Neuvola-kokemukset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kathryn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itsellä kun oli tuo etäneuvola, en saanut äitiysneuvolakorttia. Varasin ajan nt-ultraan ja siellä ohjeissa luki, että tuo neuvolakortti pitäisi ottaa mukaan. Mitenköhän nyt toimin, kun mulla sitä ei ole 🤔

Itsellä kun oli tuo etäneuvola, en saanut äitiysneuvolakorttia. Varasin ajan nt-ultraan ja siellä ohjeissa luki, että tuo neuvolakortti pitäisi ottaa mukaan. Mitenköhän nyt toimin, kun mulla sitä ei ole 🤔
Mä oletan että kuitenkin johonkin järjestelmään ne tiedot kirjoitetaan ylös...? Ja jos sait tunnukset pikkuhaikaraan, niin jos sinne täyttelet otse tietoja niin minä ainakin elän siinä uskossa että ne sieltä myös näkee kaiken mitä olet kirjoitellut🤔

Neuvolalääkäriä mikä on nt ultran jälkeen.
Okei, meillä ei ole sitä j9s ei ole erikseen tarvetta. Miks se jännittää? Mulla ei tainnu olla itseasiassa yhtään lääkäriä ennen 36vko synnytystapa-arviots viimeksi

Mulla oli tänään ihan paikanpäällä aika ja en saanut äitiysneuvolakorttia, kaikki on digitaalisena. Sain lapun jossa luki kirjautumisohjeet. :tears: Veikkaan että kaikki ohjeet ei ole vielä vaan pysyneet etäpalvelujen lisääntymisen tahdissa.

Okei, meillä ei ole sitä j9s ei ole erikseen tarvetta. Miks se jännittää? Mulla ei tainnu olla itseasiassa yhtään lääkäriä ennen 36vko synnytystapa-arviots viimeksi
No aikasemmin ne lääkärit on ollu tylyjä eikä oo joko kuunnellu tai ymmärtänyt, mitä oon sanonu. Esim. Esikoisessa moitti syömisiä ja just olin kertonut oksentavani klo 6-18, 30min välein kaiken, joka päivä... Ja si kysyin jostain ja vastaus oli semmonen, että ei vissiin kannata kysyä mitään ja ferritiini arvon mittaamisesta kysyessä nauro, että se on semmonen muotisairaus. Mu joo ihan tyhjänpäivänen käyntihän se on ainakin mun mielestä

Joo, siis jos ei ole jotain kysymyksiä tai terveydellisiä huolia itellä tai jonkun lääkityksen tarvetta, niin eihän se ole mitenkään tarpeellinen. Nyt asutaan eri kunnassa, mutta samalla hyvinvointiaöueella kuin viimeksi ja jos tässä ei mitään huolta itsellä herää ja sitä tarjotaan, niin kysyn suoraan onko sille tarvetta, koska lääkäreillä on varmasti muutakin tekemistä kuin kysyä miten menee. Muistelen, että loppu raskaudesta olisi ollut joku lääkäri, mutta en muista peruttiinko sekin meiltä, kun ei ollut mitään tarvetta. Pitää oikein tarkastaa neuvolakortista vielä 😅
Meillä on viikon päästä se etäneuvola.

Jännitin etukäteen millainen ihminen siellä on vastassa, mutta onneksi sattui oikein mukava terkka. Itse ensikertalaisena tykkäsin ja koin tarpeelliseksi. Varmasti tilanne olisi erilainen, jos tämä ei olisi ensimmäinen kerta. En ollut ollenkaan valmistautunut henkisesti tai fyysisesti antamaan virtsanäytettä, joka ilmeisesti otetaan nyt joka käynnillä itse. Seuraavalla kerralla osaan valmistautua. 😅

Miulla olis ensimmäinen neuvola ens viikon maanantaina :Smiling Face With Smiling Eyes: pakko myöntää että jännittää kyllä, tällein ylipainoisena pelottaa ja hirvittää aina kun joutuu jonnekin vastaanotolle menemään. Todella toivon että käynnillä keskitytään muuhunkin kun miun ylipainoon..

@Koiruuksia toivottavasti sulle osuu yhtä mukava terkka, kuin mulle. Osasi ottaa huomioon tosi ihanasti. Mä pääsen ylipainon takia sokeri rasitukseen jo alkuvaiheessa. Ja se oli ehkä ainoa asia mikä tuli siinä mainintana. Lisäksi hän kysyi haluanko kuulla painon, kun mut punnittiin. Ikinä ennen ei oo tällaista tapahtunut.

Jotkut lääkärit on tosi asenteellisia. Ja oon huomannut, että täällä Oulun alueella on tiettyyn uskontokuntaan kuuluvia lääkäreitä, jotka ajattelee raskaana olemisen ja synnytyksen olevan niin arkista ja kuuluvan kaikkine vaivoineen naisen elämään, että eivät ota tosissaan mitään vaivoja niihin liittyen. 🫤 Mulla on silikonit ja muutaman kerran niihin on liittynyt huolta, niin oon saanut tosi nihkeää palvelua.

Asun itse tässä Oulun lähellä ja meillä on onneksi ollut tosi kivat neuvolalääkärit. Sellaisia nuorempia, jotka ottaneet tosissaan.

Jotkut lääkärit on tosi asenteellisia. Ja oon huomannut, että täällä Oulun alueella on tiettyyn uskontokuntaan kuuluvia lääkäreitä, jotka ajattelee raskaana olemisen ja synnytyksen olevan niin arkista ja kuuluvan kaikkine vaivoineen naisen elämään, että eivät ota tosissaan mitään vaivoja niihin liittyen. 🫤 Mulla on silikonit ja muutaman kerran niihin on liittynyt huolta, niin oon saanut tosi nihkeää palvelua.

Asun itse tässä Oulun lähellä ja meillä on onneksi ollut tosi kivat neuvolalääkärit. Sellaisia nuorempia, jotka ottaneet tosissaan.
Olen samaa mieltä. Täällä on ihan tuurissaan noiden lääkäreiden kanssa.

Ensimmäinen neuvola ohi ja hyvä fiilis jäi 🤩 terveydenhoitaja oli oikein ihana ja asiallinen, mutta seuraavalla kerralla saa taas jännittää kun terveydenhoitaja vaihtuu 🙄 täällä päin kun näin kesäsin on pienemmillä paikoilla kesäsulkuja ni hoitajat työskentelee eri paikoissa ja miunkin neuvola siirtyy jatkossa lähemmäs.

Näin ensikertalaisena koin käynnin oikein hyödyllisenä 👌 nyt pääsiskin sitten varailemaan labra-aikaa ens viikolle ja ensimmäistä ultraa n. kolmen viikon päähän 😍 ensimmäinen sokerirasitus olis myös luvassa samoihin aikoihin ultran kanssa. Sain myös painoindeksin ja ensikertalaisuuden perusteella suosituksen aloittaa mini-ASA viikosta 12 eteenpäin.

Ainiin ääh, sokerirasitukset myös on edessäpäin 😅 En kyllä nauti niistä yhtään varsinkaan pahoinvointisena, ja mun on pitänyt joka raskaudessa käydä kahdesti, kun isälläni on diabetes.

Ensimmäinen neuvola ohi ja hyvä fiilis jäi 🤩 terveydenhoitaja oli oikein ihana ja asiallinen, mutta seuraavalla kerralla saa taas jännittää kun terveydenhoitaja vaihtuu 🙄 täällä päin kun näin kesäsin on pienemmillä paikoilla kesäsulkuja ni hoitajat työskentelee eri paikoissa ja miunkin neuvola siirtyy jatkossa lähemmäs.

Näin ensikertalaisena koin käynnin oikein hyödyllisenä 👌 nyt pääsiskin sitten varailemaan labra-aikaa ens viikolle ja ensimmäistä ultraa n. kolmen viikon päähän 😍 ensimmäinen sokerirasitus olis myös luvassa samoihin aikoihin ultran kanssa. Sain myös painoindeksin ja ensikertalaisuuden perusteella suosituksen aloittaa mini-ASA viikosta 12 eteenpäin.
Mutta kivaa että ensimmäinen neuvola oli noin mukava kokemus! 😊

Mulle sanottiin neuvolassa että ei tarvi mennä sokerirasitukseen kun oon alle 40v uudelleen synnyttäjä, jolla ei ole ennen ollut raskausdiabetesta ja bmi on alle 25. Kysyin että onko noista alettu säästää jotenkin niin sanoi että ei kun ihan vanha ohjeistus tämä on. Joten toistaiseksi oon kuivilla sen suhteen.

Juu se bmi on aika iso tekijä. Mulla oli se viimeksi 27 ja ikä 35, niin piti käydä kerran, nyt ikä 37 ja bmi 30, niin pitää käydä kaks kertaa.

Muistaakseni mulla tulossa sokerirasitus keskiraskaudessa. Tai näin oli kirjattu. Olen ensikertalainen, joten ehkä siksi. Lähisuvussa ei diabetesta ja bmi mulla nippanappa 18. Ai niin ja ikää 34, joten sekin taitaa vaikuttaa.

Takaisin