IVF/ICSI-HOIDOT 2026

Täällä on sellainen salainen osio kuin "lapsettomuuden jälkeen". Siellä jotkut hoidoista plussanneet keskustelevat, samaten sieltä löytyy ketjuja seuraavaa lasta yrittäville. Samaten salaisella keskenmenopuolella on oma plussanneiden keskustelunsa, kun keskenmenon jälkeen monella on aikamoisia kauhuraskauksia (eikä edes pelkoraskauksia). Oon ollu varmaan liian pitkään hoidoissa kun kuulun jokaiseen salaiseen keskustelualueeseen foorumilla :rolling:

@punktiopikkarit minulla oli myös tämä toinen punktio kipeämpi, ja piti kanssa painella munasarjoja kesken operaation. Minä itse aidosti veikkaan, että koska sinulla ja minulla oli niin äsken nuo edelliset punktiot, niin ehkä se keho vaan on tosi kovilla, vaikka rakkuloiden puolesta hoidot näin lähekkäin onnistuivatkin. Jos munasarjat ovat turvonneet jonkun omenan tai muun hedelmän kokoon, niin en ole varma palautuvatko ympärillä olevat lihakset ja muut sisukset ihan parissa kuukaudessa kunnolla. Minulla on ollut turvotuksen puolesta elämäni helpoin toipuminen, mutta väsymystä ja munasarjakipuilua on ollut enemmän kuin koskaan. Nyt tosin ihan ok tilanne, eikä ole tarvinnut särkylääkettä moneen päivään, mutta ihan normaali olo ei ole kyllä vieläkään

@Kanelikierre mulla oli viikko sitten punktio ja pientä vuotoa oli punktiopäivänä, ja sitten seuraavana päivänä jotain rusehtavaa tuhrua vaan. Uskoisin, että voit hyvin uida jo perjantaina

Omaa napaa: Lauantaina istuin hoidoista tietämättömän veljeni kanssa autossa kun tieto alkioista tuli. En kuullut kaikkea koska oltiin autossa enkä voinut ääneen kysyäkään, mutta 8 blastokystiä meni pakkaseen. Meillä siis hedelmöittyi 14, joista muistaakseni 2-3 jotenkin kehnommin. Mutta hyvä saldo, ehkä tällä nyt sen toisen lapsen viimeinkin saisi. Minulla alkoi taas nopeasti tyhjennysvuoto, eli kun punktio oli maanantaina, niin vuoto alkoi lauantaina. Pitäisi tulla ihan megapitkä kierto, että päästäisiin PASiin elokuussa (saisi alkaa menkat 25.7. aikaisintaan), ja tähän en ihan kyllä usko kun tämä vuoto alkoi 13.6.. Eipä tämä nyt hirveästi harmita, olen niin levon tarpeessa.

@Kanelikierre minulla ainoa vuoto ekan punktion jälkeen oli kun lounaalla välittömästi sen jälkeen kävin vessassa ja pyyhin ja näin paperissa pienen punaruskean pisteen. Tokasta en senkään vertaa huomannut. Eli on myös mahdollista että ei vuoda lainkaan! Kylpyläreissu kuulostaa ihanalta, toivottavasti vointi sallii:smiling face with heart-eyes:

@punktiopikkarit mulla oli eka punktio vähän kipeämpi kokemus, etenki sen jälkeen olin kipeä (kävely oli ekan viikon ajan lähinnä jalkojen hiissaamista lattiaa pitkin), mutta niin sitä vain kavuttiin hoitajan avulla jalat levälleen tuoliin tuoretta kyytiläistä hakemaan 😅 en silloin osannut edes kyseenalaistaa kannattaako siirtää, eipä HUS myöskään mitään kysellyt (ja tuosta siirrosta tuli yksi plussista). 😊 Mulle on jäänyt mieleen, että hyperin riski ois se isoin pohdinta tuoresiirrossa, mutta muistan, että täälläkin on osa halunnut ensin kropan antaa palautua ja sit vasta tehdä PASin.

@Kanelikierre mulla vuoteli päivän ajan pientä tihkua

@Ehtoo ei todellakaan ole tökeröä, ainakin itsellä läikähtää rinnassa joka kerta kun näkee sun tai jonkun muun ”toiselle puolelle” päässeen kommentoivan, tulee tunne ”oi, ei se ole meitä täysin unohtanut” 💖 😁

huh kääk koitan saada jotain kommenttia aikaseks kaikille, mut oon ihan kuumotuksissa siitä huomisesta - ehkä jotku soittaa vaan että moooi ei tarvi tulla, tai sit on hiljasta, ja HILJASUUDESTA PITÄÄ PÄÄTELLÄ ETTÄ MUN SISÄPUOLELLE OLTAIS LAITTAMASSA IHKAOIKEA IHMISEN ALKIO MITÄÄÄÄ mun pää räjähtää tää on ihan käsittämätöntä

Paljon tsemppiä @*Ninni* ja @punktiopikkarit ! Kun jaksatte niin tulkaa kertomaan miten sujui! Mä en vielä oo onnistunut jännittymään omasta siirrosta kun jännään teitä ja koiraa jolla huomenna sairaalakäynti🥲 tuntuu ihan hirveeltä että pitää jättää toinen hoitoon anestesian jälkeen... onneksi se aamulla ja lähetään vasta illalla Helsinkiin niin ehkä ehtisi toipua.

Huomenta vaan, täällä mä oon puhelin kourassa, ainakin yli ysiin asti nyt oon ollu ilman että puhelua on tullut!
Toivottavasti Ninnin punktio sujuu hyvin, siellä sitä varmaan jo viipotetaan pitkin Tilkan Viuhkaa :D
Kiitos trieste - oi ai teillä on vielä eläinlääkärissäkin käynti tässä. Tsemppiä kovasti myös pienelle ystävälle sinne!
Ja onnea kovasti @Enkelinsiipi ! <3

Tsemppiä @*Ninni* ja @punktiopikkarit jännään päivään! Voimia myös @Trieste koiran sairaalakäyntiin ❤️

Itsellä tänään 7 pistospäivä, eilen aloittelin jarrupiikin myös iltaan. Ollaan nyt tehty niin, että mies pistänyt kaikki ja se tuntunut parhaalta vaihtoehdolta. Jarrupiikki tuntui kyllä ikävältä, toivotaan ettei enään kauaa tarvitse pistellä. Huomaa kyllä, että turvotus lisääntynyt ja pistelyä munasarjoissa. Eilen ja tänään ollut myös päänsärkyä ja olo ollut jotenkin voimaton.

@Tiuhtiviuhti En tiedä mitä ainetta se jarrupiikki sisältää, mutta mulla ainakin kaikki oli ihan hyvin siihen jarruun asti, ja sitten voimat alkoi hiipua päivä päivältä ja oli kaikkea päänsärkyä just välillä. Toivottavasti ei olisi enää montaa päivää!

Toivottavasti @*Ninni* menee punktio hyvin ja @punktiopikkarit on ainakin helppo alkionsiirto, jos nyt punktio vähän kärsimystä olikin. Ja mitä siihen tulee, että jossain vaiheessa pohdit ettet halua kauhutarinoillasi pelotella muita niin.... Kun itsekin on kokenut kaksi huonoa punktiota, niin olisin nimenomaan kaivannut netistä tietoa myös huonoista kokemuksista. En todella tiennyt että niin voi käydä, ja aika pitkään ihmettelin että muut vaan menevät punktioon ja heillä menee kaikki tavallisesti.

Hämmästyin esimerkiksi sitä, että HUS ei enää maininnut tänä keväänä kotiutuessa muita komplikaatioita kuin hyperstimulaation, ja muistaakseni heidän nettisivuillaankin oli tällä kertaa hyvin köykäisesti tietoa (verrattuna vuoteen 2020). Minä esimerkiksi en olisi osannut olla yhtä skarppina aikanaan lähtemään sairaalaan, ellen olisi tiennyt että sisäinen verenvuoto on ihan oikea komplikaatio, joka voi olla hengenvaarallinen. Siksi koen, että nimenomaan huonot kokemukset tällä palstalla ovat niitä arvokkaita vertaistuellisia kokemuksia sille epäonniselle, joka on tilastojen huonolla puolella.

Nyt esimerkiksi tuolla HUSin terveyskylän sivuilla puhutaan pitkät pätkät hyperstimulaatiosta ja muut komplikaatiot kuitataan näin (Sisäistä verenvuotoa ei edes mainita suoraan):
"Muita riskejä ovat munasolukeräykseen liittyvä vuoto, tulehdus, munasarjan kiertymä ja erilaiset verisuonitukokset. Näiden yleisyys on alle yksi prosentti."

Täällä ei sitten punktio tänään onnistunutkaan. :loudlycrying::loudlycrying::loudlycrying: Kaikki kolme rakkulaa oli puhjenneet ennen aikojaan. Ilmeisesti ovitrelle 36 h ennen punktiota oli mulle liian pitkä väli. Lääkäri pohti että pitkä stimulaatio kp2-kp16 olis saattanut tehdä sen että ne rakkulat oli jotenkin hauraita ja puhkesi herkästi. Mulla siis rakkulat kasvoi hitaasti ja siksi oli niin pitkä stimulaatio. Tänään oli kp 19 ja mun normaali ovulaatio harvoin tulee näin myöhään, yleensä kp 13-17 on ovistesti positiivinen.

Lääkäri teki kuitenkin inseminaation. Miehen näyte oli priimaa ja sieltä valikoitiin vielä nopeimmat yksilöt, että kaipa tässä jokin pieni chänssi on onnistua näinkin.

Aika tyhjä olo klinikkakokemuksen jälkeen. Kerkesin saada rauhoittavan ja kipulääkkeet suoneen ennen kuin huomasivat munasolujen karanneen, eli siellä joutui sit pöllyissä pötköttelee ja nielee pettymystä.

Vähän on sellainen olo et tääkin epäonnistuminen on varmaan mun iän ja alhaisen AMH:n syytä. Et ei toimi ivf-hoidotkaan mulla.
Nyt sitten odotellaan miten tässä kierrossa käy ja heinäkuu yritetään luomusti. Lääkärin ohje oli että elokuussa hoito jatkuisi kp 10 käynnillä, eli seuraava stimulaatio olisi sitten eri strategialla.

Ei hitto @Kanelikierre , oon niin pahoillani :Broken Heart: Ymmärtääkseni tuo on tosi harvinaista, että rakkulat ehtii puhjeta ennen punktiota, kun sitä itsekin tietysti pelkäsin, että mitäs jos ei olekaan mitään kerättävää. Onneksi inseminaatio onnistui, mutta uskon että nyt on takki aika tyhjä ja tosi pettynyt olo, kaikki lääkkeet ja piikitykset kuitenkin... Paljon haleja ja tsemppiä :Heavy Black Heart:

Omasta puolestani voin kertoa hyviä kuulumisia, ja oikein hyvän punktiokokemuksen. Kaikki meni tosi hyvin, ja musta kyllä pidettiin niin hyvää huolta. Mulla on pelkkää hyvää sanottavaa Tilkan henkilökunnasta, ja ylipäänsä tän päivän kulusta. Operaatio sattui paljon vähemmän mitä osasin odottaa, eikä mitään komplikaatioita tullut. Kanyyli kädessä tuntui vähän ikävältä toki, ja pari tökkäystä punktiossa sai hengittelemään, mutta oikeasti nämä ei ole laisinkaan isoimpia kipuja mitä oon kohdannut.

Mulla oli rauhottavat alla, ja lääkkeet tehosi hyvin, mutta en mennyt mitenkään sekaisin :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Omasta mielestäni olin suht skarppina koko punktion ajan, vaikka kipua en yhtään tuntenut. Mutta ei tuntunut lainkaan siltä että olisin humautettu, eikä jälkeenpäin tullut huono olokaan.

Toimenpiteen jälkeen vatsaa ja alaselkää jomotti jonkin verran, ja sain suonen sisään kipulääkettä. Mutta nyt kun olen nukkunut tunnin päikkärit jo kotosalla, on vointi jo oikein hyvä.

Ja ne tulokset. Tiedot tarkentuu kypsistä munaloluista huomenna, mutta multa keräättiin 12 rakkulaa plus jotain pieniä, ja 10 munasolua. Siittiöt riittää oikein hyvin meidän ICSI:in. Ja tuoresiirto on varattu torstaille :loudlycrying::red-heart: Oon ihan onnesta ymmyrkäisenä, että miten tää saattoikaan mennä näin hyvin.

Voi ei, oon tosi pahoillani @Kanelikierre

Edit. Oho tää karkasi jotenkin oudosti etukäteen! Jatkan tähän vielä:

Onpa hirveä tilanne, ja kuulla ne uutiset tuossa vaiheessa kun jo siinä makoilee valmiina kaikkeen😭❤️‍🩹 Kunpa se inseminaatio onnistuisi!

@*Ninni* ihanaa että teille meni hyvin, tosi paljon tsemppiä punktiosta toipumiseen ja tuoresiirtoon! Me ollaan sitten muuten siirtosynkassa😍 vaikka meillä toki taitaa olla pari päivää vanhempi alkio.

Ei hitto @Kanelikierre , oon niin pahoillani :Broken Heart: Ymmärtääkseni tuo on tosi harvinaista, että rakkulat ehtii puhjeta ennen punktiota, kun sitä itsekin tietysti pelkäsin, että mitäs jos ei olekaan mitään kerättävää. Onneksi inseminaatio onnistui, mutta uskon että nyt on takki aika tyhjä ja tosi pettynyt olo, kaikki lääkkeet ja piikitykset kuitenkin... Paljon haleja ja tsemppiä :Heavy Black Heart:

Omasta puolestani voin kertoa hyviä kuulumisia, ja oikein hyvän punktiokokemuksen. Kaikki meni tosi hyvin, ja musta kyllä pidettiin niin hyvää huolta. Mulla on pelkkää hyvää sanottavaa Tilkan henkilökunnasta, ja ylipäänsä tän päivän kulusta. Operaatio sattui paljon vähemmän mitä osasin odottaa, eikä mitään komplikaatioita tullut. Kanyyli kädessä tuntui vähän ikävältä toki, ja pari tökkäystä punktiossa sai hengittelemään, mutta oikeasti nämä ei ole laisinkaan isoimpia kipuja mitä oon kohdannut.

Mulla oli rauhottavat alla, ja lääkkeet tehosi hyvin, mutta en mennyt mitenkään sekaisin :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Omasta mielestäni olin suht skarppina koko punktion ajan, vaikka kipua en yhtään tuntenut. Mutta ei tuntunut lainkaan siltä että olisin humautettu, eikä jälkeenpäin tullut huono olokaan.

Toimenpiteen jälkeen vatsaa ja alaselkää jomotti jonkin verran, ja sain suonen sisään kipulääkettä. Mutta nyt kun olen nukkunut tunnin päikkärit jo kotosalla, on vointi jo oikein hyvä.

Ja ne tulokset. Tiedot tarkentuu kypsistä munaloluista huomenna, mutta multa keräättiin 12 rakkulaa plus jotain pieniä, ja 10 munasolua. Siittiöt riittää oikein hyvin meidän ICSI:in. Ja tuoresiirto on varattu torstaille :loudlycrying::red-heart: Oon ihan onnesta ymmyrkäisenä, että miten tää saattoikaan mennä näin hyvin.
Ihana kuulla että punktio meni hyvin! :red-heart: Hyvä saalis toi 10 munasolua ja hienoa että tuoresiirtokin jo varattuna. Mulla oli kans sama kokemus että lääkkeet ei laittanut päätä niin sekaisin kuin olin ajatellut (tosin mulle ei nyt varmaan mitään isoa annosta keretty laittaa).

Joo, mulle lääkäri sanoi että hänelle on viimeksi kaksi vuotta sitten käynyt näin että rakkulat puhkeaa ennen aikojaan. Taisi olla jotain 2% luokkaa se että toi 36h olisi liian pitkä aika irrotuspiikille. Kieltämättä ärsyttävää kuulua tilastoharvinaisuuksiin:Smiling Face With Open Mouth Onneksi klinikka ei laskuttanut kuin ultran ja inseminaation niin säästyy rahaa seuraavaan yritykseen. Kesällä on onneksi paljon kivoja juttuja tiedossa niin ei ärsytä niin paljoa odotella elokuuhun.

@*Ninni* onnea hyvistä solumääristä ja mukava kuulla, että kaikki meni hienosti!

@Kanelikierre olen todella pahoillani. Minulla yksityisellä venytettiin tosiaan riskillä myös punktio (oli viime viikon ma) viikonlopun yli , olikohan se kp 17. Se on yleensä tosin minun myöhäisin ovis + päivä. Minun piti ottaa tätä karkaamista estämään juurikin irrotuspiikkiaamuna ylimääräinen jarru. Eli tälläkin tavalla voi estää ennenaikaista puhkeamista. Varmasti löytyy keinoja ajoittaa lääkkeet paremmin. Ja ennenkaikkea toivotaan parasta, että inseminaatio onnistuisi.

Takaisin