohjeet/

Mulla lisäravinteista nyt Mama-vitamiini, siihen lisäksi foolihappo (koska BMI 30 niin foolihappo tuplana), lisäksi mulla kalsiumtabletteja koska en käytä oikein muita maitotuotteita kuin juustoa ja pitäis ostaa vielä omega-3 kapseleita koska syödään harvoin kalaa (mies ei tykkää)

Mulla perusruokavalio on aika "raskausystävällinen" ettei moni kielletty ruoka kuulu muutenkaan ruokavalioon😄

Kahvista ja salmiakista tosin kyllä tykkään😄 kahvia olen vähentänyt yhteen kuppiin ja salmiakit toki pois. Esikoisen synnyttyö otin kaiken ilon irti kahvista ja salmiakista mutta nyt ne jää taas sivuun😂

Mulla perusruokavalio on aika "raskausystävällinen" ettei moni kielletty ruoka kuulu muutenkaan ruokavalioon😄

Kahvista ja salmiakista tosin kyllä tykkään😄 kahvia olen vähentänyt yhteen kuppiin ja salmiakit toki pois. Esikoisen synnyttyö otin kaiken ilon irti kahvista ja salmiakista mutta nyt ne jää taas sivuun😂
Mä taas tykkään kaikesta mitä ei nyt saa 😭 sushi, ilmakuivattua kinkku, homejuusto, laku ja salmiakki, KAHVI... Yritin syödä näitä jo "varastoon" nyt kesällä, jos tulenkin pian raskaaksi 😂

Mä taas tykkään kaikesta mitä ei nyt saa 😭 sushi, ilmakuivattua kinkku, homejuusto, laku ja salmiakki, KAHVI... Yritin syödä näitä jo "varastoon" nyt kesällä, jos tulenkin pian raskaaksi 😂
Aurajuustoa (ja muita juustoja) voi onneksi syödä kuumennettuna esim. pizzan päällä 😂 mä aion ainakin käyttää tätä "porsaanreikää" jossain kohtaa 😂

Takaisin