40+ kuumeilevat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miimali
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mitä hitsiä nää mussuttaa uutisissa että jossakin on ilmaista synnyttää? Kauhee vinkuminen! Eikö se nyt ole pääasia, että synnytetään! Makso tai ei 🥵🥵🥵 Jonkun mielestä on kilpailua (hoitaja? En tiedä kuka oli haastattelussa) eikä oikeesti ajatella auttamista. Anteeks?! Ei jessus menee hermo tähän suomalaiseen kateuteen! 🤣
Samaa mieltä; pääasia, että synnytetään! Se ei välttämättä edes vaikuta siihen meneekö ihminen sinne ilmaiseen paikkaan vaiko ei. Rovaniemellähän on ilmaista synnyttää. Silti useat Laphan alueella asuvat valitsee mennä Ouluun. (Esim me) Hyvinvointialueet voisivat nuokin rahat ja ilmaiset "ojennuksensa" käyttää siihen päähän hoitokaarta, että ihmiset saisivat tukea siihen raskautumiseen. Mietitään sitten sitä synnytystä.

Meillä tuli testitulokset. Kaikki on siirtokelpoisia, mutta yksikään ei puhtaasti täysin terveeksi tutkittu. Ei riskikromosomeja, eli vaihtoehdot on vain että joko lähtee tai ei lähde pysyvä raskaus. Solunesteessä on mukana aina niitäkin soluja, mitä alkio poistaa. Eli näitä muutoksia joko on tai ei ole alkioissa enää. Jos on ja alkio ei korjaa itseään, menee varhaisesti kesken tai ei lähde kehittymään. Eli ovat ns. turvallisia siirtää. Kaksi oli selkeästi parempia, eli kaksi ekaa siirtoa on paremman onnistumisprosentin siirtoja. Antoi lukeman 20% vs. terveeksi tutkittu 50%. Kolme muuta 10%. En oikein tiedä, mitä ajatella.. Hyvä, että on siirtoja mahdollista tehdä, mutta aika epävarmalta kuulostaa.

@Puolikuu hienoa että saitte tulokset 👌🏻 en osaa sanoa mitään onko hyvät vai huonot vai mitä..

Mutta jos ajattelee positiivisen kautta niin, kaikki on siirtokelpoisia ja hedelmöittyneet🥳, se on jo enemmän mitä voi tietää näin perus yrittämisestä 🙈

Ja kuitenkin 20% mahdollisuus 👌🏻
eikös se normaalisti oli tyyliin 5% mahdollisuus normaalikierrossa tässä iässä.. 🤔 puhumattakaan jos yritys kestää, niin todennäköisyys pienenee jokaista kiertoa kohti.. 😑

Nii nyt pidän peukkuja, jokainen siirto on mahdollisuus kiinnittymiselle ja kehittymiselle 🤩 🙏🏻

ei tartte jännittää hedelmöittyykö ja osuuko ovis mihin 👌🏻

Mulla oli tänään kovat krampit 9.45-11 välillä.. ja vieläkin tuntuu ja "kirvelee" vähän alavatsassa.. liekö kystankin tehnyt vai oliko kuningatar ovulaatio ja tuplana vai mitä... Noh.. ainakin on tallettelut osuneet aikaista optimaalisesti.. 🤔 saa sitten piinailla seuraavat 12-14 vuorokautta 🙈 ens viikon sunnuntaina vois aamusta uittaa testiä jos.... 🤔🙈

Hei kaikki! Kirjoittelin muutama viikko sitten ryhmään, ounastelin olevani raskaana. On ollut niin monta oletettua kemiallista, että alkaa jo oireita huomata. Ja tiesi myös heti, kun tuli sellainen neulamainen pistokipu ja selkäsärky, että nyt irtosi, se mikä oli kiinnittyneenä. Ja eikös tullutkin Niagara-vuoto parin päivän päästä.

Nyt taas ekat raskausoireet tulleet. Eipä siinä mitään, lähes joka kuukausi tulee. Minulla ei ole älykelloa, mutta eilen piti lainata ystävältä verenpainemittaria, kun pyörrytti niin kobasti päivällä. Arvot olivat illalla jo normaalit, syke oli ihmeen korkealla, normaalisti se on aika matala.

Pyörrytys iski niin kovana, että oksensin. Korva myös suhisi iltaan saakka. Ennen ei ole tällaista ollut, mutta kerta se on ensimmäinenkin. Voi olla myös Menierin taudin oire. Pitää nyt syödä tiuhaan ja pieniä annoksia, jos johtui mahdollisesta raskaudesta.

Yksi raskausoire: olen loistavalla tuulella ja seksihalut korkealla. Kierron tässä vaiheessa yleensä mieli matalalla ja seksihalut myös.

Mutta eipä tässä voi taaskaan muuta tehdä kuin odotella. Jos tulee ulos, niin mieluummin aikaisemmin kuin myöhemmin. (Kun ei nämä taida pysyä sisällä 7-10 päivää pitempään.) Oikeasti en enää jaksa uskoa, että tämä projekti tuottaisi vauvaa, mutta voihan tässä muutaman päivän nauttia toiveesta. Testiä en viitsi tehdä kuin jossain vaiheessa, jos vuotoa ei tule. Dpo ehkä 10. (En testaa tikuilla. Harrastetaan vain paljon seksiä oletetun ovulaation aikaan, ennen ja jälkeen, ettei nyt siitä jää kiinni. Ja onhan se kivaa. 😁)

Uussuurperhe: Kuulostaa lupaavalta, täällä mukana jännittämässä ja toivomansa parasta.

Mulla tosin itsellä oli myös tuo pyörrytys ja olin 99%varma että olen viime kierosta raskaana. En ollut. Täytyy kyllä sanoa että tipuin tosi korkealta ja kovaa ja nyt seuraavan omikseen odottelu tuntuu ikuisuudelta.

Onko täällä ryhmässä ketään jonka oma vanhempi oliko saanut yli 40v tai tiedättekö löytyykö jostain keskustelua aiheesta? Mua kiinnostaisi kamalasti kuulla mitä mieltä lapsi on itse ollut vähän vanhemmasta vanhemmasta?

Uussuurperhe: Kuulostaa lupaavalta, täällä mukana jännittämässä ja toivomansa parasta.

Mulla tosin itsellä oli myös tuo pyörrytys ja olin 99%varma että olen viime kierosta raskaana. En ollut. Täytyy kyllä sanoa että tipuin tosi korkealta ja kovaa ja nyt seuraavan omikseen odottelu tuntuu ikuisuudelta.

Onko täällä ryhmässä ketään jonka oma vanhempi oliko saanut yli 40v tai tiedättekö löytyykö jostain keskustelua aiheesta? Mua kiinnostaisi kamalasti kuulla mitä mieltä lapsi on itse ollut vähän vanhemmasta vanhemmasta?
Hei Iltatähtikö!

Olethan ainä voinut olla raskaana. Minä saan lähes joka kierrosta raskausoireita, välillä selkeämpiä ja välillä vain ounastelua, että olisiko (luulosairautta?), ja oireet alkavat aika pian kiinnittymisen jälkeen (aika monesti on ollut selviä kiinnittymiskipuja). Ja oireita kestää sen 7-10päivää, ja sitten kohta alkaakin vuoto. Eli vaikka raskaus alkaa, niin se ei kestä sen pitempään. Munasolut vain alkavat olla niin vanhoja, että ne eivät enää kehity kunnolla. Ja sitten on kuitenkin mahdollisuus, että joku solu onkin toimiva, ja tulee ihan terve lapsi.

Nykyaikaina on niin paljon "vanhoja" vanhempia, että se on jo "uusi normaali". Heh, kun tulin ekan kerran äidiksi 22v, nolotti, kun olin niin nuori äiti. Olin niin baby face, että näytin ihan teini-äidiltä. Mutta aiheesta 40+ äiti löytyy tosi paljon keskusteluja. Ei lapsi ajattele vanhempiensa ikää, onko se väärä tai oikea. Ja teinejä nolottaa omat vanhemmat aina. 😅 Mutta keskusteluissa, esim suomi24, on myös tosi paljon vihaa, tyyliin "älä mummo tee lapsia!". Tai väitteitä, että sitten vanhemmat kuolevat vanhuuteen, kun lapsi on vasta teini, mikä ei pidä matemaattisesti ja tilastojen valossa paikkaansa. Tietysti kyllähän vanhempi voi joutua kolariin, mutta ei hän vielä pitkään aikaan vanhuuteen kuole.

Mun oma äiti kuoli kun olin 18-vuotias, vaikka oli mut ihan nuorena saanut, että senkään takia en ole tätä näkökulmaa pohtinut lainkaan. Kukaan meistä ei tiedä, onko päiviä paljon vai vähän, ja kaikesta kyllä selviää myös. Mun elämästä tuli hyvää ja täyttä vaikka äidin menetinkin tosi nuorena. Sisarukset ja muut läheiset kannattelee ja paikkaa, niitä meidänkin lapsilla onneksi on, jos musta aika jättää liian aikaisin.

Täällä alkoi KP1 tänään (tai eilen vuoto alkoi mutta vasta myöhään illalla) joten tänään aloitan mun dienogest kuuria (Endovelle) endometrioosin kuivatukseen seuraavat 84 päivää. Seuraava lääkärinaika on vasta heinäkuun alkupuolella ja tutkitaan onko tämä auttanut ja suunnitellaan jatkoa. Kyl hän tietää että mä jatkan kunnes hän sanoo stop. Samalla aloitin Donaferty myo-innositooli annospussien syöminen, nostin q10 annosta reippaasti, jatkan muilla pillereillä ja koitan katsoa että kilot pysyvät, sekä ruokani on tulehdusta ehkäisevää. Jos nämä keinot eivät toimi, niin mitä sitten? Mulla on vähän sellainen all or nothing fiilis tähän seuraavaan kierrokseen, ja tässä ei olla edes vuotta IVFää tehty edes. Polku on toki ollut jo pitkä, 4 vuotta painon kanssa kamppailua ennen kuin endometrioosi astui kuvaan :Eyes: Nyt SE on sitten linssilude ja ei halua antaa toisille massoille mahdollisuutta.Surkastutaan se siis ettei vie koko kuvaa!
PS. Musta tuntuu että mulla on enemmän kuvia mun munasarjoista, kohdusta sekä endometrioosista kuin itsestäni viimeisten kuukausien aikana??:rolling:

Meillä tuli testitulokset. Kaikki on siirtokelpoisia, mutta yksikään ei puhtaasti täysin terveeksi tutkittu. Ei riskikromosomeja, eli vaihtoehdot on vain että joko lähtee tai ei lähde pysyvä raskaus. Solunesteessä on mukana aina niitäkin soluja, mitä alkio poistaa. Eli näitä muutoksia joko on tai ei ole alkioissa enää. Jos on ja alkio ei korjaa itseään, menee varhaisesti kesken tai ei lähde kehittymään. Eli ovat ns. turvallisia siirtää. Kaksi oli selkeästi parempia, eli kaksi ekaa siirtoa on paremman onnistumisprosentin siirtoja. Antoi lukeman 20% vs. terveeksi tutkittu 50%. Kolme muuta 10%. En oikein tiedä, mitä ajatella.. Hyvä, että on siirtoja mahdollista tehdä, mutta aika epävarmalta kuulostaa.
Varmasti ristiriitaiset tunteet nyt teillä. ❤️‍🩹 Toisaalta onneksi kuitenkin ymmärtäisin, että täysin mahdollista myös saada terve vauva näistä alkioista.❤️ Ja ainakin juuri noi kaksi alkiota, joilla 20% todennäköisyys onnistuneeseen raskauteen niin sehän on kuitenkin paljon parempi todennäköisyys kuin meidän ikäisillä luomusti (taitaa olla alle 5%/kierto kun ikä ylittää parilla vuodella 40).

Saako kysyä (älä vastaa jos tuntuu siltä) että milloin teille mahdollisesti järjestyisi ensimmäinen siirto, oliko se kesäkuussa?

Kiitos @Kesäheinä85 ja @Pikkutytöt . Sain vähän lisää kylmää vettä niskaan, biologi oli laittanut viestin, että sittenkin kahdessa alkiossa oli havaittu riskikromosomeja. Jäljelle jääneet kolme on luokitukseltaan 10-15% jatkuvan raskauden todennäköisyys. Totta, on sekin vielä parempi prosentti kuin normikierto, mutta veti kyllä toiveet aika alas. Ja aloin miettimään, että pitäisikö ensimmäisen epäonnistuneen siirron jälkeen vain tehdä uusi keräys. Jos ehtisi 3kk ajan optimoida elämäntapoja ja ottaa kaikki mahdolliset lisäravinteet käyttöön... 😬 Mutta mulla on ensi viikolla soittoaika lääkärin kanssa siirron suunnitteluun, pitää tämäkin pohdinta tuoda silloin esille. Siirto menee todennäköisesti kesäkuun ekalle viikolle.

Kiitos @Kesäheinä85 ja @Pikkutytöt . Sain vähän lisää kylmää vettä niskaan, biologi oli laittanut viestin, että sittenkin kahdessa alkiossa oli havaittu riskikromosomeja. Jäljelle jääneet kolme on luokitukseltaan 10-15% jatkuvan raskauden todennäköisyys. Totta, on sekin vielä parempi prosentti kuin normikierto, mutta veti kyllä toiveet aika alas. Ja aloin miettimään, että pitäisikö ensimmäisen epäonnistuneen siirron jälkeen vain tehdä uusi keräys. Jos ehtisi 3kk ajan optimoida elämäntapoja ja ottaa kaikki mahdolliset lisäravinteet käyttöön... 😬 Mutta mulla on ensi viikolla soittoaika lääkärin kanssa siirron suunnitteluun, pitää tämäkin pohdinta tuoda silloin esille. Siirto menee todennäköisesti kesäkuun ekalle viikolle.
Ei ole totta! Musertavia uutisia varmasti. Hyvä että pääset lääkärin kanssa vielä pohtimaan asiaa.

Pidetään nyt kaikki toiveet yllä että jompikumpi 20% todennäköisyyden alkioista nappaisi oikeen tiukasti kiinni ❤️

Ei ole totta! Musertavia uutisia varmasti. Hyvä että pääset lääkärin kanssa vielä pohtimaan asiaa.

Pidetään nyt kaikki toiveet yllä että jompikumpi 20% todennäköisyyden alkioista nappaisi oikeen tiukasti kiinni ❤️
Niin tosiaan enää ei ollut 20% alkioita.. Mut en tiedä, ymmärsinkö eilen puhelimessa jotain väärin, vai onko tosiaan kahdessa eilen vielä parhaassa ollutkin riskikromosomimuutoksia. Laitoin vielä lisäkysymyksen, kun huomasin viestin. Mutta 10-15% oli noissa todennäköisyys. Onhan sekin jotain ja ne vissiin (ehkä) arvioidaan vauriota vähän varovaisesti, mutta...

Nyt vain omaa napaa. Kyllä on erikoinen vuoto. Sehän alkoi silloin dpo11 tuhrulla joka yltyi sitten ihan normaaliksi, nyt kp6 ja verinen vuoto loppunut, mutta pari päivää todella limaista verensekaista vuotoa ja nyt sitten taas ruskeaa tuhrua. Ihmeellistä kipuilua ollut kohdun tietämillä ja oikealla. Ei kuitenkaan dellaista kuukautiskipua, eikä enää luulisi olevankaan kun suurin vuoto loppunut. Pitänee nyt seurata, ettei vaan ole kuitenkaan mikään tulehdus tulossa 🤔

Niin tosiaan enää ei ollut 20% alkioita.. Mut en tiedä, ymmärsinkö eilen puhelimessa jotain väärin, vai onko tosiaan kahdessa eilen vielä parhaassa ollutkin riskikromosomimuutoksia. Laitoin vielä lisäkysymyksen, kun huomasin viestin. Mutta 10-15% oli noissa todennäköisyys. Onhan sekin jotain ja ne vissiin (ehkä) arvioidaan vauriota vähän varovaisesti, mutta...
Anteeksi, miten mä nyt noin väärin luin 🫣 Halusin kai uskoa parempaan tulokseen.. Totta joo on kyllä sitten jo vähän pienempi todennäköisyys. Hyvä kun laitoit kysymyksen. Ehkä sinne voisi vielä pyytää soittopyynnönkin? Voimia sulle tilanteeseen ja toivotaan käännettä parempaan tavalla tai toisella ❤️

Anteeksi, miten mä nyt noin väärin luin 🫣 Halusin kai uskoa parempaan tulokseen.. Totta joo on kyllä sitten jo vähän pienempi todennäköisyys. Hyvä kun laitoit kysymyksen. Ehkä sinne voisi vielä pyytää soittopyynnönkin? Voimia sulle tilanteeseen ja toivotaan käännettä parempaan tavalla tai toisella ❤️
Juu ei se mitään. Ei nyt käännettä parempaan ole tullut, se on mitä on. Huippulaatuisia ovat ulkoisesti, että katsotaan nyt, mitä ensimmäisessä siirrossa tapahtuu. Ensin siis oli arvioitu parhaimmaksi nuo kaksi, mutta tarkemmassa tarkastelussa niistä oli kuitenkin löytynyt riskikromosomeja, joten siirtoa ei suositella. Eli eivät kai suoraan ole aneuploideja, vaan myös mosaiikkeja, mutta niissä on isompi riski ja ei siksi suositella siirrettäväksi. Mutta katsotaan nyt tosiaan eka siirto ainakin, mitä tapahtuu. Oli kuitenkin niin, että pysyvän raskauden ennuste oli 10-15%, eli onhan se alkuun lähtemisen prosentti silloin isompi. Ei se tietysti paljon lohduta, jos kesken menee, mutta näkee että onko yhtään potentiaalia. Oon kyllä henkisesti jo varautunut uuteenkin keräykseen, jos saan miehen taivuteltua panostamaan uudelleen.

Hei kaikki, hetken lueskeltuani tätä keskustelua kirjoittelen tänne nyt ensimmäistä kertaa. Olen 41-vuotias ja haaveilen esikoisesta. Mietityttää kovasti kaikki käytettävissä olevat keinot... Onko kukaan kokeillut akupunktiota tai vyöhyketerapiaa hedelmällisyyden tukena?

Hei kaikki, hetken lueskeltuani tätä keskustelua kirjoittelen tänne nyt ensimmäistä kertaa. Olen 41-vuotias ja haaveilen esikoisesta. Mietityttää kovasti kaikki käytettävissä olevat keinot... Onko kukaan kokeillut akupunktiota tai vyöhyketerapiaa hedelmällisyyden tukena?
Kokeilin akupunktioo, ainakin se rauhottaa hermostoa, en osaa muuta sanoa. Mä kans 41, takana 5xivf jne… Suosittelen kokeilemaan kaikkea, jos vaan rahallisesti mahdollista! Tämä on ajan kanssa kilpailua valitettavasti.
Täällä kp2, kierto oli onneks nyt 29 päivää. Viimeksi oli vain 22pv, mutta saattoi Saxendan ja ubikinolin alottaminen vaikuttaa (oli välissä ubikinonia).
Omanapailen nyt. Harmittaa aika-ajoin kun tää painon pudottaminen on niin hidasta! 💕

Takaisin