Pottatreeni/ vaipasta luopuminen/ kuivaksi opetteleminen

Oon vähän myöhässä tässä keskustelussa, mutta mun pojan kuivaksi opettelusta voi lukea myös lapsi pitkään vaipoissa- ketjusta.

Esikoinen oli aikalailla tasan kaksi. Tajusi asian muutamassa päivässä. Sen jälkeen tuli vain muutamia vahinkoja lähinnä öisin.
Poika oli ihan oma lukunsa. Kaikkia keinoja kokeiltiin, palkitsemiset, kuuluisa kasvatustapa lahjonta, vaipat vain pois, potalle istuttamista säännöllisesti päivän aikana, supistajan kanssa suoraa pöntölle ym. Tuloksena vain tolkuton määrä lattian ja vaatteiden pesua sekä pissaisia mattoja.
Ei siitä mitään kyllä sanottu vielä nelivuotisneuvolassakaan, kun oli vaippa. Ilmeisen yleistä tänä päivänä.
Sitten hänelle ihan oikeasti tuli jokin ahaa-elämys. Alkoi käydä suoraa pöntöllä. Parin kuukauden ajan oli myös kaapissa keksipaketti, josta sai yhden keksin, kun sinne pönttöön jotain tuli. Edelleen täytyy muistuttaa vessakäynneistä joinain päivinä, mutta siinä kohtaa hän itse oli valmis. Oli pitkään sellainen huono äiti- fiilis, mutta sekin meni ohi. Siitä selvittiin sitten oikeaan aikaan ilman ylimääräistä taistelua. Ikää oli tässä kohtaa 4v ja 4 kk.

Oon vähän myöhässä tässä keskustelussa, mutta mun pojan kuivaksi opettelusta voi lukea myös lapsi pitkään vaipoissa- ketjusta.

Esikoinen oli aikalailla tasan kaksi. Tajusi asian muutamassa päivässä. Sen jälkeen tuli vain muutamia vahinkoja lähinnä öisin.
Poika oli ihan oma lukunsa. Kaikkia keinoja kokeiltiin, palkitsemiset, kuuluisa kasvatustapa lahjonta, vaipat vain pois, potalle istuttamista säännöllisesti päivän aikana, supistajan kanssa suoraa pöntölle ym. Tuloksena vain tolkuton määrä lattian ja vaatteiden pesua sekä pissaisia mattoja.
Ei siitä mitään kyllä sanottu vielä nelivuotisneuvolassakaan, kun oli vaippa. Ilmeisen yleistä tänä päivänä.
Sitten hänelle ihan oikeasti tuli jokin ahaa-elämys. Alkoi käydä suoraa pöntöllä. Parin kuukauden ajan oli myös kaapissa keksipaketti, josta sai yhden keksin, kun sinne pönttöön jotain tuli. Edelleen täytyy muistuttaa vessakäynneistä joinain päivinä, mutta siinä kohtaa hän itse oli valmis. Oli pitkään sellainen huono äiti- fiilis, mutta sekin meni ohi. Siitä selvittiin sitten oikeaan aikaan ilman ylimääräistä taistelua. Ikää oli tässä kohtaa 4v ja 4 kk.
Kiitos kun jaoit tämän. ❤️ Meidän 5v autistinen sekä non verbaali tyttö on edelleen vaipoissa, mutta harjoittelee hienosti itse ja käy pöntöllä istumassa ja kokeilemassa. On kokeiltu puhaltaa lihasten rentouttamiseksi muttei vielä toimi. Ajan kanssa.

Meillä lapsi nyt noin 1v. 8kk ja huvikseen kokeiltiin jättää vaipat hereillä ollessa jo pois. Ollaan viety lasta potalle säännöllisesti jo vuoden verran ja välillä vaippa ollut viime aikoina pottailujen välissä kuiva ja lapsi on alkanut kevään ja kesän mittaan huomata, kun pissa tulee (koskee kädellä vaippaan). Lapsi oppi nyt myös sanomaan "potta" ja on alkanut välillä osoittaa vaippaa, kun sinne on tulossa jotain.

Kolmas päivä vaipatta ja enpä tiedä, mahtaako tämä sittenkään vielä onnistua. Lapsi pissaillut nyt noin tunnin välein ja pahimmillaan tullut puolenkin tunnin välein pikkuliruja 🫣 Yllättävän hyvin hän on kertonut pissahädästä tai mennyt itse potalle, kun potta pidetty koko ajan näköetäisyydellä. Muutamat pissat on tullut lattialle. Ekana päivänä pidettiin housuja ja lapsi pissaili koko ajan housuun... paljain pyllyin tajusi jutun juonen, mutta ei taida kuivana pysyminen onnistua noin tiheällä pissaamisvälillä. En tiiä, jatkaisiko näin vai luovuttaisiko ja palaisi vappoihin. 🤷‍♀️ Rasittaa, kun ei voi mennä minnekään ja pitää olla koko ajan pottavalmiudessa ja siivoamassa.

@Mem toimisiko jos kotona jatkatte harjoituksia, mutta ulos tai ainakin kauemmas kotoa lähtiessä laittaisi vaipan? Silloin harjoittelu ei sitoisi potan ääreen. Voi kyllä myös olla, ettei lapsi vain vielä ole ihan valmis. Tai sitten voi olla että samalla tyylillä jatkamalla alkaa toimia paremmin. Sen voi tietää varmasti vain kokeilemalla, mutta tuskin on myöskään haittaa siirtää harjoittelua myöhemmäksi jos ei nyt tunnu toimivan.

Takaisin