IVF/ICSI-HOIDOT 2026

Eka menopur pistetty. Hitsi että tuo haisee pahalta, vihaan tuota lemua. Heti kun sai lopettaa Progynovan, niin tuntuu siltä kuin olisi löytynyt aivoista joku ihan uusi vaihde ja valot meni päälle.

Ovumialla halutaan ultrata kahdesti ennen punktiota. Nyt torstaina on eka ultra, jossa määritetään jarrun aloitus. Ensin ajattelin, että jo nyt on typerää rahastusta, mutta sitten kun asiaa tarkemmin mietti niin ei varmaan olekaan. Mulla on kuitenkin yleensä vähän keskivertoa pidemmät stimulaatiot ja ovulaatiokin on luonnostaan vähän myöhäisempi. Niin ehkä tosiaan jarrua ei kannattaisi aloittaa kaikissa tapauksissa sokkona kuten julkisella on tapana. Toisaalta mun rakkulamäärillä alkiomäärän optimointi tuntuu vähän sellaiselta .... en nyt sano "ihan sama", mutta kun toiveena on yksi lapsi enää niin onkohan sillä välilä saadaanko 7 vai 8 alkiota? Ihan kiva myös saada tietää toisaalta jo neljän pistospäivän jälkeen vähän suuntaviivoja tulevaan, vaikka pikkuisiahan ne rakkulat siinä vaiheessa ovat.

@punktiopikkarit Ei kai näin aikaisin menkkaoireita tuntuisi? Musta kuulostaa lupaavalta nuo tuntemukset! 🥰 Varmasti aika tuntuu pitkältä kyllä tässä vaiheessa.
Joo toi painon tunne näin kauan ennen menkkoja ON poikkeuksellinen! Mutta, mulla vähentää oirespottailun itseluottamusta se pmdd, tai pme tai molemmat, mitä lie luteaalista kroonista mulla on ollu viimeset 7 tai 8 vuotta tai jotain (ei oo koskaan diagnosoitu). Että mulla on joskus menkkakivut alkanu päiviä ennakkoon esim ranne- ja pohjekipuina ja kuukaudesta toiseen vaihtelee et mitä tulee. Onneks keltarauhastuki on rauhottanu noita! Kysyin jo lääkäriltä saako näitä jatkaa loppulisääntymisiän, kävin miten kävi, että ois vähemmän oireita.

Eka menopur pistetty. Hitsi että tuo haisee pahalta, vihaan tuota lemua. Heti kun sai lopettaa Progynovan, niin tuntuu siltä kuin olisi löytynyt aivoista joku ihan uusi vaihde ja valot meni päälle.
Mulla ei oo menopurista kokemusta, mutta tulee mieleen viime kuussa stimulaatioiden alussa se gonal äffän haju, ja kerran kun pistin sen kiireessä ja lähin juoksemaan (kirjaimellisesti juoksemaan siis) ovesta ulos, niin huomasin et se ei oo pelkkä haju vaan myös maku suussa.

Sullakin siellä hurjan suuria pohdintoja meneillään!

Voisko kaikki päivittää kauheesti kaikkea omista tilanteistaan, ku mä en saa mitenkään omasta kehosta tai klinikasta irti just nyt yhtään mitään, kukaan ei tiiä onko se alkio yhä voimissaan vai menikö ohi... Nii jos mä liftailen teiän kaikkien muiden uutisissa nää arkipäivät!

Paljonko follikkeleita foorumilla? Yhteenlaskettuna meillä kaikilla noin kolmesataa seitsemäntoista? Onks jonkun lääkäri sanonu jotain rohkasevaa, tai hupsua, tai karmeeta?

Miten kaikki uudet voi? Ootteko sietäny stimulaatioita ja jarruja ja toimenpiteitä? Kysymyksiä kuulumisia tuntemuksia?
Entä kaikki konkarit, ootteko ok? Millä harhautatte itteänne (mä katon hirveitä true crime dokkareita)?

Menestystä kierrokseen @Enkelinsiipi! Ja @*Ninni* voi kun päivät kuluisi nopsaan ja pääsisitte ilmoittautumaan 🤩 @punktiopikkarit ihanan ponnekkaasti etsit siellä muuta ajateltavaa 😄 täältä tulee kuulumisia!

Punktio tehty! Hyvin meni, follikkeleita tyhjennettiin joku 20 ja 16 solua löytyi 🤞 yllättävän paljon jännitti sitten just ennen toimenpidettä, kanyyli pisti joo ja kun sanottiin että tää on se päivän kipein ni aattelin että no eihän toi nyt ollut sit paha. Mutta sitten punktio tekikin kipeämpää. Siinä oikeastaan se kun lääkäri pyöritteli sitä välinettä sisuksissa ja munasarjat oli arat niin se sattui. Hirmu ihanasti huomioivat kyllä siinä ja vaikka sen hetken oli tukalaa olla lääkepöllyssä ja kipuilla niin kaikkinensa oikein hyvä kokemus. Vikat stimulaatiopäivät sujui myös oikein hyvin, lähinnä välillä kävely aristi ja turvotus oli melkoinen mutta muuten kyllä oikein normaali olo. Siitä yllätyin että lääkkeet ei aiheuttaneet mielialaan oikeastaan mitään vaihtelua 👍 nyt lepoa ja kaikkea mukavaa.

@punktiopikkarit onko teidän siirrosta nyt 6 päivää aikaa? Meinaatko odottaa viralliseen testipäivään ennen kun testaat? Tänään voisi jo näkyä 😍.
Mulla on nyt niin pitkä odottelu siirtoon ettei kauheesti päivittäin stressaa, käyn silti lukemassa edelleen useamman kerran päivässä foorumia vaikka en kauheasti ole jaksanut kirjoitella 😅.

Menestystä kierrokseen @Enkelinsiipi! Ja @*Ninni* voi kun päivät kuluisi nopsaan ja pääsisitte ilmoittautumaan 🤩 @punktiopikkarit ihanan ponnekkaasti etsit siellä muuta ajateltavaa 😄 täältä tulee kuulumisia!

Punktio tehty! Hyvin meni, follikkeleita tyhjennettiin joku 20 ja 16 solua löytyi 🤞 yllättävän paljon jännitti sitten just ennen toimenpidettä, kanyyli pisti joo ja kun sanottiin että tää on se päivän kipein ni aattelin että no eihän toi nyt ollut sit paha. Mutta sitten punktio tekikin kipeämpää. Siinä oikeastaan se kun lääkäri pyöritteli sitä välinettä sisuksissa ja munasarjat oli arat niin se sattui. Hirmu ihanasti huomioivat kyllä siinä ja vaikka sen hetken oli tukalaa olla lääkepöllyssä ja kipuilla niin kaikkinensa oikein hyvä kokemus. Vikat stimulaatiopäivät sujui myös oikein hyvin, lähinnä välillä kävely aristi ja turvotus oli melkoinen mutta muuten kyllä oikein normaali olo. Siitä yllätyin että lääkkeet ei aiheuttaneet mielialaan oikeastaan mitään vaihtelua 👍 nyt lepoa ja kaikkea mukavaa.

Hei samaistun kaikkee mitä sanot! 16 munista löyty ja kanylointi oli todellaki helpompaa ku varsinainen punktio. Hyvä kuulla et sait hyvän saaliin ja nyt on toimenpiteet takanapäin ja oot nyt lepäilemässä! Toivottavasti tulee pian hyvii uutisii labrasta :)

@punktiopikkarit kiitos hauskoista teksteistäsi! Ite testasin viikko pas jälkeen jolloin näkyi (5 päivää pas jälkeen ei näkynyt vielä joten olin ihan varma et negaa tulee) jo ekaa haaleaa viivaa 🥹 Nyt on ultra 5.6. ja eka neuvolaki "heti perään" 25.6.. Täällä ultrataan ekalla neuvolakerralla mutta onneksi on tuo varhaisultra näiden hoitojen takia niin ei tarvi oottaa 🙏🏻

Tsemppiä piinailuun ja tässä sulle luettavaa: Mulla on hoidoissa paristi tapahtunu se et oon jo ponkassu riisumaan ja/tai lavetille haarat auki ennen ku on käyny mieles et niin oisko mun pitäny odottaa lääkäriltä kehotusta 😂 PAS varsinkin kun mietin et se vanhempi mieslääkäri oli jopa vähä huvittunu ku ei ollu ehtiny ees esitellä itteensä... "Helooou" 🤣 Onneksi en osaa näitä kovin paljoo hävetä kun aika liukuhihnalla he tämmösii tekee niin ihan varmaan on jo kaikki nähty, niin lähinnä huvittaa oma innokkuus 😂

@Pikkuviikuna tsemppiä toipumiseen ja odotteluun, iso askel menty nyt eteenpäin! Ja se kipukokemus varmasti kaikilla eri ja voi itselläkin vaihdella, itsellä eka punktio ei tuntunut missään ja tokassa sitten toinen puoli ottikin kipeää ihan selvästi jonkun aikaa lääkkeistä huolimatta.

Aiotko testata yhtään etukäteen @punktiopikkarit vai vasta virallisena testipäivänä? Mulla odotteluun auttanut irtiotto arjesta/kotoa, palstan ja muiden raskaus/hoitojuttujen lukeminen bänniin ja joku projekti itselle, jos ei muuta niin vaikka makrameesolmuja samalla kun joku rikossarja pyörii taustalla (ja ei en oo käsityöihminen mutta mitäpä sitä ei tekisi aivojen hämäämiselle, saa sit läheiset kärsiä rumista ja vinoista makramee-yritelmistä xD).

Ja hahah @Puolikuu I know the feeling. Lueskelin noita vähän aikaa intensiivisesti ja nyt tuntuu että oon kunnon mosaikismiasiantuntija (not).

ON: En tiedä kehtaanko ees tunnustaa mutta menin keulimaan ja laitoin omapolulta viestiä että miten pakollinen se perinnöllisyyslääkäri on ja että meille tosiaan riittää esim paperiaika tai lyhyt soittoaika, eikä haluta pitkää etävastaanottoa. Jos oikeen oon tulkinnut netin juttuja niin mosaikismialkiolla on silti tilastollisesti parempi todennäköisyys raskauteen ja terveeseen lapseen kuin esim tutkimattomalla ivf-alkiolla. Ja n 1% luokkaa se että tulis sairas lapsi jos tulisi raskaaksi ja se jatkuisi, mikä siis sama/parempi jopa kuin luomuna yrittäessä (iästä riippuu). Ei muuta meiltä muuta kuin että osataan sit olla pessimistisempiä kiinnittymisen ja alkuraskauden keskenmenon suhteen ja tällä historialla joka tapauksessa oltais. Seulonnat tulisi kuitenkin ja niitä jännittäisi silti. Tää on niin paljon parempi kuin nollatulos.

Oon jännitellyt omia menkkoja kun ei niitä kuulu vaikka viikonloppuna piti alkaa, mutta viimeksikin punktion jälkeen venyi seuraava kierto. Nyt aika varmaa että tästä seuraava kierto menee kesäsulun ajalle, niin mietin oisko mitään tsänssejä et vuoto pysyisi poissa vielä muutaman päivän ja saataisiin sitä ennen meidän kantakirjaus/puhelinsoitto😅 tuskin mut aina voi toivoa... ja jos nyt menkat alkais tai tulis aika jonnekin myöhemmälle nii ainakin voisi sitten tämän asian laittaa mielestä pois ja keskittyä kesään eikä tarvitsisi tätä minimaalista mahdollisuutta jännitellä.

Kiitos kannustuksesta @punktiopikkarit ! Ja todellakin samaa mieltä, kirjoittakaa kaikki mahollisimman paljon niin on jotain luettavaa, kun käyn täällä päivän aikana jatkuvasti tsekkaamassa sisältöjä :rolling: Oon maailman paras etätyöntekijä tänään... Ei voi kyllä yhtään keskittyä!

Ja hei niin kiva kuulla @Pikkuviikuna punktiokokemuksista! Tosi hyvä tulos tuli! Mutta ikävä tietysti että itse punktio oli jonkin verran kivulias.. Toivottavasti sun olo nyt kohenee pian, ja oot ansainnut kaiken levon ja hemmottelun! Pääsetteköhän te tuoresiirtoon?

Siis mulla on prioriteetit totaalisen kohdillaan, kun yksi iso harmitus ois, että jos ei ennen kesää mahdu mukaan hoitoon, niin jäisi saikut välistä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Haaveilen laittoman paljon niistä saikkupävistä kun saisi vaan pötköttää. Oliko sulla @Pikkuviikuna jotain eväitä? Niistä haaveilen myöskin, ja herkuista mitä syödä punktion jälkeen :Face With Tears Of Joy:

Ja mun mielestä kuulostaa ihan loogiselta pohdinnalta @Trieste ! Yhtään en oo aiheeseen perehtynyt, mutta noin kun kirjoitat niin oikein kuulostaa järkevältä. Jännä kuulla mitä vastaavat!

@Pikkuviikuna onnittelut hyvästä saaliista! Minulle on tehty kolme punktiota, ja osa niistä on tehnyt kipeämpää kuin toiset. Viimeisin oli helpoin. Ehkä se riippuu punktion tekijästäkin. Minua kyllä tongittiin ja ronkittiin pitkän keskenmenoprosessin aikana niin paljon, että voi olla myös että itse on oppinut myös rentoutustekniikoita.

@Trieste mitäänhän ei maksa jos kysyy. Kerro sitten mitä vastasivat! Eipä jää ainakaan vaivaamaan sitten se, että olisiko pitänyt kysyä. Tosiaan minullakin on muistikuva omasta perinnöllisyysneuvonnasta, että se todennäköisyys oli 1-2% luokkaa, mikä tuntui aika olemattomalta riskiltä kieltämättä.

@punktiopikkarit toivon sinulle oikeasti plussaa, mutta sinulla on nyt niin hyviä juttuja että tavallaan jollain kierolla tavalla toivon ettet vielä plussaisi vaan olisit täällä viihdyttämässä meitä vielä hetken. Kyselit että miten konkarit jaksaa ja onko kaikki ok. No ei ole. Ihan kauhea peliväsymys koko hoitoihin, tuntuu että ryömin kohti maaliviivaa ja olen kauhuissani siitä, että joku ongelma tulee pakosti vielä eikä tämä ole vieläkään viimeinen ivf-rundi meille. En ole edes oikein kesälomaa jaksanut suunnitella, mutta toisaalta ehkä sellaiset kesät ovatkin parhaita kaikista. Aikaa koitan tappaa liikuntaharrastuksilla, puutarhahommilla, pelejä pelaamalla, legoja rakentelemalla.... Ja varmaan nyt pitäisi siihen työhaastatteluunkin valmistautua. Yritän olla märehtimättä sitä, että ekan alkion siirtäisin kuukautta ennen mahdollista uuden työn aloitusta. Mutta elämä on osoittanut, että raskaus ei ole varmaa ja toisaalta työhaastattelussa voi tulla sellainen olo, ettei koko paikkaa halua ollenkaan. Eli siksi koitan olla murehtimatta. Sitä paitsi onko mikään kierompaa ja oudompaa kuin pelätä sitä, että saa kaiken sen mistä on pidempään haaveillut, eli raskauden ja uuden työpaikan?

Haluun täältä korjata kesken koiralenkin nopeasti että nuo mun mainitsemat prosentit oli sitten matala-asteisesta mosaikismista! Niissä tosiaan eroja onko matala vai korkea aste, segmentaalinen vai kokonaisia kromosomeja, vain yhtä kromosomia vai useita koskettava. En tiedä vielä mikä meillä kyseessä.
Ja tiesittekös että euploidi alkiokin voi olla mosaikistinen, se aste vaan jää olikohan alle 25%, matala-aste voi sitten olla esim 30%. Se meidänkin lääkäri sanoi että kun menetelmät tarkentuneet niin todettu että näitä on oikeasti aika paljon enemmän kuin ennen ajateltu ja useimmiten varsin hyvä-ennusteisia ovat, alkio itse korjaa itseään esimerkiksi.

En ole kovin aktiivisesti tänne kirjoitellut mutta taka-alalla lukenut muiden kommentteja. Itsellä maaliskuussa 1 IVF, josta tulos 0. Toukokuun alussa oli 2 IVF:n suunnittelukäynti ja oli tarkoitus näistä kuukautisista mennä hoitoihin. No eihän näissä asioissa mikään mene niinkuin ajatellaan ja itsellä tässä kuussa siis pitkittynyt kierto ja tänään ensimmäinen vuotopäivä. Itsellä tullut viimeisen viikon aikana se ajatus, että pitäisikö kuitenkin seuraava hoito tehdä vasta kesälomien ja klinikan kesäsulun jälkeen. Meidän kohdalla lääkäri väläytteli lahjasoluja viimeiselle kierrokselle, jos tästä toisesta ei tulosta tule. Itsellä sellainen olo, etten pysty käsittelemään sellaista pettymystä kuin viimeksi nyt keskellä kauneinta kesää. Toisaalta tunnen syyllisyyttä kun ajattelen tällaista koska moni muu täällä odottaa hoitoihin pääsyä. Tilannetta ei helpota lähipiirin vauvauutiset.

Oih, voimia @langankierto ja @Enkelinsiipi ! Turnausväsymys, pettymykset ja kesä hehkeimmillään on kyllä kummallinen kombo jota ei tarttis mielellään. Toivottavasti löytyy taas se joku kipinä, lepo tai mikä nyt sitten kantaa taas etiäppäin!

Kiitos kommenteista ja munasoluonnitteluista!😄 Vielä ei tiiä onko kypsiä ja niin edelleen. No, te tiiätte. Siks onkin ihana jakaa tänne! @*Ninni* haha hyvä siellä on prioriteetit ja suunnitelmat kohdillaan. Suunnitelmana on tehdä tuoresiirto 😍 toivottavasti päästään sinne! Asetin omaan mieleen tavoitteen että jos yksi siirrettävä alkio saadaan ni voin olla tyytyväinen että päästään yrittämään. Ja punktioeväistä: niitähän mulla oli! Lopulta ihan muutaman suupalan söin ja loput vasta kotona. Siinä lepotilassa oli vielä sen verran kipua että laitettiin kipulääkettä suoneen, se helpotti suurinta osaa kivusta mut sit taas aiheutti pahoinvointia.🫠 Maistoin palan jotain hedelmää ja olin et juu ei mee alas. Eli mun lepäilyt meni aika staattisessa taivaan tuijottelussa mutta ai että sit kun pääsi kotiin ja sai sen eväsleivän eteen se oli suurinta herkkua! 🥰 Iltapäivä mennytkin sitten tasaisesti herkutellen ☺️

@punktiopikkarit hei en ees ite huomannut tota vuosilukua😂😂 saavuttu tähän vuoteen!
Toivon kanssa että teillä nappais kiinni (vaikka juttuja jäis tosiaan ikävä!) ja kuulostaa hyvälle noi oireilut, kun on tässä viikko vielä elettävää. Meillä joo siirrettiin maanantaina, niin ehottomasti kans haluun tietää kuulumisia, kun ollaan vaan päivän erolla menossa!🤞🏻

@*Ninni* toivotaan että kierto pian alkais!! Oon kanssa ootellut millon pääsette piikeille ja punktioon!😍

@Pikkuviikuna upea saldo teillä! Toivotaan että jaksavat hedelmöittyä ja kasvaa!😍✨

@langankierto, toi on tuttu tunne. Ei jotenkin jaksaisi pettymyksiä eikä varsinkaan kesällä. Hirveesti tsemppiä💗

On: meillä tosiaan viikko siirrosta ja tuonne salaiselle puolelle purin tuntoja kun olen varma, ettei meidän alkio napannut matkaan. Tänään myös tein nega testin (koska en jaksanut odotella) ja jotenkaan ei se tullut yllärinä saati pettymyksenä. Toki harmittaa, mutta ehkä siihen oli varautunut. Vielä pitäisi viikko jatkaa lääkityksiä, kestää kramppeja ja toivoa ihmettä💔 ennemmin tekisi mieli heittää hanskat tiskiin ja suunnitella uutta siirtoa mahdollisimman pian. Luonnostaan oma kierto alkaisi juuri näinä päivinä, joten harmittaa sekin, että pitenee😞 mutta jos viikonpäästä (tai viikonloppuna) ei plussaa tule, haen kaupasta kunnon naudanlihapihvit ja syön vähän punertavana sellaisen pettymykseen!

Siis miten ihanaa oli tulla takas kotiin ja foorumilta löyty paljon uutta! 😍 Mä tägään teiät kaikki niin on sit taas kaikilla uutta luettavaa, varmaan sit huomenna, en tiedä onko täällä montaa yökyöpeliä.

Voi @Heipsy :( Minkä merkkisen testin teit? Oli varmasti tietenkin joku herkkä. Näitä sun tekstejä on tosi hurjaa lukea kun meillä on vaan se vuorokauden ero! Keltarauhastuki kyl pidentää iha tuskastuttavan paljon.
Punertavasta naudanlihapihvistä tuli mieleen että mä en oo vielä suunnitellu negatuloksen herkkua (mut varmaan se olis joku homejuusto).

@Enkelinsiipi Toi oli paras mahdollinen kehu, että salaa toivois etten plussais että tarinat jatkuis - olin tosi hyvällä tuulella tosta koko illan, mietin pitäskö perustaa joku blogi.
Nää konkareiden tarinat on HURJIA. Mä kuulen sen peliväsymyksen tosta kuvailusta niin hyvin - ja ton ristiriidan kun eniten haluttujen asioiden saaminen pelottaa.

@Teekoo Oi kuule, arvaa, mä oisin kans just tommonen hetimiten housunpudottaja - mutta oon osunu lääkärille joka sanoo ¨sit voitaiskin kattoa-¨ just kun on ehtiny oven sulkea perässään :D Ihan oikeesti PAS suunnittelu-ultraan tullessa se kävellessään huoneeseensa kysyi ¨Sulla ei siis näkyny ovulaatiotestissä vielä mitään?¨ ja kun sanoin ei se jatko sinne lavetilleen ja oli jo rullannu kortsun ultraan ku avasin vasta kengännauhoja. Ollaan me läheisiä :D kyllä se alkuun käytti aikaa kohteliaisuuksiin ja kuulumisiin...

@*Ninni* mulla oli onneks kaks kättä ja hanskat vaativia töitä niin jätin puhelimen hetkeks jopa autoon! Ei tulis täälläkään keskittymisestä muuten mitään.

Hyvin keulittu @Trieste ! Jaaha sielläkin menossa menkka-ajotusjännitys.
Hmmm mä varmaan joudun odottamaan raskaustestin tekemisen kanssa kun oon yksin nää arkipäivät ja en haluis testata yksin.

Mukava kuulla susta @langankierto vaikka kuulumiset ei ookaan mukavia - kesä, vauvat ja lapsettomuus, hurja yhdistelmä :S

@Pikkuviikuna oi jos pääsette tuoresiirtoon niin oot ihan pian piinapäiväkerhossa!

Takaisin