Hankinnat vauvalle

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Me käytettiin kestoja esikoisella jostain olikohan puolitoistakuukautisesta suunnilleen siihen asti, ku itse palasin töihin (esikoinen n. 10 kk), sen jälkeen ei sitten enää itsellä aika ja jaksaminen tuntuneet riittävän, ku se niiden pesu ja täyttö oli lähinnä minun juttuni ollut. Mutta siihen saakka toimivat kivasti meillä kyllä! Ja suosittelen muitakin kokeilemaan, jos yhtään kiinnostaa. Niitä kyllä tosiaan löytää melko hyvin käytettynä, mutta kannattaa ensiksi perehtyä asiaan, ettei tuu ostaneeksi toimimatonta tavaraa 😅 Ovat kuitenkin kulutustavaraa eivätkä ikuisesti kestä, lisäksi pelkkä säilytys jo voi haurastuttaa tiettyjä osia (vaikka kuminauhat).

Mikähän ois semmonen realistinen aika vaunujen hankintaan? Noin pari kk ennen laskettua aikaa? En haluais liian aikasin ostaa jos sit kävis jotain ikävää. Tarkoitus ois edullisesti käytettynä löytää.

Ikeasta oon katellu hoitopöytää/lipastoa, mut ei vielä oikee aika senkään hankintaan 😄
Kyllä siinä joskus rakenneultran jälkeen itse ainakin uskaltaisin alkaa katsella 😄

Mikähän ois semmonen realistinen aika vaunujen hankintaan? Noin pari kk ennen laskettua aikaa? En haluais liian aikasin ostaa jos sit kävis jotain ikävää. Tarkoitus ois edullisesti käytettynä löytää.

Ikeasta oon katellu hoitopöytää/lipastoa, mut ei vielä oikee aika senkään hankintaan 😄
Käytetyt saattaa mennä nopeastikin eli jos näkee käytettynä jotain aivan ihanaa niin kannattaa ostaa heti. Sit voit laittaa esim toriin suosikkeihin vaunuja ja tarkkailla miten nopeasti ne katoaa niin saat arviota alueesi kiinnostuksesta vaunuihin.

Jos mietit että onko vaunut kuinka välttämättömät vastasyntyneelle niin ei ne oikeastaan oo. Vastasyntynyt talvivauva ei oikeastaan tarvi vaunuja pariin ekaan viikkoon elämänsä aikana jos teillä on auto ja turvakaukalo. Jos ei oo autoa niin ostaisin noin kuukauden ennen laskettua aikaa viimeistään vaunut. Talvivauvan kanssa pääsee luultavasti aika huonosti ulos muilla kuin autoilla alkuun niin jos niillä vaunuilla ei ole tarkoitus ajella sisällä niin ei niillä kovin kiire oo. Kaupassa käydessä turvakaukalon voi nostaa kärryihin jos ei halua laittaa aivan pientä vauvaa sellaiseen turvaistuimeen kärryissä.

Eli ei stressiä vaunujen löytämisen suhteen sanoisin. Paitsi tietty jos haluat ostaa jotkut tietyt käytettynä niin se voi olla vaikeampaa. Ite metsästin lähes 1,5 vuotta että sain täydelliset vintage taaperon vaunut 😁

Ollaan varmasti jossain kohtaa hankkimassa vaunut ja jotain kantoliinoja ja -reppu. Ilmeisesti trikooliina voisi olla ihan pienen kanssa helppo.

Mietityttää kyllä eniten sellainen hassu juttu, et normaalisti mä pyöräilen kaikki matkat. Luulen, et sen takia ekat reilu puoli vuotta on raivostuttavat, koska pienen vauvan kanssa voi ymmärtääkseni vain kävellä tai autoilla. Periaatteessa moneen paikkaan on meiltä 2-3 km, joka on käveltävissä, mutta vähän puuduttavaa ja hidasta kun on tottunut polkemaan.

Oon miettinyt kuormapyörän ja pyöräkärryn välillä ja luulen, että olen päätymässä pyöräkärryyn, koska se on tavallaan monipuolisempi ja melko rapsakasta hinnasta (uutena) huolimatta selvästi edullisempi.

@Goofy Onpa ihanaa et mummo innostui neulomaan hyödyllisiä! Mä kävin eilen kehräämöllä ja ostin kaksi kiekkoa hahtuvaa varastoon 😊 Googlasin vähän ohjeitakin jo.

Ollaan varmasti jossain kohtaa hankkimassa vaunut ja jotain kantoliinoja ja -reppu. Ilmeisesti trikooliina voisi olla ihan pienen kanssa helppo.

Mietityttää kyllä eniten sellainen hassu juttu, et normaalisti mä pyöräilen kaikki matkat. Luulen, et sen takia ekat reilu puoli vuotta on raivostuttavat, koska pienen vauvan kanssa voi ymmärtääkseni vain kävellä tai autoilla. Periaatteessa moneen paikkaan on meiltä 2-3 km, joka on käveltävissä, mutta vähän puuduttavaa ja hidasta kun on tottunut polkemaan.

Oon miettinyt kuormapyörän ja pyöräkärryn välillä ja luulen, että olen päätymässä pyöräkärryyn, koska se on tavallaan monipuolisempi ja melko rapsakasta hinnasta (uutena) huolimatta selvästi edullisempi.
6kk ikä on aikaisin mitä lasta voi laittaa pyörän kyytiin. Silti kannattaa miettiä lapsi kohtaisesti että onko tällä tarpeeksi lihasvoimaa kannattelemaan itseään kun pyörä tärisee. Se tärinä saa lapsen valumaan läjään ja voi sattua kipeää. Autoissa on jouset, mutta pyörässä ei. Kannattaa olla tosissaan varovainen kaikkien kuoppien ja kynnysten kanssa kun pienet tuppaa olemaan sellaisia räsynukkeja miltei.

Kuormapyörän ehdoton etu on se että lapsi on sun edessä, niin näet että alkaako hän tärinästä painua kasaan ja millaiset ilmeet lapsella on. Meillä on kuormapyörä ja mun 1 vuotias selkeästi koki kivuliaaksi pyöräilyn, jos en ajanut tosi hitaasti (17km/h oli sopiva mun testauksessa) ja tukenut häntä huolella pehmusteilla kaikilta suunnilta.

Myös 1 vuotiaalle on jo tosi vaikea löytää kypärää ja niskat on koetuksella kun se kypärä on suhteessa massiivinen lapseen.

Tän ei ollut tarkoitus olla lainkaan masentava tai pyöräilyä torjuva. Enemmän vain kokemusta että mitä kannattaa miettiä. Meilläkin lähti lopulta hyvin pyöräily toimimaan just 1 vuotta täyttäneen kanssa kunhan viilailtiin yksityiskohtia ja aloitettiin pikku matkoista. Mutta pakko myöntää tää toka kesä on paljon helpompi kun lapsi pystyy kannattelee itseään paljon paremmin verrattuna viime kesään.

Hyviä ajatuksia @Suskikitten 😊 Jos hankitaan pyöräkärry, niin kyllä sit sellainen, missä on kunnon jousitukset. Todennäköisesti sen kanssa kun saattaa tulla juostua tai ulkoiltua pitkin pururatoja ja maastoreittejä. Mut just toi kypäräasia ja lapsen mukavuus on tärkeitä huomioita.

Toivon et raskaus ei rajoita omaa pyöräilyä, vaikka toki parin vuoden takaisen kaatumisen jälkeen liukkaat on vähän pelottaneet. Jouduin kaatumisen jälkeen kulkemaan pari kuukautta kävellen ja se oli jokseenkin raskasta, askelia tuli helposti joku 15 000 ja aikaa kului ihan hirveästi enemmän kuin yleensä. Toki raskaana autoilu on mahdollista, ton kaatumisen jälkeen ei ollut kun käden kipu teki esim. vaihteiden vaihtamisesta mahdotonta.

Hyviä ajatuksia @Suskikitten 😊 Jos hankitaan pyöräkärry, niin kyllä sit sellainen, missä on kunnon jousitukset. Todennäköisesti sen kanssa kun saattaa tulla juostua tai ulkoiltua pitkin pururatoja ja maastoreittejä. Mut just toi kypäräasia ja lapsen mukavuus on tärkeitä huomioita.

Toivon et raskaus ei rajoita omaa pyöräilyä, vaikka toki parin vuoden takaisen kaatumisen jälkeen liukkaat on vähän pelottaneet. Jouduin kaatumisen jälkeen kulkemaan pari kuukautta kävellen ja se oli jokseenkin raskasta, askelia tuli helposti joku 15 000 ja aikaa kului ihan hirveästi enemmän kuin yleensä. Toki raskaana autoilu on mahdollista, ton kaatumisen jälkeen ei ollut kun käden kipu teki esim. vaihteiden vaihtamisesta mahdotonta.
Ite oon silmäillyt thule chariot sport 2 kärryjä, koska ne vaikuttaa tosi monipuoliselta. Oon käsityksessä että ne on tasaisesti kulkevat ja käyvät kans maastoon sekä hiihtoon oikeilla lisävarusteilla. Olisin ostanut ne jos ei olisi kuormapyörää.

Voi kans olla että ostan just tuollaiset double malliset hiihtoon, koska kärryt kulkee suksilla tasaisemmin kuin ahkio ja ei pilaa latua niin herkästi kuin ahkio. Mutta tää on murhe vasta parin vuoden päästä. Ens talvi mennään vielä mun diy pulkka-ahkiolla täällä etelässä jos uusi vauva+kelit sallii. Pohjoisen mummolassa on sit mun ahkio, johon mahtuu kaksi muksua kivasti kyytiin. Tosin veikkaan että sää ei tuu sallimaan vielä ens talvena ulkona hiihtoretkeilyä.

Mun ymmärtääkseni suositus pyöräilyyn on 1 v. Toki eri asia, jos laatikkopyörä ja siellä turvakaukalo. Muuten se tärinä voi tehdä pahaa ja tosiaan joku aika menee, että vauva osaa itseään mitenkään kannatella. Me varovasti kokeiltiin kuopuksen kanssa pyöräilyä ehkä 10 kk iässä. Meillä sellainen halpa thulen kärry. Mutta itse en ainakaan edes haaveile vauvan kanssa pyöräilystä vielä ensi kesänä.

Muuten pyöräily vähän jännittää itseäkin. Kuljen kanssa paljon pyörällä ja kuskaan lapsia. Bussilla (ja kävellen) toki pääsee myös töihin ja päiväkotiin. Mutta tuntuu vähän ärsyttävältä kun meiltä reilu 2 km päiväkodille, sitten stoppi ja ja siitä vielä reilu km töihin. Matkat joo lyhyet, mutta pyörällä menee tosi nopeasti ja sujuvasti vs. bussilla tai kävellen. Ja jos liitoskivut kovat, niin kävely tuskin kovin realistinen vaihtoehto. Viime raskaudessa en oikeastaan pyöräillyt raskauden puolivälin jälkeen, koska liitoskipujen takia pyörän selkään pääseminen teki kipeää ja se tärinä teki mulle pahaa. Koko loppupäivän oli sitten aina vatsa kipeänä. Nyt oon toki pyöräillyt muutenkin enemmän ja ehkä pitäis vaan rauhallisemmin polkea, ni tärinä ei ois niin pahaa. Mutta tällä kokemuksella, en myöskään itse vauvaa kovin pienenä tärylle altistaisi.

Käytetyt saattaa mennä nopeastikin eli jos näkee käytettynä jotain aivan ihanaa niin kannattaa ostaa heti. Sit voit laittaa esim toriin suosikkeihin vaunuja ja tarkkailla miten nopeasti ne katoaa niin saat arviota alueesi kiinnostuksesta vaunuihin.

Jos mietit että onko vaunut kuinka välttämättömät vastasyntyneelle niin ei ne oikeastaan oo. Vastasyntynyt talvivauva ei oikeastaan tarvi vaunuja pariin ekaan viikkoon elämänsä aikana jos teillä on auto ja turvakaukalo. Jos ei oo autoa niin ostaisin noin kuukauden ennen laskettua aikaa viimeistään vaunut. Talvivauvan kanssa pääsee luultavasti aika huonosti ulos muilla kuin autoilla alkuun niin jos niillä vaunuilla ei ole tarkoitus ajella sisällä niin ei niillä kovin kiire oo. Kaupassa käydessä turvakaukalon voi nostaa kärryihin jos ei halua laittaa aivan pientä vauvaa sellaiseen turvaistuimeen kärryissä.

Eli ei stressiä vaunujen löytämisen suhteen sanoisin. Paitsi tietty jos haluat ostaa jotkut tietyt käytettynä niin se voi olla vaikeampaa. Ite metsästin lähes 1,5 vuotta että sain täydelliset vintage taaperon vaunut 😁
Tämä oli hyvä vinkki! Kiitos!

Oon ultran jälkeen uskaltautunut hankkimaan torista jo ihanan kantoliinan sekä baby björnin sitterin.

Tämä ei ole varsinaisesti hankinta vain vauvalle, mutta ollaan alettu miettiä myös kämpän vaihtoa. En ole muutenkaan ollut nykyisen kämpän suuri fani olemattoman äänieristyksen takia, mutta nyt tuli mieleen että saattaa käydä haastavaksi kun asumme ylimmässä kerroksessa ja talossa ei ole hissiä. Ulkovälinevarastotkin ovat tupaten täynnä eikä ole aina takeita mahtuisiko sinne vaunut.

Teillä joilla on jo lapsia, onko kokemusta 1. asumisesta hissittömässä talossa pienen vauvan kanssa, ja 2. muutosta raskauden jälkipuoliskolla? En usko että saataisiin muuttoa järjestettyä ennen kuin vikalla kolmanneksella. Painavia juttuja ei tietenkään voi enää kanniskella mutta mietin että on se muuttaminen, muuttosiivous jne muutenkin raskasta puuhaa.

Minullakin kovasti sormet syyhyäisi hankintoja tekemään, mutta pakotan itseni vielä odottamaan tuon nt-ultran, ja silloin sopivasti pahimmat riskiviikot myös ohi.

Toki isommat kalustehankinnat tarkoitus sitten pari kk ennen la:ta, mut muuta tarviketta ajattelin pikkuhiljaa alkaa hamstraamaan 😀

Mä oon varovasti selannut torista asioita ja miettinyt et pitäisikö vähän yllyttää puoliso tekemään vauvatarvike-exceliä, et ois helpompi miettiä mitä tarvii. Lopulta aika suppeita noi varustelistat vaikutti, ilmeisesti ehkä turvakaukalo, vaunut ja mahdollisesti vauvatuellinen syöttötuoli (tripp trapp) saattaisi olla hintavimmat mitä oon nyt katsellut. Ystävä kehui myös vuokrattavaa vaavisänkyä.

Teillä joilla on jo lapsia, onko kokemusta 1. asumisesta hissittömässä talossa pienen vauvan kanssa, ja 2. muutosta raskauden jälkipuoliskolla? En usko että saataisiin muuttoa järjestettyä ennen kuin vikalla kolmanneksella. Painavia juttuja ei tietenkään voi enää kanniskella mutta mietin että on se muuttaminen, muuttosiivous jne muutenkin raskasta puuhaa.
Kummastakin kokemusta. Asumme käytännössä neljännessä kerroksessa ilman hissiä. En oo kokenut tätä lainkaan ongelmaksi ja veikkaan että ette varmaan tekään jos ootte tottunut muutenkin kävelee portaita. Tietty on päiviä että lasta ei oo tuntunut jaksavan kantaa kun oltiin jossain yhden vuoden tienoolla. Sit joku saattaisi kokea epämotivoivana lähteä kotoa, mutta me ollaan lähdetty koko lapsen iän ajan päivittäin ulkoilee kun koko perhe alkaa käydä kierroksilla jos puolet porukasta ei oo ollut ulkona.

Miinuksena on se että lapsen joutuu kantaa unessa asuntoon. Niitä rattaita ei saa fiksusti raahattua portaita ja en yrittäisi edes. En tiiä että koulutinko lapseni nukkuu missä ja miten vain vai onko synnynnäinen ominaisuus, mutta omani ei herää juuri mihinkään niin oli tosi helppo kantaa asuntoon vaunuista. Sit kaverini samana vuonna syntynyt lapsi on ihan päinvastainen että jos joku hengittää väärin siinä lähellä niin ne unet oli sit siinä. Eli jos sattuisi lapsi, joka herkkä uninen, niin siinä on sit miettiminen että miten lapsen nukahtaessa kärryyn tehdään.

Puolivälissä raskautta vielä muuttaa helposti, koska se on sellainen touhukas vaihe. Ite aika kevyesti tempaisin siinä vaiheessa vielä vanhalta kämpästä uuteen tavaraa kun rempan takia muutettiin pari kuukautta. Loppu raskaudesta niin ei kannata odottaa välttämättä että saa aikaiseksi juuri mitään, koska vatsa on iso, painopiste on ihan viturallaan niin on vaarallista kantaa mitään portaissa ja sit kaikki nivelet ja lantio on ihan löystyneet, niin liikkuminen on vaivalloista. Pelkästään kävellessä portaita ilman mitään viimeisillään raskaana on riski että polvi tai nilkka taittuu kun nivelet on niin löysät. Että loppuraskaudessa muuton aikana se raskaana olija voi tehdä jaksamisen mukaan sellaista kevyttä siivoustyötä, voi ohjeistaa muuton kantoa tekeviä ja olla sellainen moraalinen tuki esim ruoan hakemisen muodossa.

Muokattu viimeksi:
Mä oon varovasti selannut torista asioita ja miettinyt et pitäisikö vähän yllyttää puoliso tekemään vauvatarvike-exceliä, et ois helpompi miettiä mitä tarvii. Lopulta aika suppeita noi varustelistat vaikutti, ilmeisesti ehkä turvakaukalo, vaunut ja mahdollisesti vauvatuellinen syöttötuoli (tripp trapp) saattaisi olla hintavimmat mitä oon nyt katsellut. Ystävä kehui myös vuokrattavaa vaavisänkyä.
Kannattaa myös kattoa tapaus ja perhe kohtaisesti mitä tarvii. Alkuun vuokrattavat asiat voi olla tosi hyvä niin näkee tuleeko käyttöä. Ja aina voi vuokrata kans kokeiluun uudestaan asioita kun eri iässä toimii eri asiat paremmin 😁

@Suskikitten Vuokraaminen voi olla kyllä ihan hyvä idea. En vaan tiedä et mistä lähteä etsimään vuokrapalveluita pikkukaupungissa 🤔 Toki noi vaavisängyt esimerkiksi oli postitse toimitettavia.
Mietityttää myös et löytyykö niitä asioita käytettynä sit vauva kainalossa 😅 Puoliso ei oo niin harjaantunut tori- ja kirppiskyttääjä kuin mä, se ostaa aina kaupastakin just sen tietyn asian mikä on ostoslistalla. Mut jotain vauvajuttuja varmasti voidaan saada lähipiiristäkin, eikä oo järkeä ostaa mitään ennen kuin ne on selvillä.

@Suskikitten Vuokraaminen voi olla kyllä ihan hyvä idea. En vaan tiedä et mistä lähteä etsimään vuokrapalveluita pikkukaupungissa 🤔 Toki noi vaavisängyt esimerkiksi oli postitse toimitettavia.
Mietityttää myös et löytyykö niitä asioita käytettynä sit vauva kainalossa 😅 Puoliso ei oo niin harjaantunut tori- ja kirppiskyttääjä kuin mä, se ostaa aina kaupastakin just sen tietyn asian mikä on ostoslistalla. Mut jotain vauvajuttuja varmasti voidaan saada lähipiiristäkin, eikä oo järkeä ostaa mitään ennen kuin ne on selvillä.
Jep, sukulaisilta ehdottomasti helpoin lainata. Tokihan voi ostaa käytettynä ja myydä sitä uudestaan jos olikin toimimaton valinta. Ite en vain tee tuota myymistä kun irvistän jo valmiiksi kuvitellessani miten vaikeita ihme "ostajia" on... Ehkä mun alueella on vain huono kulttuuri käytetyn tavaran oston suhteen. Vien tavarani aina lahjoitukseen suoraan kun en enää jaksa yrittää myydä.

Ja siis vauva kainolassa asioiden hankkiminen on ollut omasta mielestäni ihan kätevää. Meidän tapaus kun tuli kotiin, niin mies oli leikannut Bilteman muutto laatikosta hälle ensi sängyn ja teipannut reunat. Oikea sänky tuli kuukausi myöhemmin kun kyseessä oli sukuperintökehto ja mun vanhempien piti raahata se Suomen halki.

Ja sit tää vastasyntynyt vauva ei tuu liikkuu nyt kuukausiin tuosta. Eikä sitä saa istuttaa myöskään liian aikaisin. Eli kirjaimellisesti ne vastasyntyneet pitkälle makaa, syö, kakkaa ja koettavat tihrustaa ympärilleen kun näkö ei myöskään toimi. Koska syntynyt talvella ja kosteat pikku keuhkot ei vielä kestä kylmyyttä niin kärryillä ei oo myöskään kiire ellet aio ajella niillä asunnon sisällä. Tietty jos meillä sattuisi erikoistarpeilla oleva vauva, kuten koliikkivauva, niin tilanne on eri, mutta mun arvaus on että kukaan ei oleta automaattisesti että lapsi vaatisi spesiaali juttuja ja hankkisi niitä etukäteen. Ne hankitaan sit kun käy ilmi että tää lapsi vaatii enemmän.

Ainoa kiireellinen isompi asia keskiverto suomalaisessa taloudessa vastasyntyneelle on turvakaukalo. Se on pakko olla autossa kuljetusta varten ja sillä saa sen lapsen nostettua kaupan ostoskärryynkin mukaan jne. Moni muu asia on sit vaan lämmintä vaatetta, vaippoja, pehmeitä makuualustoja.

Muoks sit tietty mietitään vanhempien näkökulma. Esim vaipanvaihtopiste. Mä ite vaihdan missä vaan vaippoja aina, niin mä en ite tarvi vaipan vaihtoon muuta kuin kosteutta kestävän+imevän alustan jos viileä huoneilma alakerrassa saa vauvan lirauttamaan kesken vaihdon. Mutta mun mies ei kipujen vuoksi kumartele tai kyyki tai oo polvillaan, joten hälle on pakko olla vaipanvaihtotaso ja hän tekee vaihdot seisaaltaan. Eli vanhemman ominaisuudet voi aiheuttaa tarpeita vauvalle eikä pelkkä vauva itse.

Muokattu viimeksi:
Tässäkin voi olla aika montaa mieltymystä, ite taas vaikka hommasin kaiken valmiiksi ja oli kyllä ihana, että sitten ku vauva tuli niin ei tarvinnut ihan hetkeen poistua mihinkään kotoa 😄 Me toki asutaan maalla, niin se on pidempi reissu aina sitten jos jonnekin isommille kaupoille pitäis lähteä ostoksille

Mä tein esikoisen kohdalla sen "virheen " etten hommannut mitään imetysliivejä/-toppeja valmiiksi nii sit piti parin viikon ikäisen vauvan kanssa lähtee liiviostoksille. Jos ois ollut fiksu olisi edes vähän selvittänyt valmiiksi että ois voinut puolison laittaa kaupoille, mutta pakko oli itse päästä sovittamaan. Harsoja mä kannustan hamstraamaan ison pinon valmiiksi. 😊

Takaisin