Kodin ja päiväkodin arvoristiriidat

@Rouva W tuohan se varmaan on, että ihan kaiken ei vielä tarvitse mennä sinne juurisyihin vaan ne menevät ymmärrykseen sitten sen kasvun kautta.

Mutta lapset ovat kyllä hyvin erilaisia siinä mihin kiinnittävät huomiota. Meilläkin on esimerkiksi varsin monikulttuurinen kasvuympäristö, mutta silti kyllä kaikki käydään läpi mikä on erilaista tai samanlaista. 😅 minkä värinen iho, hiukset, silmät ja onko suorat vai kiharat hiukset tai ei hiuksia ollenkaan, onko partaa tai tatuointeja jnejne. Lapsi on kuin kävelevä tietokone, joka käsittelee dataa ääneen asia kerrallaan. 😂 Ihan samalla tavalla käydään läpi mitä löytyy rakennuksista tai mitä autoja, junia, lentokoneita näkyy. Eli vaikka näkee erilaisia asioita niin ei se poista sitä niiden erilaisuutta vaan tuntuu, että päinvastoin korostaa sitä ja se luo niitä miksi kysymyksiä.

Tänään tuli totutun yhden roskakuskin sijaan kaksi ja minun olisi pitänyt tietää miksi. "Ehkä tuo toinen opettaa tuota toista." "Miksi?" Jos se toinen ei vielä osaa." "Mutta miksi se ei osaa?" "Jos se ei ole tehnyt vielä kauaa tuota työtä." "Miksi se ei ole tehnyt?" "Jos se teki jotain muuta työtä aiemmin." "Oliko myyjä?" "Voi olla. Tai vaikka sähkömies." "Tai jos se oli vaikka myyjä." "Vaikka". "Oli se myyjä aiemmin." "Voi olla." "Joo. Sitten se halusi tyhjentää meidän roskiksen." 😆
Siis ihania keskusteluja kaiken kaikkiaan ja ihanaa, kun toinen on niin utelias, mutta edes joskus se ensimmäinenkin vastaus voisi kelvata. 😁
Tuo on kyllä ihan totta, lapset kiinnittää tosi paljon eri asioihin huomiota. Tai ainakin mitä mainitsee. Meidän lapsi harvoin kommentoi tai kysyy kenenkään ulkonäöstä. Toki harvoin jos se tapahtuu niin kysymys kysytään henkilöltä itseltään hyvin spontaanisti 🫣 koneet, rakennukset ja mihin kukakin on menossa tai tulossa ja tekemiset, mietitään kyllä tarkkaan.

Miksi kysymyksiä täälläkin viljellään, ei toki tuossa mittakaavassa mutta veljen lapselta kokenut. On raskas vaihe🫣 meillä kysellään miksi kysymyksiä noin niinkuin kaikesta, onneksi ketjutusta ei sentään tapahdu. Miksi äiti syöt? Miksi menet kauppaan? Miksi menit vessaan? Miksi tuo auto kääntyi tuonne? Miksi tuo ihminen ostaa leipää? Miksi tuolla on valkoinen auto?😅

Yks tapa noihin miksi kysymyksiin (ehkä Montessori koulusta kuulin mutta en oo varma) on heittää pallo takaisin lapselle. Esim just et miks tuolla on valkoinen auto -> niin, miksihän, mitä sä arvelet? Pääsee ite monesti helpommalla ja toisaalta kehittää lapsen omaa ajattelukykyä.

Yks tapa noihin miksi kysymyksiin (ehkä Montessori koulusta kuulin mutta en oo varma) on heittää pallo takaisin lapselle. Esim just et miks tuolla on valkoinen auto -> niin, miksihän, mitä sä arvelet? Pääsee ite monesti helpommalla ja toisaalta kehittää lapsen omaa ajattelukykyä.

Mä käytän tätä usein, eli annan lapsen pohtia syitä minne auto on menossa, miksi on menossa ym. Kun ei vaan jaksa keksiä vastauksia, vaan juuri pääsee helpommalla. Meillä on alettu nyt 3v kyselemään, että "mitä tässä lukee?". Muutama kuukausi alettu pohtimaan, että mistä hän on tullut (käydään koko suku läpi). Aluksi sanottiin, että hän on tullut meistä vanhemmista, samanlailla käyty kaikki läpi. Kirjat ei tästä aiheesta kiinnostanut, mutta sitten kiinnostanut katsoa kirjasta minne ruoka menee, minne kakka menee ym. Avaruuttakin ollaan ihmetelty, siihen sattui kotoa jo löytymään luukkukirja.

Tämä on ihan hyvä, mutta lopputulos on vaan välillä vähän vääristynyt maailmankuva. 😆 Se mikä välillä tapahtuu on, ettei lapsi luovu siitä keksimästään vääristyneestä maailmankuvasta millään perusteilla, jos sitä yrittää sitten oikaista. 😅

Mutta ehdottomasti hyvä kannustaa mielikuvituksen käyttöön ja antaa myös oman ajattelun kehittyä!

Tämä on ihan hyvä, mutta lopputulos on vaan välillä vähän vääristynyt maailmankuva. 😆 Se mikä välillä tapahtuu on, ettei lapsi luovu siitä keksimästään vääristyneestä maailmankuvasta millään perusteilla, jos sitä yrittää sitten oikaista. 😅

Mutta ehdottomasti hyvä kannustaa mielikuvituksen käyttöön ja antaa myös oman ajattelun kehittyä!

Ehkä se ei ole niin vakavaa jos 3-vuotiaalla ei ole täydellinen ymmärrys maailmasta 😅

Mä en ainakaan jaksa vastata loputtomaan miksi-tulvaan, joko sit käännän niin että lapsi saa pohtia tai sit vaan sanon siksi/en tiedä 😅

Ehkä se ei ole niin vakavaa jos 3-vuotiaalla ei ole täydellinen ymmärrys maailmasta 😅

Mä en ainakaan jaksa vastata loputtomaan miksi-tulvaan, joko sit käännän niin että lapsi saa pohtia tai sit vaan sanon siksi/en tiedä 😅
Kai tämä on jotain miun omaa katastrofiajattelua/ täydellisyydentavoittelua. 😂 Että lapsi päätyisi kuvittelemaan maailmassa olevan 27 sukupuolta tai uskomaan valkoisen rodun ylivaltaan, jos minä en onnistu kasvatustyössäni. 😅

Kai tämä on jotain miun omaa katastrofiajattelua/ täydellisyydentavoittelua. 😂 Että lapsi päätyisi kuvittelemaan maailmassa olevan 27 sukupuolta tai uskomaan valkoisen rodun ylivaltaan, jos minä en onnistu kasvatustyössäni. 😅
Ei hätää meillä on välillä ihan yhtä äärimmäisiä väitteitä vaikka ei juuri noita.😂 Jotenkin itse otan nuo paljon huumorillakin vaikka yritän myös korjata minkä jaksan ja voin. 😊 Ja välillä vain totean että "jaa jaa, ai niinkö"😂

Takaisin