Vesisynnytys kokemuksia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ilpuri
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on siis kans ollut, mut ekaa kertaa pelkään et tulee lääkitys. Aiemmin selvisin ruokavaliolla, eikä muistaakseni edes kyselty siitä sairaalassa, ja pääsin tosiaan kans ammeeseen :). Voi toki olla, että radi-synnytys (varsinkin lääkityksellinen) käynnistetään herkemmin, joka voi olla sit intensiivisempi ja kivuliaampi, eikä vesi riitä kivunlievitykseksi.

Varmasti moni käynnistetty synnytys on kivuliaampi. Itselläni kuitenkin positiivinen kokemus käynnistetystä synnytyksestä. En tarvinnut muuta lääkkeellistä kivunlievitystä kuin ilokaasun. Eli käynnistys ei välttämättä estä ainakaan kipujen vuoksi vesisynnytystä. Sitä en tiedä voiko siinä olla jokin muu mikä sen estää.

Onko kenelläkään kokemusta HUS-alueella (Espoo) vesisynnytyksestä/ ammeessa avautumisvaiheessa olosta ja radista? Mulla siis kolmas raskaus ja kolmas radi. Aiemmat ruokavaliohoitoisia ja pienet vauvat. Esikoinen 2,9 kg laskettuna, ja kuopus 3,3 kg melkein 1,5 vko yli lasketun. Ei ole ollut ongelmia sokereissa kellään meistä synnytyksen aikana/jälkeen. Nyt kuitenkin ikää 10v. enemmän ja pelkään (jo etukäteen) että mitä jos ruokavaliohoito ei tällä kertaa riitäkään. Isoon vauvaan en jaksa kyllä uskoa, aiemmissa raskauksissa tuli satunnaisia ylityksiä, mutta seuranta oli silloin todella satunnaista.

Nyt pelkään kauheasti et joudun käynnistykseen epäkypsästä tilanteesta ja joudun avautumaan ja synnyttämään kuivalla maalla piuhoihin kytkettynä 😩. Eli jos kävisi niin et saisin lääkityksen, estääköhän se automaattisesti ammeen?
Mä kysyin synnärillä vieraillessani ammeasiaa tämän keskustelun kirvoittamana (asun toisessa maassa), kun pistän insuliinia aamuin illoin. Täällä kuulema riippuu tilanteesta - synnärillä on yksi monitori joka mahdollistaa ammeessa olon radista huolimatta, eli jos se on vapaana, pitäisi ainakin periaatteessa olla mahdollista käyttää ammetta kivunlievitykseen radista huolimatta.

Mä kysyin synnärillä vieraillessani ammeasiaa tämän keskustelun kirvoittamana (asun toisessa maassa), kun pistän insuliinia aamuin illoin. Täällä kuulema riippuu tilanteesta - synnärillä on yksi monitori joka mahdollistaa ammeessa olon radista huolimatta, eli jos se on vapaana, pitäisi ainakin periaatteessa olla mahdollista käyttää ammetta kivunlievitykseen radista huolimatta.
Voikohan tähän vaikuttaa, mikä hoitomuoto on? Oon siis aiemman synnytyksen aikana ollut avautumisvaiheessa ammeessa, jossa radia ei edes otettu puheeksi. Oli siis ruokavaliohoitoinen. Käsittääkseni metformiini-lääkitys eroaa myös insuliinista? Siis et sen kanssa voisi olla mahdollista, eikä välttämättä tarvitse seurata arvoja niin tarkkaan? Ehkä tämä on tapauskohtaista ja riippuu hoitotasapainosta jne.

Voikohan tähän vaikuttaa, mikä hoitomuoto on? Oon siis aiemman synnytyksen aikana ollut avautumisvaiheessa ammeessa, jossa radia ei edes otettu puheeksi. Oli siis ruokavaliohoitoinen. Käsittääkseni metformiini-lääkitys eroaa myös insuliinista? Siis et sen kanssa voisi olla mahdollista, eikä välttämättä tarvitse seurata arvoja niin tarkkaan? Ehkä tämä on tapauskohtaista ja riippuu hoitotasapainosta jne.
Voisin kuvitella; jos oon oikein ymmärtänyt, metformiinin kanssa ei pitäisi olla mahdollista ainakaan normaalioloissa että verensokerit laskee liian alas niin kuin insuliinia käytettäessä voi käydä jos annos on liian suuri tai ateriavälit pitkiä. (Eikös se vaan hidasta glukoosin vapautumista maksasta aterian jälkeen? Sen sijaan että aktiivisesti laskisi verensokeria niin kuin insuliini.) Muistelen lukeneeni sen pakkausselosteesta että oli siinäkin joku harvinainen komplikaatio mikä saattoi olla vaarallinen, mut kai se yleisesti ottaen on paljon yksinkertaisempi hoitomuoto kuin insuliini, jos ei vaan tule liikaa hankalia sivuoireita.

Takaisin