Pakastealkion siirto (PAS)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anselmiina_
  • AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€ AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€
Voi ei @Fiufau oon niin pahoillani 😞 paljon voimia. ❀

MĂ€ oon tÀÀllĂ€ kriiseillyt sitĂ€ ettĂ€ ne siirsikin mulle 6-pĂ€ivĂ€isen blaston 5 pĂ€ivÀÀ ovisplussasta, eli oikeestaan 4 pĂ€ivÀÀ itse oviksen jĂ€lkeen. MĂ€ kun kysyin siellĂ€ biologin luukulla ettĂ€ onko tÀÀ ongelma niin kaikki vaan vĂ€hĂ€n hymyili ja sanoi ettĂ€ ei, ettĂ€ tÀÀ on ihan tarkkaan suunniteltu. 😅 eli kai se sitten tĂ€ytyy luottaa ammattilaisiin. đŸ«  en tiiĂ€ onko tÀÀ meidĂ€n blasto sit vĂ€hĂ€n hitaamman puoleinen kaveri ollut vai mitĂ€.

MĂ€ oon tÀÀllĂ€ kriiseillyt sitĂ€ ettĂ€ ne siirsikin mulle 6-pĂ€ivĂ€isen blaston 5 pĂ€ivÀÀ ovisplussasta, eli oikeestaan 4 pĂ€ivÀÀ itse oviksen jĂ€lkeen. MĂ€ kun kysyin siellĂ€ biologin luukulla ettĂ€ onko tÀÀ ongelma niin kaikki vaan vĂ€hĂ€n hymyili ja sanoi ettĂ€ ei, ettĂ€ tÀÀ on ihan tarkkaan suunniteltu. 😅 eli kai se sitten tĂ€ytyy luottaa ammattilaisiin. đŸ«  en tiiĂ€ onko tÀÀ meidĂ€n blasto sit vĂ€hĂ€n hitaamman puoleinen kaveri ollut vai mitĂ€.
Mun PAS oli 6-pÀivÀnen! Kuulemma ei merkitystÀ onko niillÀ kestÀny 5 vai 6 pÀivÀÀ sen oikean blastokystivaiheen tavoittamiseks sen kannalta et miten pÀivÀ valitaan (jos kÀsitin oikein, murehdin ite samaa), mietin ettÀ eikö se saa tavallaan siinÀ šekstrapÀivÀnš, jos sillÀ meni 6vrk mutta siirretÀÀn kiertoon niin ettÀ aikaa on kulunu vÀhemmÀn :D
Hauska toi ettÀ tiimi hymyilee kun toinen on huolissaan kioskin luukulla :D Osaan kuvitella. Oon kans semmonen šmutta entÀš -tyyppi.

Ah okei kiitos @punktiopikkarit , hyvĂ€ kuulla ettĂ€ tĂ€tĂ€ tehdÀÀn yleisemminkin! MĂ€ vĂ€hĂ€n hĂ€peissĂ€ni mietin et mitĂ€köhĂ€n kaikki nuo ammattilaiset miettii musta kun kyselen kyllĂ€ niin paljon aina kaikenlaista, hirvee tarve varmistella asioita. 😁

En kyllÀ ymmÀrrÀ miksi minulla on lÀÀkkeellinen pas, kun ovuloin sekÀ kierto aiemmin ollut suht sÀÀnnöllinen, toki lyhyt on kierto....

Onkohan eroja onnistumisen kannalta? Ja miten siirron ajankohta lasketaan lÀÀkkeellisessĂ€, 5 pĂ€ivĂ€isiĂ€ blastoja pakkasessa đŸ€”

Voi ei @Fiufau oon niin pahoillani 😞 paljon voimia. ❀

6 pÀivÀset, 5 pÀivÀset ja 7 pÀivÀset blastot on kaikki samassa vaiheessa kehityksellisesti. Ja blastot voidaan munkin lÀÀkÀrin mukaan siirtÀÀ 5 tai 6 pÀivÀÀ ovisplussasta. Eli ihan oikein on munkin mielestÀ menny

6 pĂ€ivĂ€set tosiaan saavuttaa sen blastovaiheen vĂ€hĂ€n myöhemmin kun ne nopeimmat. Mutta onnistumistodennĂ€köisyydet on oikeastaan yhtĂ€ hyvĂ€t kuin 5 pĂ€ivĂ€sillĂ€ - eli sitĂ€ hitauttakaan ei kannata miettiĂ€ liikaa ❀

@Fiufau oon niin pahoillani ❀‍đŸ©č

@Kaipuu tÀysin lÀÀkkeellisessÀ siirrossa kasvatetaan ensin limakalvo estrogeenin avulla ja sit progesteronivalmisteen aloituksen avulla valmistellaan se limakalvo ottamaan alkio vastaan. SiinÀ siis on tÀrkeÀÀ se progen aloitus ja ottaminen aina kun oma keho ei tuota ollenkaan. Jos lasken oikein niin sulla on taustalla 4 tuloksetonta siirtoa, uskoisin ettÀ on haluttu kokeilla jos tuo lÀÀkkeellinen toisi avun. Osalla kun sit sellaisessa tarraa

@Fiufau oon niin pahoillani ❀‍đŸ©č

@Kaipuu tÀysin lÀÀkkeellisessÀ siirrossa kasvatetaan ensin limakalvo estrogeenin avulla ja sit progesteronivalmisteen aloituksen avulla valmistellaan se limakalvo ottamaan alkio vastaan. SiinÀ siis on tÀrkeÀÀ se progen aloitus ja ottaminen aina kun oma keho ei tuota ollenkaan. Jos lasken oikein niin sulla on taustalla 4 tuloksetonta siirtoa, uskoisin ettÀ on haluttu kokeilla jos tuo lÀÀkkeellinen toisi avun. Osalla kun sit sellaisessa tarraa
Juu, 2 tuoresiirtoa, 1 pas omaan kiertoon ja 1 pas lÀÀkkeelliseen tehty.

Eli onko lÀÀkkeellisessÀ passissa proge lÀÀkkeet suuremmassa osassa kuin oman kierron passissa? Ihan sekaisin, viime siirrosta jo niin pitkÀ aika.

Limakalvo ollut aina paksu oli lÀÀkkeetön tai lÀÀkkeellinen kierto 11-13mm. Tosin viimeisimmÀssÀ mistÀ tuoresiirto oli tarkoitus punktion jÀlkeen tehdÀ limakalvo oli mennyt "huonommaksi" eli silloin jÀtettiin siirto tekemÀttÀ.

Hmm..

Voiko vaikea endometrioosi vaikuttaa valintaan?

@Fiufau Olen pahoillani. 💔 Aikaa ottaa varmasti toipua pettymyksestĂ€. 😞

Teille, joilla odotus onnellisesti alkanut, niin paljon onnea matkaanâŁïž

Mulla on ollu ihan hullu työtahti, on deadline ja siirto lĂ€hes samaan aikaan..! 😬 KĂ€vin tĂ€nÀÀn toisessa ultrassa, kun eihĂ€n se mun keho halunnut ovuloida ajoissa. Mutta nyt on aikataulu, kaikella todennĂ€köisyydellĂ€ ei tule huomisaamuna plussaa eli pistĂ€n huomenna illalla Ovitrellen ja PAS on viikon pÀÀstĂ€ perjantaina! đŸ€© Limis oli jo hyvĂ€ yli 8-millinen ja folli oli riittĂ€vĂ€n iso irrotuspiikkiĂ€ ajatellen, 17,3mm. â˜ș Jos huomenna tulisi yllĂ€riplussa, niin aikataulu aikaistuisi pĂ€ivĂ€llĂ€, mutta suuresti epĂ€ilen. Hassua, mĂ€hĂ€n pÀÀttelin tuon pĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€n, kun tĂ€mĂ€ kierto alkoi. 😀

Mulla on omaan kiertoon siirto, mutta ovulaatioinduktiolla. EipÀ se ole nÀyttÀnyt hirveÀsti muuttavan kehon omaa rytmiÀ, mutta se varmistaa ovulaation saapumisen.

Heips! Mulla oli tosiaan eilen virallinen testipĂ€ivĂ€ ja negaa nĂ€ytti. Alkioita ei yhtÀÀn pakkasessa niin seuraava kierros menee syyskuulle
hoitaja toivotteli ihanaa kesÀÀ ja kehotti nauttimaan kesĂ€stĂ€ ja tauosta.đŸ„Č Ens viikolla vielĂ€ lÀÀkĂ€ri kattelee ettĂ€ miten edetÀÀn kun ennen tĂ€tĂ€ siirtoa mietti ettĂ€ pitĂ€iskö endometriooma leikata kun on tosissaa yli 10cm halkasijaltaan😅😅 EttĂ€ ehkĂ€ sit leikkausta ootellessa. Hiljenen nyt tÀÀltĂ€ ja ehkĂ€ seurailen miten teijĂ€n muitten kĂ€yđŸ«¶đŸ»

Juu, 2 tuoresiirtoa, 1 pas omaan kiertoon ja 1 pas lÀÀkkeelliseen tehty.

Eli onko lÀÀkkeellisessÀ passissa proge lÀÀkkeet suuremmassa osassa kuin oman kierron passissa? Ihan sekaisin, viime siirrosta jo niin pitkÀ aika.

Limakalvo ollut aina paksu oli lÀÀkkeetön tai lÀÀkkeellinen kierto 11-13mm. Tosin viimeisimmÀssÀ mistÀ tuoresiirto oli tarkoitus punktion jÀlkeen tehdÀ limakalvo oli mennyt "huonommaksi" eli silloin jÀtettiin siirto tekemÀttÀ.

Hmm..

Voiko vaikea endometrioosi vaikuttaa valintaan?
Vaikean endometrioosin kanssa kÀsittÀÀkseni suositaan nimenomaan lÀÀkkeellisiÀ kiertoja, jotta endometrioosi saadaan paremmin "hallintaan" ja olosuhteet otollisemmaksi.

Ja lÀÀkkeelliseen kierrossa progesteroni tulee ainoastaan lÀÀkkeistÀ siihen asti ettÀ istukka alkaa tuottamaan progesteronia.

TÀÀllÀ tÀnÀÀn virallinen testipÀivÀ ja testi nÀytti ensimmÀistÀ kertaa ikinÀ positiiviselta :red-heart: Testasin jo ekan kerran joitakin pÀiviÀ sitten ja silloin nÀytti tosi hailakalta. Hitaasti se on tummunut, eikÀ vielÀ tÀnÀÀn dpo 16 pÀivÀnÀkÀÀn ole lÀhellekkÀÀn kontrolliviivan vahvuinen, mutta voisiko se silti onnistua? Varovaisen toiveikkaana :folded:

Ma pitÀÀ soittaa klinikalle jatko-ohjeita, mutta osaatteko sanoa, kÀydÀÀnkö julkisella puolella positiivinen tulos yleensÀ varmistamassa vielÀ verikokeella?

TÀÀllÀ tÀnÀÀn virallinen testipÀivÀ ja testi nÀytti ensimmÀistÀ kertaa ikinÀ positiiviselta :red-heart: Testasin jo ekan kerran joitakin pÀiviÀ sitten ja silloin nÀytti tosi hailakalta. Hitaasti se on tummunut, eikÀ vielÀ tÀnÀÀn dpo 16 pÀivÀnÀkÀÀn ole lÀhellekkÀÀn kontrolliviivan vahvuinen, mutta voisiko se silti onnistua? Varovaisen toiveikkaana :folded:

Ma pitÀÀ soittaa klinikalle jatko-ohjeita, mutta osaatteko sanoa, kÀydÀÀnkö julkisella puolella positiivinen tulos yleensÀ varmistamassa vielÀ verikokeella?
Varovaiset onnittelut. En liikaa miettisi tota testin vahvuutta, jos/kun se kuitenkin on selvÀsti positiivinen. Mulla oli keskenmenneessÀ raskaudessa dpo 16 hcg noin 300, joka oli ihan viitteissÀ niille pÀiville mutta ei sillÀ tasavahvoja viivoja saanut pc testiinkÀÀn (vaikka ne on musta ilmoitettuja herkempiÀ)

Ainakaan HUS alueella ei verikoetta oteta, vaan luotetaan kotitestin tulokseen. En tiedÀ onko muilla sairaanhoitopiireille eri kÀytÀntöjÀ.

En kyllÀ ymmÀrrÀ miksi minulla on lÀÀkkeellinen pas, kun ovuloin sekÀ kierto aiemmin ollut suht sÀÀnnöllinen, toki lyhyt on kierto....

Onkohan eroja onnistumisen kannalta? Ja miten siirron ajankohta lasketaan lÀÀkkeellisessĂ€, 5 pĂ€ivĂ€isiĂ€ blastoja pakkasessa đŸ€”
Halusin kertoa oman kokemukseni lÀÀkkeellisestÀ. MeillÀ oli takana 5 alkionsiirtoa, joista neljÀssÀ ei mitÀÀn kiinnittymisyritystÀ havaittavissa, yksi kemiallinen.
Oma ovulaatio sÀÀnnöllinen, limakalvo oli aina niin erinomainen ettei mitÀÀn esteitÀ kiinnittymiselle pitÀnyt olla. Silti ei vaan onnistunut ja viimeisellÀ kerralla ennen kesÀtaukoa pÀÀdyttiin sitten lÀÀkkeelliseen. LÀhtökohtana vielÀ se, ettÀ meillÀ sterkan jÀlkeiset hoidot, ei siis mitÀÀn muuta syytÀ lapsettomuuteen.

LÀÀkkeellisessĂ€ kierrossa progesteroni aloitettiin vielĂ€ omasta mielestĂ€ tosi aikaisin, limakalvon paksuudessa ei ollut samoja mittoja kuin niissĂ€ hyvissĂ€ luonnonkierroissa. Silti, jostain ihmeen syystĂ€ tuo lÀÀkkeellisen kierron 6-pĂ€ivĂ€inen blasto tarttui matkaan ❀

MÀ koin itse etukÀteen lÀÀkkeellisen kierron todella ahdistavana (koska ÀlyttömÀt annokset hormoneja), ja mulla ei ollut mitÀÀn luottoa onnistumiseen koska kaikki tieto mitÀ netistÀ sain, viittasi siihen ettÀ lÀÀkkeellisen kierron onnistumisprosentit on huonompia kuin luonnonkierron.

Halusin tÀllÀ kannustaa rohkeasti lÀÀkkeelliseen kiertoon, ja kertoa ettÀ aina ei tarvitse edes olla syytÀ sille, miksi se olisi parempi ratkaisu. On hyvÀ muuttaa protokollaa ja kokeilla uusia ratkaisuja.

@MansikkakesĂ€ Olen pahoillani. đŸ’”đŸ˜„ Toivottavasti löytyy ajan kanssa mahdollisuus myös nauttia kesĂ€stĂ€, vaikka se voikin olla laimeampi tunne tĂ€mĂ€n jĂ€lkeen. ❀ Ja toivottavasti jatkosuunnitelmat ratkeavat ja tuovat uutta toivoa, vaikka aikaa vĂ€istĂ€mĂ€ttĂ€ kuluu vĂ€lissĂ€. 🙏

@Zuffe Sinne onnittelut plussasta! 💓 Testien vahvuuteen voi vaikuttaa niin moni asia. Dpo16 ja lĂ€helle kontrolliviivan vahvuutta kuulostaa kyllĂ€ todella tummalta! Usein se vahvistuu kontrolliviivan vahvuiseksi paljon myöhemmin!

MĂ€ tajusin tĂ€nÀÀn, ettĂ€ mulle on merkattu testipĂ€ivĂ€ vasta 17 pĂ€ivÀÀ alkionsiirrosta!! Kun on Ovitrelle-naksuja 4 kertaa 6 pĂ€ivĂ€n vĂ€lein. HirveĂ€n pitkĂ€ aika odottaa!! 🙈 Luulen, ettĂ€ viimeisten naksujen jĂ€lkeen jossain kohtaa alan kyllĂ€ testaamaan, haalistuuko vai tummeneeko viiva.. Onko muilla nĂ€in vahvasti tuettua luteaalia? Toki voi olla iĂ€n tuomaa lisĂ€varmistelua.

@MansikkakesĂ€ Olen pahoillani. đŸ’”đŸ˜„ Toivottavasti löytyy ajan kanssa mahdollisuus myös nauttia kesĂ€stĂ€, vaikka se voikin olla laimeampi tunne tĂ€mĂ€n jĂ€lkeen. ❀ Ja toivottavasti jatkosuunnitelmat ratkeavat ja tuovat uutta toivoa, vaikka aikaa vĂ€istĂ€mĂ€ttĂ€ kuluu vĂ€lissĂ€. 🙏

@Zuffe Sinne onnittelut plussasta! 💓 Testien vahvuuteen voi vaikuttaa niin moni asia. Dpo16 ja lĂ€helle kontrolliviivan vahvuutta kuulostaa kyllĂ€ todella tummalta! Usein se vahvistuu kontrolliviivan vahvuiseksi paljon myöhemmin!

MĂ€ tajusin tĂ€nÀÀn, ettĂ€ mulle on merkattu testipĂ€ivĂ€ vasta 17 pĂ€ivÀÀ alkionsiirrosta!! Kun on Ovitrelle-naksuja 4 kertaa 6 pĂ€ivĂ€n vĂ€lein. HirveĂ€n pitkĂ€ aika odottaa!! 🙈 Luulen, ettĂ€ viimeisten naksujen jĂ€lkeen jossain kohtaa alan kyllĂ€ testaamaan, haalistuuko vai tummeneeko viiva.. Onko muilla nĂ€in vahvasti tuettua luteaalia? Toki voi olla iĂ€n tuomaa lisĂ€varmistelua.
MeillĂ€ myös tuo testipĂ€ivĂ€ meni ihan yhtĂ€ pitkĂ€lle 17 pĂ€ivĂ€n pÀÀhĂ€n siirrosta tukilÀÀkkeiden vuoksi. Lugesteronin lisĂ€ksi Ovitrellea kolmen pĂ€ivĂ€n vĂ€lein kuusi "naksua" kerralla, viikko sitten oli viimeisin ja huomenna virallinen testipĂ€ivĂ€. On kyllĂ€ ollut pitkĂ€ odotus😅 TĂ€nÀÀn jo testasin ja plussa tuli, mut en osaa yhtÀÀn sanoa vielĂ€kö voi Ovitrelle tulokseen vaikuttaa. Ilmeisen pitkÀÀn se kuitenkin voi virheellisen positiivisen antaa. Ihan hirveĂ€sti sinne tsemppiĂ€ odotukseen❀

MeillĂ€ myös tuo testipĂ€ivĂ€ meni ihan yhtĂ€ pitkĂ€lle 17 pĂ€ivĂ€n pÀÀhĂ€n siirrosta tukilÀÀkkeiden vuoksi. Lugesteronin lisĂ€ksi Ovitrellea kolmen pĂ€ivĂ€n vĂ€lein kuusi "naksua" kerralla, viikko sitten oli viimeisin ja huomenna virallinen testipĂ€ivĂ€. On kyllĂ€ ollut pitkĂ€ odotus😅 TĂ€nÀÀn jo testasin ja plussa tuli, mut en osaa yhtÀÀn sanoa vielĂ€kö voi Ovitrelle tulokseen vaikuttaa. Ilmeisen pitkÀÀn se kuitenkin voi virheellisen positiivisen antaa. Ihan hirveĂ€sti sinne tsemppiĂ€ odotukseen❀
Oi, jos huomenna virallinen testipĂ€ivĂ€ ja tĂ€nÀÀn selkeĂ€ posi, niin toiveet on korkealla! 🙏🌈 Kiitos! đŸ€—

On nĂ€mĂ€ piinapĂ€ivĂ€t kyllĂ€ kerta kaikkiaan kamalia. 😼‍💹 tĂ€nÀÀn pp5 ja koska on ollut samanlaisia oireita kun viime siirron jĂ€lkeen niin oon ihan varma ettei tĂ€rpĂ€nnyt taaskaan ja oon aivan masentunut. 😔 yritĂ€n epĂ€toivoisesti ettiĂ€ tietoa siitĂ€ ettei oireet tai oireettomuus merkkais vielĂ€ mitÀÀn, mut tosi vaikee uskoa tĂ€hĂ€n siirtoon nyt. Oikeesti pitĂ€is vaan jĂ€ttÀÀ etsimĂ€ttĂ€ yhtÀÀn mitÀÀn tietoa mistÀÀn ja koittaa olla miettimĂ€ttĂ€ omia tuntemuksia, eihĂ€n tÀÀ stressailu auta mitÀÀn. Mutta huhhuh ettĂ€ ottaa koville. TĂ€nÀÀn on muutenkin ollut mieliala kyllĂ€ kovin ailahteleva, eli ehkĂ€ tÀÀ alakuloisuuskin vielĂ€ helpottaa. 😁

Millaisissa fiiliksissĂ€ muut piinailijat menee? 😊

TĂ€nÀÀn 1. pas ensimmĂ€inen uĂ€, johtofolli kasvussa lÀÀkityksestĂ€ huolimatta (zumenon), jos huomenna tai keskiviikkona positiivinen ovulaatiotesti tulos, niin siirto peruuntuu 😬 tein Ă€sken digi ovis testin, oli nega mutta viivat nĂ€kyy jo. Limis 8mm johtofolli melkein 14mm.

Onko muilla kokemuksia vastaavasta? Keskiviikkona alkaa aamusta terot ja cyglot jos nega tulos.

Muokattu viimeksi:
@Kaipuu En uskoisi, ettÀ vielÀ 14mm follikkelilla tulisi plussaa parin pÀivÀn sisÀÀn. Mulla oli viime viikon torstaina 17,4mm ja ei tullut luonnostaan ovulaatio pe mennessÀ, ei lÀhellekÀÀn. Yritti ehkÀ vÀhÀn tummentua jossain kohtaa, mutta vaaleni ihan nollille pari-kolme pÀivÀÀ ennen tuota.

Takaisin