Hankinnat vauvalle

Mulla on kaapissa jonkun verran esikoisen vanhoja vaatteita, sekä uudempia kirppareilta ostettuja.

Tilasin netistä kätkythälyttimen, meillä se oli myös esikoisella, ja kerran se hälytti yöllä herättäen, kun vauva oli ihan veltto eikä meinannut herätä ☹️😵‍💫. Tiedän että moni pitää turhana, mutta mulle se antoi mielenrauhaa, kun ei tarvinnut sängyn vieressä vahtia hengittääkö vauva.

Ei varsinaisesti vauvalle hankinta mutta tilasin kotidopplerin niin voin pahimpina ahdistuksen hetkinä kuunnella vauvan sykkeen. Ei viitsi joka viikko yksityiselle ultraan lähteä 🫣

Mä en edes tiennyt, että on olemassa kätkythälytin. :Eyes:

Kotidoppler kuulostaa kyllä kätevältä, varsinkin nyt kun oon säikytellyt itseäni omilla ajatuksilla vähän väliä. 😅

Mä en suosittelisi istuinta vastasyntyneestä koululaiseksi. Tai ainakaan itse en tiedä tuohon soveltuvaa hyvää istuinta 🤔 Turvakaukalo ensin vauvalle ja itse sen jälkeen suosittelen selkämenosuuntaan istuinta, jossa on isot pituus ja paino rajat ja, joka menisi jopa sinne koululaiseksi asti. Nämä ei sitten ole kääntyviä eikä ole telakkaa. Sitten tämän jälkeen erillinen turvavyöistuin. Eli omien lasteni ainakin haluan matkustavan mahdollisimman pitkään selkämenosuuntaan. Kolme istuinta pitäisi siis lapselle hankkia koko aikana. Jos oot Facebookissa, siellä on turvaistuinryhmä, josta löytyy hyvin tietoa.
Mutta tässä on aikaa niihin vielä perehtyä.

Okei, mihin tulisi kiinnittää huomiota että löytää hyvän? Nuo mitä katsoin olivat selkä menosuuntaan ja sitten myöhemmin käännettävissä. Niissä oli vastasyntyneelle jokin lisäpehmuste jonka avulla istuimen saa sopivan kokoiseksi. Mutta mietityttää kyllä ratkaisuna tuollainen. Samoin sitten ei siirretä kaukalossa vauvaa mihinkään vaan aina pois istuimesta, mikä kuulostaa jonkin verran rasittavalta. 🫠

Onneksi on aikaa, tää on tosi epämukavuusalueella. Onneksi netissä on kohtuullisesti tietoa, kunhan vaan sisäistäisi tätä jotenkin. 😊

Okei, mihin tulisi kiinnittää huomiota että löytää hyvän? Nuo mitä katsoin olivat selkä menosuuntaan ja sitten myöhemmin käännettävissä. Niissä oli vastasyntyneelle jokin lisäpehmuste jonka avulla istuimen saa sopivan kokoiseksi. Mutta mietityttää kyllä ratkaisuna tuollainen. Samoin sitten ei siirretä kaukalossa vauvaa mihinkään vaan aina pois istuimesta, mikä kuulostaa jonkin verran rasittavalta. 🫠

Onneksi on aikaa, tää on tosi epämukavuusalueella. Onneksi netissä on kohtuullisesti tietoa, kunhan vaan sisäistäisi tätä jotenkin. 😊
Ei omastakaan mielestä ole yksinkertaisin asia ja riippuu vähän, että mitä asioita vanhemmat painottaa ja pitää tärkeänä. Siksi vinkkasin tuota Facebookin Turvaistuimet -ryhmää, että siellä tietävät hyvin, mitkä istuimet on testattuja ja turvallisia.

Kaukalo on tosiaan vauvan kanssa kätevämpi liikutteluun. Itsekään en ole täysin tyytyväinen meidän kaukaloon, joka siis on esikoiselle hankittu. Me haluttiin silloin kallistettava ja sillä valittiin tuo, mutta näitäkin on ehkä tullut parempia sen jälkeen. Meidän kaukalo on aika raskas. Kaukaloissa monet miettii tuotakin turvallisuuden lisäksi, että millainen on kantaa.

Turvaistuimista varsinkin löytyy tuolta ryhmästä hyvät listat suosituksista ja myös aina tietyn istuimen nimellä keskusteluja. Eli sieltä voi tarkistaa, mitä tietoa muilla on harkitsemastaan istuimesta. En ainakaan itse koe erityisen helppona vain itse löytää netistä, mikä olisi turvallinen ja omiin tarpeisiin hyvä vaihtoehto. Ja moni tosiaan haluaa tuollaisen ovelle kääntyvän. Niissä miettisin sitä, että missä iässä on valmis kääntämään lapsen kasvot menosuuntaan. Toiset hankkii tuon jälkeen vielä pidempään selkä menosuuntaan menevän istuimen. Sama on noiden käännettävien istuimien kanssa, että lapsi voi olla vielä aika pieni, kun pitäisi kääntää kasvot menosuuntaan.

Yksi mihin kannattaa tutustua on, että mitä pidetään luotettavina turvaistuin valmistajina ja mitä luokitellaan ns. marketti-istuimiksi, jotka ei ole niin turvallisiksi todettuja.

Mä en suosittelisi istuinta vastasyntyneestä koululaiseksi. Tai ainakaan itse en tiedä tuohon soveltuvaa hyvää istuinta 🤔 Turvakaukalo ensin vauvalle ja itse sen jälkeen suosittelen selkämenosuuntaan istuinta, jossa on isot pituus ja paino rajat ja, joka menisi jopa sinne koululaiseksi asti. Nämä ei sitten ole kääntyviä eikä ole telakkaa. Sitten tämän jälkeen erillinen turvavyöistuin. Eli omien lasteni ainakin haluan matkustavan mahdollisimman pitkään selkämenosuuntaan. Kolme istuinta pitäisi siis lapselle hankkia koko aikana. Jos oot Facebookissa, siellä on turvaistuinryhmä, josta löytyy hyvin tietoa.
Mutta tässä on aikaa niihin vielä perehtyä.
Samaa mieltä! Mun mielestä tää on semmonen asia, jossa turvallisuuteen kannattaa todellakin satsata. Meidän kaikki istuimet ja -turvakaukalot on olleet/ovat sellaisia, jotka on läpäisseet ruotsalaisen Plus-testin, joka on tarkin testi ja ainoa, joka mittaa monipuolisesti niskaan kohdistuvaa kuormitusta. Ja välttämättä plus-testin läpäisseet istuimet eivät ole sen kalliimpia, osa on edullisempikin kun sellainen, joka ei ole läpäissyt testiä. Testistä ei tule arvosanoja, vaan istuin/turvakaukalo joko läpäisee tai ei läpäise testiä.

Pienelle vauvalle turvallisin vaihtoehto on turvakaukalo. Siinä myös asento on tarpeeksi kalteva ja vauva on helppo napata mukaan kaukaloineen päivineen nukkuvana. Kannattaa hankkia telakallinen kaukalo ja sellainen, jonka saa rattaiden runkoon kiinni joko adaptereilla tai ilman, se on superkätevää 😊 Sitten myöhemmin (meillä yksivuotiaana ollut ajankohtaista aikaisintaan, on pienikokoisia lapsia) sitten hankkia juuri tuota selkämenosuuntaan turvaistuinta, joka voi mennä hyvinkin pitkään. Se ei ole ongelma, vaikka lapsen jalat isompana olisikin koukussa. Me ostettiin juuri uusi istuin kuopukselle(/esikoiselle menee kelle vaan meidän lapsista), vaikka 4v esikoinen ikänsä puolesta voisikin mennä jo kasvot menosuuntaan, mutta mitat ei pienikokoisena riitä. Hän pienikokoisuutensa vuoksi voisi mennä vielä koululaiseksikin asti selkämenosuuntaan olevaan istuimeen, joten ainakin meillä nämä on pitkäikäisiä hankintoja.

Ohjeita istuinviidakkoon voi etsiä mm. Turvaistuinblogista, jota ei tosin enää päivitetä.

Meidän ei juurikaan tarvitse tehdä vauvalle hankintoja, kun kolmelta aikasemmalta lapselta on tallessa kaikki 😊 Toki jos sukupuoli on eri, niin sitten jotakin vaatetta. Ja turvakaukalo pitää hankkia uusi, koska se tipahti niin korkealta, ettei ole enää varmuudella turvallinen. Sitten raskauden loppumetreillä - joa sinne päästään - sitten tietenkin kaikkia vaipat, tutit sun muut 😊

Turvaistuimiahan testataan laajasti muutenkin, kuin plus-trstillä. Se pelkästään ei kerro kaikkea. Esim istuimet, jotka voi kääntää, voivat olla ihan yhtä turvallisia selkä menosuuntaan, mutta koska niissä on se ominaisuus, että lapsen voi laittaa kasvot menosuuntaan, niitä ei edes testata, jottei se anna väärää kuvaa siitä, miten on turvallista matkustaa. Meidän käännettävä istuin menee ainakin n.4 v asti selkä menosuuntaan, sitten ostetaan viimeistään uusi. Tosin kun tämä on toinen lapsi, niin esilkoinen saattaa saada aikaisemmin jo uuden istuimen, sitten kun pääsee itse kiipeämään sinne, ei tarvi olla enää käännettävä, ja tämä siirtyy sitten helmikuiselle.

Kiitos @Mörkki86, @Eepukka ja @problemsolved ! Näistä on jälleen kerran todella paljon apua. 😊 Face on ongelma, mutta nää muut pitää tutkia. En ollut kuullutkaan Plus testistä ja on hyvä tietää myös tuosta miten siihen valikoidaan tuotteet. Pelkästään lukemalla tuotekuvauksia on tosiaan ihan mahdotonta tehdä päätöksiä.

Sitä Facebookin ryhmää ylläpitää just tuon Turvaistuinblogin pitäjä eli varmasti sieltä löytyy hyvää tietoa. Itse en ole siihen tutustunut.

Sitä Facebookin ryhmää ylläpitää just tuon Turvaistuinblogin pitäjä eli varmasti sieltä löytyy hyvää tietoa. Itse en ole siihen tutustunut.
Aivan, hän on siis siirtynyt sinne, siksi kai se blogi onkin hiljentynyt 😊 En ole itsekään siihen tutustunut, mutta pitänee jossain vaiheessa.

Itse en ole kokenut kääntyvälle turvakaukalolle tarvetta. Kuitenkin kuljetin murua pienenä kaukalossa paikasta toiseen ja otin kaukalonkin aina sisälle, jossa sitten irrotin ja kiinnitin vauvan kaukalosta/kaukaloon.

Telakka tosin on minusta todella hyödyllinen! Helpottaa ja nopeuttaa siirtymiä ihan tosi paljon, kun ei tarvitse turvavöiden kanssa pelata.

Takaisin