Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiitos kaikille, jotka vastasivat kysymykseeni kengänkoosta. Näin yhdessä kaupassa aivan upeat, mutta aika kalliit kengät, ja mietin, viitsinkö tuhlata sellaisiin, jos en mahdollisesti voi käyttää niitä parin vuoden päästä. 😅 Aika monella kengänkoko onkin kasvanut, vaikka ei kaikilla vastanneilla. Ehkä tällä kertaa säästän rahani.

Mun motivaatio säästää rahaa on kuitenkin laskenut, kun yrittäminen on kestänyt pidempään kuin ajattelin. Tulee sellainen ajatus, että ehtiihän sitä säästää plussaamisen jälkeenkin...

Ja tästä tullaan toiseen kysymykseen: Oletteko säästäneet tai aiotteko säästää jonkun tietyn summan perhevapaita varten? Te, jotka olette perhevapailla jo olleet, säästittekö te erityisesti sitä aikaa varten? Jos ette, riittikö vanhempainrahat yms hyvin?

@Maana Mannila minulla täysin samat tuntemukset terapiasta/keskusteluavusta. Tuntuu jotenkin hullulta maksaa siitä että joku kuuntelee mun vuodatusta, eikä tosiaan pysty oikeasti tekemään mitään auttaakseen minua. En myös yhtään kestä sitä terapeuttien tapaa kallistaa päätä ja myötäillä sympaattisesti sekä niitä hiljaisia hetkiä. Tunnistan itse omissa ajatuksissa haitalliset ajattelutavat ja osaan realisoida niitä, joten mitään coping-apuakaan en sieltä tarvitse.

View attachment 156280
Aamu alkaa näköjään neljältä miltei oksennuksella. Eka flunssa ja siihen päälle närästys niin saadaan näköjään sellainen olo nieluun että oksennus refleksi yrittää triggeröityä hengittämisestä... Tai sit en tiiä. En usko että raskauspahoinvointi alkanut näin aikaisin.

Kuivuneessa testissä tuo eilinen hailura näkyy selvästi. Voi olla että oon nyt niin malttamaton että käyn ostaa pregcheck raskaustestejä sen sijaan että odotan niitä mun postissa tulevia reipasta neljäkymmentä... 🤣 Teen kauniin kollaasin niistä mieleni rauhoittelemiseksi ekan kolmanneksen aikana jos tää nyt etenee tästä.

Kunnon jännitysnäytelmä kyllä, vahvistuuko vai onko viivanpaikka, vain aika näyttää.
Viiva näkyy. 🤩 Toivottavasti lähtisi tosiaan vahvistumaan eikä olisi pelkkä viivanpaikka. Tsemppiä jännittelyyn. ❤️

Päivää kaikille 😊 mielenkiintoinen viiva @Suskikitten kiitos kun saadaan jotain jännäiltävää 😄

Tässä lupaamani ovistesti näin dpo6-7 päivällä. En oo muuten ikinä näin vaaleeta viivaa saanu aikasemmin, hyvä kun mitään näkee. Mielenkiinnolla odotan ens viikon koetta, et onko yhtään vahvempi, ku jotkuhan sanoo et loppukierrosta vois olla taas jotain nousua. IMG_2405.jpeg

Ja tästä tullaan toiseen kysymykseen: Oletteko säästäneet tai aiotteko säästää jonkun tietyn summan perhevapaita varten? Te, jotka olette perhevapailla jo olleet, säästittekö te erityisesti sitä aikaa varten? Jos ette, riittikö vanhempainrahat yms hyvin?
Hm, en ollut säästämällä säästänyt... Tapaan luontaisesti kuluttaa hiukan vähemmän, kun ei mulla elämässä oo ollut aiemmin asioita jotka sitä rahaa kuluttaisi, niin rahaa oli sen vuoksi kertynyt. Sit kun oltiin vanhempainrahan varassa, niin elettiin tarkoituksella tarkemmin, mutta ei se oikeastaan poikennut kauheasti meidän normaalista muutenkaan. Vanhempainrahalla mitään ei jäänyt säästöön ja aika minimalistisesti tarvi korkata säästöjä. Toisaalta sit meidän tenava oli eka lapsen lapsi niin mummit ja ukit rahoittaneet hälle harrastukset ja matkustuksen heidän luokseen kylään.

Ja meillä on tilanne, että mies on työkyvytön ja mä tienaan ainoastaan. Ollaan siis aina mun palkan + miehen tukien varassa. En kuitenkaan kokenut että oltaisiin mitenkään tiukilla.

Muoks, mutta stressaavaa se oli kyllä silti. Kyllä mä hermoilin ekat kuukaudet että oonko tehnyt virheen ja pärjätäänkö me.

Muokattu viimeksi:
1000010759.jpg

Kävin hakee pregcheckin normaalin, jotka toimivat mun keholla herkkinä. Just äsken tein ja ilmiselvä plussa tuo on 🎉

Aloin jo aamuyöllä väsäämään miehelleni syntymäpäivälahjaksi korttia, jonne sisään tein minikalenterin tärkeillä päivämäärillä.

Kattelen vielä tovin tässä että muuttuuko kemialliseksi kun dpo10 vasta menossa. Sit siirryn tammikuulle.

Mä laitoin laskutilille rahaa säästöön vuoden laskuja varten kun raskuduin 😊 Mun vanhempainpäiväraha oli aika pieni, 1300e/kk. Näin sain käyttää ne kaikki rahat muuhun kuin laskuihin. Sain siitä säästöönkin laitettua.

Nyt oon hoitovapaalla ja kotihoidontuki on vaan 270e/kk verojen jälkeen. Käytän jotain omia säästöjä, mutta en vartavasten tätä varten oo säästänyt (päätös hoitovapaalle jäämisestä tuli vähän yllättäen). Meillä on silleen hyvä tilanne, että mies on hyvätuloinen. Hän maksaa kaikki elämisen kulut ja mulle käyttörahaa ku oon kotona hoitamassa taaperoa.

Onnea @Suskikitten 😍

View attachment 156288
Kävin hakee pregcheckin normaalin, jotka toimivat mun keholla herkkinä. Just äsken tein ja ilmiselvä plussa tuo on 🎉

Aloin jo aamuyöllä väsäämään miehelleni syntymäpäivälahjaksi korttia, jonne sisään tein minikalenterin tärkeillä päivämäärillä.

Kattelen vielä tovin tässä että muuttuuko kemialliseksi kun dpo10 vasta menossa. Sit siirryn tammikuulle.

Ihanaa, kovasti onnea! 😍❤️🥳

View attachment 156288

Onnittelut ja toivottavasti viiva vahvistuu ja on pysyvä plussa! 😍🥹🩷

Onnea plussista, ja tarraliimaa matkaan! (Tässä vaiheessa huomaan ajatusvirheeni, mutta tarraliima on sen verran hupaisa aivopieru, että jääkööt muidenkin iloksi :tears: ) Lisäksi myös vauvaliimaa ja tarrasukkia matkaan :red-heart:

Ei kyllä ollut kovin kummoiset säästöt. Eikä tulotkaan, kun mies oli työttömänä ja sai työpaikan vasta pari kk syntymän jälkeen. Me ollaan kuitenkin niin pitkään tultu toimeen pienen pienillä tuloilla, että ei oo tuntunut missään vaiheessa vaikealta pärjätä (asuttiin Espanjassakin vain mun tulojen varassa, kun mies oli vielä yliopistossa, ja siellä vasta pienet palkat onkin! Ruuan hinta kuitenkin lähes Suomen tasolla jo). Suurin tekijä meillä siis on pienet menot!
Toki nyt kun vanhempainpäivärahat loppui ja ollaan miehen vielä suht pienen palkan varassa, niin vähän pistää laskeskelemaan menoja ja tuloja, kun kelalta tulee vain kotihoidontuki+hoitolisä (417e), asumistuki (n.100e) ja lapsilisä (120e), eli miehen palkan päälle vain tuo 640e. Eihän näillä juhlita, mutta kuten sanoin, pienellä ollaan opittu tulemaan toimeen eikä tämä tunnu säästämiseltä. Meillä esim vain yksi auto ja sekin käteisellä ostettu, eli ei autolainaa. Säästetään asp tilille, mutta hyvin hiljakseen, kun ei ole paljon ekstraa, tai on pieni puskuri koko ajan, mutta ei uskalla laittaa kaikkea säästöön kun asp tililtä sitä ei saa pois tarvittaessa (menettämättä asp sopimusta). Kaikessa muussa siis nyt päjrätään aivan hyvin, mutta alkaa asunto käymään ahtaaksi, ja haluttaisiin ostaa oma, se säästäminen siis on vain hitaampaa kuin haluttaisiin. Ja silti käydään esim 2-3vk välein ulkona syömässä (oli se sitten ravintolassa tai pikaruokapaikassa, mut paikasta huolimatta se on selkeesti kotiruokaa kalliimpaa), eli ei eletä kädestä suuhun.

Säästämistarvetta miettiessä täytyy vaan raadollisesti laittaa kaikki menot paperille ja katsoa mitkä on ne välttämättömät, joista ei voi joustaa tai tinkiä, ja katsoa sitten et kuinka suuren tulopudotuksen talous kestää ja kuinka pitkäksi ajaksi. Ei auta vertailla muiden tilanteisiin, kun muuttujia on niin paljon 🤷‍♀️

@Syyskukka kyseli säästämisestä perhevapaille, itse esikoisen raskausaikana karsin "turhia" menoja ja totuttelin pienempään kulutukseen. Koin että vanhempainpäivärahalla pärjäsi hyvin mutta sitten hoitovapaalla meni säästöt tehokkaasti. Mutta koin myös etten ihan minimiin halua vauvan kanssa kulutusta laittaa vaan käydä välillä kahvilassa tai lounaalla ja olla miettimättä että raaskinko vaikka ajaa ystäviä näkemään..

View attachment 156288

Onnea kovasti! 😍❤️ Tarrasukkia matkaan pienelle. 🥰

@Syyskukka varmasti riippuu pitkälti menoista tarvitseeko säästää perhevapaita varten. Jos on esim. isoja lainanlyhennyksiä tms. niin ei ehkä pärjää yhtä vähällä.

Itse en ole säästänyt perhevapaita varten, mutta meillä ei ole jättimenojakaan. Budjetoidaan niin että pärjätään vähemmällä. Mun vanhempainpäiväraha on ollut n. 3000€ ja sama pysynyt kaikkien vanhenpainvapaan aikana koska on pienet ikäerot.

En säästänyt erikseen vanhempainvapaaseen. Tein kyllä ennen sitä kolmea työtä nostaakseni päivärahaa (vuoden aikana noin 15-18te ylimääräistä tuloa. Osan työstä tein yrittäjänä, joten se sunma tuli laskennallisesta yelistä, jota maksoin), ja lopputuloksena sain kelalta saman verran, kun oma työni kuukausipalkka oli. Tämä oli mulle sopiva tapa säästää.

Laskin kelan laskurilla, että saisin vanhempainrahaa bruttona 2850e (ei-korotettu määrä). Lapsilisiä tulisi noin 335e/kk ja päikkymaksu pienenisi, kun perhekoko kasvaisi ja esikoinen aloittaisi koulun. 😊 Mulla on kyllä opintolainaa 30t euroa, minkä lisäksi meillä on asuntolainaa 160t e ja autolainaa 20t e.

Ja omakotitalossa juoksee kulut koko ajan. 😅 Välillä tuntuu, että kaikki kyllä menee ellei tosissaan kitsastele.

Ei olla erikseen säästelty, mutta varmasti raskausaikana tulisi tsempattua.

@Valora ajattelin, että jos sunnuntaihin jaksais malttaa ennen kuin testaa. Saa nähdä malttaako.

Mulla on ollut aivan hirvittävä flunssa tässä ja monta päivää ja lisäksi oon työreissulla, niin en ole ehtinyt ees miettiä mahdollisia oireita. Toissapäivänä tuntui pientä nippailua alavatsalla, mutta muuten en ole huomannut muuta kuin sen että koko ajan on kuuma ja tuskanhiki päällä, mutta se varmaan johtuu ihan vaan tästä että oon kipeänä. 🙈

Me ei olla myöskään erikseen säästetty vanhempainvapataa varten, vaan enemmän sitten vähän karsittu menoja. Esim. kaupassa katsottu vähän tarkemmin mitä ostetaan. Säästetään kyllä muutoin koko ajan puskurirahaa tilille ja lisäksi säästetään molemmat vanhemmat kuukausittain rahastoihin ja meidän taaperon lapsilisästä menee kans kuukaudessa muutama kymppi hänelle itselleen rahastoon säästöön. Saapahan sitten vähän pesämunaa kun tulee täysi-ikäiseksi. Oletteko te muut alkaneet säästää lapsillenne rahaa?

Takaisin