@Noora992 mä oon ollut kaksissa babyshowereissa elämäni aikana, molemmat oli viime syksynä, kun oli vasta vähän aikaa yritetty. Mä olin antanut itseni ymmärtää, että babyshowerit järkätään vain ekasta lapsesta, mutta näköjään niitä "voi" järkätä myös vaikka joka lapsesta. En siis ollut kuullutkaan koskaan aikaisemmin, että joku haluaa toisestakin lapsesta babyshowerit, niin yllätyin. Onneksi nykyään ei ole ns. vain yhtä oikeaa tapaa. Toivon sulle voimia vauvajuhliin – ei varmaan ole kovin helppo tilanne, vaikka kyseessä onkin ystävä. <3
@Kali oon samaa mieltä, että kannattaa ottaa HUSiin yhteyttä, niillä on hyvät ja informatiiviset sivut lapsettomuushoitojen hoitopolusta. <3 Ei se ota, jos ei annakaan, tosin en tiedä, mitä suostuvat tutkimaan, jos oot parisuhteessa, mutta puoliso ei halua hoitoja. Kysyminen ei joka tapauksessa maksa muuta kuin vaivan!
@Kevätlilja oireet kuulostaa lupaavilta (ainakin, jos pysyin uusimmista päivityksistä perässä). <3
@Toiveikas odottelija nätisti lähteny viiva vahvistuu, toivottavasti hyvät merkit jatkuu!
@Zebra oliks sulla jo se ensikäynti? Sori, en muista!
@Suskikitten sun lähtötilanne kuulostaa hyvältä eikä ole ainakaan mitään ns. ulkoisia syitä, minkä perusteella hoitoapäätös voitaisiin evätä. Kait noissa käypä hoito -suosituksissa on joitakin klausuuleita, joiden toteutuessa tutkimukset aloitetaan tai ei voida ainakaan tehdä päätöstä, ettei edes tutkita.
@Syyskukka mä kävin tosiaan progetasot mittauttamassa yksityislääkärin lähetteellä HUSLabissa ja oli tosiaan tuo 6–8 päivää positiivisen ovulaatiotestin jälkeen. Mulle tais sattua dpo 7.
Tuosta, kun on ollut puhetta, ettei mies halua hoitoihin, niin toki ihmisillä on erilaisia syitä ja erilaisia vakaumuksia sekä arvoja, joiden pohjalta elämänvalintojaan tekevät. Jokaisella on myös oikeus tehdä omaa elämäänsä koskevia valintoja ja päätöksiä, ja jos tietyt kriittiset päätökset ei parisuhteen molempien osapuolten kesken kohtaa eikä kumpikaan halua joustaa, niin sit pitää keskustella jo ihan eri asioista.
Mua mietityttää kuitenkin se, että miksi joku ei halua edes tutkimuksiin hakeutua – tai edes kevyempiä hoitovaihtoehtoja kokeilla. Joku keltarauhastuki on kuitenkin ihan eri tason hoito (siis mun mielestä) kuin vaikka koeputkihedelmöitys ja alkionsiirto. Tavallaan just se, mistä mun on vaikea saada kiinni, on se että jos tutkimuksista ja hoidoista kieltäydytään vain siinä tapauksessa, että ne liittyy lapsettomuuden hoitamiseen, mutta kuitenkin käytetään muuten elämässä länsimaisen lääketieteen apua. Tietysti jokuhan voi kieltäytyä länsimaisen lääketieteen avusta täysin (esim. reseptivapaista särkylääkkeistä alkaen) ja heillä on siihen täysi oikeus. Mutta jos tukeudutaan länsimaiseen lääketieteeseen muissa asioissa, niin miksei sitten lapsettomuudessa?
Tähän kysymykseen varmasti ei ole yksinkertaisia tai yhtä oikeaa vastausta, ja jokaisen ihmisen ja parin pitää tietenkin omalla kohdallaan käydä keskustelu siitä, mitä tekee ja millä perusteella ja mihin arvoihin pohjautuen. Muiden asia tai oikeus ei ole tuomita. Mutta siis kyllähän Raamatun tarinoissakin kerrotaan, miten Jumala toimii ihmisten – esim. profeettojen kautta; Abraham, Jesaja ja Elia nyt ehkä tunnetuimpina...
Tällaista kelaa täällä menkkoja ja pääsiäistä odotellessa...