Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tiiätte sanonnan ”pessimisti ei pety”. Onko jotain vastaavaa optimisteista? ”Optimisti ei osaa lopettaa”? 😅
"Raskaana kunnes toisin todistetaan" ;-) Silleen mäkin oon. En tiiä miks, oon kuitenkin 60% varmuudella jatkamassa ens kuussa laboratoriolisääntymisiin. Mut jos on luottavainen olo niin sit vaan on :D

Hei ollaan ihan samoissa! Nyt plussaa molemmille kiitooos!!

Ja kiitos @Syyskukka ! :)

Ihana, kun paljon plussia täällä. Piinaileville tsemppiä! Odottavan aika on pitkä ❤️‍🩹❤️

Me nyt jätetty ehkäisy, eli kumi ja varmat päivät. Ei vielä aktiivisesti yritetä. Toki ajattelin silti koittaa tikuttaa oviksen, jotta selkenisi itelle mikä kohta niistä mun tuntemuksista täsmää siihen tikun tulokseen. Hedelmälliset päivät alkaa huomenna tai ylihuomenna, oltiin viime yö kahdestaan reissussa, mutta raskautumista ajatellen liian aikasessa uskon. En tiedä jaksanko loppu viikolla edes yrittää pupuilla, mutta voidaan tosiaan vielä kyllä skipata tämä kierto. Jos maltetaan. Olen tyhmänä liittynyt facessa sektioidut ryhmään, sekä kohturepeämä ryhmään. Poistuin molemmista pian. Pelkkiä kauhutarinoita jaettavana. Jos niitä uskoo, niin seuraava raskaus tulee päättymään kohdun poistoon ja vauvan kuolemaan 😑😑ei siis mitään kevyttä vertaistukea. Toivoisin, että ihmiset laittao varoituksen aina tekstin alkuun, ennen kuin kertovat kauhutarinoita.

@problemsolved huhhuh mitä kauhutarinoita! 😱 koita muistaa et ne joilla on kaikki menny hyvin harvemmin kokee tarvetta kertoa siitä ja siks vertaistukiryhmät on sit enimmäkseen täynnä niitä joilla asiat menny huonosti. ❤️

Heräsin viime yönä siihen kun tisseihin sattu ja sit virnistelin tyytyväisenä et tämähän on hyvä merkki 🤣 mietin kans et ovulaatiosta lähtien oon nähny harvinaisen paljon unia, voiskohan se olla kans hyvä merkki? Ovistestistä en tullu hullua hurskaammaks. Näyttää mun perustasolta, mitä oon ovisviikolla tikuttanu. 🤷‍♀️

Nyt kp 22 ja dpo 11 ja oon ihan piinapäivien piinaama... Huomenna aamulla testaan, jotta saan vähän helpotusta! Eilen huomasin sekä aamulla että illalla ruskeaa valkovuotoa pyyhkiessä - johtuuko lähestyvistä kuukautisista vai ehkä kiinnittymisestä?? Väri oli tosiaan selkeästi ruskea eikä punainen.

Mulla ei ole koskaan elämässäni ollut tiputteluvuotoa ennen kuukautisten alkamista. Odotan kuukautisten alkavan aikaisintaan perjantaina, koska mun kierto on lyhimmillään ollut 23 päivää. Sen tosin oon oppinut, että mitä tahansa voi tapahtua eikä aiemmat kokemukset välttämättä kerro mitään tulevasta 😅😅

Lisäksi rinnat ovat turvonneet ja aristavat, mutta niin mulla on aina luteaalissa. Kuukautiskramppeja tai -kipuja ei ole lainkaan ollut, mikä voisi omalla kohdalla olla positiivinen merkki.

Luin, että dpo 12 on jo 90-95 % todennäköisyys saada positiivinen tulos, jos on raskaana. Ilmeisesti dpo 11 todennäköisyys on vielä huomattavasti matalampi. Mies on kuitenkin yrittänyt hieman toppuutella mua, etten liiaksi stressaa ja mieti tätä...

Nyt kp 22 ja dpo 11 ja oon ihan piinapäivien piinaama... Huomenna aamulla testaan, jotta saan vähän helpotusta! Eilen huomasin sekä aamulla että illalla ruskeaa valkovuotoa pyyhkiessä - johtuuko lähestyvistä kuukautisista vai ehkä kiinnittymisestä?? Väri oli tosiaan selkeästi ruskea eikä punainen.

Mulla ei ole koskaan elämässäni ollut tiputteluvuotoa ennen kuukautisten alkamista. Odotan kuukautisten alkavan aikaisintaan perjantaina, koska mun kierto on lyhimmillään ollut 23 päivää. Sen tosin oon oppinut, että mitä tahansa voi tapahtua eikä aiemmat kokemukset välttämättä kerro mitään tulevasta 😅😅

Lisäksi rinnat ovat turvonneet ja aristavat, mutta niin mulla on aina luteaalissa. Kuukautiskramppeja tai -kipuja ei ole lainkaan ollut, mikä voisi omalla kohdalla olla positiivinen merkki.

Luin, että dpo 12 on jo 90-95 % todennäköisyys saada positiivinen tulos, jos on raskaana. Ilmeisesti dpo 11 todennäköisyys on vielä huomattavasti matalampi. Mies on kuitenkin yrittänyt hieman toppuutella mua, etten liiaksi stressaa ja mieti tätä...
Täällä ihan sama dpo mutta aamulla nega testattu 😐 FF väittää että dpo11 raskaana olevista 53,6% saa positiivisen eli on tosiaan vielä matala

@Jenspaaa, paljon onnea plussasta 🩷🩷🩷

@Round2❤️ just ai ei kemiallista lasketa keskenmenoksi edes 🙄 en tiennyt. Toivon niin myös ettei enää keskenmenoja 🩷🩷

Meillä esikoinen heräili öisin tissille useamman kerran 1,5v saakka kunnes pidin unikoulun ja lopetin yösyötöt. Kahden nuorimman kohdalla oon lopettanut yösyötöt 6kk jälkeen ja sen jälkeen on alettu nukkua yöt läpi pääsääntöisesti.. heräilyä vaan jos on kipeenä tms vaivoja. Vauvalle täytyy opettaa muukin nukahtamistapa kuin tissi suussa. Esim selän silitys ja hyräily on meillä. Yövalvomiset on se mikä eniten jännittää mahdollisessa kahdessa pienessä lapsessa.. Oon tosi huono kestämään univelkaa. Etten oo oma itsenikään liian väsyneenä. Sit ei saisi enää vauvan kaa jäädä pitkään nukkumaan kuten nyt tehdään. Vaan herättävä taaperon kaa ajoissa vaikka olis millainen yö vauvan kaa 😬

Kiitos vastanneille 🙏🩷 Mä taidan kuitenkin pitää tän kierron taukoa. Mulla olis liian iso stressi matka plus ihan alkuraskaus. Keskityn nyt vaan ravitsemaan kehoa ja palautumaan kaikesta stressistä mitä ollut. Ja nauttimaan matkasta 🥰 ja elo-syyskuu voisi sit olla oikein otollinen aika raskaudelle 😍

Mä epäilen mulla ferritiini kyllä matala.. ei oo mitattu mutta oon niin väsynyt ollut ja nyt taas flunssassa 😫 vissiin kolmas kerta tän vuoden puolella jo. En jaksais yhtään. Haluis olla jo täysissä energioissa.. Ceridalia nyt syön toista kuuria ja tätä ennen oli se Floravital -mehu

Tuun omanapailemaan nyt vaan, pahoittelut. Edellisen kierron menkkoja pystyi vielä huuruisten lasien kautta kutsua 4 päiväisiksi, mutta nyt ne jäi auttamatta 3 päivään. Nyt ei voi edes yrittää väittää 4 päiväisiksi. Mitä ihmettä mun kehossa tapahtuu… joutuu varmaan oikeasti tässä kierrossa tikuttaa että tapahtuuko mitään oikeasti vaikka se kyllä tuntuu siltä… viime kiertona menkat hätinä 4 päivää, kp11 tuntui munasarjassa kipua joten silloin oletan oviksen olleen kun eggikset oli myös ja kierron pituus 29 päivää. Ai ettien että…

Kiitos kaikille onnitteluista❤️ nyt vaan toivotaan, että pysyis mukana☺️

@Adela mulla oli kans oviksesta saakka harvinaisen selviä unia ja tissit meni kans kippeeksi viime viikon aikana normaalista poiketen. Joten jos ei normisti mene, niin hyvin paljon mahdollista, että plussaat myös🤩 laitan sormet ja varpaat ristiin🤞🏻🤞🏻

Tuun omanapailemaan nyt vaan, pahoittelut. Edellisen kierron menkkoja pystyi vielä huuruisten lasien kautta kutsua 4 päiväisiksi, mutta nyt ne jäi auttamatta 3 päivään. Nyt ei voi edes yrittää väittää 4 päiväisiksi. Mitä ihmettä mun kehossa tapahtuu… joutuu varmaan oikeasti tässä kierrossa tikuttaa että tapahtuuko mitään oikeasti vaikka se kyllä tuntuu siltä… viime kiertona menkat hätinä 4 päivää, kp11 tuntui munasarjassa kipua joten silloin oletan oviksen olleen kun eggikset oli myös ja kierron pituus 29 päivää. Ai ettien että…
Mulla on ollut aiemmin 2 pv runsasta vuotoa, 1 pv keskitason vuotoa, ja 2 pv kevyttä. Nyt viimeks mulla oli enää 1 pv keskitason vuotoa, 1 pv kevyttä, ja 3 pv hyvin vähäistä tiputtelua. Mä pidän tätä huolestuttavana näin lapsihaaveen kannalta. Reilu pari kk sit ultrassa limis näytti kuitenkin riittävän paksulta, joten en tajua minne se katoaa, jos se ei vuoda pois. 🤨 Valkkaria tai muitakaan limoja mulla ei ole enää lähes nimeksikään.

Mulla on ollut aiemmin 2 pv runsasta vuotoa, 1 pv keskitason vuotoa, ja 2 pv kevyttä. Nyt viimeks mulla oli enää 1 pv keskitason vuotoa, 1 pv kevyttä, ja 3 pv hyvin vähäistä tiputtelua. Mä pidän tätä huolestuttavana näin lapsihaaveen kannalta. Reilu pari kk sit ultrassa limis näytti kuitenkin riittävän paksulta, joten en tajua minne se katoaa, jos se ei vuoda pois. 🤨 Valkkaria tai muitakaan limoja mulla ei ole enää lähes nimeksikään.
Mulla myös aiemmin mennyt noin ja nyt reilun puolen vuoden aikana vähentynyt ja vähentynyt vain. Silloin sanottiin, oisko loka-marraskuussa että kaikki näyttää hyvältä. Tais olla reipas viikko uuden kierron alusta? Ei mullakaan kyllä liikaa limoja ole. Saa toki jotain ”houkuteltua” esiin ettei tarvii _vielä_ liukkaria, mutta esimerkiksi eggis kestää noin 24h, sitä ennen vähän jotain sen kaltaista.

Sulla oli vissiin jo silloin pari kk sitten myös lyhyet kun limis katsottiin?

Jos ei tosiaan haavetta ois niin täähän ois vaan plussaa ku menkat ei vaivaa juuri yhtään. Mutta kun tilanne on toinen…

Mulla myös aiemmin mennyt noin ja nyt reilun puolen vuoden aikana vähentynyt ja vähentynyt vain. Silloin sanottiin, oisko loka-marraskuussa että kaikki näyttää hyvältä. Tais olla reipas viikko uuden kierron alusta? Ei mullakaan kyllä liikaa limoja ole. Saa toki jotain ”houkuteltua” esiin ettei tarvii _vielä_ liukkaria, mutta esimerkiksi eggis kestää noin 24h, sitä ennen vähän jotain sen kaltaista.

Sulla oli vissiin jo silloin pari kk sitten myös lyhyet kun limis katsottiin?

Jos ei tosiaan haavetta ois niin täähän ois vaan plussaa ku menkat ei vaivaa juuri yhtään. Mutta kun tilanne on toinen…
Joo, mun vuodot on niukentuneet reilusti viimeisen vuoden ajan (ja suunta on näköjään yhä heikompi), mutta tuolloin ultrassa limis oli yhä aivan tarpeeksi paksu.

Joo, mun vuodot on niukentuneet reilusti viimeisen vuoden ajan (ja suunta on näköjään yhä heikompi), mutta tuolloin ultrassa limis oli yhä aivan tarpeeksi paksu.
Mä tuun huikkaamaan, että mä murehdin täysin samaa asiaa. Kierukan poiston jälkeen mun kuukautiset oli kaksipäiväiset. Kunnon vuotoa oli ehkä 24 h ja sen jälkeen niukkaa. Olin sattumalta ultrassa kp 1-2 (vaikea sanoa kumpi) mutta siellä näkyi oikein hyvä limakalvo. En sit tosiaan tiedä, et mihin ne veret meni, mutta vuoto tosiaan oli niukkaa.

Te, joilla on kuukautisvuoto niukentunut, ootteko alottaneet ennen niukentumista tankkaamaan rautaa? Oon kuullut, et ainakin joillain rautatasojen parantuminen on vähentänyt vuotoa. Ei hajuakaan mihin perustuu, mut pikainen googlauskin kertoo, et raudanpuute voi runsastuttaa kuukautisia.

Johtuukohan se siitä että raudan puutteessa veri on jotenkin ohuempaa eikä jaksa tyrehtyä ja siks se vaan herkästi vuotaa sit runsaammin?

Te, joilla on kuukautisvuoto niukentunut, ootteko alottaneet ennen niukentumista tankkaamaan rautaa? Oon kuullut, et ainakin joillain rautatasojen parantuminen on vähentänyt vuotoa. Ei hajuakaan mihin perustuu, mut pikainen googlauskin kertoo, et raudanpuute voi runsastuttaa kuukautisia.
En ole ikinä syönyt rautaa, kun mun hemppa on ollut hyvällä tasolla. Ferritiiniä en ole tajunnut edes tutkailla. Aloin viimeviikolla miettiä, voisiko raudanpuute kuitenkin myös niukentaa kuukautisvuotoa, ja pikainen guugletus kertoo, että voi. Raudanpuute voi ilmeisesti myös heikentää munasarjojen ja kohdun toimintaa. Aloitinkin nyt siis muutama pv sitten ensimmäistä kertaa elämässä nimenomaan lisäraudan syönnin kaiken muun ohessa. 😅 Ihan sokkona nyt vedän, enkä siis ole mittauttanut ferritiinia. 🫢

Otan muuten vinkkeja vastaan hyvästä lisäraudasta. Ehkä tuosta ferritiiniketjustakin löytyy tietoa, mutta jos joku osaa äkkiseltään neuvoa, niin antaa tulla vaan. 😊 Mulla on nyt sideral forte, mutta se oli aika kallis ainakin tavallisessa kivijalka-apteekissa.

Otan muuten vinkkeja vastaan hyvästä lisäraudasta. Ehkä tuosta ferritiiniketjustakin löytyy tietoa, mutta jos joku osaa äkkiseltään neuvoa, niin antaa tulla vaan. 😊 Mulla on nyt sideral forte, mutta se oli aika kallis ainakin tavallisessa kivijalka-apteekissa.
Obsidan Fe++ on mun luottama.

Rautaa ei periaatteessa saisi aloittaa itsekseen kun sen vetäminen "turhaan" sotkee muiden aineiden imeytymistä kait... Itse en oo kyllä liian monesti käynyt mittauttaa ferritiiniä vaan mennyt ihan vain olojen perusteella syömään tuota vaikkei saisi 😅

@Valora @Vaaveilija Jos ferritiiniarvo kiinnostaa, täällä foorumilla on joskus vinkattu sellaisesta kuin ArvoTerveys. Siellä taitaa olla markkinoiden edullisin ferritiinimittaus (18 €). Itsekin varasin just ajan parin viikon päähän! Oon syönyt Ferrodania ja extra vahva rautaa (ne on ilmeisesti sama tuote) nyt 3 kk. Oon niin utelias kuulemaan, onko ferritiini noussut!

Mulla oli 7 pv menkat kuparikierukan aikaan ja 6 pv sen poistamisen jälkeen. Parit viime menkat ovat olleet vain 5 pv ja luulen, että se saattaa johtua rautatasojen paranemisesta. 🤔

Edit: Monella on tosiaan sideral fortesta sellainen kokemus, että se ei imeydy eikä ferritiini nouse. Tämä lienee toki yksilöllistä.

En ole ja menkatkin olleet vain sieltä marraskuun tms tietämiltä. Sitä ennen elin menkatta 4 vuotta kierukan vuoksi. Niin jotenkin ajattelisi että ei ne varmaan erityisesti oo parantunu tai huonontunu siitä mitä oli kun menkat taas tuli. Hemoglobiinia ei ole mitattu puoleen ikuisuuteen ja ferritiiniä ei ikinä.

Takaisin