Yleinen keskustelu

Vieläkö täällä on salaiseen ryhmään kaipailevia, jotka tarvitsee juttuseuraa ettei ihan yksin tarvitse puhella viestimäärää täyttääkseen? Voin tulla hölisemään! 😅
Joo minä tarviin vielä muutaman viestin 😂

Minäkin vasta aloitin viestien keräilemisen. Pitää kyllä sanoa, että tässä vaiheessa raskautta, kun ilmeisesti monet jo salaisessa ryhmässä, tuo 30 viestin kirjoittaminen tuntuu vähän liialliselta 🫣

Miten muut on jakanut raskausuutisia muille? Ite meinasin pinnistellä rakenneultraan huhtikuun alkupuolelle. Toki jos maha nyt kasvaa hurjasti niin varmaan pitää vähän antaa periksi!

@Raitapaitanen juu siellä salaisella puolella on melkein kaikki, mutta onneksi meitä käy täälläkin höpusemässä vähän, niin saa loputkin juttuseuraa ennen liittymistä salaiselle puolelle. 😅

Me ollaan kerrottu isovanhemmille ja esimiehille, minä myös parille kaverille. Muillekin olisi tässä jossain lähiaikoina tarkoitus, mutta ehkä menee rakenneultran yli. 😅

Ymmärrän hankaluuden! Saa nähdä tuleeko mulle sama jossain vaiheessa syyskuisten kanssa, kun virallinen la siirtyi ultrassa myöhemmäksi.... Eipä sillä muuten väliä, mutta jos elokuisten salainen hiljenee liikaa useimpien siirtyessä vauvakuplaan ennen minua, olisi kiva jos takaportti sinne on olemassa.

Kerroin kumppanin äidille heti plussan saatuani (koska mentiin sinne pitkälle vierailulle ja se oli helpoin tapa varmistaa että aterioilla tarjotaan jotain mitä pystyn syömään) ja omalleni tasapuolisuuden vuoksi myös. Muutamalle luottoystävälle kerroin myös viestillä myös heti tuoreeltaan, ja muille perheenjäsenille/ystäville oon tiputellut uutisia sit mukaa kun tulee oltua yhteyksissä.

Mulla on mahd. alkamassa uusi reilun 2v määräaikainen työ (oon ollut työnhakijana) tässä keväällä ja siihen liittyen päädyin nt-ultran jälkeen kertomaan tuleville työkavereille/esihenkilölle joihin luotan ja jotka tietävät jotain myös meidän yrityshistoriasta. Ihan sillä koska mun oli tarkoitus vetää isompia urakoita syksyllä/kesällä mihin en ehkä pysty osallistumaan samalla tavalla kuin suunniteltiin, että ehditään miettiä vaihtoehtoja. Tuntemattomalle työnantajalle en kyllä välttämättä sanoisi mitään ennen rakenneultraa tai ainakaan ennen kuin kesän aikatauluja pitää alkaa ilmoittelemaan. (Nimim. vakipaikan työhaastattelu huomenna 🤣 )

@Raitapaitanen saat kyllä yleiselläkin puolella vastauksia, vaikka olemme monet tuolla salaisella 😊 Ja sitten laita vaikka paljon viestejä sinne peli-puolelle 😄

Kerroin yhdelle ystävälle raskaudesta heti ja kahdelle muulle ennen nt-ultraa. Nt-ultran jälkeen kerroimme kaikille 🥰

Miten sulla on raskaus edennyt? 🙂
No aika mukavasti nyt kun pahin pahoinvointi väistyy. Joskus aamuisin vielä oksennan. Öisin nukun ~10 tuntia, kun ennen raskautta pärjäisin jopa seitsemällä tunnilla 😄 mutta nyt on alkanu taas tunnin/kahden kestävä valvominen joinakin öinä. Yleensä sillon keskityn vauvaan, ja nyt muutaman kerran olen jo mukamas liikkeitä tuntenu selälläni ollessa. Viikkoja on vasta 13+3 joten en oikein tiedä voiko ne olla oikeita, vai kuvittelenko vaan 🤔 aiemmissa raskauksissa olen tuntenu 16 ja 18 viikoilla ekat liikkeet.

No aika mukavasti nyt kun pahin pahoinvointi väistyy. Joskus aamuisin vielä oksennan. Öisin nukun ~10 tuntia, kun ennen raskautta pärjäisin jopa seitsemällä tunnilla 😄 mutta nyt on alkanu taas tunnin/kahden kestävä valvominen joinakin öinä. Yleensä sillon keskityn vauvaan, ja nyt muutaman kerran olen jo mukamas liikkeitä tuntenu selälläni ollessa. Viikkoja on vasta 13+3 joten en oikein tiedä voiko ne olla oikeita, vai kuvittelenko vaan 🤔 aiemmissa raskauksissa olen tuntenu 16 ja 18 viikoilla ekat liikkeet.
Mulla ainakin on tuntunut pari viikkoa jo sellaisia muljauksia, jotka vaan voimistuu ja neuvolassa sanottiin, että voi tuntea jo. 🤷

Kateellinen olen noista yöunista! Mulla niin pahat selkäkivut, että unet on ollut pahimmillaan luokkaa 30min/48h, parhaimmillaan saa vuorokauden mittaan nukuttua pätkissä useamman tunnin kun sammuilee pitkin päivää milloin minnekin. 😅

@Raitapaitanen ite ihan lähimmille vasta kertonut, eli siis vanhemmille ja siskolle. Sekä omalle lapselle. Mut mulla kans ajatuksena, että kerron vasta rakenneultran jälkeen sitten muille.

Mulla ainakin on tuntunut pari viikkoa jo sellaisia muljauksia, jotka vaan voimistuu ja neuvolassa sanottiin, että voi tuntea jo. 🤷

Kateellinen olen noista yöunista! Mulla niin pahat selkäkivut, että unet on ollut pahimmillaan luokkaa 30min/48h, parhaimmillaan saa vuorokauden mittaan nukuttua pätkissä useamman tunnin kun sammuilee pitkin päivää milloin minnekin. 😅
Ohoh, oliko sulla jo ennen raskuatta selän kans ongelmia vai onko nyt alkaneet? Pitkät kuukaudet tiedossa jos ei helpota 😔

Ohoh, oliko sulla jo ennen raskuatta selän kans ongelmia vai onko nyt alkaneet? Pitkät kuukaudet tiedossa jos ei helpota 😔
Ei ollut mitään kummoisia, välillä vähän SI-nivel jumittunut ja semmosta. Ihan puskista nämä tuli. 🫣

Osaako joku teistä kertoa, mitä ensimmäisellä neuvolalääkärikäynnillä tehdään? Mulla ois se huomenna ja mietin onko puolison tarpeellista tulla kesken työpäivän sinne mukaan 😊

@Raitapaitanen eroja hyvinvointialueiden välillä varmasti on, mutta pääpiirteittäin samoja asioida siellä käydään läpi. Eli ihan keskustellaan ja kartoitaan vanhempien elintapoja ja terveyttä, parisuhdetta, tukiverkkoja. Mitataan verenpaineet, hemoglobiini ja paino. Arvioidaan laskettuaika ja tehdään lähete nt-ultraan. Ihan makuasioita, että tuleeko puoliso mukaan. Meillä oli parilla ekalla käynnillä, mutta jatkossa ei varmaan tuu kun ultriin. Käynti kestää 30-60min, riippuen vähän, et onko ensisynnytäjä jne.

Ainakin ihan neuvola hoitajakäyntien jälkeen useasti miettinyt, että oliko puolison nyt tarpeellista tulla mukaan 🫣 Ilmeisesti jossain saatetan ultrata, mikä nyt lähinnä olisi se asia minkä puolisokin varmaan haluaisi nähdä. Perusmittaukset ja sokerirasitukseen lähetteiden kirjaamiset tuskin häntä kovasti kiinnostaa...

@Raitapaitanen meillä ultrattiin niin mies oli siksi mukana. Muuten ei tehty juuri mitään, ei myöskään otettu niitä perusmittauksia jotka terveydenhoitajan käynnillä aina otetaan. Hieman juteltiin ja saatiin jotkin lähetteet. Mihinkään kysymyksiini ei osannut vastata, oli outo käynti.

Mä tuun nyt tännekin kun meillä tarkentu laskettu aika syyskuun puolelta elokuulle. Oon siis myös syyskuisissa, mutta aattelin kirjotella tännekin😊 Koitan päästä kärryille mitä kaikkea täällä on juteltu, vaikka hyppään vähän jälkijunassa mukaan😄

Kai se minunkin täytyy yrittää saada kasaan ne viestit salaista ryhmää varten kun on ihan hiljentyny tää yleinen puoli☹️

Tuli justiinsa 16+0 viikot täyteen ja mietin vaa kuinka epätodellinen olo taas on. Jotenkin toivois että se vatsa alkais kasvaa kunnolla/tai tuntis edes liikkeet jotta vois olla varma että siellä vatsassa mitään on. Viime neuvolastakin (eli sydänäänten kuulemisesta) on jo pari viikkoa aikaa niin nyt jo iskee epätodellisuus et oonko mä raskaana😅

@Kiivi.lintu joo salaiselle puolelle vaan 🫶 meillä on siellä hyvä porukka. Vieläkö puuttuu paljon viestejä? Onko sulla seuraava sitten rakenneultra vai vieläkö on neuvola ennen sitä?

Takaisin