Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Niinhän se on ettei omiakaan raskauksia kannattaisi verrata keskenään, tiedän sen kyllä. Mutta jotenkin mun... Millä sitä nyt kutsuisi?? Negatiivisuuteen taipuvaiset aivot vaan tällä tavalla ilmeisesti hakee mulle lisää pahaa oloa vertailemalla omiin ns. onnistuneisiin kiertoihin, vaikka niistäkään mikään ei loppuun asti niistä kuudesta alkaneesta raskaudesta ole lähellekkään mennyt. 🙃 Niin en nyt niitä muita kun plussa kierroiksi voi kutsua, tuo onnistunut kierto oli vähän väärä sana.....

Näin ei ainakaan myöskään kun pettyy jo ajoissa tipu aivan niin korkealta kun aloittaa testaamisen ajoissa, mun logiikalla siis ja eihän tämäkään varmaan kaikille toimisi. 🥴

Nyt alkaa vaikuttaa siltä että Lugesteron viimein tekee tehtävänsä ja mun kuukautiset ei vaikuta olevan alkamassa. Tyypillisesti mulla tulisi tähän aikaan ekat merkit ja huomenna alkaisi kunnolla vuoto.

Pääsen miettimään että testaanko jo torstaina (dpo10), odotanko pitempään maanantaihin (dpo14) vai testaanko sit kun laatta lentää? 😅

Varsin jännittävää keskustelua TSH-arvoista, tämä olikin minulle ihan uusi juttu. Mulla on ollut (ja on vieläkin) se viitearvojen sisällä, ja lääkäri on aina vaan sanonut et kilppariarvo ok (labrat otetaan mulla kerran vuodessa).

Piti ihan kaivaa mitä se sitten on ollut, ja oho - vuodesta 22 ollut n. 1,5 tienoilla, kunnes yhtäkkiä viime mittauksessa tammikuussa pompannut 2,54. Lääkäri ei kuitenkaan sanonut siitä mitään.

Olen ihan ummikko tämän suhteen, mutta nyt tietty itsekseni mietin että mahtaako tuohon liittyä viimeisen puolen vuoden "ilman selvää syytä" painonnousukin... Ja onko se ensimerkki vajaatoiminnasta. Kilpirauhasen vajaatoiminta on yleinen diabeetikoilla, koska ymmärtääkseni yhtä autoimmuunisairautta seuraa herkästi toinenkin (ja mulla on niitä ihanuuksia jo pari entuudestaan), ja siksi sitäkin seurataan tarkkaan. No, onneksi kohta otetaan uudet labrat kun olen menossa raskaudensuunnittelukäynnille kesäkuussa.

Ps. Muuten kuulumisia: hormonaalinen ehkäisy jätetty, ja nyt odotan innolla että kuukautiset alkais ja pääsen selvittämään millainen kierto on ja ovuloinko. Niin pitkään ollut hormonaalinen ehkäisy käytössä, ettei hajuakaan (ja nuorempanakaam ei kiinnostanut laskea kierron pituutta). Yrityksen aloittaminen odottelee kyllä vielä sitä lääkärin lupaa.:Black Sun With Rays:

Ei vitsi, kun luen kaikkia ketjuja sekaisin, enkä enää muista missä ketjussa ja kuka kirjoitti mitäkin. 🙈
Kirjoitan siis nyt vain yleisesti, että ainakin @Kali lla oli tsh hieman yläkanttiin, mitä sanotaan olevan suotuisa raskauden alkamiselle, niin must kannattaa ehdottomasti marssia lääkärin pakeille, ja todella vaatia, että se laitetaan kuntoon. Tosi ikävä, jos joutuu kuukausi toisensa perään pettyä vaikka tuollaisen asian takia, joka voisi olla kohtalaisen helposti korjattavissa. 🫤
Joku myös mainitsi, ettei gelee royale mahdollisesti auttaisi munasolujen laatuun. Mä taas luin hetki sitten, että se parantaisi myös kypsyvien munasolujen laatua pidemmälläkin tähtäimellä. Luen englanninkielisistä lähteistä näitä juttuja, kun sieltä löytyy dataa enemmän. Toi gelee ei myöskään ole kalleimmasta päästä lisäravinteita, joten voi olla hetken aikaa kokeilemisen arvoinen. En itse kuitenkaan huomannut annostuksella 1000 mg saavani siitä paljoakaan hyötyä... olen tosin syönyt sitä vasta reilun kuukauden. Tein nyt vähän hullun kokeilun, ja olen hetken kokeillut tupla-annoksella (huom. paketti kieltää ylittämästä annosta). Mua nyt vain kiinnostaa nähdä, lisääkö suurempi annos esimerkiksi edes ovislimoja. Ovis pitäis olla ensiviikonloppuna. Ilmoittelen sitten mun kokeilun tuloksia. 🙃

@Vaaveilija Mulla siis viimeksi mitattuna oli tsh 0,66, kun lääkettä nostettiin 50 mikrogrammaa, mutta siitä kohta vuosi kylläkin, joten olisi varmasti hyvä päästä verikokeisiin. 🤔 Kun mulla muutenkin ilman raskauksiakin se tsh heittelee välillä ylemmäs, voin vaan kuvitella miten heittelee raskauden aikana, mutta kun sitä ei multa ikinä ole testattu niiden aikana. Järjetöntä että tämänkin mun piti itse löytää tieto siitä että pitäisi raskauden aikana ottaa kilpirauhas verikokeet..... 😵

On muuten koko vatsa mutta etenkin alavatsa ollut koko päivän kipeä, oli myös eilen, mutta silloin oli enemmän pistävämpää kipua maatessa varsinkin ja jomotusta. Nyt enemmän sellaista vihlomisen kaltaista. On nytkin vähän pistävää kipua, mutta ei yhtä pahana kuin eilen. 😵‍💫 En usko että lugesteroneista johtuu, kun ei ole aiemmilla kerroilla tämän kaltaista ollut. Mitä luulen lugesteronista johtuneen on ne vihlaisut mitä ennenkin on ollut. Ei oikein ruokakaan maistu kun vatsaan sen verran sattuu...

@Kali , oliko sulla sitten niin, että tsh löhti nousemaan liiaksi alkuraskaudessa? Mä nimittäin luin, että alkuraskaudessa tsh lähtee yleensä luonnostaan laskemaan hcg:n vaikutuksesta, ja voi painua jopa alle viitearvojen. Sulla toi siis lähtee väärään suuntaan?

@Kali , oliko sulla sitten niin, että tsh löhti nousemaan liiaksi alkuraskaudessa? Mä nimittäin luin, että alkuraskaudessa tsh lähtee yleensä luonnostaan laskemaan hcg:n vaikutuksesta, ja voi painua jopa alle viitearvojen. Sulla toi siis lähtee väärään suuntaan?
En siis sata varma ole, on vaan mun epäilys, kun viime vuoden toukokuun kemiallisen jälkeen oli 5,45 noin viikkoa sen jälkeen kävin verikokeessa ja kumminkin puolta vuotta aiemmin ennen ekaa keskenmenoa ja kahta kemiallista oli 2,54. Joten jostain tuon nousun on pitänyt johtua kun lääke annos oli sama paitsi viikon ajan ennen kuin osoittautui kemialliseksi nostin annosta ylemmäs tietty.

Takaisin